Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
- Stranger
- Innlegg: 109
- Registrert: 28 feb 2012, 18:38
- Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
- Bosted: Byen under skyen (Bergen)
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Når det kommer til hva som er kraftig nok, så er smaken som baken. Men har inntrykk av att de fleste kjøper mye større sykkel enn de egentlig trenger. Men er det slik de liker det er det ingenting galt i det.
Selv har jeg alltid gått mot de mindre mcene fra 125 til 600, hvorav en ktm 125 exc ( fulleffekt) var den som ble mest brukt. Lettkjørt, meget lav vekt, fin balanse, og drar på bakhjul uten problem. Men samtidig hadde man nok krefter til og ha det litt morro på motorvei.
Langturene blir slitsom på en så liten sykkel. Derimot på litt avsides vestlandsveier med kraftige opp og nedstigninger + masse svinger så ble det hysterisk morro. For her er ikke fartsgrensen noe man kjører i normalt, det er et mål og nå den.
En 250 til 450 vil være mer enn nok for de fleste på norske veier. Skal man ligge i timesvis på motorvei derimot bør man handle sykkel deretter. Alt under 125cc er for lite etter min mening. Her er en snutt av en 125 sx som kjører supermoto, så da får man ett inntrykk. ( dårlige dempere på den sykkelen) http://www.youtube.com/watch?v=aN5NM_Usaso" onclick="window.open(this.href);return false;
Selv har jeg alltid gått mot de mindre mcene fra 125 til 600, hvorav en ktm 125 exc ( fulleffekt) var den som ble mest brukt. Lettkjørt, meget lav vekt, fin balanse, og drar på bakhjul uten problem. Men samtidig hadde man nok krefter til og ha det litt morro på motorvei.
Langturene blir slitsom på en så liten sykkel. Derimot på litt avsides vestlandsveier med kraftige opp og nedstigninger + masse svinger så ble det hysterisk morro. For her er ikke fartsgrensen noe man kjører i normalt, det er et mål og nå den.
En 250 til 450 vil være mer enn nok for de fleste på norske veier. Skal man ligge i timesvis på motorvei derimot bør man handle sykkel deretter. Alt under 125cc er for lite etter min mening. Her er en snutt av en 125 sx som kjører supermoto, så da får man ett inntrykk. ( dårlige dempere på den sykkelen) http://www.youtube.com/watch?v=aN5NM_Usaso" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Stranger den 29 des 2012, 20:15, redigert 1 gang totalt.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Først litt uvesentlig informasjon:
Det hevdes at Honda CB1100xx veier mindre enn BMW 1200 GS.
Googla litt og fant følgende: Alle tørrvekt. 1200GS 203 kg. 1200GS Adventure 223 kg og CB1100XX 227 kg.
Selv kjører jeg en BMW 1300GT.
Den faller inn under kategorien som enkelte mener jeg ikke trenger. Og det er helt korrekt. Det finnes ikke en ting i verden jeg trenger mindre enn MC.
Jeg kjører ikke MC fordi jeg trenger det, jeg kjører MC fordi jeg liker det.
Kjøringen består vesentlig av dagsturer, med langturer i ny og ne
Dagsturene blir ¨på typisk 40 - 60 mil. Da slipper jeg å kjøre på de samme veiene hele tiden, kan variere rute fra gang til gang.
Ingen ting i veien for at jeg kunne gjøre dette på en 600cc sykkel, men med større sykkel følger der med en del finesser som gjør livet lettere og kjøringen mindre slitsom.
Detaljer som variabel vindskjerm, ESA (variabel støtdemping mens man kjører), Xenon lys for sene kvelder, varme handtak og sete, cruisecontoll etc.
Alle detaljer som gjør at selv om været forandrer seg i løpet av dagen så har man det fortsatt topp.
Likeledes at sykkelen er sterk nok til å kunne foreta forbikjøringer på 6 gir. I tillegg veger sykkelen det samme som en Honda Deauville.
Så jeg kjører ikke 1300 fordi jeg trenger potensforlenger. Jeg kjører 1300 fordi det for meg bidrar til øket kjøreglede, og fordi jeg vil og kan
.
Det hevdes at Honda CB1100xx veier mindre enn BMW 1200 GS.
Googla litt og fant følgende: Alle tørrvekt. 1200GS 203 kg. 1200GS Adventure 223 kg og CB1100XX 227 kg.
Selv kjører jeg en BMW 1300GT.
Den faller inn under kategorien som enkelte mener jeg ikke trenger. Og det er helt korrekt. Det finnes ikke en ting i verden jeg trenger mindre enn MC.
Jeg kjører ikke MC fordi jeg trenger det, jeg kjører MC fordi jeg liker det.
Kjøringen består vesentlig av dagsturer, med langturer i ny og ne
Dagsturene blir ¨på typisk 40 - 60 mil. Da slipper jeg å kjøre på de samme veiene hele tiden, kan variere rute fra gang til gang.
Ingen ting i veien for at jeg kunne gjøre dette på en 600cc sykkel, men med større sykkel følger der med en del finesser som gjør livet lettere og kjøringen mindre slitsom.
Detaljer som variabel vindskjerm, ESA (variabel støtdemping mens man kjører), Xenon lys for sene kvelder, varme handtak og sete, cruisecontoll etc.
Alle detaljer som gjør at selv om været forandrer seg i løpet av dagen så har man det fortsatt topp.
Likeledes at sykkelen er sterk nok til å kunne foreta forbikjøringer på 6 gir. I tillegg veger sykkelen det samme som en Honda Deauville.
Så jeg kjører ikke 1300 fordi jeg trenger potensforlenger. Jeg kjører 1300 fordi det for meg bidrar til øket kjøreglede, og fordi jeg vil og kan

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Bare en ting der som jeg er uenig i...knutk skrev:Først litt uvesentlig informasjon:
Det hevdes at Honda CB1100xx veier mindre enn BMW 1200 GS.
Googla litt og fant følgende: Alle tørrvekt. 1200GS 203 kg. 1200GS Adventure 223 kg og CB1100XX 227 kg.
Selv kjører jeg en BMW 1300GT.
Den faller inn under kategorien som enkelte mener jeg ikke trenger. Og det er helt korrekt. Det finnes ikke en ting i verden jeg trenger mindre enn MC.
Jeg kjører ikke MC fordi jeg trenger det, jeg kjører MC fordi jeg liker det.
Kjøringen består vesentlig av dagsturer, med langturer i ny og ne
Dagsturene blir ¨på typisk 40 - 60 mil. Da slipper jeg å kjøre på de samme veiene hele tiden, kan variere rute fra gang til gang.
Ingen ting i veien for at jeg kunne gjøre dette på en 600cc sykkel, men med større sykkel følger der med en del finesser som gjør livet lettere og kjøringen mindre slitsom.
Detaljer som variabel vindskjerm, ESA (variabel støtdemping mens man kjører), Xenon lys for sene kvelder, varme handtak og sete, cruisecontoll etc.
Alle detaljer som gjør at selv om været forandrer seg i løpet av dagen så har man det fortsatt topp.
Likeledes at sykkelen er sterk nok til å kunne foreta forbikjøringer på 6 gir. I tillegg veger sykkelen det samme som en Honda Deauville.
Så jeg kjører ikke 1300 fordi jeg trenger potensforlenger. Jeg kjører 1300 fordi det for meg bidrar til øket kjøreglede, og fordi jeg vil og kan.
"At det ikke finnes en ting i verden du trenger mindre enn en MC"
For meg var dette helt motsatt , jeg forsøkte for noen år siden og solgte motorsykkelen fordi jeg trodde MC var den tingen jeg trengte minst.
Men allerede sesongen etter var det innlysende at jeg tok feil , når selv ungene og kona fortalte meg at jeg måtte se å få meg en sykkel igjen slik at de kunne få tilbake den virkelige meg.
Min datter sa til meg da hun var med i butikken og skrev kontrakt " pappa , jeg kunne se hvor glad du ble"
Dette var nesten slik at jeg fikk dårlig samvittighet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Vel, ok, jeg gir deg den.Bringisen skrev: Bare en ting der som jeg er uenig i...
"At det ikke finnes en ting i verden du trenger mindre enn en MC".

Selv om jeg ikke har bruk for mc i det daglige for å få hjulene til å gå rundt så kjenner jeg igjen din beskrivelse.
Begynte med mopeder da jeg var 13 og kjøpte min først BMW da jeg var 19.
Så kom noen år uten MC, grunnet skolegang, famile, små barn etc.
I årene uten MC var særlig våren en lidelse, å se gutta ta ut sine MC uten selv å ha noe å hente.
Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Den underskriver jeg helt klart påknutk skrev: Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Hehe , jeppknutk skrev:Vel, ok, jeg gir deg den.Bringisen skrev: Bare en ting der som jeg er uenig i...
"At det ikke finnes en ting i verden du trenger mindre enn en MC".![]()
Selv om jeg ikke har bruk for mc i det daglige for å få hjulene til å gå rundt så kjenner jeg igjen din beskrivelse.
Begynte med mopeder da jeg var 13 og kjøpte min først BMW da jeg var 19.
Så kom noen år uten MC, grunnet skolegang, famile, små barn etc.
I årene uten MC var særlig våren en lidelse, å se gutta ta ut sine MC uten selv å ha noe å hente.
Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.

