Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 :P :p tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe :scratch
La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.
For jeg tror ikke vi to er på samme :lol

[TaSK]
Fysikk er gøy vett du :P :p

Ser man vekk fra friksjon , luftmotstand og slikt så kan man jo bruke formelen for kraft som er

F = m x a

Ved å snu denne formelen får man akselerasjonen (a)

a = F/m

Hvis vi tar en sykkel med massen 200kg og kraften 100N så vil den kunne oppnå

100/200 = 0,5 m/s2. ( 0,5 meter pr. sekund) :scratch
Tror jeg satser på Tages planet... hann derre newton du fant har nok litt lite oksygen til hjærnen..
satser faktisk på att han einstæinen med E=M*C2 var inne på noe.. :knegg

eksemplet ditt vil si at i vektløs tilstand vil akselrasjonen bli uendlig pga at massen faller til 0? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kwak »

Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 :P :p tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe :scratch
La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.
For jeg tror ikke vi to er på samme :lol

[TaSK]
Fysikk er gøy vett du :P :p

Ser man vekk fra friksjon , luftmotstand og slikt så kan man jo bruke formelen for kraft som er

F = m x a

Ved å snu denne formelen får man akselerasjonen (a)

a = F/m

Hvis vi tar en sykkel med massen 200kg og kraften 100N så vil den kunne oppnå

100/200 = 0,5 m/s2. ( 0,5 meter pr. sekund) :scratch
Godt jobba Bringisen. Du har nettopp bevist at det du sa her:
"På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe "
er matematisk feil.

Det er forskjell på masse og vekt! Eller vil du også påstå at månen selv har null masse?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kwak »

tagesk skrev:
joo skrev: Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Ikke for pirkete håper jeg, å påpeke at HK (effekt) er Nm (kraft) multiplisert med turtall (vei).

Det er Nm, kraft, som trekker sykkelen fremover. Det vil si at hvor fort du kan akselerere og hvor mye last du kan ha med, det bestemmes av hvor mange Nm du har til rådighet.

Hvor fort du kan kjøre, det avgjøres av hvor mange HK du har.

Eller med andre ord: HK er et mål på toppfart mens Nm på akselerasjon og lasteevne.

[TaSK]
Hørt om gearkasser og utveksling Tagesk?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Jompa »

Æ satt akkurat og studerte moment og effektkurvene på div adv-sykler i 'den andre tråden".
Man hører jo til stadighet fra den gjengen at disse syklene har ett vidunderlig moment.

Blei enda litt mer nyskjerrig, og fant data på min egen 30 år gamle sykkel, riktignok data oppgitt
fra fabrikk, og oppdage at den har 100Nm på 6700 rpm og høyst sansynig endel brattere momentkurve
enn det meste som lages idag.
Syklene i tabellen har jo også maksmomentet ca 1000 omdr lavere enn min, og er tilsvarende
høyere geara ?

Blei litt forundra over at det ikke hadde skjedd større utvikling på 30 år .
Kunne selvsagt sammenligna med en 4-cylindra motor, men så ikke helt vitsen med det ettersom
det hele tida er adv-folket som må fremheve det svære momemtet, silkemyke gangen m.m.
på akkurat disse syklene.

Moment/effektkurvene lignet til forveksling dataene for Volvoen min, sterk i massevis med konstant
skyv, men like kjedelig som en traktormotor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av knutk »

Hm...
Måne, tyngdekraft, Newton, dreiemoment..
Rart at sykkelen min går i det hele tatt :lol

Faktisk så tror jeg en vesentlig faktor for at mine sykler skal gå er røyk.

Så lenge jeg greier å holde røyken inne i motoren så går de som bare det. Men så snart røyken slipper ut stopper motoren. :sorry

DET hadde nok Newton ikke tenkt på,,, :scratch

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

Kwak skrev: Hørt om gearkasser og utveksling Tagesk?
Absolutt - hvordan det?

Om du har kjede på sykkelen: Forsøk å sette på et bak-drev som bare er halvparten så stort og se om sykkelen nå gjør 400 km/t isteden for bare 200 km/t på full guffe.
Eller bytt til et for-drev som er halvparten så stort: Aksen fra 0 til 100 er bra, men forsøk å kjøre i 200.

Den akselerasjonen du føler sykkelen din har i dag, den er ikke gitt av Gud. Den er en kombinasjon av hva motoren kan levere og hvordan designeren mener en sykkel av din type bør "føles". Han (eller hun!) velger drev og utveksling i girkassen i henhold til det. Ved å legge girene tettere, slik at et girskifte ikke senker turtallet så mye, får du bedre akselerasjon forutsatt at du girer riktig.

Min BMW har 100Nm. Men den har jo bare 100 Nm ved 5.500 rpm (eller hva det nå er). Derfor er det bare akkurat ved det turtallet jeg har tilgang til dem. Girkassen er laget for at jeg skal kunne kjøre med 5.500 rpm i alle relevante hastigheter.

Eller mente du noe annet?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: Man hører jo til stadighet fra den gjengen at disse syklene har ett vidunderlig moment.
Det er størrelsen det kommer an på.
Om det er vidunderlig eller ei, det må du spørre noen andre om :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Jompa »

tagesk skrev:
Jompa skrev: Man hører jo til stadighet fra den gjengen at disse syklene har ett vidunderlig moment.
Det er størrelsen det kommer an på.
Om det er vidunderlig eller ei, det må du spørre noen andre om :lol

[TaSK]
Men hvis det ikke va Gud som gav oss akselerasjonen må det jo ha vært han i kjellern ?
Vi sier jo"djevelsk kvikk" og sånne ting.
Og idrettsfolk må til stadighet ned i kjelleren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: Moment/effektkurvene lignet til forveksling dataene for Volvoen min, sterk i massevis med konstant
skyv, men like kjedelig som en traktormotor.
kremt; til saken.

Min erfaring er at ADV-sykler ikke skal være "spennede" å kjøre.

Når man er på langtur, slik som denne sommeren da Hustruen og jeg kjørte 13.000 km fra Pisa til Nordkapp, da er turen eventyret.
Det vil si at man ønsker en så stor sykkel som mulig fordi man skal sitte to på sykkelen i seks uker (mens det pissregner, og regner, og regner....), men så liten og lett som mulig fordi man tross alt skal håndtere den andre steder enn på asfalt.

Man ønsker at motoren har nettopp jevnt skyv, uten rykking og vibrasjoner.

Jeg tror vel diskusjonen om momentet heller går på at de som reiser med ADV-sykler finner at 100Nm ved 5.500 rpm og 85HK er en bedre kombinasjon enn 100Nm ved 7.500 rpm og 110HK.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Jompa »

Sammenligninga med Volvoen var vel ikke usaklig ?
Jeg er veldig fornøyd med bilen, selv om den absolutt ikke innbyr til "sportslig kjøring".
Og har all respekt for at folk ønsker seg en sykkel med "volvo-egenskaper".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kwak »

tagesk skrev:
Kwak skrev: Hørt om gearkasser og utveksling Tagesk?
Absolutt - hvordan det?

Om du har kjede på sykkelen: Forsøk å sette på et bak-drev som bare er halvparten så stort og se om sykkelen nå gjør 400 km/t isteden for bare 200 km/t på full guffe.
Eller bytt til et for-drev som er halvparten så stort: Aksen fra 0 til 100 er bra, men forsøk å kjøre i 200.

Den akselerasjonen du føler sykkelen din har i dag, den er ikke gitt av Gud. Den er en kombinasjon av hva motoren kan levere og hvordan designeren mener en sykkel av din type bør "føles". Han (eller hun!) velger drev og utveksling i girkassen i henhold til det. Ved å legge girene tettere, slik at et girskifte ikke senker turtallet så mye, får du bedre akselerasjon forutsatt at du girer riktig.

Min BMW har 100Nm. Men den har jo bare 100 Nm ved 5.500 rpm (eller hva det nå er). Derfor er det bare akkurat ved det turtallet jeg har tilgang til dem. Girkassen er laget for at jeg skal kunne kjøre med 5.500 rpm i alle relevante hastigheter.

Eller mente du noe annet?

[TaSK]
Nå har jeg forsøkt å legge inn svar fire ganger og hver gang jeg trykker OK forsvinner innlegget.
Nå kortversjon.
Forsåvidt ikke. En 140 hk 600RR kan generere høyere dreiemoment på bakhjulet enn din 110 hk 1150 BMW (eller hva den nå har).
En teoretisk tilnærming selvfølgelig. Praktisk bruk er noe annet
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

