Uten å innlate meg på diskusjonen om måner og sol og girkasser og bla bla, så kan jeg iallfall komme med mine beskjedne erfaringer:
Sykler er jo laget til hvert sitt bruk. Det må da være #1?! Uten at jeg har så voldsom erfaring, så har jeg hatt/kjørt alt fra plastraketter til touring til ymse små-sykler.
110HK på 190KG er det friskeste jeg har kjørt. Den var skamkjedelig. Var jo ikke noe gøy før nålen kom et stykke innpå 100-tallet. Til vestlandsveier var den raketten (CBR600) ikke særlig komfortabel, og pga noe stivt oppsett ikke så gøy på ujevnt underlag.
Deauville-en jeg hadde var faktisk noe med det bedre jeg har kjørt, til hverdags og turkjøring innenlands. Bortsett fra vekten da. Den var tung, og ubrukelig på annet enn asfalt. Men duverden for en flott milsluker, til en hyggelig pris.
For min del endret behovet seg, og Deauville-en ble for stor og tung til helårskjøring.
Fikk gleden av å kjøre en KTM Sting 125 en tid. Med beskjedne 13-14 HK på en 2takter på 125 KG, skikkelig ramme/demper/dekk, fikk jeg nærmest sjokk av å oppleve at det var hysterisk moro. Slitsom kjørestilling for flere timer, men til smale vestlandsveier og bykjøring var denne sykkelen rett og slett fantastisk. Enorm slaglengde på dempingen, dekk som nektet å slippe, potente bremser og ypperlig sittestilling for aktiv kjøring i hastigheter under 100. Før jeg prøvde den ville jeg ALDRI ha vurdert en lettsykkel, men fra da av så gjorde jeg det
Hadde en periode en Duke125, og sånn bortsett fra elendig kvalitet, så var sykkelen fin å kjøre, dog ikke på nivå med Sting-en. Spesielt motormessig manglet 4-takteren det lille ekstra. Men til hverdagsbruk holdt det.
Nå med 250 og 26 HK på bare noen få KG mer enn lettsyklene, er jeg nesten i himmelen: En bedre frem-og-tilbake-til-jobben-hele-året-sykkel har jeg vondt for å se for meg. Lett, lav, rikelig sterk i hastigheter opp til 100, driftsikker, drivstoffgjerrig... Perfekt! Til mitt bruk.... For 90% av medlemmene her vil den nok ikke være like nyttig. Ikke er den blank, ikke går den fortere enn 130-140, ikke demper den for vind og vann, ikke er den egnet for passasjer....
Alt til sitt bruk