Jeg hadde det til Karlstad i sommer.Carpa skrev:Har hørt om de som har følgebil når de drar på treff og det høres ikke så dumt ut det:
Sent from my Galaxy using Tapatalk

Jeg hadde det til Karlstad i sommer.Carpa skrev:Har hørt om de som har følgebil når de drar på treff og det høres ikke så dumt ut det:
Sent from my Galaxy using Tapatalk
En tanke som slo meg...gorbys skrev: Ble litt fascinert av denne jeg og. Men jeg ser for meg det kan bli litt småirriterende å måtte etterfylle med kvister hvert andre sekund? Spesielt om man driver å lager mat i tillegg....
Men det klør litt i kjøpefingeren altså! Ser ut som den er omtrent på størrelse med en flaske rødsprit, og stormkjøkkene må jo med uansett. Så biolite eller rødsprit, da er vel biolite en vinner
Du er ikke alene om å kjøre to på en sykkel, jeg og min samboer har kjørt ca 12000 mil de siste 10 åra.AJ skrev:En tanke som slo meg...gorbys skrev: Ble litt fascinert av denne jeg og. Men jeg ser for meg det kan bli litt småirriterende å måtte etterfylle med kvister hvert andre sekund? Spesielt om man driver å lager mat i tillegg....
Men det klør litt i kjøpefingeren altså! Ser ut som den er omtrent på størrelse med en flaske rødsprit, og stormkjøkkene må jo med uansett. Så biolite eller rødsprit, da er vel biolite en vinner
Kan det være mulig å bruke grillkull i denne, tro?
I så fall blir greia enda mer brukandes, for å si det sånn :-)
Så må jeg bare få nevnt at om det er noen som synes at jeg har med mye utstyr på tur så har dette som regel sammenheng med at vi er to på en sykkel - uten henger og uten følgebil...
Og vi har aldri med mer enn nødvendig, men synes det er behagelig å ha med et romslig telt (på de treffene/turene hvor dette er naturlig), et par stoler som er rimelig gode å sitte i og et lite bord til å ha ting & tang på...
Mulig jeg tar feil, men tror ikke det er så veldig mange andre her på forumet som gjør det samme som oss - to på en sykkel med oppakning for to - uten henger og følgebil ...
Ikke at dette er noen stor bragd i seg selv, men kan hende vi har fått vist at det faktisk går an å gjøre det slik også uten at det blir ukomfortabelt på noen måte.
Syklene vi har hatt på turene våre har hatt krefter nok og vi har vel aldri, så vidt jeg kan huske, hatt problemer med å holde følge med de vi har kjørt sammen med.
Veldig bra!OMAAS skrev: Du er ikke alene om å kjøre to på en sykkel, jeg og min samboer har kjørt ca 12000 mil de siste 10 åra.
Dette er grunnen til at vi valgte Stelvio, god å kjøre, fin for pasasjer og god lasteevne. :-)
Problemet er ikke å få med seg nok utstyr, men ta med bare det vi trenger. De fleste turene er det med ting som ikke har vært nødvendig. :-)å
Ja er det ikke en multifuel brenner da?AJ skrev: En tanke som slo meg...
Kan det være mulig å bruke grillkull i denne, tro?
I så fall blir greia enda mer brukandes, for å si det sånn :-)
Her har du mye av det samme eller tilsvarende som jeg kjører med på lengre turer. Jeg har enda ikke funnet et telt og en stol som jeg er tilstrekkelig komfortabel med. Det liggeunderlaget du har står på ønskelisten min for 2.-3. året på rad... er det virkelig så bra? I så fall er det ikke mer å tenke på... skal ha et slikt!JohnnyTh skrev:For meg er det viktigste at det tar lite plass. Mye som skal være med og plassen er begrenset.
Telt:
Når jeg reiser på tur alene eller med pasasjer(dvs når kona ikke kjører egen sykkel) så har jeg et vango tempest 200 telt som jeg bruker.http://www.gooutdoors.co.uk/vango-tempe ... nt-p139965" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vekt på 2,9 kilo og pakkstørrelse på 39x15cm så er det det minste jeg har funnet til en grei penge. Har holdt tett selv i det værste europeiske regnet. Når vi er flere en 3 stk har jeg et Helsport Gimle 4. Firemanns telt og det synes jeg er passe til 3 på tur. ikke stå høyde men man kan stå på kne og det er plass til å sitte i en lav stol i "forteltet". Også dette har fått kjørt seg i kraftig regn og har holdt tett.
