MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Jompa »

Enig med deg der, når man først åpner topp og sylindere sjekke man alle de delene som "blir tilgjengelig".
Og en ny del er vel som oftest bedre ennen gammel ?

I ettermiddag tok jeg å pussa eksosanlegget.
Hadde egentlig et annet ærend i garasjen, men plutselig var jeg bare igang...
Silikonspray og strimler av ei gammel t-skjorte fikk gjøre nytten.
Får bare håpe at ikke rørene blir hvite når jeg starter opp til våren, nå er de ihvettfall glinsende svarte.

Skulle ha polert tanken også, hadde ikke turtlewaxen vært botnspekt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av pelsen »

bånnfrøset turtle, da hadde jeg nok slitt med motivasjonen.
Har heldigvis (dvs leier) verksted som holder 20 grader så jeg slipper å fryse på vintern.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ZZR-Erling »

Idag har jeg demontert gaffel, skiftet olje i beina og satt inn nye progressive fjærer fra Wilbers :) Har satt på beina og hjulet igjen, men kåpene tar jeg i morgen :)


Bilde

ZZR-Erling

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ZZR-Erling »

Idag har jeg demontert gaffel, skiftet olje i beina og satt inn nye progressive fjærer fra Wilbers :) Har satt på beina og hjulet igjen, men kåpene tar jeg i morgen :)


Bilde


Edit: ja, rengjorde KN-filteret i går. Olja det inn i dag og skjøv det på plass i slissen i ramma.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av omaas »

Skiftet til wilbers på min xj 900, da skulle det være 15 mm mindre luftkammer enn orginalt.
Er det noen endringer på din sykkel?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

ZZR-Erling

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ZZR-Erling »

OMAAS skrev:Skiftet til wilbers på min xj 900, da skulle det være 15 mm mindre luftkammer enn orginalt.
Er det noen endringer på din sykkel?
På min skal det være 12mm mer.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Erling skrev:
OMAAS skrev:Skiftet til wilbers på min xj 900, da skulle det være 15 mm mindre luftkammer enn orginalt.
Er det noen endringer på din sykkel?
På min skal det være 12mm mer.
Demperen bak var wilbers og? Ka kosta demperen og fjærene?

ZZR-Erling

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:
ZZR-Erling skrev:
OMAAS skrev:Skiftet til wilbers på min xj 900, da skulle det være 15 mm mindre luftkammer enn orginalt.
Er det noen endringer på din sykkel?
På min skal det være 12mm mer.
Demperen bak var wilbers og? Ka kosta demperen og fjærene?
Har Wilbers demper bak ja, med ext preload, men ikke lav/hurtig justering.

Foran 1300 m frakt og olje, bak..husker ikke.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Fidel »

I dag har jeg byttet hjullagre på sidevognshjulet på Guzzi-vinterriggen min etter et megahjullagerhavari på vei hjem fra Finnskogen andre helga i desember. Jeg har forsøkt å få byttet dekket med det samme, men her må det kraftigere maskiner til, så i morgen må jeg en tur nedom dekkomlegger'n for å få det på. Da bør det meste være klart foran årets første MC-treff, Nyttårstreffet på Trollsvann i Vestfold, som går av stabelen 4. - 6. januar. :)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av bergenser83 »

vasket den da veisaltet lå "i klumper" på eksos og hjul

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av kjellv »

Da har jeg tatt motorservicen på TDMen. Den står ennå på løftebordet på verkstedet, og har ikke blitt rørt på 3 uker. Det hoper seg opp med større og mindre prosjekt rundt den, så jeg fikk beskjed om å gjøre meg ferdig og få den ut. Slik er det å ha med seg private prosjekt på verkstedet, men det har så absolutt sine fordeler å jobbe hos merkeforhandleren da :thumleft En helsikes jobb å bytte plugger på TDMen forresten. Der gikk jeg på en smell tidsmessig. Måtte løsne radiatoren for å komme til, og pluggene står så dypt nedi ventilkåpa at pluggpipa med kortforlenger forsvant nedi. Pluggene måtte fiskes opp med magnet da de var løsna. Til alt overmål så de ganske nye ut. Men nå vet jeg i det minste at de er byttet, og når. Da er det bare framhjulslager og styrekrone igjen så er sykkelen klar for neste sesong :P :p

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av fikse »

bergenser83 skrev:vasket den da veisaltet lå "i klumper" på eksos og hjul
I know the feeling :knegg
Det går litt ACF-olje for tiden. Men så ser den faktisk ganske så hel og fin ut, under all skitten :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av AJ »

Prøvde å finne igjen bildene fra den den gangen jeg byttet plugger på TDM'en, men fant de ikke i farten...
Husker jeg klødde meg fælt i hodet før jeg "knakk koden" og fikk gjort jobben rimelig kjapt og greit.
Men trangt! og behov for mye tålmodighet er det ingen tvil om at man trenger når denne jobben skal gjøres på TDM 900 :-)å
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:Prøvde å finne igjen bildene fra den den gangen jeg byttet plugger på TDM'en, men fant de ikke i farten...
Husker jeg klødde meg fælt i hodet før jeg "knakk koden" og fikk gjort jobben rimelig kjapt og greit.
Men trangt! og behov for mye tålmodighet er det ingen tvil om at man trenger når denne jobben skal gjøres på TDM 900 :-)å
Det sto ikke forklart i verkstedhåndboka heller sjø... Er sikkert for elementært til å bry seg med.
Men jeg har ikke montert på igjen kåpa ennå, og da var det vare å løsne alle 4 festepunktene på radiatoren. Så tok jeg av overløpsslangene ved påfyllingslokket og bikka hele radiatoren fram mens den hang i slangene. Da kom jeg til begge pluggene fra høyre side. Brukte minst like lang tid på spekulering som på jobben...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:
AJ skrev:Prøvde å finne igjen bildene fra den den gangen jeg byttet plugger på TDM'en, men fant de ikke i farten...
Husker jeg klødde meg fælt i hodet før jeg "knakk koden" og fikk gjort jobben rimelig kjapt og greit.
Men trangt! og behov for mye tålmodighet er det ingen tvil om at man trenger når denne jobben skal gjøres på TDM 900 :-)å
Det sto ikke forklart i verkstedhåndboka heller sjø... Er sikkert for elementært til å bry seg med.
Men jeg har ikke montert på igjen kåpa ennå, og da var det vare å løsne alle 4 festepunktene på radiatoren. Så tok jeg av overløpsslangene ved påfyllingslokket og bikka hele radiatoren fram mens den hang i slangene. Da kom jeg til begge pluggene fra høyre side. Brukte minst like lang tid på spekulering som på jobben...
Tror jammen jeg fant bildene og litt tekst på hvordan jeg gjorde dette :-)
Sjekk her - på Carpe-TDM.net:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php? ... entry93688" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar