I de testene jeg har lest om Honda Crossturer 1200, er det ofte nevnt at den har kraftige heisetendenser, (den har ikke momentstag på svingen), i tillegg har den ubehagelige lastvekselreaksjoner, dvs napp i kardangen ved av/på-gass.Busa Trond skrev:Som jeg nevnt før her følg hjertet ditt. Dette er nok bra sykkeler alle sammen. Nå kjører jeg jo Exploreren, og det var den jeg hadde lyst påkz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013. Jeg føler at skal jeg ta min MC interesse steget videre så må jeg ha meg en nyere sykkel en veteranen jeg nå har kjørt noen år. Drømmen er en sykkel fra 2010 - 2012 og jeg ser at når jeg stopper ved en sykkel jeg liker på finn så er det ofte en sykkel i Adventure segmentet. Har hatt et par må trykke på kjøp knappen, men har fremdeles klart å holde fingeren av fatet.
Det ble ca. 4 000 km sesongen 2012, som for mange av dere er en langhelg med litt aktiv kjøring, men for meg så var det hele sesongen. KZ1300 er nå hos Monsterbike i Drammen til puss og stell gjennom vinteren.
Sett på Tiger Explorer, Multistrada, BMW GS, Yamaha XT Tenere, Honda Crosstourer og ikke minst den nye KTM'en 1200 kubikk 150 hester høres veldig gromt ut.
Kikket mye på denne idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38464018 den ser veldig lekker ut.. Multistraden fikk jeg prøve en gang uten egentlig og ha noen formeninger om den, annet at jeg hadde lest den skulle være veldig sprek. Slik jeg opplevde den var jo noe trangt sete fikk ikke beveget meg så mye som jeg ønsket, også det som ojda nevner med turbulens som jeg opplevde som ubehagelig da, men dette kan sikker ordnes på. Så blir det kjede kontra kardang, ser jo på den kardangen som sitter på Exploreren som behagelig også så deilig og slippe vedlikeholdet som en kjede krever, ikke så mye men alt man slipper av slikt blir jo bare et pluss. Mulitstraden oppleves jo noe mer sportslig en Exlporeren på helheten på sykkelen. Alle motorer har jo sin sjarm, 1,2,3,4 eller 6 sylindere, tror nok av dem du valgt ut som kandidater blir Hondaen som er den mest komfortable ( mest smør hvis du skjønner ), jeg har kjørt den til Kawasaki som du ikke har med lista di, der merket jeg neste ikke viberasjoner og lyd fra motoren. Så MSen oppleves som noe råere i gangen en min Explorer, men dette handler kun om smak
![]()
Noe som jeg setter pris på hos Exploreren er at det er 16 000 intervaler på service, og jeg tror dekkene holder den perioden også med en normal kjørestil, slipper å ta fri fra jobben i sessongen for oljskift osv. Også en ting til som jeg setter høyt når jeg har blitt noe år eldre er kundevenligheten fra selger, serviceavdelingen.
Jeg har hatt et par små problemer med Tigeren min, ene er at under vask så har gassrulla gått tungt en stund etterpå, også tidevis strømbrudd under oppstart som mulig har vært dårlig kontakt med føler på clutchhendelen. Men som sagt forhandler ordner opp dem på en meget tiltalende måte.
Men hvis du ikke har handlet før snøen har gått, så må du komme over skogen en tur til meg. Så skal vi kjøre noen flotte veier ( du på Exploren ) på variert underlag som disse adventurene trives på.
Masse lykke til med valget kz1300
Trådstarter har spurt om det er lurt å kjøpe 1-2 års gml biker, og ja, det er det. Det er et ikke ubetydelig verdifall på den tiden, uten at det er noen teknisk foringelse av betydning.