Helsport teltet er forholdsvis kostbart, ca 4-5000kr men vango teltet betalte jeg kun 1200kr for borte i england.
Vango teltet er satt opp en en person på 5 min. Gimle teltet noe mer men greit nok. begge teltene har aluminium teltplugger som krever litt forsiktighet men er svært lette. Har kjøpt 4 plugger som er lengre og kraftigere. laget i titan så de tåler endel mer men vekten er fremdeles lav.
Madrass:
Jeg har skjønt at jeg begynner å bli gammel og selv om jeg ligger på vanlig liggunderlag på HV øvelser så fant jeg ut at jeg trengte mer komfort på tur med MC. Så kjøpte meg en Exped DownMat 7 M liggeunderlag. Sikkert litt overkill, men jeg har aldri sovet så godt i telt før. Det første jeg kjøpte gikk opp i liming men importøren sendte meg nytt uten spørsmål.. Det har innbygget pumpe noe som gjør at man sparer plass og vekt når man ikke må ha med egen pumpe. men det tar litt tid å blåse det opp. De nyeste kommer med en pumpe belg som også brukes til å pakke liggunderlaget i. Pakke størelse er 23x16cm og veier bare 0,9kg 1200kr men verdt hver eneste krone. Kona har kjøpt seg maken bare litt bredere og med syntetiske fiber. det mener jeg å huske var litt billigere en dun.
Luftpumper.
utgår, kun på biltur tar jeg med meg en oppladbar pumpe. Lades med 12v
Soveposer:
Her har jeg i alle år sverget til min Helsport Jotunheimen som jeg har hatt i sikkert 15 år. den er veldig varm og i varmere strøk blir den noe varm. men sover man med den åpen fungerer det fint. Men siden kona har litt klaustroforbi og ikke takler soveposer så kjøpte vi to helsport Glitterheim Airvent, med høyre og venstre glidlås så de kan kneppes sammen. de blir da mye større og hun kunne sove i sovepose uten problemer. den har og ventilasjon i motsatt side av glidlåsen så man kan lufte litt.
Lys:
Hodelykt til å bruke på hodet eller henge i taket på teltet og ei ledlenser t7.
Campingutstyr:
noe å sitte på er fint å ha med og siden jeg ikke har fått tak i en god campingstol som tar lite plass så har jeg kjøpt meg en 3 beint krakk. ikke så veldig komfertabel men bedre en ingenting.
Sidevesken blir brukt som bord.
Turkopp: sammenleggbar kopp kjøpt på XXL
Litt bestikk og en talerken
Optimus multifuel, med 1 liter bensin som brensel. tar litt plass, men så har jeg og en liter ekstra med bensin og i nøden så kommer jeg en 18-20km på det. Er nok kjekt hvis det er 17km til bensinstasjon.
Grytesett med steikepanne
Verktøy:
Multiverktøy.
lappesett med plugger og co2 patroner.
et par små stropper. litt teip og en ledningsstump.
Før hadde jeg og altid verktøy til å stramme kjedet med men nå som det er kardang kan det sikkert bli hjemme.
Kniv
Annet:
Litt varmt å ha under, gjerne superundertøy.
Regnponcho.
Ekstra par med varme kjørehansker.
Regndress for å kjøre i.
Lighter/fyrstikker
Øreplugger
Mini "førstehjelpspute"
Kamera. Kompakt og speilrefleks. Stativ blir hjemme men har laget stativ på sykkelen som kan brukes hvis nødvendig.
Mobil.
Ladere: kamera, mobil
Toalettsaker.
GPS er altid med pluss ipad for nettsurfing og kartbruk. Kartboken blir igjen hjemme etter den kom.
lette sko og et skift med ikke kjøreklær.
ZZR-Erling skrev:Pga at det er enklere kjøre en lite lastet bike, kontra en diger haug i Alpene, samt det faktum at vi blir lei av telt i ukesvis, igger vi kun på hoteller på sike turer. Å kjøre en diger haug, drar ned litt av kjøregleden. Men, kan alttids komme med et tips vedr teltbruk...luftmadrass er tingen. Vi ligger årlig i telt, det er trivelig det, men ikke i dagesvis, og om sagt, i Alpene er det mer krevende med en diger haug, kontra et par lett fylte sidevesker, og ei pølse på langs. Toppboks er det verste.. :-)å man skal jo KJØRE mc, ikke lirke seg frem..
Så grei ut den :-)JohnnyTh skrev:Vedmin kjøring merker jeg ikke så mye til bagasjen. Men så kjører ikke jeg så veldig ekstremt heller da. koser meg på tur. har ikke behov for å kjøre så fort. eneste kan være at sideveskene er iriterende ved køkjøring og byer og sånt.
Velding bra den listen Jarle. JEg har sett en nettversjon av den. lurer på om jeg finner den linken igjen.
fant an
http://micapeak.com/checklists/mclist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ideen rundt dette er jo genialt, og jeg har hørt om flere som gjør det. Spesielt innenfor 1% miljøet. Hvordan forbereder du turen når det gjelder overnatting hos mc klubber? Tar du kontakt med de på forhånd? Hvis du ikke har gjort det og kommer til nye steder, byer, land om ettermiddagen og skal reise videre neste morgen kjører du da rundt og finner en motorsyklist som du spør hvor nærmeste klubbhus er?Fidel skrev:Sommerstid bruker jeg stort sett alltid enstangslavvoen min både på korte og lange turer. Fyller en 90 liters Ortlieb med lavvo, liggeunderlag (helst en isolert Exped), sovepose (godt liggeunderlag gjør at man kan gå ned i dimmen på soveposen), en liten krakk, pluss div småting. Boligen, med andre ord. Denne stroppes fast på passasjersete (kona kjører egen Guzzi).
Høyre koffert er kjøkkenet, med kokeutstyr, bestikk, Optimus 111, parafin og basale matvarer. Venstre koffert er garderoben: sivile klær, toalettsaker mm. Toppkoffert er garasjen: fiskestanga, div verktøy, regntøy, lappeskum osv. Passer alltid på å ha plass til litt matvarer her, for jeg handler stort sett rett før jeg tørner inn for kvelden. Tankveska er til lommebok, solbriller, kart, mobil osv.
Jeg bruker så sant jeg kan (og reisefølget ikke protesterer) nesten utelukkende telt. De gangene jeg ikke gjør det, pleier jeg å leie meg inn på klubbhusene til MC-klubber rundt om kring. Der får jeg både brukt pengene mine på en god sak, vasket klær og får som regel en god prat på kjøpet. Om jeg MÅ bruke en annen type overnatting (som regel hvis været er altfor jævlig og det ikke er MC-klubber i nærheten), satser jeg å herberger. Hoteller er i mine øyne å kaste bort penger jeg kunne brukt på enda mer bensin. Dessuten treffer man sjelden kule folk på hoteller.
Vinterstid bruker jeg sidevogna, så da får jeg med meg både vedovn og annet komfortstæsj. Eller jeg har med meg Guzzi-kompis Knut, som alltid fikser alt :-)
Genial! Ikke helt utlikt (lerret)bordet jeg kjøpte fra Sør-Korea. Liten pakkestørresle, lav vekt og robust bordplate.JohnnyTh skrev:Der fant jeg stolen jeg har lyst på
http://www.helinox.com.au/pages/helinox-chair-one.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Synes det er arig med et treff eller 2 i sesongen men...resten av tiden er det jaggu værdt hotellrom med dusj og ferdig frokost om morgenen,kontra våkne i en nylonkondom en ikke kan stå oppreist i og bløte/fuktige klær(hm..regnet visst litt i går..) og lage seg kaffe og frokost(mens det regner)sjekke været på tlf og se at det bare skal regne 23mm mot 46 i går...Hærlig med camping...så lesse sykkelen så full av pargass at det bare er et hakk å tre seg inni. :-)åIntruder skrev:Når jeg ser alt utstyret som "trengs" for å kjøre enMC-tur heller jeg mer og mer til den oppfatning at
prislappen blir så høy at det kan leies campinghytter og andre "unødvendigheter"...og enda komme billig fra det..
Er vel litt høl i huet å lagre alt dette utstyret også...![]()
Og prisen da ?
Ser også at ZZR-Erling er lei av å ligge på flatseng innadørs,begynner å helle i den retning jeg også..![]()
MEN hver sin smak,så absolutt.. :=D>