Høyhastighet og lang touring

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

Jarle skrev: Men papirene må sendes til USA.
De godtar ikke at vi i Norge sender papirene til Sverige eller Finland.
Vet ikke; IronButt har jo avdeling i Finland så det kan godt tenkes at man sender dem dit.
Men det kommer jo du til å finne ut for oss, ikke sant :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jarle
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Kontakt:

Legg inn av Jarle »

tagesk skrev:
Vet ikke; IronButt har jo avdeling i Finland så det kan godt tenkes at man sender dem dit.

[TaSK]
Spurte Sverige og USA i 2012 i forbindelse med at jeg planla en tur og da fikk jeg i alle fall beskjed om å sende papirene til USA. Finland og Sverige fikk bare håndtere sine egne landsmenn. Kan hende du får lov hvis du er på flukt fra Norge og søker politisk asyl :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jarle skrev:
tagesk skrev:

[TaSK]
Spurte Sverige og USA i 2012 i forbindelse med at jeg planla en tur og da fikk jeg i alle fall beskjed om å sende papirene til USA. Finland og Sverige fikk bare håndtere sine egne landsmenn. Kan hende du får lov hvis du er på flukt fra Norge og søker politisk asyl :-)
Økonomisk flyktning?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev: Økonomisk flyktning?
Jeg tror at om du sier du flykter fra en overopphetet økonomi for å få det litt kjøligere og for å få litt dårligere råd, da blir du neppe trodd :-)

Men IB i Finland har i hvertfall mange som har gjort G-N-72 så de har sikkert en klinkende klar beskrivelse av hva du trenger.
På finsk, naturligvis :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Skal jo selvsagt fortsette å jobbe i norge. Med den jobben min kan jeg jo bo hvorsomhelst i verden. Mange av kolegaene min har allerede flyttet til der gresset er grønnere.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

tagesk skrev:
Kawasaki skrev: Hva mere enn bensinkvitto og parkeringsbillett kreves som dokumentasjon?
Vanligvis krever IronButt at du har vitne(r) ved start + kvittering med klokkeslett og vitner + kvittering med klokkeslett ved slutt. I tillegg alle kvitteringer underveis, kart som viser hvor kvitteringene er fraq og aldri mer enn 500 km mellom hver tanking (selv om sykkelen kan kjøre lengre; en 12GS Adventure, for eksempel).
I tillegg må du dokumentere (med billett + kvitteringer) hvordan du kom deg over vannet mellom Danmark og Sverige; som sagt er det bare tre alternativer som godkjennes.

G-N-72 har i tillegg problemer med at korteste strekning går via Madrid, Paris og Hamburg, og du kan ikke være noen av de stedene i rushtiden om du skal greie det. Aller helst skal du suse forbi om natten eller i helgen. Men du må også sikte på Nordkapp slik at du ankommer mens det er åpent (11:00 til 01:00 eller noe slikt).
I juli er det 35 grader i skyggen på Gibraltar mens det er fire grader på Nordkapp. Det er ganske mye å planlegge med andre ord.
Tør ikke tenke på hvor mange motorveikryss man skal gjennom, og kjører du feil i ett av dem er alt forgjeves.

Du må lese reglene på IronButt sine sider nøye. Jeg regner med at det lureste er å ta kontakt med IronButt Finland og spørre dem. De har et levende miljø for langdistansekjøring der borte. De arrangerer til og med SS1600K vinterstid (!).

Bilde

Hold oss orientert, er du snill.

[TaSK]
Har lest litt nå,og etter hva jeg finner ut så må man ha SS1000(1610km/24h) først,altså kan man ikke gå direkte på Gibraltar-Nordkapp. :-)å Reddet av gong-gong'en :knegg Minst et vitne ved avgang,samme ved ankomst,samt bensinkvitteringer med dato.Loggføres. Max 300 miles mellom bensinfyllinger,akkurat det er det vel ikke så mange som har problemer med.

Andre regler som kanskje er verdt å merke seg,er at de ikke godtar etapper hvor gjennomsnittsfarten har vært høyere enn lovlige fartsgrenser i det aktuelle området. Sånn sett er kanskje å opptjene 1000miles/24h her i Norge en prestasjon i seg selv.

Kanskje satse på det først :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Kawasaki skrev:Sånn sett er kanskje å opptjene 1000miles/24h her i Norge en prestasjon i seg selv.
I fjor undersøkte jeg nøye om det var mulig å kjøre en SS1600K på Ring3 i Oslo, og det er jeg overbevist om at det var.
Jeg skriver VAR, for nå er det "miljøfartsgrene" der og ikke lenger mulig.

Rundt og rundt på Ring3 er (veldig!) kjedelig, men det kunne blitt et kult arrangement.
Det er ca 33,5 km rundt (på Lysaker må du bort til Jar for å snu; avkjøring 13). Det betyr at 50 runder er tingen.

Det er lov med hjelp til tanking, så på stoppene kunne man få hjelp av MC-siden til å tanke, pusse visiret og ha varm kaffe klar mens man selv er på toalettet.

Ville blitt en skikkelig markedsføring av Langdistansekjøring som utfordring for folk som ikke ser på Birken som noe å strekke seg efter.

Men, alas, med 70-grense er det umulig.

[TaSK]
Oslo øst

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Du får slå følge med meg ned til Budapest:)

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
Kawasaki skrev:Sånn sett er kanskje å opptjene 1000miles/24h her i Norge en prestasjon i seg selv.
I fjor undersøkte jeg nøye om det var mulig å kjøre en SS1600K på Ring3 i Oslo, og det er jeg overbevist om at det var.

Rundt og rundt på Ring3 er (veldig!) kjedelig, men det kunne blitt et kult arrangement.
Det er ca 33,5 km rundt (på Lysaker må du bort til Jar for å snu; avkjøring 13). Det betyr at 50 runder er tingen.

Det er lov med hjelp til tanking, så på stoppene kunne man få hjelp av MC-siden til å tanke, pusse visiret og ha varm kaffe klar mens man selv er på toalettet.

Ville blitt en skikkelig markedsføring av Langdistansekjøring som utfordring for folk som ikke ser på Birken som noe å strekke seg efter.

[TaSK]
Værsego, æ står over :-)å

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:

[TaSK]
Jeg har lagt merke til at etter en dag med kjøring i tilnærmet lovlige hastigheter, så ender jeg gjerne opp med ca 75-80 km/t i snitt. 1610 km/24 t blir 67 km/t i snitt så det burde vel være mulig.
Dette gjelder i all hovedsak kjøring nord for Trodheim ... om det er mere 50-60 soner sør for Trondheim har jeg ikke oversikt over

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Kawasaki skrev:
tagesk skrev:
Kawasaki skrev: Hva mere enn bensinkvitto og parkeringsbillett kreves som dokumentasjon?
Vanligvis krever IronButt at du har vitne(r) ved start + kvittering med klokkeslett og vitner + kvittering med klokkeslett ved slutt. I tillegg alle kvitteringer underveis, kart som viser hvor kvitteringene er fraq og aldri mer enn 500 km mellom hver tanking (selv om sykkelen kan kjøre lengre; en 12GS Adventure, for eksempel).
I tillegg må du dokumentere (med billett + kvitteringer) hvordan du kom deg over vannet mellom Danmark og Sverige; som sagt er det bare tre alternativer som godkjennes.

G-N-72 har i tillegg problemer med at korteste strekning går via Madrid, Paris og Hamburg, og du kan ikke være noen av de stedene i rushtiden om du skal greie det. Aller helst skal du suse forbi om natten eller i helgen. Men du må også sikte på Nordkapp slik at du ankommer mens det er åpent (11:00 til 01:00 eller noe slikt).
I juli er det 35 grader i skyggen på Gibraltar mens det er fire grader på Nordkapp. Det er ganske mye å planlegge med andre ord.
Tør ikke tenke på hvor mange motorveikryss man skal gjennom, og kjører du feil i ett av dem er alt forgjeves.

Du må lese reglene på IronButt sine sider nøye. Jeg regner med at det lureste er å ta kontakt med IronButt Finland og spørre dem. De har et levende miljø for langdistansekjøring der borte. De arrangerer til og med SS1600K vinterstid (!).

Bilde

Hold oss orientert, er du snill.

[TaSK]
Har lest litt nå,og etter hva jeg finner ut så må man ha SS1000(1610km/24h) først,altså kan man ikke gå direkte på Gibraltar-Nordkapp. :-)å Reddet av gong-gong'en :knegg Minst et vitne ved avgang,samme ved ankomst,samt bensinkvitteringer med dato.Loggføres. Max 300 miles mellom bensinfyllinger,akkurat det er det vel ikke så mange som har problemer med.

Andre regler som kanskje er verdt å merke seg,er at de ikke godtar etapper hvor gjennomsnittsfarten har vært høyere enn lovlige fartsgrenser i det aktuelle området. Sånn sett er kanskje å opptjene 1000miles/24h her i Norge en prestasjon i seg selv.

Pøss, ss1000 kan en jo ta på veg NED til Gib eller OPP til Kapp så det er da det minste problemet...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

Bare husk GPS forbud og reflex jakke påbud i Spania :lol

Veit ikke om Frankrike har kommet etter på reflexvest eller reflex i jakka men mener at de greide å forhindre det nylig

Ikke få som er bøtlagt i Spania av Guardia Civil pga GPS pluss mobiltlf osv

Aner ikke om bike til bike com er forbudt men blåtann mobil er ! Og musikk antagelig siden regelen sier noe om øreplugger..
Sist redigert av Barbarozza den 21 jan 2013, 17:44, redigert 1 gang totalt.
Memento mori

Kawasaki

Legg inn av Kawasaki »

Voodoodoo skrev:Pøss, ss1000 kan en jo ta på veg NED til Gib eller OPP til Kapp så det er da det minste problemet...
Njaa,mulig det kan gjøres på tur nedover,men tror du må inneha "diplomen" før man kan starte på "neste" diplom. Å ta ss1000 samtidig som en "større distanse" går ikke.

Kawasaki

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:Jeg har lagt merke til at etter en dag med kjøring i tilnærmet lovlige hastigheter, så ender jeg gjerne opp med ca 75-80 km/t i snitt. 1610 km/24 t blir 67 km/t i snitt så det burde vel være mulig.
Dette gjelder i all hovedsak kjøring nord for Trodheim ... om det er mere 50-60 soner sør for Trondheim har jeg ikke oversikt over

Kjørte Karmøy-Trondheim på ganske nøyaktig 10 timer for et par år siden,inkludert to stopp. Så det er innen rekkevidde. Muligens hadde jeg "tilnærmet"lovlig hastighet hele veien,men det husker jeg ikke :mc1

Får ta Karmøy-Nordkapp på 24 timer til å begynne med. Tar jeg kofta med meg,så kan jeg jo dra meg en omgang juling i Honningsvåg samtidig :knegg

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:Jeg har lagt merke til at etter en dag med kjøring i tilnærmet lovlige hastigheter, så ender jeg gjerne opp med ca 75-80 km/t i snitt. 1610 km/24 t blir 67 km/t i snitt så det burde vel være mulig.

Kjørte Karmøy-Trondheim på ganske nøyaktig 10 timer for et par år siden,inkludert to stopp. Så det er innen rekkevidde. Muligens hadde jeg "tilnærmet"lovlig hastighet hele veien,men det husker jeg ikke :mc1

Får ta Karmøy-Nordkapp på 24 timer til å begynne med. Tar jeg kofta med meg,så kan jeg jo dra meg en omgang juling i Honningsvåg samtidig :knegg
Ja, gjør det, har du ikke kofte så får vi sikkert lånt ei for anledningen ... i allefall .. juling skal du få ... og så ei øl etterpå :prf
Karmøy - Nordkapp på 24 t tror jeg du vil slite litt med

Svar