Uten å innlate meg på diskusjonen om måner og sol og girkasser og bla bla, så kan jeg iallfall komme med mine beskjedne erfaringer:
Sykler er jo laget til hvert sitt bruk. Det må da være #1?! Uten at jeg har så voldsom erfaring, så har jeg hatt/kjørt alt fra plastraketter til touring til ymse små-sykler.
110HK på 190KG er det friskeste jeg har kjørt. Den var skamkjedelig. Var jo ikke noe gøy før nålen kom et stykke innpå 100-tallet. Til vestlandsveier var den raketten (CBR600) ikke særlig komfortabel, og pga noe stivt oppsett ikke så gøy på ujevnt underlag.
Deauville-en jeg hadde var faktisk noe med det bedre jeg har kjørt, til hverdags og turkjøring innenlands. Bortsett fra vekten da. Den var tung, og ubrukelig på annet enn asfalt. Men duverden for en flott milsluker, til en hyggelig pris.
For min del endret behovet seg, og Deauville-en ble for stor og tung til helårskjøring.
Fikk gleden av å kjøre en KTM Sting 125 en tid. Med beskjedne 13-14 HK på en 2takter på 125 KG, skikkelig ramme/demper/dekk, fikk jeg nærmest sjokk av å oppleve at det var hysterisk moro. Slitsom kjørestilling for flere timer, men til smale vestlandsveier og bykjøring var denne sykkelen rett og slett fantastisk. Enorm slaglengde på dempingen, dekk som nektet å slippe, potente bremser og ypperlig sittestilling for aktiv kjøring i hastigheter under 100. Før jeg prøvde den ville jeg ALDRI ha vurdert en lettsykkel, men fra da av så gjorde jeg det :thumleft
Hadde en periode en Duke125, og sånn bortsett fra elendig kvalitet, så var sykkelen fin å kjøre, dog ikke på nivå med Sting-en. Spesielt motormessig manglet 4-takteren det lille ekstra. Men til hverdagsbruk holdt det.
Nå med 250 og 26 HK på bare noen få KG mer enn lettsyklene, er jeg nesten i himmelen: En bedre frem-og-tilbake-til-jobben-hele-året-sykkel har jeg vondt for å se for meg. Lett, lav, rikelig sterk i hastigheter opp til 100, driftsikker, drivstoffgjerrig... Perfekt! Til mitt bruk.... For 90% av medlemmene her vil den nok ikke være like nyttig. Ikke er den blank, ikke går den fortere enn 130-140, ikke demper den for vind og vann, ikke er den egnet for passasjer....
Alt til sitt bruk :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Kwak skrev:
Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 :P :p tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe :scratch
La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.
For jeg tror ikke vi to er på samme :lol

[TaSK]
Fysikk er gøy vett du :P :p

Ser man vekk fra friksjon , luftmotstand og slikt så kan man jo bruke formelen for kraft som er

F = m x a

Ved å snu denne formelen får man akselerasjonen (a)

a = F/m

Hvis vi tar en sykkel med massen 200kg og kraften 100N så vil den kunne oppnå

100/200 = 0,5 m/s2. ( 0,5 meter pr. sekund) :scratch
Godt jobba Bringisen. Du har nettopp bevist at det du sa her:
"På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe "
er matematisk feil.

Det er forskjell på masse og vekt! Eller vil du også påstå at månen selv har null masse?
Hvis vi skal gå dypere så misforstår du meg rett ;-)

Massen i kg vil alltid være lik både på månen og på jorden men tyngden i N vil være forskjellig.
Månens tyngdekraft er heller ikke 1.5 som jeg skrev i natt men 1.6.
Hvis vi da tar motorsykkelen med massen 200kg så vil tyngden på månen kun bli
200x1.6=320N
Og på jorden vil den samme sykkelen har tyngden
200x9.8=1960N
Det vil derfor etter min enkle mening kreves mindre kraft N i retning fremover for å få motorsykkelen til å akselere.
Men nå er det dag og ikke natt så vi får vel holde oss på jorden :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Jompa skrev: Moment/effektkurvene lignet til forveksling dataene for Volvoen min, sterk i massevis med konstant
skyv, men like kjedelig som en traktormotor.
kremt; til saken.

Min erfaring er at ADV-sykler ikke skal være "spennede" å kjøre.

Når man er på langtur, slik som denne sommeren da Hustruen og jeg kjørte 13.000 km fra Pisa til Nordkapp, da er turen eventyret.
Det vil si at man ønsker en så stor sykkel som mulig fordi man skal sitte to på sykkelen i seks uker (mens det pissregner, og regner, og regner....), men så liten og lett som mulig fordi man tross alt skal håndtere den andre steder enn på asfalt.

Man ønsker at motoren har nettopp jevnt skyv, uten rykking og vibrasjoner.

Jeg tror vel diskusjonen om momentet heller går på at de som reiser med ADV-sykler finner at 100Nm ved 5.500 rpm og 85HK er en bedre kombinasjon enn 100Nm ved 7.500 rpm og 110HK.

[TaSK]
Ahhh , akkurat den siste setningen din var veldig forløsende å høre , akkurat det jeg lener i allefall. Men jeg forstår jo helt fint at vi er forskjellig og at andre mener noe annet. Hvis ikke så hadde vi jo kun sett en type sykkel på veiene og da hadde det blit kjedelig spør du meg. Hva skulle vi da diskutere :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Det vil derfor etter min enkle mening kreves mindre kraft N i retning fremover for å få motorsykkelen til å akselere.
Det der, unge mann, er nok ikke riktig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar