Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Hmmmm...denne her er like tung/lett som Tiger Explorer:
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... &notrack=1

Bilde

..og har ESA..

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Hmmmm...denne her er like tung/lett som Tiger Explorer:

Bilde

..og har ESA..
Den ser jo faktisk mye tyngre ut enn den er og ser også mye tyngre ut enn Exploreren.
Den er også relativt rimelig.
Hvis jeg var på jakt etter en komfortabel touringsykkel med normal fjæringsvei så anser jeg RT som et virkelig godt kjøp. Har lest tester der man blir imponert over hvor lettkjørt denne store toureren er.
Man kan få den ganske godt utrustet om man vil ha alt av komfort.
Denne var på min vurderingsliste i 2008 da jeg endte opp med R1200GS og det var vel da jeg ble forelsket i den typen kjøretøy.
Likevel synes jeg RTen er attraktiv ennå.
Kanskje vil BMW utstyre RT med den nye vannavkjølte boxeren snart.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:Man må ha så mye at man kan "tenne raketten" av og til :knegg
Har man lov til å si "tenne raketten" her :lol
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Bilde

..og har ESA..
Ser den er 3 kg tyngre enn GSA kjøreklar, men føles ikke slik. Hadde en test tur med den på BMW touringtreffet i 2010. Gikk som på skinner, sitter fint oppreist med god oversikt, samme effekt som GSA, masse fancy radiojustering og vindskjermjusteringetc. MEN, sykkelen gikk så "smooth" at den ble kjedelig å kjøre. Husker jeg tenkte da at dette får bli en baik når jeg begynner å bli treg i leddene, sikkert når jeg er passert 60+ :mk Kjørte den gang K1300S og ble overbevist om at GSA var noe å prøve ut. Testet også S1000RR, det var bedre å sitte seg på trettehundren igjen...
Men når det er sagt, er en del medlemmer i BMW klubben som cruiser på grusveier med RT har jeg skjønt.

Nei, kjøp sykkel etter lommebok og ønske. Og prøv gjerne eventyr/reiseenduro som tråden handler om. Jeg er iallefall bitt av basillen. Nå trenger jeg en bare en lett crosser med hvite skilter i garasjen til å få ut adrenalinet på og som ikke koster titusenvis av kroner å fikse etter en tryning :D

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bergen skrev:

Bilde

..og har ESA..
Ser den er 3 kg tyngre enn GSA kjøreklar, men føles ikke slik. Hadde en test tur med den på BMW touringtreffet i 2010. Gikk som på skinner, sitter fint oppreist med god oversikt, samme effekt som GSA, masse fancy radiojustering og vindskjermjusteringetc. MEN, sykkelen gikk så "smooth" at den ble kjedelig å kjøre. Husker jeg tenkte da at dette får bli en baik når jeg begynner å bli treg i leddene, sikkert når jeg er passert 60+ :mk Kjørte den gang K1300S og ble overbevist om at GSA var noe å prøve ut. Testet også S1000RR, det var bedre å sitte seg på trettehundren igjen...
Men når det er sagt, er en del medlemmer i BMW klubben som cruiser på grusveier med RT har jeg skjønt.

Nei, kjøp sykkel etter lommebok og ønske. Og prøv gjerne eventyr/reiseenduro som tråden handler om. Jeg er iallefall bitt av basillen. Nå trenger jeg en bare en lett crosser med hvite skilter i garasjen til å få ut adrenalinet på og som ikke koster titusenvis av kroner å fikse etter en tryning :D
Hei Kjetil! (Meldte meg ut av Bike igen). Mener du at RT'n går mye smoothere enn din GSA?

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

ZZR-Erling skrev: Hei Kjetil! (Meldte meg ut av Bike igen). Mener du at RT'n går mye smoothere enn din GSA?
Okei Erling, da er det her diskusjonene skal foregå :D Er ikke mye fart over bike.no lengre :scratch

Med smoothere mener jeg at jeg nesten ikke merket at jeg kjørte den. Var liksom bare underveis uten at jeg følte jeg kjørte sykkel... alltfor god for en som vil "kjenne" litt på følelsen av å kjøre sykkel :roll

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Hovedgrunnen til at jeg en gang i tiden gikk fra 750 til 1100 var at jeg stort sett kjørte med 2 på og syntes 750 ble litt tamt og mye giring. Selv om kona nå kjører egen sykkel og eneste pasasjeren jeg stort sett har bakpå er datteren min på 13 som ikke veier stort så kan jeg ikke tenke meg å gå ned i kubikk. Og bruker disse hestene støtt og stadig ved akselrasjoner. Har kjørt meg selv ut av farlige sitvasjoner flere en en gang.
Vet ikke hvilken sykkel du snakker om her men når man har last og passasjerer så er det vel ikke hestekreftene som er det mest essensielle , det er vel dreiemomentet.
Jeg synes f,eks en GPX 750R som jeg hadde en gang med 106hk var slappere enn F800GS med 86hk. Det er fordi dreiemomentet er høyere lavere i registeret på F800GS.
Faktisk føles F800GS mer fleksibel med henblikk på dette en ZX10 fra 1989 med 136hk.
Men selvfølgelig kan ikke dette sammenlignes likevel fordi de firesylindrede turtallsmotorene kunne dras mye lenger ut på turtallsregisteret , noe som gjorde at det skjedde mye etter 8000rpm.
Men det er ikke alltid det er i det området man trives best i.
Men hvis du har problem med moment og akselerasjon med last på 13kg så er det klart at noe er galt. Slik er det vel ingen som ønsker å ha det :-)å
Og da kan jeg forstå at du ikke kan komme deg ut av farlige situasjoner. Men med sykler som akselererer f.eks 0-100 på 4sek bør holde greit , vel. Hvor mange biler gjør den øvelsen på samme tid?

Men dere.....begynner ikke denne tråden som omhandler eventyr og reiseenduroer å bli en smule utvannet?
Kanskje de som er interessert lage en annen tråd der man kan diskutere hvor mye kubikk som er nok? :thumleft
Vet ikke helt hvor du fikk 13 kilo fra. Kona veier nok endel mer en det. Ingen av oss er spesielt lette. Jeg hadde en suzuki gsx750es og byttet til gsx1100f. Merket god forskjell der.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Hovedgrunnen til at jeg en gang i tiden gikk fra 750 til 1100 var at jeg stort sett kjørte med 2 på og syntes 750 ble litt tamt og mye giring. Selv om kona nå kjører egen sykkel og eneste pasasjeren jeg stort sett har bakpå er datteren min på 13 som ikke veier stort så kan jeg ikke tenke meg å gå ned i kubikk. Og bruker disse hestene støtt og stadig ved akselrasjoner. Har kjørt meg selv ut av farlige sitvasjoner flere en en gang.
Vet ikke hvilken sykkel du snakker om her men når man har last og passasjerer så er det vel ikke hestekreftene som er det mest essensielle , det er vel dreiemomentet.
Jeg synes f,eks en GPX 750R som jeg hadde en gang med 106hk var slappere enn F800GS med 86hk. Det er fordi dreiemomentet er høyere lavere i registeret på F800GS.
Faktisk føles F800GS mer fleksibel med henblikk på dette en ZX10 fra 1989 med 136hk.
Men selvfølgelig kan ikke dette sammenlignes likevel fordi de firesylindrede turtallsmotorene kunne dras mye lenger ut på turtallsregisteret , noe som gjorde at det skjedde mye etter 8000rpm.
Men det er ikke alltid det er i det området man trives best i.
Men hvis du har problem med moment og akselerasjon med last på 13kg så er det klart at noe er galt. Slik er det vel ingen som ønsker å ha det :-)å
Og da kan jeg forstå at du ikke kan komme deg ut av farlige situasjoner. Men med sykler som akselererer f.eks 0-100 på 4sek bør holde greit , vel. Hvor mange biler gjør den øvelsen på samme tid?

Men dere.....begynner ikke denne tråden som omhandler eventyr og reiseenduroer å bli en smule utvannet?
Kanskje de som er interessert lage en annen tråd der man kan diskutere hvor mye kubikk som er nok? :thumleft
Vet ikke helt hvor du fikk 13 kilo fra. Kona veier nok endel mer en det. Ingen av oss er spesielt lette. Jeg hadde en suzuki gsx750es og byttet til gsx1100f. Merket god forskjell der.
Hehe , der ser du. Jeg leste datter på 13 og tenkte ikke 13 år men 13 kg :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Hehe.

Jeg er ikke så opptatt med dette med kubikk. Kjøp det du har lyst på og kjør det du vil, det har jeg gjort. Spiller da ingen rolle hva folk trives med. Alle har fordeler og bakdeler.
Men at en 250 er raskere en en 1400 tror jeg du må utdype.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Hehe.

Jeg er ikke så opptatt med dette med kubikk. Kjøp det du har lyst på og kjør det du vil, det har jeg gjort. Spiller da ingen rolle hva folk trives med. Alle har fordeler og bakdeler.
Det har noe med masse som skal rundt en sving å gjøre, ren fysikk. Men ikke på en rett strekkning i hastigheter over 150 kmt.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:

Det har noe med masse som skal rundt en sving å gjøre, ren fysikk. Men ikke på en rett strekkning i hastigheter over 150 kmt.
Finner ikke igjen innlegget, men mener å huske at de sto 250 er raskere en 1400. ikke at det skulle kjøres i sving.
Utrolig hvor mye svinger det er på disse veiene dere kjører. Har ikke slike veier her jeg bor :-) Egentlig glad for det, synes det er fint med et lite rettstrekk imellom svingene så jeg kan se meg litt rundt og.
Er sikkert meg som ikke kjører så aktivt som de fleste her inne. Mulig jeg kjører sykkel for å gå på tur. ikke gå på tur for å kjøre sykkel.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

ser jeg blander sammen trådene nå. sikkert best å fortsett i den andre med denne diskusjonen :)

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:

Finner ikke igjen innlegget, men mener å huske at de sto 250 er raskere en 1400. ikke at det skulle kjøres i sving.
Utrolig hvor mye svinger det er på disse veiene dere kjører. Har ikke slike veier her jeg bor :-) Egentlig glad for det, synes det er fint med et lite rettstrekk imellom svingene så jeg kan se meg litt rundt og.
Er sikkert meg som ikke kjører så aktivt som de fleste her inne. Mulig jeg kjører sykkel for å gå på tur. ikke gå på tur for å kjøre sykkel.
Var ikke mitt innlegg, men skjønner hva han mener med det han sa, du finner det her. http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=5371" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev: Bilde
..og har ESA..
[video]http://www.youtube.com/watch?v=jlNSwiTgjIM[/video]

Ingen diskusjon om RT er komplett uten Norges-videoen fra BMW.
Hadde det ikke vært for at speilene sitter så lavt så hadde jeg kjøpt en.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Leser litt rudt omkring at kardangen til også disse er svak....hmmmmmmm

Svar