Ducati Multistrada 1200

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

Bilde

:prop:

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Sykkelen har fått seg litt bling her på tampen av sesongen. Punkterte på bakhjulet her for et par uker siden. Har kjørt rundt med en plugg i dekket, som ser ut til å holde på luften, men klarer ikke helt å stole på det.. Å ettersom motorsykkeldekk.com har rotet med bestillingen min av nytt dekk, har det blitt tid til litt fikkling nedi kjelleren :thumleft

Det var en 1199 Panigale innom Ducatisjappa i byen, å på den la jeg merke til de små og nette LED-blinkersene den hadde bak. Stykket mellom blinkersen og skiltholderen lignet fælt på de som er på Multistradaen. Så fant jeg ut at i USA er Panigale levert orginalt med de samme pæreblinkersene som er på Multistradaen.. Så da ble et par slike euro-Panigale-LED-blinkers bestillt. Å de passet jo rett på, eneste forskjellen er at ledningen på de nye er litt lengre enn orginalt, men ellers var det plug and play :prf Billig, pene og "orginale" LED-blinkers!

Orginale pæreblinkers til høyre og 1199 Panigale LED-blinkers til venstre:

Bilde

Bilde

Carbonfiber er jo et fint materiale synes jeg. Å min Multistrada Touring-utgave har jo ingenting av det.. Men det har Sport-utgaven! Har prøvd lenge å holde meg unna dette, men alle de kjedelige å sorte plastdelene på sykkelen måtte bort. Så jeg har satt på alle carbondelene som kommer på Sport-utgaven, pluss litt til :prop: Dette synes jeg gjorde sykkelen mer eksotisk :P :p Litt jålete må det vell være lovt å være?? :vs

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av AJ »

Karbon er kult! :-) MST'en ser veldig bra ut med disse detaljene :thumleft
Hadde litt av dette på Tiger; karbon tankpad og skjermforlenger foran pluss at ARROW potta hadde endestykke i karbon.
Så bra ut det, synes jeg.

Ikkeno' karbon på italieneren... Kun den klarlakkerte Premier karbonhjelmen på han som sitter oppå... ;-)

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Blir nesten som med Velte-petter det da. Det som er svart (unntatt dekkene og setet) er karbon. :knegg
Bilde
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Hmm, ser ut som om Multistradaen et ganske godt kjøp også i forhold til nye konkurrenter...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=f2VM4CPuGcE[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Desmo skrev:Blir nesten som med Velte-petter det da. Det som er svart (unntatt dekkene og setet) er karbon. :knegg
Bilde
Pen S4R du har :thumleft Den så virkelig vellholdt ut!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Hmm, ser ut som om Multistradaen et ganske godt kjøp også i forhold til nye konkurrenter...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=f2VM4CPuGcE[/video]
Interessant test med en ikke helt overraskende vinner.
Selv synes jeg selvfølgelig det er morsomt å høre at Stelvio overrasker testteamet med sine gode egenskaper - også på grus :-)
Også er den en god del billigere enn Multistrada'en... ;-)

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Alt i alt så mener jeg fortsatt at alle disse sykklene sikkert er kjempegode! Valg av sykkel burde ikke være på grunnlag av "testvinner", men valget burde avgjøres av vilken en DU synes ser best ut, og får pulsen til å stige det lille hakket ekstra :prop:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Andreas skrev: (...) valget burde avgjøres av vilken en DU synes ser best ut, og får pulsen til å stige det lille hakket ekstra :prop:
Helt enig! Godt sagt :thumleft

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Andreas skrev:
Desmo skrev:Blir nesten som med Velte-petter det da. Det som er svart (unntatt dekkene og setet) er karbon. :knegg
Pen S4R du har :thumleft Den så virkelig vellholdt ut!
Passer på gullklumpen, vet du.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Nå har jeg fått lekt meg litt mer med Windows Movie Maker! Her er min første redigerte filmsnutt :roll

Dette er fra Bilbao i Spania, hvor jeg i oktober var så heldig å fikk prøve den nye Skyhook Multistrada som kommer til neste år :thumleft De hadde lagt opp ruten langs en vakker å morsom rute :D Samme veiene hvor den offisielle Multistrada reklamen, som det ble linket til i en annen tråd, er filmet :prop:

Dårlig med lydredigering osv, lyden er bare slik den kom ut fra GoPro-kameraet, alltså dårlig :-k

[video]http://www.youtube.com/watch?v=p-NZnObDtcU[/video]

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Kjeda meg i helga, så jeg demonterte sykkelen bare på gøy :vs

Bilde

Haha, neida. Motorrad har publisert 50000km igjenomgangen av Multistrada 1200. Har bare funnet det på tysk på nettet, så har bare myst igjenom uten å forstå alt :P :p Bladet ligger hjemme i svensk utgave, så får lese det når jeg kommer hjem fra jobb :D

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

Andreas skrev: Motorrad har publisert 50000km igjenomgangen av Multistrada 1200. Har bare funnet det på tysk på nettet, så har bare myst igjenom uten å forstå alt :P :p Bladet ligger hjemme i svensk utgave, så får lese det når jeg kommer hjem fra jobb :D

Gi oss et kort referat når du har lest dommen, det hadde vært helt :prf
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Hjernen
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)

Legg inn av Hjernen »

http://www.motorradonline.de/dauertests ... 0-s/439825

Det viktigste:
Driftskostnadene på 50 000 kilometer

19 liter olje per 16.50 Euro: 313,50 Euro
5 Oljefilter på Euro 13,82: 69,10 Euro
2 luftfilter på Euro 61,03: 122,06 Euro
4 Spark på Euro 28,19: 112,76 Euro
2 sett med bakre bremseklosser à 67,40 Euro: 134,80 Euro
2 sett med foran bremseklosser à 128,52 Euro: € 257.04
2 sett med timing belte på Euro 98,84: 197,68 Euro
2 kjeden sett Euro 318,68: 637,36 Euro
Bremsevæske: EUR 16,35
Små deler, smøremidler: 172,18 Euro
Inspeksjoner og reparasjoner: 1752,27 Euro
Dekk (inkludert montering, balansering og deponering): 2128,55 Euro
Drivstoff: 5801,91 Euro
Total kostnad: 11 715,56 Euro
Kostnad: 18 245,00 Euro
Utnyttelse: 7645,00 Euro
Estimat (forhandlerpris): 10 600,00 Euro
Kostnadene per mil (før avskrivninger): 23,4 cent
Kostnadene per mil (med avskrivninger): 38,7 cent

Vedlikehold og reparasjon kostnadene for en spesifisert kjørelengde

Løst husmann (sikringssplint? min tysktolkning) fotstøtte: 3528
Key batteriet skiftes: 5400
Key batteriet skiftes: 8124
Foran og bak dekk erstattet, Michelin Power Pure: 8167
Bakbrems vents, erstattet nøkkelen Batteri: 9527
Eksos klaff mulig på grunn av alvorlig korrosjon gjort: 12050
Foran og bak dekk erstattet, 2:19922 ContiRoadAttack
Kjede kit, svingarm, bak bremseklosser og eksos rør (garanti, brutt klemme) fornyet: 20536
Foran og bak dekk erstattet, Pirelli Scorpion: 22176
Håndvern høyre / venstre (revet) fornyet: 25130
Foran og bak dekk erstattet, Bridgestone BT 016 Pro: 26473
Silencer (garanti, hengende klaff) fornyet og tast batteri: 27450
Gear sensor erstattet (garanti): 33921
Bak bremseklosser og swing sliping beskyttelse fornyet: 36541
Kjede sett, swing Guard, rocker og foran og bak dekk, fornyet Dunlop Sport Smart: 38893
Dekk erstattet foran og bak, Conti Road Attack 2: 42109
Gaffel rett erstattet (garanti): 42734
Front bremseklosser erstattet: 46260
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Da har jeg fått lest testen på svensk :vs Den er nå i nr.2 av den svenske utgaven av Motorrad. Å det ser jo ikke så aller værst ut! Som de siser i innledningen til testen: "Tidene har forandret seg. BMW trenger ikke lenger å være kjedelig å Ducati sprenger seg sjelden selv i biter".

Multistrada 1200S, som de testet i 50000km kom til slutt på en 12. plass i deres langtestvurdering. Å det framfor sykkler som f.eks BMW R 1200 GS og Kawasaki ZZR 1400, disse ligger på en delt 21.plass.

Bortsett fra en girføler som sa opp, så hadde ikke Multistradaens avanserte elektronikk en eneste glipp! Å det er jo litt betryggende å høre med tanke på alt som er avhengig av strøm og databuser på denne sykkelen.. Sykkelen fikk aldri driftstans etter veien som krevde berging.

Det ble diskutert tidligere her på dette forumet at Motorrad måtte bytte svingarm to ganger. Det pga kjedet som hadde slitt igjenom plastglideren og freset spor i aluminiumen. Dette hadde hverken Motorrad eller Ducati noe eksempel på at det hadde skjedd på en Multistrada før. Så de fant vell ut til slutt at masse griskjøring, mange førere og lite kjedeservice var grunnen til dette. De hadde f.eks kjørt lenge med veldig utslitt framdrev som lugget og kjilte seg i kjedet..

En ting som var litt drit var at de også to ganger, fikk trøbbel med at spjeldet i eksosen kjilte seg i lukket stilling. Å siden dette spjeldet er en inntegrert del av eksosmanifoild-katalysator-lyddemperen, så er det en meget dyr komponent som må byttes pga en enkel og teit funksjon. Eneste grunnen til eksosspjeld på nyere sykkler er lydredusering. Men igjen, en dasj WD-40 innimellom og en årlig vinterrengjøring og smøring av dette spjeldet, så trur jeg ikke det blir noe større problem.

Rådelager viste tegn til slitasje, men var fortsatt innenfor spesifikasjonene. Ellers så fikk motoren skryt for å være i veldig bra stand. Kompresjonen til motoren hadde økt i forhold til hva de målte når den var ny. Alle ventiler i Desmosystemet var innenfor målene. De mente at Desmosystemet var en av grunnene til at ventiler og kammer osv var i så bra stand.

Så da er det bare å glede seg til våren å se fram til flere underholdende mil med den langbeinte, Italienske rødtoppen :prop: Varmer man henne godt opp før gassen går i bunn og steller og vasker henne etter hard bruk, så blir det nok en lang og fin opplevelse dette :prf

Svar