Vedlikehold av sykkel.....

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Vedlikehold av sykkel.....

Legg inn av DrGreve »

Nå er det noen ti-år siden jeg kjørte opp til lett motorsykkel så hva sikkerhetsspørsmål er vet ikke jeg. Men tenker man logisk så har det med sikkerhet å gjøre :scratch
Dekkmønster/lufttrykk, kjede og drev, demper og gaffellekkasje, bremseklosser/skiver, slakke i styrelager/svingarm og hjullagre. Bbekledning, spesielt reim til hjelm og skikkelige og reimløse sko og sjekk av lys før start? Og nivåene i master sylindre/bremsevæske og oljenivå?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Vedlikehold av sykkel.....

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Har lagret bikene i flere år i kaldgarasje her, men da har jeg kun brukt stretchlake, og det puster. Jeg ville ikke hatt på en tett presenning!
Min lagring gikk fin fint :thumleft
Full tank, gjerne med konnserveringsmiddel distribuert i systemet!

Bilde

Nu står de ennå bedre, i kjelleren. Der er det aldri under +7 :knegg

Bilde

Lekkert og så god plass , tror jeg må bygge ut :prf
Jo, takk for det folkens :-)
Står faktisk to til her, Presidente VFR Klubben sin.....gjett da :-) og min sønns Tempo Corvette 1981 :-)

Gixxer 1000 skal byttes ut med en helsort Z1000SX 2013. Den er rett rundt hjørnet nu :-)

odelien
Innlegg: 25
Registrert: 27 okt 2012, 14:20
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 750 2012

Re: Vedlikehold av sykkel.....

Legg inn av odelien »

Jeg tok oppkjøring i høst. Og hadde også oppkjøring fordelt på to dager.
Hadde teknisk kjøring på kvelden før oppkjøring. (Stor plass ved en butikk, derfor kvelden)
Hadde en gjennomgang med kjørelæreren den kvelden der vi gikk gjennom sikkerhetssjekken. Fikk da til slutt et ark med disse spørsmålene på.
På oppkjøringsdagen var det sikkerhetssjekk av sykkel forså en runde med sensor bakpå.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Bosted: Holmestrand

Re: Vedlikehold av sykkel.....

Legg inn av tor2502 »

Carpa skrev:Mulig man lærer mer enn den kjappe gjennomgangen på teorikurset?

Sykkelen står nyvasket og innpakket i en kald garasje nå men ikke smurt. Planen er å ha en service med dekkskifte til våren og da skal jeg be dem gå over sykkelen men det er jo gret å lære seg litt selv også. Mentoren har nok andre ting å gjøre enn å styre med sykkelen min :-)

Synes det jo uansett er greit å ha litt kunnskaper om det mest elementære.

Sent from my Galaxy using Tapatalk
En servicemanual er bestandig kjekt å ha.... har 2 til min sykkel(service manual+supplement) + partsmanual, parts manual er fin der ser man hvordan ting henger sammen.
Mulig man lærer mer enn den kjappe gjennomgangen på teorikurset?
Kjørte opp i -99, det jeg lærte der på teorikurset er ikke verdt i skrive ned på pair engang, men jeg regner med at det har skjedd mye med opplæringen siden ned gang.

En ting som i midt hode er kjempeviktig , det er bremsene, overhaler de hver vår før sykklen tas på veien, så en tur på en stooor åpen plass for å teste bremsene og også finslipe bremseteknikken. Man kan bli rusten på 7-8mnd.....

Lykke til med kommende sesong.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Vedlikehold av sykkel.....

Legg inn av RuneMC »

Oppkjøring over to dager vil ikke koste det samme, det er tross alt en timebetaling til en kjøreskolelærer og en leiesykkel fra kjøreskolen inne i bildet - vil fort koste 2000-3000 ekstra ved å spre det over to dager.

Høres "høl i huet" ut for meg men...


On topic: Dekktrykk, oljenivå, sjekke lys (bremselys og blinklys virke), smøre kjedet og teste bremsene før man setter avgårde er vel det viktigste.
Ellers er vel det meste nevnt allerede. Bensinlekkasje kjenner du på lukt og andre lekkasjer vil du som regel se, spesielt hvis den er parkert et fast sted.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Vedlikehold av sykkel.....

Legg inn av Duville »

RuneMC skrev:Oppkjøring over to dager vil ikke koste det samme, det er tross alt en timebetaling til en kjøreskolelærer og en leiesykkel fra kjøreskolen inne i bildet - vil fort koste 2000-3000 ekstra ved å spre det over to dager.

Høres "høl i huet" ut for meg men...


On topic: Dekktrykk, oljenivå, sjekke lys (bremselys og blinklys virke), smøre kjedet og teste bremsene før man setter avgårde er vel det viktigste.
Ellers er vel det meste nevnt allerede. Bensinlekkasje kjenner du på lukt og andre lekkasjer vil du som regel se, spesielt hvis den er parkert et fast sted.

Er jo om å gjøre å hente ut mest mulig av dette så 2 dager undrer meg ikke i det hele tatt.

Fuktigheten trekker til de delene som er kaldest når temperaturen er på vei opp. Det vil ikke hjelpe med annet enn tilførsel av varme for å tørke opp funktigheten og få opp temperaturen på de kalde overflatene og god lufting.

Når det gjelder sikkerhetssjekk og opplæring var det sikkert fornuftig av skolen å vente til i år med dette. Litt nærmere oppkjøring da....

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Vedlikehold av sykkel.....

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:
RuneMC skrev:Oppkjøring over to dager vil ikke koste det samme, det er tross alt en timebetaling til en kjøreskolelærer og en leiesykkel fra kjøreskolen inne i bildet - vil fort koste 2000-3000 ekstra ved å spre det over to dager.

Høres "høl i huet" ut for meg men...


On topic: Dekktrykk, oljenivå, sjekke lys (bremselys og blinklys virke), smøre kjedet og teste bremsene før man setter avgårde er vel det viktigste.
Ellers er vel det meste nevnt allerede. Bensinlekkasje kjenner du på lukt og andre lekkasjer vil du som regel se, spesielt hvis den er parkert et fast sted.

Er jo om å gjøre å hente ut mest mulig av dette så 2 dager undrer meg ikke i det hele tatt.

Fuktigheten trekker til de delene som er kaldest når temperaturen er på vei opp. Det vil ikke hjelpe med annet enn tilførsel av varme for å tørke opp funktigheten og få opp temperaturen på de kalde overflatene og god lufting.

Når det gjelder sikkerhetssjekk og opplæring var det sikkert fornuftig av skolen å vente til i år med dette. Litt nærmere oppkjøring da....
Ja helt sikkert.

I morgen skal jeg ringe og bestille kjøretime, gleder meg til å kjøre igjen :bananas :bananas
Også er det vel snart på tide å få sykkelen hjem hit for nå tenker jeg at man så smått kan begynne å tenke på å øvelseskjøre også :prop:
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar