Alle snakker om justering av ventiler,men når vet en at det skal gjøres?
hva er "symtomer" på at det er på tide?
det Hva kan skje hvis en ikke gjør det?
Jeg har en drz 400.

klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer omArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
Har du hatt ventil-tikking noen gang dapelsen skrev:klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer omArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
Om jeg skal driste meg til å komme med en generalisering så ville jeg forvente at klaringen krymper på motorer hvor justeringen blir gjort ved hjelp av shims mens klaringen øker på motorer hvor man justerer klaringen med en settskrue. Skruene har en tendens til å sige litt, eller så blir de rett og slett slitt mer enn venilsetene, i motsetning til shims, hvor slitasjen er bortimot fraværende.pelsen skrev: ...
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om
...
Min zx9r får i år sjekket ventilene på verksted, selv om jeg har både ønske og lyst til å prøve selv.ZZR-Erling skrev:Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.[-X
I de tilfellene kammene må ut dersom man må justere, som på min, må kammene rett inn igjen. Om ikke vil ventilene slå i stemplenegorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler?![]()
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Med "timming" menes at du må justre kammene mot veiva slik ventilen ikke slår i stemplene.gorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler?![]()
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema
Du trenger jo ikke å flytte kammene ut av kjellerstuaZZR-Erling skrev:Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema