ventiler

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
sm fan
Innlegg: 4
Registrert: 03 nov 2012, 23:35
Motorsykkelen din: suzuki drz 400 k2
Bosted: øvre eiker,buskerud

ventiler

Legg inn av sm fan »

hei,
Alle snakker om justering av ventiler,men når vet en at det skal gjøres?
hva er "symtomer" på at det er på tide?
det Hva kan skje hvis en ikke gjør det?
Jeg har en drz 400. :-k

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Det som er ille er om klaringen blir for liten. Da kan det bli for varmt og du brenner en ventil. Du vet når du skal justere de hvis du finner Service Manualen og følger opp det som står der.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: ventiler

Legg inn av ArcticTiger »

På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: ventiler

Legg inn av pelsen »

ArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om :eh

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: ventiler

Legg inn av ArcticTiger »

pelsen skrev:
ArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om :eh
Har du hatt ventil-tikking noen gang da :-k

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: ventiler

Legg inn av knutk »

pelsen skrev: ...
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om :eh
...
Om jeg skal driste meg til å komme med en generalisering så ville jeg forvente at klaringen krymper på motorer hvor justeringen blir gjort ved hjelp av shims mens klaringen øker på motorer hvor man justerer klaringen med en settskrue. Skruene har en tendens til å sige litt, eller så blir de rett og slett slitt mer enn venilsetene, i motsetning til shims, hvor slitasjen er bortimot fraværende.
Som eksempel fra BMW kan nevnes at de gamle bokserne burde justeres hver 10 000 km. Da de introduserte K-modellen med shims i justeringen opplevde de fleste at der ikke var behov for justering før ved min 100 000 km.

Når det er sagt. Om man har service informasjon og den spesifiserer et gitt intervall på sjekk av justering bør man jo følge det.

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.

Viktig å ha rett temperatur på delene! :[-X

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Erling skrev:Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.[-X
Min zx9r får i år sjekket ventilene på verksted, selv om jeg har både ønske og lyst til å prøve selv.
Grunnen til at jeg vegrer å gjøre det selv er at det ser så avansert ut. Og jeg er livredd for å ikke få timmet den riktig etterpå.

Og egentlig er dette litt absurd, siden jeg selv har sjekket og justert ventiler på min CFR450.
Men der er det jo bare en sylinder, en kam og 4 ventiler å tenke på.. :redface

Hadde sikkert vært litt enkere å overkomme frykten hadde en hatt en medhjelper som hadde gjort dette før.
Får se om en ikke kan finne en sånt bekjentskap i løpet av kommende sesong :-)

@sm fan

Ser flere har kommentert symptomer og hva du skal gjøre.
Selv fant jeg ut at jeg måtte ta en sjekk på min crosser i sommer da den ble fryktelig tungstartet når den var varm.
Verkstedmanualer kan du ofte laste ned i pdf format hvis du googler litt.

Men vil jo anbefale å følge produsentens service intervalerl istede for å vente på at sykklen blir tungstartet eller du brenner ventiler.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Joda, har funnet gratis pdf og printet ut en times tid på jobben. Så nu har jeg to full A4 permer med trykk på begge sider, mao Servicemanualen :-)

Vil absolutt anbefale trådstarter å finne denne. Der står nok alt beskrevet.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: ventiler

Legg inn av gorbys »

Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler? :-k
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing :roll

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

gorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler? :-k
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing :roll
I de tilfellene kammene må ut dersom man må justere, som på min, må kammene rett inn igjen. Om ikke vil ventilene slå i stemplene :evil

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

gorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler? :-k
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing :roll
Med "timming" menes at du må justre kammene mot veiva slik ventilen ikke slår i stemplene.
Dette står godt forklar i service manualene.

Dette er meget enkelt forklart da, sikkert noen som river seg i håret her men, den får jeg heller ta :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: ventiler

Legg inn av Kawasaki »

Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft

Edit: på skikkelige mopper kan ventilene justeres uten å løsne kammene :knegg
Sist redigert av Kawasaki den 09 jan 2013, 13:11, redigert 1 gang totalt.
ikkebike.norwegianforum.net

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: ventiler

Legg inn av Kawasaki »

ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...
Du trenger jo ikke å flytte kammene ut av kjellerstua :knegg Det holder å flytte dem litt unna vei,sånn at du kommer til å skifte shims. Går så fint så.
ikkebike.norwegianforum.net

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...
Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.

For å sjekke klaring må du ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC :D
Sist redigert av EasyRider den 09 jan 2013, 13:43, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: ventiler

Legg inn av Kawasaki »

EasyRider skrev:Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.
"Tipper" det går på de fleste.
EasyRider skrev:For å sjekke klaring må du som regel ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC :D
Du bør ikke gi råd om dette,det er fundamentalt feil det du skriver her.

Kammen må aldri av for å sjekke klaringer,tvertimot er den nødt å være der. Og målingene foretas med stengte ventiler,ikke åpne.Står ventilene åpne,så har du heller ikke klaring å måle.
ikkebike.norwegianforum.net

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

Kawasaki skrev:
EasyRider skrev:Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.
"Tipper" det går på de fleste.
EasyRider skrev:For å sjekke klaring må du som regel ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC :D
Du bør ikke gi råd om dette,det er fundamentalt feil det du skriver her.

Kammen må aldri av for å sjekke klaringer,tvertimot er den nødt å være der. Og målingene foretas med stengte ventiler,ikke åpne.Står ventilene åpne,så har du heller ikke klaring å måle.
Ja bare å beklage, jeg så feilen og fikk ikke endret det før du kommenterte det. (litt busy med andre ting) :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: ventiler

Legg inn av knutk »

Det jeg har eigd av sykler med shims har ikke hatt behov for å forandre klaring. Således har sjekken bestått av å konstatere at de er innenfor toleranse.
Noterer også ned målingen for sammenligning ved neste sjekk. Synes egentlig det er mere interessant å følge med trend enn om hvor justeringen ligger i forhold til spesifisert tolleranser.

På nyere sykkler kan man derfor trolig bare sjekke uten behov for å skifte shims, og det gjør jo livet lettere for hjemme-service.
Eller er der erfaringer med behov for bytting av shims allerede ved 50 - 60k?

Bok/annen dokumentasjon er et "must". Og momentnøkkel. Ikke trekk til på gefyhlen på en lettmetall blokk. Det blir garantart problem på sikt. Sikkert som Amen i kirka. Om der er benyttet strekkbolter må de skiftes HVER gang. Mange lar seg forlede til gjenbruk av strekkbolter. Ofte holder det. Men hva om en skrue eller to ryker mens man "flyr" over Hardangervidda?

Lykke til med jobben. For mange er mekkingen en stor del av MC-hobbyen.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: ventiler

Legg inn av FJZZR »

På FJ sjekket jeg ventiler nesten med en gang etter jeg kjøpte den ved 15000 km. Det resulterte i at jeg skiftet 12 av 16 shims. Målte klaring, inn i tabell for å sjekke hvilke shims jeg trengte. Så da jeg kom angt med å bytte shims rundt. Endte med å bytte 4 hos forhandler.
FJ har spesial verktøy så en slipper å løfte på kammer for å skifte shims.
Etter denne ene og omfattende justering har ventilklaring vært helt konstant.

På ZZR1200 trenger en ikke enhang vertøy. Bare å dra sleperne til side og ut med shimsen. Hadde håpet det var samme greia på 1400, men det høres ikke sånn ut....

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

FJZZR skrev:På FJ sjekket jeg ventiler nesten med en gang etter jeg kjøpte den ved 15000 km. Det resulterte i at jeg skiftet 12 av 16 shims. Målte klaring, inn i tabell for å sjekke hvilke shims jeg trengte. Så da jeg kom angt med å bytte shims rundt. Endte med å bytte 4 hos forhandler.
FJ har spesial verktøy så en slipper å løfte på kammer for å skifte shims.
Etter denne ene og omfattende justering har ventilklaring vært helt konstant.

På ZZR1200 trenger en ikke enhang vertøy. Bare å dra sleperne til side og ut med shimsen. Hadde håpet det var samme greia på 1400, men det høres ikke sånn ut....
Å nei, ingen vipparmer på den.
En kjennings FJ1200 kjørte 76000km uten sjekk. Han sjekka da, alle ok :knegg

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: ventiler

Legg inn av MLeikarnes »

Skiftet akkurat ventiltetninger på min GS500, den hadde da gått 87000 km. Første gang topplokket har vært tatt av.
Jeg byttet 2 shims, eller byttet om shims på to av sylinderene og kjøpte ett ekstra. Enkel fix!
Må ta av kammene for å komme til på shimsene på Suzukien ihvertfall!
Bilde
Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

MLeikarnes skrev:Skiftet akkurat ventiltetninger på min GS500, den hadde da gått 87000 km. Første gang topplokket har vært tatt av.
Jeg byttet 2 shims, eller byttet om shims på to av sylinderene og kjøpte ett ekstra. Enkel fix!
Må ta av kammene for å komme til på shimsene på Suzukien ihvertfall!
Bilde
Bilde
Bra jobba!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: ventiler

Legg inn av MLeikarnes »

ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...) :lol

Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad.... :sk?
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

MLeikarnes skrev:
ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...) :lol

Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad.... :sk?
180 feil...hvis man setter lobene, si på venstre venstre korekt, (kl 10 og 14 på min), samt veiv og kammerker, og merker kjedet mot drev før man demonterer, må det bli rett.

Svar