Imponerende at du kjøpte din første BMW som 19 åring

Både jeg og BMW har blitt mye klokere


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Som en på et større BMW forum har som signatur på innleggene sineknutk skrev:Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.

"You don't see a motorcycle parked outside a psychiatric office"
-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Bosted: Vestfold
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Det vanskelige, er å finne ut hva man vil bruke sin kjære mc til.
Ut ifra egen erfaring, er en XX, Busa, ZZR osv flott på våre asfaltveier i Norge.
Moro med litt hk når horna i panna titter frem og behagelig med litt nm når bagasje/passasjer er med.
Ja, jeg elsker å kjøre rundt med mye krefter og ha mulighet for toppfart som er Galematias.
Men, den mc jeg gliser mest inni hjelmen av, er den lille 400ccm´n som parkerer 1100ccm på små trange svingeveier.
"Hvor mye ccm eller effekt er for lite?" Står det i overskrift. Tja, hva skal den bukes til?
Min lille 400 har jo latterlig lite hk og en toppfart som jeg ikke klarer å miste lappen på i 100 sone.
Men , gud så
på det den kjøpt inn for. Og det er ikke å kjøre Norge på langs med full oppakning 
Så, for meg har løsningen blitt: http://i62.photobucket.com/albums/h81/v ... 04ac9c.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ut ifra egen erfaring, er en XX, Busa, ZZR osv flott på våre asfaltveier i Norge.
Moro med litt hk når horna i panna titter frem og behagelig med litt nm når bagasje/passasjer er med.
Ja, jeg elsker å kjøre rundt med mye krefter og ha mulighet for toppfart som er Galematias.
Men, den mc jeg gliser mest inni hjelmen av, er den lille 400ccm´n som parkerer 1100ccm på små trange svingeveier.
"Hvor mye ccm eller effekt er for lite?" Står det i overskrift. Tja, hva skal den bukes til?
Min lille 400 har jo latterlig lite hk og en toppfart som jeg ikke klarer å miste lappen på i 100 sone.
Men , gud så


Så, for meg har løsningen blitt: http://i62.photobucket.com/albums/h81/v ... 04ac9c.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
For lite er ... for lite. For mye er nok.
Ser ingen vits i å ha liten sykkel når jeg liker å kjøre langt. Fyrer ikke opp sykkel for å kjøre på jobb eller ned "på hjørnet". Ser heller ingen vits i å ha noe som må gires hele tiden når det går opp og ned bakker og man ligger i flyten med sving etter sving etter sving i timesvis. Da holder det å slippe ned ett gir før svingen så RPM kommer opp i 4000, mate lett når man ser utgangen og kjenne at alt balanserer med lavt turtall før man slipper opp ett gir igjen når nåla passerer 5000RPM
Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Potensforsterker? Neppe, gullet står gjemt i garasjen til jeg ska på tur. Da stikker vi ut på øde veger uten noen som kan beundre/misunne herligheten. Den er MIN, kjøpt for MEG og skal tilfredsstille MINE lyster og være balsam for sjela MI
Ooops, har en liten en med 28 hester også... Den duger til det den skal; bli møkkete oppi skogen. Men kjøre til Vestlandet/NordNorge/Alpene på den? Lar seg ikke gjøre.
Ser ingen vits i å ha liten sykkel når jeg liker å kjøre langt. Fyrer ikke opp sykkel for å kjøre på jobb eller ned "på hjørnet". Ser heller ingen vits i å ha noe som må gires hele tiden når det går opp og ned bakker og man ligger i flyten med sving etter sving etter sving i timesvis. Da holder det å slippe ned ett gir før svingen så RPM kommer opp i 4000, mate lett når man ser utgangen og kjenne at alt balanserer med lavt turtall før man slipper opp ett gir igjen når nåla passerer 5000RPM


Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Potensforsterker? Neppe, gullet står gjemt i garasjen til jeg ska på tur. Da stikker vi ut på øde veger uten noen som kan beundre/misunne herligheten. Den er MIN, kjøpt for MEG og skal tilfredsstille MINE lyster og være balsam for sjela MI

Ooops, har en liten en med 28 hester også... Den duger til det den skal; bli møkkete oppi skogen. Men kjøre til Vestlandet/NordNorge/Alpene på den? Lar seg ikke gjøre.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Fin skildring av ditt syn på motorsykkelen , mange av setningene var som tatt ut fra mine tanker.joo skrev:For lite er ... for lite. For mye er nok.
Ser ingen vits i å ha liten sykkel når jeg liker å kjøre langt. Fyrer ikke opp sykkel for å kjøre på jobb eller ned "på hjørnet". Ser heller ingen vits i å ha noe som må gires hele tiden når det går opp og ned bakker og man ligger i flyten med sving etter sving etter sving i timesvis. Da holder det å slippe ned ett gir før svingen så RPM kommer opp i 4000, mate lett når man ser utgangen og kjenne at alt balanserer med lavt turtall før man slipper opp ett gir igjen når nåla passerer 5000RPM![]()
![]()
Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Potensforsterker? Neppe, gullet står gjemt i garasjen til jeg ska på tur. Da stikker vi ut på øde veger uten noen som kan beundre/misunne herligheten. Den er MIN, kjøpt for MEG og skal tilfredsstille MINE lyster og være balsam for sjela MI![]()
Ooops, har en liten en med 28 hester også... Den duger til det den skal; bli møkkete oppi skogen. Men kjøre til Vestlandet/NordNorge/Alpene på den? Lar seg ikke gjøre.

Akkurat slik tenker jeg også når det gjelder valg av sykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ikke for pirkete håper jeg, å påpeke at HK (effekt) er Nm (kraft) multiplisert med turtall (vei).joo skrev: Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Det er Nm, kraft, som trekker sykkelen fremover. Det vil si at hvor fort du kan akselerere og hvor mye last du kan ha med, det bestemmes av hvor mange Nm du har til rådighet.
Hvor fort du kan kjøre, det avgjøres av hvor mange HK du har.
Eller med andre ord: HK er et mål på toppfart mens Nm på akselerasjon og lasteevne.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ja og N eller F som er betegnelsen for kraft er hemmet av tyngdekraften (g) som på jorden er 9.8 og massen med betegnelsen (m)som vi i MC verdenen betegner i kg.
Man må selvfølgelig også ta hensyn til friksjonskraften her.
Når summen av alle kreftene er lik null står sykkelen i ro.
For å få sykkelen til å bevege seg må det til enn kraft som trekker eller skyver.
Jo mer masse sykkelen har , jo mer friksjon sykkelen har og jo mer luftmotstand sykkelen har er avgjørende for hvor stor kraft sykkelen trenger for å bevege seg.
Hvor stor kraften er er også utslagsgivende på hvor stor akselerasjon det er mulig å oppnå.
Dette ble mye fysikk men man forstår at dreiemoment eller kraft er viktig for at sykkelen skal drives fremover
På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5
tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe 
Man må selvfølgelig også ta hensyn til friksjonskraften her.
Når summen av alle kreftene er lik null står sykkelen i ro.
For å få sykkelen til å bevege seg må det til enn kraft som trekker eller skyver.
Jo mer masse sykkelen har , jo mer friksjon sykkelen har og jo mer luftmotstand sykkelen har er avgjørende for hvor stor kraft sykkelen trenger for å bevege seg.
Hvor stor kraften er er også utslagsgivende på hvor stor akselerasjon det er mulig å oppnå.
Dette ble mye fysikk men man forstår at dreiemoment eller kraft er viktig for at sykkelen skal drives fremover
På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5



2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5![]()
tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe
For jeg tror ikke vi to er på samme

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Fysikk er gøy vett dutagesk skrev:La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5![]()
tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe
For jeg tror ikke vi to er på samme![]()
[TaSK]


Ser man vekk fra friksjon , luftmotstand og slikt så kan man jo bruke formelen for kraft som er
F = m x a
Ved å snu denne formelen får man akselerasjonen (a)
a = F/m
Hvis vi tar en sykkel med massen 200kg og kraften 100N så vil den kunne oppnå
100/200 = 0,5 m/s2. ( 0,5 meter pr. sekund)

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
ussj... formler.... likte de ikke i fysikk timene, liker de fortsatt ikke. Da er denne finere:
Ellers så synes jeg det er et voldsomt jag etter hestekrefter å kubikk her?? Trodde slikt var forbeholdt harley pojkarna jeg
Jaja, er nå fornøyd med gamle GS'en min jeg da, går mer enn fort nok, ikke trenger jeg å gire ned for å komme meg forbi heller(selv om det går litt fortere i 4. gir enn i 5.) og tipper jeg blir fornøyd med v-strommen og. Alt til sitt bruk :)
Hestekrefta e kor fort du kan treffe veggen, å dreiemoment e kor langt du tar veggen me dæ når d smell !

Ellers så synes jeg det er et voldsomt jag etter hestekrefter å kubikk her?? Trodde slikt var forbeholdt harley pojkarna jeg

Jaja, er nå fornøyd med gamle GS'en min jeg da, går mer enn fort nok, ikke trenger jeg å gire ned for å komme meg forbi heller(selv om det går litt fortere i 4. gir enn i 5.) og tipper jeg blir fornøyd med v-strommen og. Alt til sitt bruk :)