Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Okay dååå , skal prøve å være stille :bb_p: :-({|= :bandana :rop
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tror vi tar opp igjen "måneakselrasjon"..var det slik at F=M*a?
F=kraft i Nm
M=masse i kg
a=akselrasjon i m/sExp2

Av det jeg sån rett ut av hue kan forstå, spiller ikke tyngdekraften noen rolle for hvor stor aks man kan få, si 0-100, men tregheten gjør det, eller hva det nu heter, og ikke minst, luftmotstanden...eller, hva sier du Bringisen?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

Luftmotstanden er vel ikke så stor på Månen, men veinettet er dårlig utbygd, så der borte må man nok ha en ånnkli ADVENTUREBIKE :thumleft Tipper en 800 Tiger hadde vært tingen :knegg

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

:-#
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

Bringisen skrev: :-#

:bl3
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

TomB skrev:
Bringisen skrev: :-#

:bl3
:punch

http://no.wikipedia.org/wiki/Masse" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Bringisen den 30 des 2012, 21:44, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2744
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Busa Trond »

ZZR-Erling skrev:Tror vi tar opp igjen "måneakselrasjon"..var det slik at F=M*a?
F=kraft i Nm
M=masse i kg
a=akselrasjon i m/sExp2

Av det jeg sån rett ut av hue kan forstå, spiller ikke tyngdekraften noen rolle for hvor stor aks man kan få, si 0-100, men tregheten gjør det, eller hva det nu heter, og ikke minst, luftmotstanden...eller, hva sier du Bringisen?
Dette er flott spørsmål å spøre NASA om. Dem er så flinke dem at når dem greier å telle baklengs fra 10 og ned til 0, så skyter dem opp en rakett :=D> :=D> Men spør du meg er effekt ganske kjedelig :P :p

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev: Av det jeg sån rett ut av hue kan forstå, spiller ikke tyngdekraften noen rolle for hvor stor aks man kan få, si 0-100, men tregheten gjør det, eller hva det nu heter, og ikke minst, luftmotstanden...eller, hva sier du Bringisen?
Om han gjør det riktige sier han "riktig".
Og "tregheten" den heter masse.

Det som er vanskelig å få grep om er at å løfte en motorsykkel på månen er (mye) lettere enn å løfte den her i Toscana. Men å riste den er like tungt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev: Av det jeg sån rett ut av hue kan forstå, spiller ikke tyngdekraften noen rolle for hvor stor aks man kan få, si 0-100, men tregheten gjør det, eller hva det nu heter, og ikke minst, luftmotstanden...eller, hva sier du Bringisen?
Om han gjør det riktige sier han "riktig".
Og "tregheten" den heter masse.

Det som er vanskelig å få grep om er at å løfte en motorsykkel på månen er (mye) lettere enn å løfte den her i Toscana. Men å riste den er like tungt.

[TaSK]
Nei, det er enkelt...lille g er annerledes og påvirker løftet mest. g=gravitasjonskraften.

:-)å

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av DrGreve »

Jeg skjønner ikke helt hvordan enkelte kan mene at hvis du kjører i 80-100 så utnytter man bare 20-30% av bikens potensiale.
For det første så har sykkelen min gir og ikke variator-reim. For det andre, så kan jeg dra forbi en bobil i 70-80 på andre gir, eller 100 på tredje hvis den frie strekningen foran bobilen er i knappeste laget. Og jeg poengterer at i 98% av tiden jeg kjører sykkel ligger jeg innenfor grensen for å beholde lappen, selv om muligheten for å miste hele månedslønnen i en smell er til stede.
Så var det en som skrev at han hadde flere ganger rodd seg ut av kritiske situasjoner med mange hk på lager. Dette er det mange som har opplevd. En av de klassiske er at etter at du har startet forbikjøringen dukker det opp en bil i en avkjørsel du ikke hadde fått med deg. Og havner du i en slik situasjon, så har du i utgangspunktet tatt en feilvurdering, men det er en annen sak.
Og sykkelen jeg har hatt noen år er av den sedate sorten med rundt en halv hest pr. kilo og den passer meg perfekt for jeg bruker den til langkjøring på asfalt. Hadde jeg følt behov for en 250 eller 400 med ballong/trial/crossdekk, så hadde jeg kjøpt en.
Når jeg prøvde meg på banekjøring i yngre dager var GSXR750 med spissa kammer og andre justeringer passende for meg, men nå er jeg over det stadiet at så snart jeg la hånden på trottelen, så må den dras helt ut..
Og ikke har vi kollektivfelt eller flere kjørefelt her jeg bor, så linesplitting er ett ikketema :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

Men du hadde helt sikkert fått et fett glis i jælmen hvis du hadde hatt en skikkeli Eventyrsykkel når du tar deg en tur oppigjenom Dunderlansdalen en vårdag før de værste telehiva har lagt seg. Eller Mosjøen-Grong, selv om de har fikksa litt på den nå...

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

http://esamultimedia.esa.int/docs/issed ... 405r2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sikkertrafikk.no/ung-Hk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Bringisen den 30 des 2012, 23:16, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Æ vil ikke ha noen bike som hyle vilt i 100 i 6 gir..

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av knutk »

Jeg blir nå litt rørt over alle som engasjerer seg i hvor mange prosent av sykkelen jeg utnytter og trenger.

Selv gir jeg bang i det. Kjøpte sykkelen fordi jeg har lyst på den. Og jeg storkoser meg med mitt valg.

Også litt morsomt å se hvor viktig det er for enkelte å presisere at bare veien er svingete nok så kan de kjøre fra meg, selv om de kjører moped.

Fint det.

Jeg tisser ikke særlig langt heller. Bare langt nok til å holde skoa tørre. (så _-_-_ blir bare utnytta et par prosent) :yeyeye

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

Har du hørt at på Gamlehjemmet gir de mennene en kvart Viagra hver dag, sånn at de ikke skal tisse på tøfflene :mk

Svar