Alle snakker om justering av ventiler,men når vet en at det skal gjøres?
hva er "symtomer" på at det er på tide?
det Hva kan skje hvis en ikke gjør det?
Jeg har en drz 400.

klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer omArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
Har du hatt ventil-tikking noen gang dapelsen skrev:klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer omArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
Om jeg skal driste meg til å komme med en generalisering så ville jeg forvente at klaringen krymper på motorer hvor justeringen blir gjort ved hjelp av shims mens klaringen øker på motorer hvor man justerer klaringen med en settskrue. Skruene har en tendens til å sige litt, eller så blir de rett og slett slitt mer enn venilsetene, i motsetning til shims, hvor slitasjen er bortimot fraværende.pelsen skrev: ...
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om
...
Min zx9r får i år sjekket ventilene på verksted, selv om jeg har både ønske og lyst til å prøve selv.ZZR-Erling skrev:Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.[-X
I de tilfellene kammene må ut dersom man må justere, som på min, må kammene rett inn igjen. Om ikke vil ventilene slå i stemplenegorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler?![]()
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Med "timming" menes at du må justre kammene mot veiva slik ventilen ikke slår i stemplene.gorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler?![]()
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema
Du trenger jo ikke å flytte kammene ut av kjellerstuaZZR-Erling skrev:Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema
Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.ZZR-Erling skrev:Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Niema problema
"Tipper" det går på de fleste.EasyRider skrev:Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.
Du bør ikke gi råd om dette,det er fundamentalt feil det du skriver her.EasyRider skrev:For å sjekke klaring må du som regel ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC
Ja bare å beklage, jeg så feilen og fikk ikke endret det før du kommenterte det. (litt busy med andre ting)Kawasaki skrev:"Tipper" det går på de fleste.EasyRider skrev:Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.
Du bør ikke gi råd om dette,det er fundamentalt feil det du skriver her.EasyRider skrev:For å sjekke klaring må du som regel ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC
Kammen må aldri av for å sjekke klaringer,tvertimot er den nødt å være der. Og målingene foretas med stengte ventiler,ikke åpne.Står ventilene åpne,så har du heller ikke klaring å måle.
Å nei, ingen vipparmer på den.FJZZR skrev:På FJ sjekket jeg ventiler nesten med en gang etter jeg kjøpte den ved 15000 km. Det resulterte i at jeg skiftet 12 av 16 shims. Målte klaring, inn i tabell for å sjekke hvilke shims jeg trengte. Så da jeg kom angt med å bytte shims rundt. Endte med å bytte 4 hos forhandler.
FJ har spesial verktøy så en slipper å løfte på kammer for å skifte shims.
Etter denne ene og omfattende justering har ventilklaring vært helt konstant.
På ZZR1200 trenger en ikke enhang vertøy. Bare å dra sleperne til side og ut med shimsen. Hadde håpet det var samme greia på 1400, men det høres ikke sånn ut....
Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...)ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
180 feil...hvis man setter lobene, si på venstre venstre korekt, (kl 10 og 14 på min), samt veiv og kammerker, og merker kjedet mot drev før man demonterer, må det bli rett.MLeikarnes skrev:Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...)ZZR-Erling skrev:Bra jobba!![]()
Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad....