Ny sykkel i 2013

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

kz1300 skrev:Her har det vært stor aktivitet i julen ser jeg, mange gode innlegg om preferanser den enkelte har for MC valg. Her er min setting har idag en naken 1981 Kawasaki KZ1300 og har som sagt tenkt at 2013 skal bli året hvor jeg fornyer MC valget. Og ganske sikkert vil enhver nyere sykkel være anderledes enn veteranen min, og jeg har bestemt meg for at min nye sykkel skal være innen adventure segmentet. Dette er et endelig valg fra min side, så alle innlegg som forsøker å endre på det faller på stengrunn. Og for meg er adventure klassen en 1200 cc sykkel. I en tidlig fase var jeg sikker på at Triumph Explorer var valget for meg. Likte det jeg så av Ojda sin sykkel på MC-siden sine turer.

Men i søken på Finn.no kommer det svært få Explorer opp til salgs som brukte sykler, og plutselig så dukker det opp flere Multistradaer. Jeg leser litt om disse syklene og sjekker tester og finner ut at dette kan være en aktuell kandidat. I tilllegg så svare Andreas svært godt og informativt om denne sykkelen selv om jeg skjønner at han nok har en jobb hvor Ducati er en del av den.

AJ forsøker å selge inn Stelvioen så godt han kan, men jeg gjør som AJ selv har sagt følg hjertet ved valg av ny sykkel, og jeg må innrømme at Gussien ikke appelerer til meg.

Da gjenstår GS'en og den er fremdeles en het kandidat, mange på bruktmarkedet.

Men det er et par spørmål jeg vil stille, første er mitt postulat om at det er mye mer fornuftig å kjøpe 1 til 3 år gammel sykkel på grunn av at da er mye av verditapet tatt. Eller faller MC mindre enn det biler gjør som kan forsvare å kjøpe ny sykkel.

Så er det den evige diskusjoen om kardang vs kjede diskusjonen, på min veteran er det kardang og den har fungert siden 1981 og har siden jeg kjøpte sykkelen i 2007 ikke gitt meg noen probemer eller vedlikeholds problemer uten påfyll av olje. Så i mitt hode er kardang best, men her kan deres råd være gode å ha.

Og tilslutt, ja Ojda det blir ikke lett å prøvekjøre fram til sesongen 2013 starter. Skulle nok ha startet denne tanlerekken tidligere, men slik har det blitt så da blir det nok kunn prøvesitting og gode råd fra dere som gir meg det endelige valget.
det står en brukt Stelvio NTX hos Motoport Drammen. Kardang er vel og bra det, men kjede fungerer bra også. Man må bare vedlikeholde noe mer. Som Bergen sier..GS har mye strul med sin kardang..

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Intruder »

Japanske sykler da,har de problemer med kardangen ? Har ikke hatt noen problemer med Intruderen,som jo nå har 20 år og 75000 km på hjula....
Er selvsagt klar over at kardangproblemer kan oppstå på ulike modeller...

:mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av TomB »

kz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013. Jeg føler at skal jeg ta min MC interesse steget videre så må jeg ha meg en nyere sykkel en veteranen jeg nå har kjørt noen år. Drømmen er en sykkel fra 2010 - 2012 og jeg ser at når jeg stopper ved en sykkel jeg liker på finn så er det ofte en sykkel i Adventure segmentet. Har hatt et par må trykke på kjøp knappen, men har fremdeles klart å holde fingeren av fatet.

Det ble ca. 4 000 km sesongen 2012, som for mange av dere er en langhelg med litt aktiv kjøring, men for meg så var det hele sesongen. KZ1300 er nå hos Monsterbike i Drammen til puss og stell gjennom vinteren.

Sett på Tiger Explorer, Multistrada, BMW GS, Yamaha XT Tenere, Honda Crosstourer og ikke minst den nye KTM'en 1200 kubikk 150 hester høres veldig gromt ut.

Kikket mye på denne idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38464018 den ser veldig lekker ut.
Har prøvd å finne ut av hva slags kjøring du har planer om?
Langturer på flere uker?
Passasjer?
osv

Grunn til at jeg spør, er at trenger du 1200++?
Kan ha mye morro med mindre sykler også se :lol

Jeg titta mye på Triumph 800. Prøvde den også en tur. Den duger til det meste.
Kanskje min neste sykkel, selv om jeg synes at sykkelen nesten er for bra :scratch
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Globe »

Denne...står på min liste :thumleft

KAWASAKI ZZR1400 Special Edition:

Bilde

Bilde

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Globe skrev:Denne...står på min liste :thumleft

KAWASAKI ZZR1400 Special Edition:

Bilde

Bilde
Topp maskin det der, som nu har fått avansert ecu og slipperkobling, samt 90ccm mer :thumleft
Den vil nok fungere til det aller meste, og du vil også klare å kjøre opp til Dalsnibba på nyhøvla vei :knegg

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Crinos »

Jeg har sabla lyst til å bytte fra gode gamle trauste Harley, til noe mer nymotens ? :prop:
Ducati Diavel står HØYT på ønskelisten min... Men har en samboer som setter seg helt på bakbeina. "Det går fort og du kommer til å dø"...
Som om det ikke går fort nok på Harleyen.... Som har 1/10 av kjøreegenskapene til Diavelen... :lol

Åja.. Så er det jo litt økonomi i bildet også.. .Kjøpt for litt siden en BMW 7-serie, og det napper jo litt i lommeboka det også. Men... Er da lov å drømme. :mc1
Bilde
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av mekkern »

skal NYregistrere gammel veteransykkel i 2013... :lol

sett prøvd og vurdert NY sykkel jeg også.... men har ikke funnet noe nytt som tiltaler nok til å handle-hva skal til for å være den sykkelen jeg vil bruke 2-400 tusen på? :-k

Mulig jeg finner det ut en gang..men nå har jeg snart en sykkel av hver type og størrelse.. :lol

skal ha tid og vær til detta også.. :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av JRO »

TomB skrev: Har prøvd å finne ut av hva slags kjøring du har planer om?
Langturer på flere uker?
Passasjer?
osv

Grunn til at jeg spør, er at trenger du 1200++?
Kan ha mye morro med mindre sykler også se :lol

Jeg titta mye på Triumph 800. Prøvde den også en tur. Den duger til det meste.
Kanskje min neste sykkel, selv om jeg synes at sykkelen nesten er for bra :scratch
Ja, hadde det å velge MC bare vært fornuftsbasert så hadde vi vel ikke trengt store sykler noen av oss. Men har kjørt som du har sett en 300 kg, 6 sylindret, 1300 ccm i noen år nå, og har lyst til å holde meg oppe i den kubikk klassen. Har ikke noen fornuftige argumenter på om det er riktig eller ikke. Det står også en Corvette med 5,7 L V8 i garasjen, heller ikke mye fornuftig i det, politisk ukorrekt, bruker mye bensin, men er sabla gøy å kjøre. Så mitt eneste gode argument er at jeg nå er i en slik setting økonomisk at jeg kan realisere et MC kjøp uten at det går utover familieøkonomien og at jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av TomB »

kz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
Det behøver det ikke å være :[-X

Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.

Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro" :prop:

Mc, er fornuftig, ferdigsnakka :[-(
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

TomB skrev:
kz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
Det behøver det ikke å være :[-X

Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.

Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro" :prop:

Mc, er fornuftig, ferdigsnakka :[-(

It heals the soul! :prf

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Crinos skrev:Jeg har sabla lyst til å bytte fra gode gamle trauste Harley, til noe mer nymotens ? :prop:
Ducati Diavel står HØYT på ønskelisten min... Men har en samboer som setter seg helt på bakbeina. "Det går fort og du kommer til å dø"...
Som om det ikke går fort nok på Harleyen.... Som har 1/10 av kjøreegenskapene til Diavelen... :lol

Åja.. Så er det jo litt økonomi i bildet også.. .Kjøpt for litt siden en BMW 7-serie, og det napper jo litt i lommeboka det også. Men... Er da lov å drømme. :mc1
Bilde
En frekk en faen :twisted

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Bringisen »

TomB skrev:
kz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
Det behøver det ikke å være :[-X

Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.

Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro" :prop:

Mc, er fornuftig, ferdigsnakka :[-(
Dette er selvfølgelig jeg enig i TomB.

Dessuten har da skjelden motorsykkel i det hele tatt blitt betegnet som fornuftig :-k

Jeg har selv gått både opp og ned i størrelse hvis man snakker om kubikk. Gikk fra ZX10 til CBR600 og merket ikke så mye annet enn at CBRen måtte ha mer turtall for at det skulle gå unna og for å få dreiemoment.
Jeg gikk fra R1200GS til F800GS uten å merke like mye.
Det er ikke bare kubikk som teller når man skal ha det kjekt , det er også viktig å tenke på hvordan er dreiemomentskurven , hvilken vekt og på kjørestil.

En Z1300 var gromme greier når den kom i 1978 med 120hk og 118Nm , men den veide 297kg tørr
I dag har en 1300ccm sykkel minst 175hk og 140Nm ,veier mye mindre og greier seg med 2 sylindre mindre, kanskje til og med 4 mindre.
Tiden og utviklingen går fremover.
Et annet element og ta med seg i tankegangen er at en 800ccm motor med kun 2 sylindre har gjerne kun 20-30hk mindre og kun 20-30Nm mindre enn f.eks Z1300 , og ikke nok med det så skal Z1300 drasse på en "feit passasjer" i forhold til en lett 800cc. En lett 800ccm veier gjerne undrer 200kg mens Z1300 veier ca 300kg.
Nærmere 100hk og 90Nm i en sykkel som veier 200kg er tro det eller ei helt greit både til morro og til langtur. Dessuten koster en sykkel med slike spesifikasjoner kanskje 100.000,- mindre enn en sykkel med 120hk og 120Nm.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Tom »

E det blitt gale å ønske seg motor og krefter no eller??

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av JRO »

Bringisen skrev:
TomB skrev:
kz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
Det behøver det ikke å være :[-X

Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.

Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro" :prop:

Mc, er fornuftig, ferdigsnakka :[-(
Dette er selvfølgelig jeg enig i TomB.

Dessuten har da skjelden motorsykkel i det hele tatt blitt betegnet som fornuftig :-k

Jeg har selv gått både opp og ned i størrelse hvis man snakker om kubikk. Gikk fra ZX10 til CBR600 og merket ikke så mye annet enn at CBRen måtte ha mer turtall for at det skulle gå unna og for å få dreiemoment.
Jeg gikk fra R1200GS til F800GS uten å merke like mye.
Det er ikke bare kubikk som teller når man skal ha det kjekt , det er også viktig å tenke på hvordan er dreiemomentskurven , hvilken vekt og på kjørestil.

En Z1300 var gromme greier når den kom i 1978 med 120hk og 118Nm , men den veide 297kg tørr
I dag har en 1300ccm sykkel minst 175hk og 140Nm ,veier mye mindre og greier seg med 2 sylindre mindre, kanskje til og med 4 mindre.
Tiden og utviklingen går fremover.
Et annet element og ta med seg i tankegangen er at en 800ccm motor med kun 2 sylindre har gjerne kun 20-30hk mindre og kun 20-30Nm mindre enn f.eks Z1300 , og ikke nok med det så skal Z1300 drasse på en "feit passasjer" i forhold til en lett 800cc. En lett 800ccm veier gjerne undrer 200kg mens Z1300 veier ca 300kg.
Nærmere 100hk og 90Nm i en sykkel som veier 200kg er tro det eller ei helt greit både til morro og til langtur. Dessuten koster en sykkel med slike spesifikasjoner kanskje 100.000,- mindre enn en sykkel med 120hk og 120Nm.
Med all respekt TomB og Bringisen, jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal ha meg til å vurdere sykler jeg ikke er inntressert i. Jeg er helt sikker på at 800 klassen er kjempefine sykler og sikkert godt nok også for meg, men valget om klasse og kubikk har jeg tatt for lenge siden det har jeg skrevet i denne tråden fra mitt første innlegg. Det jeg har forsøkt å få hjelp til er vurderingen av de 4 - 5 aktuelle kandidatene og jeg syns joo skrev på side 11 i denne tråden var et godt innlegg. Han skrev sitat "Du sitter nok ikke med skjegget i postkassa uansett hva du velger av de 4-5 "toppkandidatene". Og det har jeg tenkt til å slå meg til ro med, uansett hvilken av disse toppkandidatene jeg velger så vil jeg få en helt topp sykkel å videreføre MC innteressen på.

Og jeg har ikke brukt ordet fornuftig i forhold til bruk av MC, det jeg sa er at ikke alle valg om kjøp av MC er basert på fornuft. Det vil si at jeg er forbi fornuften i min tankerekke og valget med 1200 kubikk og ADV klasse er tatt for min del.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Erling skrev:
Globe skrev:Denne...står på min liste :thumleft

KAWASAKI ZZR1400 Special Edition:

Bilde

Bilde
Topp maskin det der, som nu har fått avansert ecu og slipperkobling, samt 90ccm mer :thumleft
Den vil nok fungere til det aller meste, og du vil også klare å kjøre opp til Dalsnibba på nyhøvla vei :knegg
Er på mi liste som nr1 ønske sykkel for 2013, sjølv om den har 190ish HK på bakhjulet,over 1000cc og veger meir en 200KG.

Svar