Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:Her er et par videoer med litt annen type krevende kjøring i eventyrland. Og her hadde man i allefall ikke kommet fortere frem om man hadde en 1200-1400ccm maskin med mellom 270-300kg flesk. Hjelper lite med 200hk , toppfart på 300 og 170Nm her :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=x2qLQWxJqlc[/video]



[video]http://www.youtube.com/watch?v=e2xsD_XgtP8[/video]
Har heller ikkje vurdert å bruke sykkelen nå eg tar meg en tur på sjøen heller, for det er liksom ikkje det som er meininga.
Skal eg ut av veien så forterekker eg 250cc så lenge det ikkje er cross bana då er det 125cc eg liker. På havet så går det som oftast i en Draco og i lufta så ymse fly typer. På asfalt så ingen tvil, ZZR`n
Men tro det eller ei , det finnes faktisk noen av oss raringer som vil ha muligheten til å gjøre begge deler relativt enkelt med kun en sykkel :-k
Er vel derfor det finnest meir en 1 type sykkel :scratch
Ja slik at alle kan bli fornøyd , også dem som kun liker 1 ting.
Men for dem som skiter penger spiller det jo ingen rolle , de kan jo ha så mange sykler de bare har plass til.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
For øyeblikket er 810cc /128Nm/148hk passe.
Neste år er det kansje 1600cc / 150Nm / 80Hk som er passe.
:scratch
:redface
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

ejs skrev::thumleft
For øyeblikket er 810cc /128Nm/148hk passe.
Neste år er det kansje 1600cc / 150Nm / 80Hk som er passe.
:scratch
:redface
Må du ikkje finne på å gjere, for då er du kun en posør som bruke kun 1% av sykkelens sit potensial og du har kun kjøpten den slik at at alle andre kan misunne deg.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

ZZR-Erling skrev: Hvis du bare kjører i 80, skjønner jeg godt poenget med liten bike..
Grmph! _Fartsgrensen_ er 80. Fartsgrensen! Du vet, de irriterende skiltene som en finner langs veien :-k

Her jeg kjører er det fryktelig få steder det er forsvarlig å kjøre så himla mye fortere enn hva 250-n fint leverer, så _mengden_ krefter er igrunn nokså uinteressant. Rett nok har jeg stram vaier både her og der på veien, og kunne nok dratt nytte av noen HK mer i noen få sekunder, men med mer vekt hadde jeg nok vært tvunget til å roe ned litt mer før svingene.

Det som er langt mer interessant er hvordan motor-hjul-ramme-demper-bremser fungerer sammen med føreren :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
ejs skrev::thumleft
For øyeblikket er 810cc /128Nm/148hk passe.
Neste år er det kansje 1600cc / 150Nm / 80Hk som er passe.
:scratch
:redface
Må du ikkje finne på å gjere, for då er du kun en posør som bruke kun 1% av sykkelens sit potensial og du har kun kjøpten den slik at at alle andre kan misunne deg.
Endelig har du forstått det :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Tom skrev:
ejs skrev::thumleft
For øyeblikket er 810cc /128Nm/148hk passe.
Neste år er det kansje 1600cc / 150Nm / 80Hk som er passe.
:scratch
:redface
Må du ikkje finne på å gjere, for då er du kun en posør som bruke kun 1% av sykkelens sit potensial og du har kun kjøpten den slik at at alle andre kan misunne deg.
PS: og så er den uduglig på offroad så då er den i vertfall søppel! :[-X

Er det MT-01 du tenker på? Eller nei, den er vel 1700cc og 90HK :scratch

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

fikse skrev:
ZZR-Erling skrev: Hvis du bare kjører i 80, skjønner jeg godt poenget med liten bike..
Grmph! _Fartsgrensen_ er 80. Fartsgrensen! Du vet, de irriterende skiltene som en finner langs veien :-k

Her jeg kjører er det fryktelig få steder det er forsvarlig å kjøre så himla mye fortere enn hva 250-n fint leverer, så _mengden_ krefter er igrunn nokså uinteressant. Rett nok har jeg stram vaier både her og der på veien, og kunne nok dratt nytte av noen HK mer i noen få sekunder, men med mer vekt hadde jeg nok vært tvunget til å roe ned litt mer før svingene.
Det som er langt mer interessant er hvordan motor-hjul-ramme-demper-bremser fungerer sammen med føreren :-)
Begynte å lure på om du aldri kjørte over fartsgrensen. Vel "de" om det, men det skaper ingen flyt i min kjøring i hvertfall. Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å
Klart det , alle som kjører ZZR1400 gjør jo det. For de vil jo aldri bli kjent som en som kun utnytter sykkelens potensiale med kun 20-30% :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

simpson skrev: Men det kan hende noen bruker alle hestene på en gang under akselerasjon? Eller ikke?
Joda - på min 1150, som altså er en sinke i forhold til mye annet her inne, der kan jeg ta ut full effekt i fire sekunder før jeg når 100 km/t.
Jeg målte 0 - 180 km/t en gang men har allerede glemt resultatet - skal vi si 20 sekunder?

Noen full-effekt øvelser, noen få sekunder av gangen altså, demonstrerer ellers at gasshåndtaket må vris ganske langt for å nå "bunnen".

Oh well - klokken er snart åtte. Jeg har allerede drukket én Very Dry Martini og planlegger enda en. Derefter middag med Datteren og Hustruen. Derefter film i kinoen med Dexter Gordon.

Ha en fortsatt god aften, mine Damer og Herrer.

Fra Toscana,

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å
Klart det , alle som kjører ZZR1400 gjør jo det. For de vil jo aldri bli kjent som en som kun utnytter sykkelens potensiale med kun 20-30% :P :p
Vi alle kan ikkje vere verdens mester slik som deg

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ejs »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å
Klart det , alle som kjører ZZR1400 gjør jo det. For de vil jo aldri bli kjent som en som kun utnytter sykkelens potensiale med kun 20-30% :P :p
Kan vel kjøre i 50 kmt på en svingete vei,og ta ut 100% av potensialet der også??
Ta ut 101% og du kjører av veien. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å
Klart det , alle som kjører ZZR1400 gjør jo det. For de vil jo aldri bli kjent som en som kun utnytter sykkelens potensiale med kun 20-30% :P :p
Vi alle kan ikkje vere verdens mester slik som deg
Nei det ville vært forkastelig :-k
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å
Klart det , alle som kjører ZZR1400 gjør jo det. For de vil jo aldri bli kjent som en som kun utnytter sykkelens potensiale med kun 20-30% :P :p
Vi alle kan ikkje vere verdens mester slik som deg
Nei det ville vært forkastelig :-k
Merklig, forkastlig er et ord som dukka opp hos meg og, men ikkje heilt i same samenheng som du tenker på

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å
Klart det , alle som kjører ZZR1400 gjør jo det. For de vil jo aldri bli kjent som en som kun utnytter sykkelens potensiale med kun 20-30% :P :p
Vi alle kan ikkje vere verdens mester slik som deg
Nei det ville vært forkastelig :-k
Merklig, forkastlig er et ord som dukka opp hos meg og, men ikkje heilt i same samenheng som du tenker på
Jaja Tom , det er ikke så farlig. Dette er jo tross alt en humortråd :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nå komer vel noen å tror her at jeg flyr i 180-280 overalt liksom :-)å
Klart det , alle som kjører ZZR1400 gjør jo det. For de vil jo aldri bli kjent som en som kun utnytter sykkelens potensiale med kun 20-30% :P :p
Vi alle kan ikkje vere verdens mester slik som deg
Nei det ville vært forkastelig :-k
Merklig, forkastlig er et ord som dukka opp hos meg og, men ikkje heilt i same samenheng som du tenker på
Jaja Tom , det er ikke så farlig. Dette er jo tross alt en humortråd :P :p
Hysj :evil
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Svar