ZZR-Erling skrev:
Men...du finner ikke mange GTR'er med feil...selv om de har både canbus, TC, powermodes, el kåpeglass, 160hk og ABS, og ikke minst, kardang

..
Angående CAN-bus så er det riktig at det finnes på GTR 1400. Men ikke på den måten man forledes til å tro.
Den har ikke den tradisjonelle (om man kan si tradisjon om noe så ferskt) oppbyggingen som forbindes med CAN-Bus, dvs en computerstyrt doning hvor de ulike computerene snakker seg i mellom via CAN-Bus.
Kawasaki, som alle de andre fra Japan, kjører helt konvensjonell el-system bortsett fra at K. benytter en seriekabel til instrumenteringen, og protokollen i denne seriekabelen er CAN-protokoll. Det er det hele. (litt som å kalle seg aktiv idrettsmann fordi man eiger en joggedress)
Forøvrig er CAN-Bus ikke noe å kvi seg til den dagen det dukker opp.
Computersystemene, også hos BMW, har vist seg å være problemfri. I den grad der har vært problem har det i stor grad vært forårsaket av manglende kunnskap hos de som har jobbet på de. Nå har BMW hatt CAN-bus siden 2004, og pr idag har vel de fleste verksted nå folk med tilstrekklig erfaring til at det funker greit, også etter at sykkel har vært på service.
Motorstyringene til de første K-modellene var, som fargerikt beskrevet, ikke vellykket. EU krever at MC i fremtiden skal ha samme krav som biler, og her låg kimen til problemet. (de fleste japsene har fortsatt til gode og møte kravene, målsettingen er vel at Euro-6 skal være i boks innen 2020).
For oss brukere merker man det på moderat bensinforbruk, og dermed forbedret rekkevidde. (for GT betyr det at 150 +/- 20 gir ca 35 mil på 20L, da har man 7 mil i reserve)
Kjenner ikke til S modellen, men på 1200GT kom akseptabel mapping høsten 2006. Den funket så bra at Powercommander aldri har tatt seg bryet å lage til en versjon som passer til GT (helt sikkert andre grunner og..).
Det er ikke en heksekunst å bygge en motor dersom man kan gi bang i utslipskrav.
BMW har 'knekt koden'. Japanerne har forløpig ikke gjort det, men det kommer nok.
Om man leser diverse forum som Fanden leser Bibelen finner man at de fleste syklene, fra ulike produsenter, stort sett er en kilde til problem.
Om man drar til Vindfjelltun ellr Tyrigrava og snakker med eigerne er folk i grove trekk storfornøyd med sitt valg av sykkel, enten den heter det ene eller det andre. Og fellesnevner er problemfrie sykler. (gjelder t.o.m Harley)