Hehe , det var da på ingen måte meningen å prøve å få deg til å vurdere sykler du ikke er interessert i , fysjomkz1300 skrev:Med all respekt TomB og Bringisen, jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal ha meg til å vurdere sykler jeg ikke er inntressert i. Jeg er helt sikker på at 800 klassen er kjempefine sykler og sikkert godt nok også for meg, men valget om klasse og kubikk har jeg tatt for lenge siden det har jeg skrevet i denne tråden fra mitt første innlegg. Det jeg har forsøkt å få hjelp til er vurderingen av de 4 - 5 aktuelle kandidatene og jeg syns joo skrev på side 11 i denne tråden var et godt innlegg. Han skrev sitat "Du sitter nok ikke med skjegget i postkassa uansett hva du velger av de 4-5 "toppkandidatene". Og det har jeg tenkt til å slå meg til ro med, uansett hvilken av disse toppkandidatene jeg velger så vil jeg få en helt topp sykkel å videreføre MC innteressen på.Bringisen skrev:Dette er selvfølgelig jeg enig i TomB.TomB skrev:Det behøver det ikke å værekz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.![]()
Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.
Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro"![]()
Mc, er fornuftig, ferdigsnakka
Dessuten har da skjelden motorsykkel i det hele tatt blitt betegnet som fornuftig![]()
Jeg har selv gått både opp og ned i størrelse hvis man snakker om kubikk. Gikk fra ZX10 til CBR600 og merket ikke så mye annet enn at CBRen måtte ha mer turtall for at det skulle gå unna og for å få dreiemoment.
Jeg gikk fra R1200GS til F800GS uten å merke like mye.
Det er ikke bare kubikk som teller når man skal ha det kjekt , det er også viktig å tenke på hvordan er dreiemomentskurven , hvilken vekt og på kjørestil.
En Z1300 var gromme greier når den kom i 1978 med 120hk og 118Nm , men den veide 297kg tørr
I dag har en 1300ccm sykkel minst 175hk og 140Nm ,veier mye mindre og greier seg med 2 sylindre mindre, kanskje til og med 4 mindre.
Tiden og utviklingen går fremover.
Et annet element og ta med seg i tankegangen er at en 800ccm motor med kun 2 sylindre har gjerne kun 20-30hk mindre og kun 20-30Nm mindre enn f.eks Z1300 , og ikke nok med det så skal Z1300 drasse på en "feit passasjer" i forhold til en lett 800cc. En lett 800ccm veier gjerne undrer 200kg mens Z1300 veier ca 300kg.
Nærmere 100hk og 90Nm i en sykkel som veier 200kg er tro det eller ei helt greit både til morro og til langtur. Dessuten koster en sykkel med slike spesifikasjoner kanskje 100.000,- mindre enn en sykkel med 120hk og 120Nm.
Og jeg har ikke brukt ordet fornuftig i forhold til bruk av MC, det jeg sa er at ikke alle valg om kjøp av MC er basert på fornuft. Det vil si at jeg er forbi fornuften i min tankerekke og valget med 1200 kubikk og ADV klasse er tatt for min del.

Min intensjon var kun uttalelsen din om at det sikkert er mer kjøreglede i en stor sykkel med høyt dreiemoment.
Da ville jeg bare komme med en argumentasjon i håp om at ikke noen skulle misforstå og tro at man kun får kjøreglede i store tunge sykler med dreiemoment med høyt siffer.
Jeg vil ikke prøve og omvende noen , heller ikke dem som er overbevist om at størst og tyngst er best. You see