Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
Mulig det var siktiet til lavpris produktene disse kjedene skilter med.mekkern skrev:Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Det som også bør tenkes på i den sammenheng (orginal vs pirat), i alle fall om man eiger en BMW fra nyere tid, er at om BMW har benyttett 10 skruer så er 9 en for lite. Benytter de 4 mm skruer blir 3,5mm for svakt. For å spare vekt (husk at en k1300GT veier det samme som en Honda Deuville) er der svært få komponenter som er overdimensjonert. Tyskerne har stramme spesifikasjoner på alt unttatt skilt-skruene. Om man setter på uorginalt (i den grad det er mulig) vet man ikke med sikkerhet at spesifikkasjonene er overholdt. Dessuten er BMWdelen ofte ikke spesielt kostbare verken i forhold til pirat-deler eller deler kjøpt i utlandet..Crinos skrev: ........
På BMW'ene mine kjøper jeg konsekvent "originalt". Koster så lite ekstra for at det er "approved by BMW" enn et no-name filter, så da gidder jeg ikke å spare meg til problemer på de områdene der.
.......
Det er lett å hive ut påstander. Og lett å se at det er en forskjell på filtre. Men hvordan kan en mekaniker se at et filter er bra, og et annet er dårlig? Klarer han det fordi han er fagutdannet? Jeg tror neppe mekanikeren på GMS har noe mer å fare med enn de aller fleste av oss her inne når det gjelder oljefiltre, så ikke ta alt de sier for god fisk.AJ skrev:Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?AJ skrev:Jeg har begynt å tenke mer og mer at oljefiltre er viktigere enn vi tror og strekker meg litt lenger enn nærmeste Biltema/Mekonoimen/BileXtra osv. for å få tak i det beste.
Tross alt en billig forsikring med oljefiltre som motorprodusenten går god for...
Tror ikke man har en garanti for at 'orginal' filter er det beste. Men 'orginal' filter er sjekket at det holder spesifikasjonene. Så man vet med sikkerhet at det er bra nok.ole m. skrev: ...
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?
.....
KN er kjempegreier. Kan i alle fall skrive opp at det er et rent hel**** å få av filtre som har satt seg sin ikke har mutter på en busa med uorginale grenrør (TRANGT).Voodoodoo skrev:Kjøper KN, er så jævli greit med mutter på filterer når en skal bytte.
Sikkert greit om man ikke kjører så mye, men det er jo litt i overkant om det betyr at man må skifte olje 3-4 ganger i løpet av sesongen.Barbarozza skrev: ....
Påstanden min er : at bytter du regelmessig ved ca 5000 km ink oljefilter så er du sikker.
....
Oljeslyngen benyttet BMW også på sine sykler, frem til 50 tallet. Oljeslyngen ble byttet til fordel for oljefilter, da et filter funker mye bedre. Slynga tok bare de tyngste partiklene.Barbarozza skrev:
Som en digresjon hadde Scania Vabis et filter som gjorde at man fint kunne kjøre 60 000 km på et skift i gamledager. Olja ble sentrifugert i en slags spiralsentrifuge, man tok vekk slagget i bunnen av sentrifuga. Men av forskjellige årsaker gikk de vekk fra denne tekniske løsninga...desverre kan man vel si
Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.mekkern skrev:Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Javel og hva var feilen med den?teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.