Ny sykkel i 2013

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Busa Trond skrev:
kz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013. Jeg føler at skal jeg ta min MC interesse steget videre så må jeg ha meg en nyere sykkel en veteranen jeg nå har kjørt noen år. Drømmen er en sykkel fra 2010 - 2012 og jeg ser at når jeg stopper ved en sykkel jeg liker på finn så er det ofte en sykkel i Adventure segmentet. Har hatt et par må trykke på kjøp knappen, men har fremdeles klart å holde fingeren av fatet.

Det ble ca. 4 000 km sesongen 2012, som for mange av dere er en langhelg med litt aktiv kjøring, men for meg så var det hele sesongen. KZ1300 er nå hos Monsterbike i Drammen til puss og stell gjennom vinteren.

Sett på Tiger Explorer, Multistrada, BMW GS, Yamaha XT Tenere, Honda Crosstourer og ikke minst den nye KTM'en 1200 kubikk 150 hester høres veldig gromt ut.

Kikket mye på denne idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38464018 den ser veldig lekker ut.
Som jeg nevnt før her følg hjertet ditt. Dette er nok bra sykkeler alle sammen. Nå kjører jeg jo Exploreren, og det var den jeg hadde lyst på :D . Multistraden fikk jeg prøve en gang uten egentlig og ha noen formeninger om den, annet at jeg hadde lest den skulle være veldig sprek. Slik jeg opplevde den var jo noe trangt sete fikk ikke beveget meg så mye som jeg ønsket, også det som ojda nevner med turbulens som jeg opplevde som ubehagelig da, men dette kan sikker ordnes på. Så blir det kjede kontra kardang, ser jo på den kardangen som sitter på Exploreren som behagelig også så deilig og slippe vedlikeholdet som en kjede krever, ikke så mye men alt man slipper av slikt blir jo bare et pluss. Mulitstraden oppleves jo noe mer sportslig en Exlporeren på helheten på sykkelen. Alle motorer har jo sin sjarm, 1,2,3,4 eller 6 sylindere, tror nok av dem du valgt ut som kandidater blir Hondaen som er den mest komfortable ( mest smør hvis du skjønner ), jeg har kjørt den til Kawasaki som du ikke har med lista di, der merket jeg neste ikke viberasjoner og lyd fra motoren. Så MSen oppleves som noe råere i gangen en min Explorer, men dette handler kun om smak :prf
Noe som jeg setter pris på hos Exploreren er at det er 16 000 intervaler på service, og jeg tror dekkene holder den perioden også med en normal kjørestil, slipper å ta fri fra jobben i sessongen for oljskift osv. Også en ting til som jeg setter høyt når jeg har blitt noe år eldre er kundevenligheten fra selger, serviceavdelingen.
Jeg har hatt et par små problemer med Tigeren min, ene er at under vask så har gassrulla gått tungt en stund etterpå, også tidevis strømbrudd under oppstart som mulig har vært dårlig kontakt med føler på clutchhendelen. Men som sagt forhandler ordner opp dem på en meget tiltalende måte.

Men hvis du ikke har handlet før snøen har gått, så må du komme over skogen en tur til meg. Så skal vi kjøre noen flotte veier ( du på Exploren ) på variert underlag som disse adventurene trives på.
Masse lykke til med valget kz1300 :vs
I de testene jeg har lest om Honda Crossturer 1200, er det ofte nevnt at den har kraftige heisetendenser, (den har ikke momentstag på svingen), i tillegg har den ubehagelige lastvekselreaksjoner, dvs napp i kardangen ved av/på-gass.

Trådstarter har spurt om det er lurt å kjøpe 1-2 års gml biker, og ja, det er det. Det er et ikke ubetydelig verdifall på den tiden, uten at det er noen teknisk foringelse av betydning.

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ojda skrev:Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur :-k
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på :thumleft

@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på :[-X
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens :-k
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre :[-X
Er enig i det meste av det du sier her men selv om jeg er med på å vanne ut denne tråden så vil jeg gjerne få lov til komplettere mer av det du skriver.
(Tråden omhandler vel egentlig trådstarter og andre som vurder ny sykkel i 2013 eller ikke, så jeg beklager om dette ikke passer det du spør etter)
Jeg hadde i 2008 en helt ny HD med ja , 1200ccm , mange vil på grunn av kubikk kalle sykkelen stor. Men den var uten noen form for kåpe eller beskyttelse , og etter min mening nesten ubrukelig på lange strekninger på grunn av vind eller regn mot kroppen.
(Jeg har nå en sykkel med kun 800ccm og vil betegnes som liten (om man ser bort fra høyden :P :p ) , denne sykkelen har jeg ingen problemer med å kjøre 80-90 mil selv om det regner eller om man ligger bak trailere. Dette på grunn av god sittestilling , vindbeskyttelse og et godt sete.
På bakgrunn av dette vil jeg påstå at størrelsen på sykkelen ikke er synonymt med gode eller dårlige turegenskaper. (Akkurat dette vet nok trådstarter selv hva som er best for ham siden han har en kubikkstor sykkel uten kåpe :-) )
Så dette med kardang eller kjede. Jeg har som mange andre hatt sykler med begge deler og merker forskjellene.
Det jeg ser på som den største fordelen med en moderne kardang er at den er vedlikeholdsfri så lenge den virker , bare dette gjør at jeg savner kardangen fra R1200GS.
Fordelen med kjede er at det skal lite til for at det fungerer og at man kan fikse kjedet eller skifte det uansett hvor man befinner seg. Man kan ha en ny kjede i sidekofferten og skifte den i villmarken om man må , man fikser ikke en kardang like enkelt. En smurt og riktig strammet kjede går stille og stjeler lite effekt. Vekten er også mye mindre enn en kardang.
På tross av fordelene til kjedet så ville jeg nok kanskje likevel valgt kardang om jeg skulle kunne velge.
Dette med vindskjerm er mere nyansert enn turbulens og titte gjennom et plexiglass. Det er ikke uten grunn en touringsykkel blir levert med stor vindskjerm. Man skal vel sitte komfortabelt på en touringsykkel ?
Som jeg nevnte med Harleyen uten vindskjerm så var det et mareritt synes jeg og kan derfor ikke ha en sykkel uten vindskjerm igjen.
En god vindskjerm er etter min mening ganske så avgjørende for en komfortabel langtur. Jeg mener at å kunne justere en vindskjerm etter behov er alfa og omega. Da merker jeg at å stille skjermen i nederste posisjon gir turbulensfri fremdrift selv om mye av fartsvinden tas bort fra kroppen. Men når regnet står på som verst og man gjerne må ligge bak en trailer som koster opp vann og dritt så er ingenting så fint som å dukke ned bak en skjerm man kan se igjennom og som beskytter mot vind,vann og dritt. I de tilfellene lever jeg gjerne med litt turbulens, så får jeg heller kjøre skjermen ned igjen på solskinnsturene.

Men igjen vil jeg påpeke at dette kun er mine betraktninger og ingen fasit ;-)
Alle vi som har mange år på baken har allerede gjort oss opp vår egen mening om det meste , men for nye fjes kan erfaringer være greit.
Den der "trialeren", den kjører jeg enten forbi, eller stopper og venter litt med.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av JRO »

Bringisen skrev:
ojda skrev:Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur :-k
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på :thumleft

@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på :[-X
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens :-k
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre :[-X
Er enig i det meste av det du sier her men selv om jeg er med på å vanne ut denne tråden så vil jeg gjerne få lov til komplettere mer av det du skriver.
(Tråden omhandler vel egentlig trådstarter og andre som vurder ny sykkel i 2013 eller ikke, så jeg beklager om dette ikke passer det du spør etter)
Jeg hadde i 2008 en helt ny HD med ja , 1200ccm , mange vil på grunn av kubikk kalle sykkelen stor. Men den var uten noen form for kåpe eller beskyttelse , og etter min mening nesten ubrukelig på lange strekninger på grunn av vind eller regn mot kroppen.
(Jeg har nå en sykkel med kun 800ccm og vil betegnes som liten (om man ser bort fra høyden :P :p ) , denne sykkelen har jeg ingen problemer med å kjøre 80-90 mil selv om det regner eller om man ligger bak trailere. Dette på grunn av god sittestilling , vindbeskyttelse og et godt sete.
På bakgrunn av dette vil jeg påstå at størrelsen på sykkelen ikke er synonymt med gode eller dårlige turegenskaper. (Akkurat dette vet nok trådstarter selv hva som er best for ham siden han har en kubikkstor sykkel uten kåpe :-) )
Så dette med kardang eller kjede. Jeg har som mange andre hatt sykler med begge deler og merker forskjellene.
Det jeg ser på som den største fordelen med en moderne kardang er at den er vedlikeholdsfri så lenge den virker , bare dette gjør at jeg savner kardangen fra R1200GS.
Fordelen med kjede er at det skal lite til for at det fungerer og at man kan fikse kjedet eller skifte det uansett hvor man befinner seg. Man kan ha en ny kjede i sidekofferten og skifte den i villmarken om man må , man fikser ikke en kardang like enkelt. En smurt og riktig strammet kjede går stille og stjeler lite effekt. Vekten er også mye mindre enn en kardang.
På tross av fordelene til kjedet så ville jeg nok kanskje likevel valgt kardang om jeg skulle kunne velge.
Dette med vindskjerm er mere nyansert enn turbulens og titte gjennom et plexiglass. Det er ikke uten grunn en touringsykkel blir levert med stor vindskjerm. Man skal vel sitte komfortabelt på en touringsykkel ?
Som jeg nevnte med Harleyen uten vindskjerm så var det et mareritt synes jeg og kan derfor ikke ha en sykkel uten vindskjerm igjen.
En god vindskjerm er etter min mening ganske så avgjørende for en komfortabel langtur. Jeg mener at å kunne justere en vindskjerm etter behov er alfa og omega. Da merker jeg at å stille skjermen i nederste posisjon gir turbulensfri fremdrift selv om mye av fartsvinden tas bort fra kroppen. Men når regnet står på som verst og man gjerne må ligge bak en trailer som koster opp vann og dritt så er ingenting så fint som å dukke ned bak en skjerm man kan se igjennom og som beskytter mot vind,vann og dritt. I de tilfellene lever jeg gjerne med litt turbulens, så får jeg heller kjøre skjermen ned igjen på solskinnsturene.

Men igjen vil jeg påpeke at dette kun er mine betraktninger og ingen fasit ;-)
Alle vi som har mange år på baken har allerede gjort oss opp vår egen mening om det meste , men for nye fjes kan erfaringer være greit.
Her var det mange fine tips, heller mer mot kardang igjen etter egen erfaring og hva Bringisen og Ojda skriver. Fint med så mye vedlikeholdsfritt som mulig. Da detter kanskje MTS litt ned på lista, den var høyt opp en periode utifra karakter og sportslighet. Legger også ved et par bilder fra sykkelen jeg har nå, er også i tvil om jeg vil kvitte meg med den ettersom det er en klasikker sykkel.
IMG_3427_mini.jpg
IMG_3429_mini.jpg
Som du ser Bringisen, så har jeg satt på en billig Biltema vindskjerm nettopp for å ikke få hele vind, regn og snøværet i fjeset. Nå vi dro på MCsidens vårslipptur fikk vi 15 minutter med skikkelig snøvær over fjellet fra Notodden til Bø og da var det godt med en stor vindskjerm. Selv om ikke denne Biltema skjermen forskjønner sykkelen så var funksjonen viktigere.

Så ja en god vinskjerm er viktig. Kardang er viktig og fremdeles mener jeg at 1 til 3 år brukt sykkel er det mest lønnsomme.
Da kommer Exploreren høyt opp på lista igjen, men det er svært få brukte eksemplarer å finne på Finn.no kan det være fordi eierne er svært godt fornøyde med kjøpet sitt? Det er flere GS og GSA'er å se på Finn så BMW'en er også kommer høyere opp på lista igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:
Busa Trond skrev:
kz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013. Jeg føler at skal jeg ta min MC interesse steget videre så må jeg ha meg en nyere sykkel en veteranen jeg nå har kjørt noen år. Drømmen er en sykkel fra 2010 - 2012 og jeg ser at når jeg stopper ved en sykkel jeg liker på finn så er det ofte en sykkel i Adventure segmentet. Har hatt et par må trykke på kjøp knappen, men har fremdeles klart å holde fingeren av fatet.

Det ble ca. 4 000 km sesongen 2012, som for mange av dere er en langhelg med litt aktiv kjøring, men for meg så var det hele sesongen. KZ1300 er nå hos Monsterbike i Drammen til puss og stell gjennom vinteren.

Sett på Tiger Explorer, Multistrada, BMW GS, Yamaha XT Tenere, Honda Crosstourer og ikke minst den nye KTM'en 1200 kubikk 150 hester høres veldig gromt ut.

Kikket mye på denne idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38464018 den ser veldig lekker ut.
Som jeg nevnt før her følg hjertet ditt. Dette er nok bra sykkeler alle sammen. Nå kjører jeg jo Exploreren, og det var den jeg hadde lyst på :D . Multistraden fikk jeg prøve en gang uten egentlig og ha noen formeninger om den, annet at jeg hadde lest den skulle være veldig sprek. Slik jeg opplevde den var jo noe trangt sete fikk ikke beveget meg så mye som jeg ønsket, også det som ojda nevner med turbulens som jeg opplevde som ubehagelig da, men dette kan sikker ordnes på. Så blir det kjede kontra kardang, ser jo på den kardangen som sitter på Exploreren som behagelig også så deilig og slippe vedlikeholdet som en kjede krever, ikke så mye men alt man slipper av slikt blir jo bare et pluss. Mulitstraden oppleves jo noe mer sportslig en Exlporeren på helheten på sykkelen. Alle motorer har jo sin sjarm, 1,2,3,4 eller 6 sylindere, tror nok av dem du valgt ut som kandidater blir Hondaen som er den mest komfortable ( mest smør hvis du skjønner ), jeg har kjørt den til Kawasaki som du ikke har med lista di, der merket jeg neste ikke viberasjoner og lyd fra motoren. Så MSen oppleves som noe råere i gangen en min Explorer, men dette handler kun om smak :prf
Noe som jeg setter pris på hos Exploreren er at det er 16 000 intervaler på service, og jeg tror dekkene holder den perioden også med en normal kjørestil, slipper å ta fri fra jobben i sessongen for oljskift osv. Også en ting til som jeg setter høyt når jeg har blitt noe år eldre er kundevenligheten fra selger, serviceavdelingen.
Jeg har hatt et par små problemer med Tigeren min, ene er at under vask så har gassrulla gått tungt en stund etterpå, også tidevis strømbrudd under oppstart som mulig har vært dårlig kontakt med føler på clutchhendelen. Men som sagt forhandler ordner opp dem på en meget tiltalende måte.

Men hvis du ikke har handlet før snøen har gått, så må du komme over skogen en tur til meg. Så skal vi kjøre noen flotte veier ( du på Exploren ) på variert underlag som disse adventurene trives på.
Masse lykke til med valget kz1300 :vs
I de testene jeg har lest om Honda Crossturer 1200, er det ofte nevnt at den har kraftige heisetendenser, (den har ikke momentstag på svingen), i tillegg har den ubehagelige lastvekselreaksjoner, dvs napp i kardangen ved av/på-gass.

Trådstarter har spurt om det er lurt å kjøpe 1-2 års gml biker, og ja, det er det. Det er et ikke ubetydelig verdifall på den tiden, uten at det er noen teknisk foringelse av betydning.
Gode refleksjoner du kommer med Busa Trond som alltid, ja burde kanskje ta med Croostoureren til Honda også på lista over de som bør sjekkes nærmere. Og skal virkelig vurdere å ta en tur over skogen hvis ikke ny sykkel er kjøpt når veiene blir bare.

Og til ZZR-Erling, den sykkelen jeg har idag har også kraftige heistendenser og med gode napp i kardangen ved av/på gass så er vel kjent med det. Har nok tenkt at disse tingene vil bli bedre med en nyere sykkel. Ja her blir det å tråle videre på Finn.no for å finne noen eksemplarer som jeg kan sjekke nærmere ut.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
ojda skrev:Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur :-k
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på :thumleft

@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på :[-X
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens :-k
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre :[-X
Er enig i det meste av det du sier her men selv om jeg er med på å vanne ut denne tråden så vil jeg gjerne få lov til komplettere mer av det du skriver.
(Tråden omhandler vel egentlig trådstarter og andre som vurder ny sykkel i 2013 eller ikke, så jeg beklager om dette ikke passer det du spør etter)
Jeg hadde i 2008 en helt ny HD med ja , 1200ccm , mange vil på grunn av kubikk kalle sykkelen stor. Men den var uten noen form for kåpe eller beskyttelse , og etter min mening nesten ubrukelig på lange strekninger på grunn av vind eller regn mot kroppen.
(Jeg har nå en sykkel med kun 800ccm og vil betegnes som liten (om man ser bort fra høyden :P :p ) , denne sykkelen har jeg ingen problemer med å kjøre 80-90 mil selv om det regner eller om man ligger bak trailere. Dette på grunn av god sittestilling , vindbeskyttelse og et godt sete.
På bakgrunn av dette vil jeg påstå at størrelsen på sykkelen ikke er synonymt med gode eller dårlige turegenskaper. (Akkurat dette vet nok trådstarter selv hva som er best for ham siden han har en kubikkstor sykkel uten kåpe :-) )
Så dette med kardang eller kjede. Jeg har som mange andre hatt sykler med begge deler og merker forskjellene.
Det jeg ser på som den største fordelen med en moderne kardang er at den er vedlikeholdsfri så lenge den virker , bare dette gjør at jeg savner kardangen fra R1200GS.
Fordelen med kjede er at det skal lite til for at det fungerer og at man kan fikse kjedet eller skifte det uansett hvor man befinner seg. Man kan ha en ny kjede i sidekofferten og skifte den i villmarken om man må , man fikser ikke en kardang like enkelt. En smurt og riktig strammet kjede går stille og stjeler lite effekt. Vekten er også mye mindre enn en kardang.
På tross av fordelene til kjedet så ville jeg nok kanskje likevel valgt kardang om jeg skulle kunne velge.
Dette med vindskjerm er mere nyansert enn turbulens og titte gjennom et plexiglass. Det er ikke uten grunn en touringsykkel blir levert med stor vindskjerm. Man skal vel sitte komfortabelt på en touringsykkel ?
Som jeg nevnte med Harleyen uten vindskjerm så var det et mareritt synes jeg og kan derfor ikke ha en sykkel uten vindskjerm igjen.
En god vindskjerm er etter min mening ganske så avgjørende for en komfortabel langtur. Jeg mener at å kunne justere en vindskjerm etter behov er alfa og omega. Da merker jeg at å stille skjermen i nederste posisjon gir turbulensfri fremdrift selv om mye av fartsvinden tas bort fra kroppen. Men når regnet står på som verst og man gjerne må ligge bak en trailer som koster opp vann og dritt så er ingenting så fint som å dukke ned bak en skjerm man kan se igjennom og som beskytter mot vind,vann og dritt. I de tilfellene lever jeg gjerne med litt turbulens, så får jeg heller kjøre skjermen ned igjen på solskinnsturene.

Men igjen vil jeg påpeke at dette kun er mine betraktninger og ingen fasit ;-)
Alle vi som har mange år på baken har allerede gjort oss opp vår egen mening om det meste , men for nye fjes kan erfaringer være greit.
Den der "trialeren", den kjører jeg enten forbi, eller stopper og venter litt med.
Jeg visste jo det :P :p Da har du løst det på din måte og det er jo det som er så fint at vi kan. Jeg har kjørt forbi mange busskur langs veien der motorsyklister sitter å venter på bedre tider :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Bringisen »

kz1300 skrev:
Bringisen skrev:
ojda skrev:Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur :-k
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på :thumleft

@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på :[-X
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens :-k
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre :[-X
Er enig i det meste av det du sier her men selv om jeg er med på å vanne ut denne tråden så vil jeg gjerne få lov til komplettere mer av det du skriver.
(Tråden omhandler vel egentlig trådstarter og andre som vurder ny sykkel i 2013 eller ikke, så jeg beklager om dette ikke passer det du spør etter)
Jeg hadde i 2008 en helt ny HD med ja , 1200ccm , mange vil på grunn av kubikk kalle sykkelen stor. Men den var uten noen form for kåpe eller beskyttelse , og etter min mening nesten ubrukelig på lange strekninger på grunn av vind eller regn mot kroppen.
(Jeg har nå en sykkel med kun 800ccm og vil betegnes som liten (om man ser bort fra høyden :P :p ) , denne sykkelen har jeg ingen problemer med å kjøre 80-90 mil selv om det regner eller om man ligger bak trailere. Dette på grunn av god sittestilling , vindbeskyttelse og et godt sete.
På bakgrunn av dette vil jeg påstå at størrelsen på sykkelen ikke er synonymt med gode eller dårlige turegenskaper. (Akkurat dette vet nok trådstarter selv hva som er best for ham siden han har en kubikkstor sykkel uten kåpe :-) )
Så dette med kardang eller kjede. Jeg har som mange andre hatt sykler med begge deler og merker forskjellene.
Det jeg ser på som den største fordelen med en moderne kardang er at den er vedlikeholdsfri så lenge den virker , bare dette gjør at jeg savner kardangen fra R1200GS.
Fordelen med kjede er at det skal lite til for at det fungerer og at man kan fikse kjedet eller skifte det uansett hvor man befinner seg. Man kan ha en ny kjede i sidekofferten og skifte den i villmarken om man må , man fikser ikke en kardang like enkelt. En smurt og riktig strammet kjede går stille og stjeler lite effekt. Vekten er også mye mindre enn en kardang.
På tross av fordelene til kjedet så ville jeg nok kanskje likevel valgt kardang om jeg skulle kunne velge.
Dette med vindskjerm er mere nyansert enn turbulens og titte gjennom et plexiglass. Det er ikke uten grunn en touringsykkel blir levert med stor vindskjerm. Man skal vel sitte komfortabelt på en touringsykkel ?
Som jeg nevnte med Harleyen uten vindskjerm så var det et mareritt synes jeg og kan derfor ikke ha en sykkel uten vindskjerm igjen.
En god vindskjerm er etter min mening ganske så avgjørende for en komfortabel langtur. Jeg mener at å kunne justere en vindskjerm etter behov er alfa og omega. Da merker jeg at å stille skjermen i nederste posisjon gir turbulensfri fremdrift selv om mye av fartsvinden tas bort fra kroppen. Men når regnet står på som verst og man gjerne må ligge bak en trailer som koster opp vann og dritt så er ingenting så fint som å dukke ned bak en skjerm man kan se igjennom og som beskytter mot vind,vann og dritt. I de tilfellene lever jeg gjerne med litt turbulens, så får jeg heller kjøre skjermen ned igjen på solskinnsturene.

Men igjen vil jeg påpeke at dette kun er mine betraktninger og ingen fasit ;-)
Alle vi som har mange år på baken har allerede gjort oss opp vår egen mening om det meste , men for nye fjes kan erfaringer være greit.
Her var det mange fine tips, heller mer mot kardang igjen etter egen erfaring og hva Bringisen og Ojda skriver. Fint med så mye vedlikeholdsfritt som mulig. Da detter kanskje MTS litt ned på lista, den var høyt opp en periode utifra karakter og sportslighet. Legger også ved et par bilder fra sykkelen jeg har nå, er også i tvil om jeg vil kvitte meg med den ettersom det er en klasikker sykkel.
IMG_3427_mini.jpg
IMG_3429_mini.jpg
Som du ser Bringisen, så har jeg satt på en billig Biltema vindskjerm nettopp for å ikke få hele vind, regn og snøværet i fjeset. Nå vi dro på MCsidens vårslipptur fikk vi 15 minutter med skikkelig snøvær over fjellet fra Notodden til Bø og da var det godt med en stor vindskjerm. Selv om ikke denne Biltema skjermen forskjønner sykkelen så var funksjonen viktigere.

Så ja en god vinskjerm er viktig. Kardang er viktig og fremdeles mener jeg at 1 til 3 år brukt sykkel er det mest lønnsomme.
Da kommer Exploreren høyt opp på lista igjen, men det er svært få brukte eksemplarer å finne på Finn.no kan det være fordi eierne er svært godt fornøyde med kjøpet sitt? Det er flere GS og GSA'er å se på Finn så BMW'en er også kommer høyere opp på lista igjen.
Vireklig et flott eksemplar av et ikon der. :thumleft Elsker å se folk som tar slik vare på nostalgiske skjønnheter. Hadde jeg hatt evner og gryn er en av mine drømmer et flott eksemplar av en Z900. En virkelig perle. Du må aldri finne på å selge din Z1300...

Når det gjelder at det er få Explorere på finn.no så skulle vel det bare mangle. Hvor lenge har denne modellen vært i salg og hvor mange solgte i forhold til 1200GS spiller selvfølgelig også en stor rolle. Kanskje det kommer noen Explorere tilsalgs når våren nærmer seg. Ja hvis ikke du må handle nå da. Helt sikkert også endel GS eiere som skifter til nye GS når sesongen nærmer seg. Dessuten kommer jo også KTM med en sterk konkurrent nå til våren. Kommer sikkert både GSer og Explorere tilsalgs da.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av omaas »

kz1300 skrev:
Gode refleksjoner du kommer med Busa Trond som alltid, ja burde kanskje ta med Croostoureren til Honda også på lista over de som bør sjekkes nærmere. Og skal virkelig vurdere å ta en tur over skogen hvis ikke ny sykkel er kjøpt når veiene blir bare.

Og til ZZR-Erling, den sykkelen jeg har idag har også kraftige heistendenser og med gode napp i kardangen ved av/på gass så er vel kjent med det. Har nok tenkt at disse tingene vil bli bedre med en nyere sykkel. Ja her blir det å tråle videre på Finn.no for å finne noen eksemplarer som jeg kan sjekke nærmere ut.
Har du vurdert å importere sjøl?

http://www.mobile24.no/index.htm
Her er blant annet 77 Explorer å velge mellom. :-)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Tom »

kz1300 skrev:Her var det mange fine tips, heller mer mot kardang igjen etter egen erfaring og hva Bringisen og Ojda skriver. Fint med så mye vedlikeholdsfritt som mulig. Da detter kanskje MTS litt ned på lista, den var høyt opp en periode utifra karakter og sportslighet
Vist MTS ligger på toppen av ønskelisten, så hadde eg ikkje blitt skremt av at det er kjededrift. Er jo ikkje så mykje som må gjerast,1min kver 30mil +- for å smøre og straming en sjelden gang. Kjede og drevsett varer gjerne 30 000km ved riktig vedlikehold.
Eg liker meir og meir MTS etter kvert eg leser om den sjølv om eg sliter litt med nebbet ;-)
Her er en litt artig video om korleis MTS vart skapt
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TVwprnd9bS0[/video]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ArcticTiger »

Streetfighter_Trygve skrev:Mye ADV prat her, så mye at jeg registrerte meg for å gi et ikke adv bidrag :roll
Det selv om jeg ikke skal kjøpe ny sykkel heller, fikk nemmelig denne på døren i April i år, direkte fra Ducati, for 150 000 nok :prf
Øøøhh, håper du ikke tok den der kopi-kommentaren om Duccen din ille opp, StritFeigterTryggve :redface
Det hadde vært innmari tøfft om du kunne skrive litt og poste noen bilder fra stritfegter-livet i Korrea, lag gjerne din egen logg på dette :thumleft

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:
kz1300 skrev:Her var det mange fine tips, heller mer mot kardang igjen etter egen erfaring og hva Bringisen og Ojda skriver. Fint med så mye vedlikeholdsfritt som mulig. Da detter kanskje MTS litt ned på lista, den var høyt opp en periode utifra karakter og sportslighet
Vist MTS ligger på toppen av ønskelisten, så hadde eg ikkje blitt skremt av at det er kjededrift. Er jo ikkje så mykje som må gjerast,1min kver 30mil +- for å smøre og straming en sjelden gang. Kjede og drevsett varer gjerne 30 000km ved riktig vedlikehold.
Eg liker meir og meir MTS etter kvert eg leser om den sjølv om eg sliter litt med nebbet ;-)
Her er en litt artig video om korleis MTS vart skapt
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TVwprnd9bS0[/video]
Er helt enig, jeg blir ikke skremt av kjededrift, nesten tvert imot.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Bosted: Oslo

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av gbruaset »

Streetfighter_Trygve skrev:
Crinos skrev:
Streetfighter_Trygve skrev:Mye ADV prat her, så mye at jeg registrerte meg for å gi et ikke adv bidrag :roll
Det selv om jeg ikke skal kjøpe ny sykkel heller, fikk nemmelig denne på døren i April i år, direkte fra Ducati, for 150 000 nok :prf
Hei og velkommen hit :vs
Og OI for en nydelig sykkel... Jeg inbilte meg at Streetfigther'n var mye dyrere enn dette... Var dette norske priser med norske skilter? :scratch
Hmm, nei desverre. Har vært en drøm siden den ble lansert, men den har vært for dyr. Ser at det har vært diverse poster om Norske avgifter så jeg skal ikke ripe opp mer i det.
Jeg reiste for 1 år siden til Korea for en jobb der og dumpet tilfeldigvis innom Ducati Busan, litt hjelp av Google translator så var det gjort.....Når det er sagt så har jeg ikke angret mye i ettertid. Fantastisk å kjøre sykkel her borte, fine veier å godt vær. MC sessong fra Mars til Desember. Jeg skal se om ikke jeg kan legge med litt flere godbiter etterhvert. :roll
Velkommen hit! Høres utrolig digg ut med så lang mc sesong! Her i nord, er det jo, med litt velvilje sesong fra mars til november, men sannsynligvis bare 4 - 5 virkelig gode måneder...

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Andreas »

Streetfighter_Trygve skrev:Mye ADV prat her, så mye at jeg registrerte meg for å gi et ikke adv bidrag :roll
Det selv om jeg ikke skal kjøpe ny sykkel heller, fikk nemmelig denne på døren i April i år, direkte fra Ducati, for 150 000 nok :prf
Grattis med ny og grom sykkel :vs Liker fargekomboen der, den røde rammen blir en knall kontrast til mattgrå :D

En ny slik en med Termi-eksos, bekker vell fort 300.000,- her hjemme :mk

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Barbarozza »

ZZR-Tom skrev: Vist MTS ligger på toppen av ønskelisten, så hadde eg ikkje blitt skremt av at det er kjededrift. Er jo ikkje så mykje som må gjerast,1min kver 30mil +- for å smøre og straming en sjelden gang. Kjede og drevsett varer gjerne 30 000km ved riktig vedlikehold.
1 minutt og 30 mil så overdriver du smøringa :[-o< og det holder med smøring på innsiden av kjede. Rens det heller noen ggr i løpet av sesongen med lampeolje og tørk godt av. Med pent vær så kan du fint kjøre 1000 km på en smøring. Regner det kan du jo kline på litt mer :-) Men ellers er jeg helt enig med deg Multien er antaglig noe av det bedre til å gjøre alt, men "PEN" er den ikke i mine øyne, da er Tiger og Stelvio bedre å se på
Memento mori

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Tom »

Barbarozza skrev:
ZZR-Tom skrev:Vist MTS ligger på toppen av ønskelisten, så hadde eg ikkje blitt skremt av at det er kjededrift. Er jo ikkje så mykje som må gjerast,1min kver 30mil +- for å smøre og straming en sjelden gang. Kjede og drevsett varer gjerne 30 000km ved riktig vedlikehold.
1 minutt og 30 mil så overdriver du smøringa :[-o< og det holder med smøring på innsiden av kjede. Rens det heller noen ggr i løpet av sesongen med lampeolje og tørk godt av. Med pent vær så kan du fint kjøre 1000 km på en smøring. Regner det kan du jo kline på litt mer :-) Men ellers er jeg helt enig med deg Multien er antaglig noe av det bedre til å gjøre alt, men "PEN" er den ikke i mine øyne, da er Tiger og Stelvio bedre å se på
1 min så er det inkl sette sykkelen på midtstøtta og sparke i hjulet, tar en lett spray på innsiden av kjeden.

Svar