Ducati Multistrada 1200

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

Bilde

:prop:

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

Sykkelen har fått seg litt bling her på tampen av sesongen. Punkterte på bakhjulet her for et par uker siden. Har kjørt rundt med en plugg i dekket, som ser ut til å holde på luften, men klarer ikke helt å stole på det.. Å ettersom motorsykkeldekk.com har rotet med bestillingen min av nytt dekk, har det blitt tid til litt fikkling nedi kjelleren :thumleft

Det var en 1199 Panigale innom Ducatisjappa i byen, å på den la jeg merke til de små og nette LED-blinkersene den hadde bak. Stykket mellom blinkersen og skiltholderen lignet fælt på de som er på Multistradaen. Så fant jeg ut at i USA er Panigale levert orginalt med de samme pæreblinkersene som er på Multistradaen.. Så da ble et par slike euro-Panigale-LED-blinkers bestillt. Å de passet jo rett på, eneste forskjellen er at ledningen på de nye er litt lengre enn orginalt, men ellers var det plug and play :prf Billig, pene og "orginale" LED-blinkers!

Orginale pæreblinkers til høyre og 1199 Panigale LED-blinkers til venstre:

Bilde

Bilde

Carbonfiber er jo et fint materiale synes jeg. Å min Multistrada Touring-utgave har jo ingenting av det.. Men det har Sport-utgaven! Har prøvd lenge å holde meg unna dette, men alle de kjedelige å sorte plastdelene på sykkelen måtte bort. Så jeg har satt på alle carbondelene som kommer på Sport-utgaven, pluss litt til :prop: Dette synes jeg gjorde sykkelen mer eksotisk :P :p Litt jålete må det vell være lovt å være?? :vs

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av AJ »

Karbon er kult! :-) MST'en ser veldig bra ut med disse detaljene :thumleft
Hadde litt av dette på Tiger; karbon tankpad og skjermforlenger foran pluss at ARROW potta hadde endestykke i karbon.
Så bra ut det, synes jeg.

Ikkeno' karbon på italieneren... Kun den klarlakkerte Premier karbonhjelmen på han som sitter oppå... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av Desmo »

Blir nesten som med Velte-petter det da. Det som er svart (unntatt dekkene og setet) er karbon. :knegg
Bilde
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av RuneMC »

Hmm, ser ut som om Multistradaen et ganske godt kjøp også i forhold til nye konkurrenter...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=f2VM4CPuGcE[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av Andreas »

Desmo skrev:Blir nesten som med Velte-petter det da. Det som er svart (unntatt dekkene og setet) er karbon. :knegg
Bilde
Pen S4R du har :thumleft Den så virkelig vellholdt ut!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Hmm, ser ut som om Multistradaen et ganske godt kjøp også i forhold til nye konkurrenter...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=f2VM4CPuGcE[/video]
Interessant test med en ikke helt overraskende vinner.
Selv synes jeg selvfølgelig det er morsomt å høre at Stelvio overrasker testteamet med sine gode egenskaper - også på grus :-)
Også er den en god del billigere enn Multistrada'en... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av Andreas »

Alt i alt så mener jeg fortsatt at alle disse sykklene sikkert er kjempegode! Valg av sykkel burde ikke være på grunnlag av "testvinner", men valget burde avgjøres av vilken en DU synes ser best ut, og får pulsen til å stige det lille hakket ekstra :prop:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av AJ »

Andreas skrev: (...) valget burde avgjøres av vilken en DU synes ser best ut, og får pulsen til å stige det lille hakket ekstra :prop:
Helt enig! Godt sagt :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Ducati Multistrada 1200, høstbling!

Legg inn av Desmo »

Andreas skrev:
Desmo skrev:Blir nesten som med Velte-petter det da. Det som er svart (unntatt dekkene og setet) er karbon. :knegg
Pen S4R du har :thumleft Den så virkelig vellholdt ut!
Passer på gullklumpen, vet du.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

Nå har jeg fått lekt meg litt mer med Windows Movie Maker! Her er min første redigerte filmsnutt :roll

Dette er fra Bilbao i Spania, hvor jeg i oktober var så heldig å fikk prøve den nye Skyhook Multistrada som kommer til neste år :thumleft De hadde lagt opp ruten langs en vakker å morsom rute :D Samme veiene hvor den offisielle Multistrada reklamen, som det ble linket til i en annen tråd, er filmet :prop:

Dårlig med lydredigering osv, lyden er bare slik den kom ut fra GoPro-kameraet, alltså dårlig :-k

[video]http://www.youtube.com/watch?v=p-NZnObDtcU[/video]

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

Kjeda meg i helga, så jeg demonterte sykkelen bare på gøy :vs

Bilde


Haha, neida. Motorrad har publisert 50000km igjenomgangen av Multistrada 1200. Har bare funnet det på tysk på nettet, så har bare myst igjenom uten å forstå alt :P :p Bladet ligger hjemme i svensk utgave, så får lese det når jeg kommer hjem fra jobb :D

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av EasyRider »

Andreas skrev: Motorrad har publisert 50000km igjenomgangen av Multistrada 1200. Har bare funnet det på tysk på nettet, så har bare myst igjenom uten å forstå alt :P :p Bladet ligger hjemme i svensk utgave, så får lese det når jeg kommer hjem fra jobb :D

Gi oss et kort referat når du har lest dommen, det hadde vært helt :prf
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Hjernen »

http://www.motorradonline.de/dauertests ... 0-s/439825

Det viktigste:
Driftskostnadene på 50 000 kilometer

19 liter olje per 16.50 Euro: 313,50 Euro
5 Oljefilter på Euro 13,82: 69,10 Euro
2 luftfilter på Euro 61,03: 122,06 Euro
4 Spark på Euro 28,19: 112,76 Euro
2 sett med bakre bremseklosser à 67,40 Euro: 134,80 Euro
2 sett med foran bremseklosser à 128,52 Euro: € 257.04
2 sett med timing belte på Euro 98,84: 197,68 Euro
2 kjeden sett Euro 318,68: 637,36 Euro
Bremsevæske: EUR 16,35
Små deler, smøremidler: 172,18 Euro
Inspeksjoner og reparasjoner: 1752,27 Euro
Dekk (inkludert montering, balansering og deponering): 2128,55 Euro
Drivstoff: 5801,91 Euro
Total kostnad: 11 715,56 Euro
Kostnad: 18 245,00 Euro
Utnyttelse: 7645,00 Euro
Estimat (forhandlerpris): 10 600,00 Euro
Kostnadene per mil (før avskrivninger): 23,4 cent
Kostnadene per mil (med avskrivninger): 38,7 cent

Vedlikehold og reparasjon kostnadene for en spesifisert kjørelengde

Løst husmann (sikringssplint? min tysktolkning) fotstøtte: 3528
Key batteriet skiftes: 5400
Key batteriet skiftes: 8124
Foran og bak dekk erstattet, Michelin Power Pure: 8167
Bakbrems vents, erstattet nøkkelen Batteri: 9527
Eksos klaff mulig på grunn av alvorlig korrosjon gjort: 12050
Foran og bak dekk erstattet, 2:19922 ContiRoadAttack
Kjede kit, svingarm, bak bremseklosser og eksos rør (garanti, brutt klemme) fornyet: 20536
Foran og bak dekk erstattet, Pirelli Scorpion: 22176
Håndvern høyre / venstre (revet) fornyet: 25130
Foran og bak dekk erstattet, Bridgestone BT 016 Pro: 26473
Silencer (garanti, hengende klaff) fornyet og tast batteri: 27450
Gear sensor erstattet (garanti): 33921
Bak bremseklosser og swing sliping beskyttelse fornyet: 36541
Kjede sett, swing Guard, rocker og foran og bak dekk, fornyet Dunlop Sport Smart: 38893
Dekk erstattet foran og bak, Conti Road Attack 2: 42109
Gaffel rett erstattet (garanti): 42734
Front bremseklosser erstattet: 46260
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

Da har jeg fått lest testen på svensk :vs Den er nå i nr.2 av den svenske utgaven av Motorrad. Å det ser jo ikke så aller værst ut! Som de siser i innledningen til testen: "Tidene har forandret seg. BMW trenger ikke lenger å være kjedelig å Ducati sprenger seg sjelden selv i biter".

Multistrada 1200S, som de testet i 50000km kom til slutt på en 12. plass i deres langtestvurdering. Å det framfor sykkler som f.eks BMW R 1200 GS og Kawasaki ZZR 1400, disse ligger på en delt 21.plass.

Bortsett fra en girføler som sa opp, så hadde ikke Multistradaens avanserte elektronikk en eneste glipp! Å det er jo litt betryggende å høre med tanke på alt som er avhengig av strøm og databuser på denne sykkelen.. Sykkelen fikk aldri driftstans etter veien som krevde berging.

Det ble diskutert tidligere her på dette forumet at Motorrad måtte bytte svingarm to ganger. Det pga kjedet som hadde slitt igjenom plastglideren og freset spor i aluminiumen. Dette hadde hverken Motorrad eller Ducati noe eksempel på at det hadde skjedd på en Multistrada før. Så de fant vell ut til slutt at masse griskjøring, mange førere og lite kjedeservice var grunnen til dette. De hadde f.eks kjørt lenge med veldig utslitt framdrev som lugget og kjilte seg i kjedet..

En ting som var litt drit var at de også to ganger, fikk trøbbel med at spjeldet i eksosen kjilte seg i lukket stilling. Å siden dette spjeldet er en inntegrert del av eksosmanifoild-katalysator-lyddemperen, så er det en meget dyr komponent som må byttes pga en enkel og teit funksjon. Eneste grunnen til eksosspjeld på nyere sykkler er lydredusering. Men igjen, en dasj WD-40 innimellom og en årlig vinterrengjøring og smøring av dette spjeldet, så trur jeg ikke det blir noe større problem.

Rådelager viste tegn til slitasje, men var fortsatt innenfor spesifikasjonene. Ellers så fikk motoren skryt for å være i veldig bra stand. Kompresjonen til motoren hadde økt i forhold til hva de målte når den var ny. Alle ventiler i Desmosystemet var innenfor målene. De mente at Desmosystemet var en av grunnene til at ventiler og kammer osv var i så bra stand.

Så da er det bare å glede seg til våren å se fram til flere underholdende mil med den langbeinte, Italienske rødtoppen :prop: Varmer man henne godt opp før gassen går i bunn og steller og vasker henne etter hard bruk, så blir det nok en lang og fin opplevelse dette :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av LordShaft »

Andreas, du trenger på ingen måte forklare grunnen til at du har kjøpt en av de fineste syklene på markedet i dag :thumleft

Du kommer nok til å få sinnsykt mange gode turer på dette vidunderet av en sykkel. Litt service, kos og stell må du nok regne med å legge i, men det må vi med alle sykler :-)
:vs

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Tja tja tja...skal jeg si det som jeg innerst inne tenker s er det:

Vil jeg ha en bike som har vist tendenser, (og mer enn det og da), til å slite sund sin svingarm, samt potensielt en fare for å måtte legge ut for en eksosmanifold i ny og ne?

Er og ble litt usikker på det.

Hvor lang er garantitiden?


Akkurat denne Motorrad "Dauertest"'en, fikk meg til å helle mer over mot Explorer, og litt mere mot Stelvio.
Det er klart, at Multistradaen er en knakende god bike....men.. :mk


Må i såfall "forske" litt mere på hvor hyppig disse feilene er, og om Ducati dekker det i garantitiden.
Og, ikke minst, finne mere ut om, Explorern. :-k

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av EasyRider »

Hmm Kom det fram i testen om det er kun en fyr som har hatt denne sykkelen fra 0 til 50 000km?

Hvis dette er en sykkel som blir kjøpt in og lånt ut til diverse folk fram til den har nådd 50 000km... så stiller saken seg litt anderledes.

Folk pleier å drite i åssen dem behandlers frimabiler/andres biler.. tipper det blir det samme her.

Og da er det ikke så rart at folk gir f i å smøre kjede, og bytte drev. Møkka jobb siden du blir møkkete. Ja, faktisk noen som ikke liker det.

Når der gjelder esksos ventilen så står sikkert den over ting som skal sjekkes på service vil jeg tro. :scratch

Står det i service manualen og du gjør service hjemme, tipper jeg at de som er litt over gjennomsnittet intrisert i sykkelen sin passer på den er godt smurt.

Så ser ikke på dette som noe store problemer.

Klart det surt å måte bytte sving arm og eksos hvis sykkelen er utenfor garanti.
Dette er absolutt noe å sjekke hvis du skal kjøpe deg en brukt Multistrada.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

EasyRider skrev:Hmm Kom det fram i testen om det er kun en fyr som har hatt denne sykkelen fra 0 til 50 000km?

Hvis dette er en sykkel som blir kjøpt in og lånt ut til diverse folk fram til den har nådd 50 000km... så stiller saken seg litt anderledes.

Folk pleier å drite i åssen dem behandlers frimabiler/andres biler.. tipper det blir det samme her.

Og da er det ikke så rart at folk gir f i å smøre kjede, og bytte drev. Møkka jobb siden du blir møkkete. Ja, faktisk noen som ikke liker det.

Når der gjelder esksos ventilen så står sikkert den over ting som skal sjekkes på service vil jeg tro. :scratch

Står det i service manualen og du gjør service hjemme, tipper jeg at de som er litt over gjennomsnittet intrisert i sykkelen sin passer på den er godt smurt.

Så ser ikke på dette som noe store problemer.

Klart det surt å måte bytte sving arm og eksos hvis sykkelen er utenfor garanti.
Dette er absolutt noe å sjekke hvis du skal kjøpe deg en brukt Multistrada.
Den er testet tilnærmet likt alle de andre de har og hat hatt til 50 000km test...., det er vel ca 100 stk.
Alle servicer er fulgt iht service-schedule..

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er ikke noen "Mc Avisa" test disse tyskerne driver med :D

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Bosted: Hurum

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Æljen »

Gratulerer med en tøff og flott sykkel.
Når det gjelder garantitid hadde jeg ikke vært bekymret.
Vi har forbrukerkjøpslov i Norge. Den gir reklamasjonsrett i 5 år.
Det er derfor så og si alle bilmerker i Norge har innført minimum 5 års garanti.
Det er i praksis ikke mulig å skille mellom det loven gir deg av reklamasjons rettigheter og garanti :thumleft


Ronny

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av knutk »

ZZR-Erling skrev: ......
Tja tja tja...skal jeg si det som jeg innerst inne tenker s er det:

Vil jeg ha en bike som har vist tendenser, (og mer enn det og da), til å slite sund sin svingarm, samt potensielt en fare for å måtte legge ut for en eksosmanifold i ny og ne?

Er og ble litt usikker på det.
.....
Som allerede antydet skal man ta testene med en klype salt.

Regnestykket er nok korrekt, men de misbruker syklene til langt utover hva vi oppfatter som normalt.
Hvem ville feks fortsette å kjøre med en sykkel hvor kjedet gnager på svingarm uten å reagere.

(Med forbehold om at skoletysken holder mål):
Kan nevnes at da de testet ZZR 1400 så kaste den kjedet i fart, og kløtchen gikk til he...

Ducatien ble vurdert som mye bedre enn både BMW og Kawasaki.
Ikke selger jeg BMWen av den grunn.

Hvorhvidt du har tvil om ZZR etter en så tvilsom test får du selv vurdere, men jeg tipper at du ikke ligger våken om natta og bekymrer deg verken for kjedebrudd eller clutch på skogtur...

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Knut..å, var det clutchtull på ZZR'n? Vel, nei, det bekymrer meg ikke, for den har vist seg veldig dugelig på dragrace, og har særdeles litt kluss med seg. Man finner vel omtrent ingen som har blitt stående med en ZZR.

K1300GT's utfall i samme 50 000km-test, tror jeg vi lar vær og nevn i detlalj, vi nøyer oss med att det gikk med en 2-3 motorer...I grunn gaaaanske spesielt :roll

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:
ZZR-Erling skrev: ......
Tja tja tja...skal jeg si det som jeg innerst inne tenker s er det:

Vil jeg ha en bike som har vist tendenser, (og mer enn det og da), til å slite sund sin svingarm, samt potensielt en fare for å måtte legge ut for en eksosmanifold i ny og ne?

Er og ble litt usikker på det.
.....
Som allerede antydet skal man ta testene med en klype salt.

Regnestykket er nok korrekt, men de misbruker syklene til langt utover hva vi oppfatter som normalt.
Hvem ville feks fortsette å kjøre med en sykkel hvor kjedet gnager på svingarm uten å reagere.

(Med forbehold om at skoletysken holder mål):
Kan nevnes at da de testet ZZR 1400 så kaste den kjedet i fart, og kløtchen gikk til he...

Ducatien ble vurdert som mye bedre enn både BMW og Kawasaki.
Ikke selger jeg BMWen av den grunn.

Hvorhvidt du har tvil om ZZR etter en så tvilsom test får du selv vurdere, men jeg tipper at du ikke ligger våken om natta og bekymrer deg verken for kjedebrudd eller clutch på skogtur...
Vel, er virkelig Motorrad så "tvilsom"? Hmmm... :-k ...får liksom ikke det helt til å stemme når man ser på hvor nitidig de legger biken ut i "atomer" og gjennomgår målte verdier mot produsentens mål for hva som er innenfor toleransen, og hva som er utenfor og skal skiftes. Greit nok at de blir kjørt hardt, men at de kjører videre dersom de vet at kjedet gnager på svingen, det har jeg vanskelig for å tro at førerne, som er proffe testere, får seg til å gjøre. Så, ja, jeg er fortsatt litt "mere lunken" til Multien..sånn er det :mk

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av joo »

De er nede mot 2000km på et dekksett og byttet bremseklosser to ganger på 50k...? Høres ut som rein herjing med sakene i mine øyne. (Vandalisme?)
Siden de tydeligvis kjører i filler det meste de tester høres det for meg mest ut som ramponering og ikke "bruk".

Litt som om man skulle kjøre på en elg med lastebil og så obdusere for å sjekke om den døde av hjertefeil eller hjerneblødning ... Er ikke sikker på hva de gutta strengt tatt gir oss svar på med de "testene" sine?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar