Tror det kan være vanskelig for merkeforhandler å nekte garanti basert på at man ikke har brukt "riktig" olje. Havarerte en Opel motor for noen år siden, før bilen var to år. Ble spurt om type olje jeg hadde benyttet og fortalte dem at jeg hadde benyttet Shell olje ved siste oljeskift. Verksmester på Opel hevdet at da kunne de ikke hjelpe meg basert på bruk av feil merke.Andreas skrev:Merkeforhandlere er pålagt å bruke olje som produsenten av sykkelen har godkjent. At motorer kan gå på Biltemaolje, matolje, Castrol eller hva som helst, spiller ingen rolle så lenge produsenten av motoren sier at garantien gjelder KUN hvis du bruker olje fra XXXXElolz skrev:Så er ikke godt å si hva en skal tro på. Forhandlerne vil jo selvfølgelig selge deres egen olje.
Jeg reiste til bensinstasjonen som hadde foretatt oljeskiftet, og de sa seg villig til å betale hele reperasjonen, bare verksmester på Opel skrev en dokumentasjon på at Shellolja hadde havarert motoren.
Da reiste jeg til merkeforhandleren, fortalte om tilbudet fra oljeleverandøren Shell, men da var det ikke helt sikkert at oljen var feil alikevel, og det endte opp med ny motor fra Opel, da det ikke kunne utelukkes produksjonsfeil på motor.
Så mitt motto er at dersom leverandør prøver å løpe fra ansvaret, be om skriftlighet på avslaget og kontakt oljemerket du har benyttet. Under forutsetning at du har valgt oljer med foreskreven spesifikasjon.

Min antagelse er at eksemplet med bil kan overføres til Mc.