ZZR-Tom skrev:
Men du som har vore eiger av en slike, eg går rundt og tenker på at muligens om 2-3år så kansje å ta en tur i øst europa, då f.eks ukraina,romania,kviterussland etc.
Ser for meg at det er greit med en slik semi ADV sykkel, men tenker at muligens Tiger 1050 har litt harde fjæringer i forhold til f.eks V-Strom1000? er det bere rein innbilning elller?
Trur du at Tigeren har god nok demping for slike veier en møter der borte?
Kjenner ikke veistandarden der bort, men vet jo litt om standarden her hjemme...
Jeg syntes originaldempingen på Tiger'n jeg hadde var for myk og byttet bakdemperen med en Nitron Sport og fjærene foran med Öhlins.
Forskjellen ble merkbar. Sykkelen ble mer retningstabil under hard akselerasjon og i svinger, samt at den taklet mye bedre tyngre last med passasjer og bagasje.
Sykkelen virket i det hele tatt med "planted", som de seier i utlandet.
Dempingen foran gjorde at Tiger også dykket mindre under oppbremsing.
Syns ikke fjæringen ble for hard, nei.
Nye Tiger Sport skal visstnok har fått oppgradert demperkomponentene slik at de langt på vei er blitt på samme nivå som de ettermarkedkomponentene jeg satte på min Tiger.
Så... vel, tror nok helt klart at Tiger Sport takler tildels svært ujevn vei på en god, sikker og overbevisende måte med godt demperoppsett og lang fjæringsvei.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
![Bilde](https://s25.postimg.cc/jhuaiplbj/Super_Adv_S_150.png)