Mc-vennlig veisikring.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Mc-vennlig veisikring.

Legg inn av Jompa »

Crinos skrev:Wire tanken er bare nok en gang bevis på at de som sitter og avgjør slike ting burde ha kompteansen til å uttale seg... Man kan ikke uttale seg om vei, når man kun kjenner til synspunkter fra en bilist.

Man må, se på sider fra vogntog, buss, bil og mc, og fotgjenger der det er aktuelt.

Min søster jobber i vegvesenet, og bruker meg for hva det er verd når det gjeller MC relaterte synspunkter.

Hun VAR aktiv forkjemper for bruk av wire... Men nå er hun snarere det motsatte... Aktiv IMOT bruk av wire. :thumleft
Ei sånn søster burde alle ha..
Og en bror som deg burde alle byråkrater ha :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Takk takk! :janikk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
NickNei
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Legg inn av NickNei »

Nei, vi vil ikke ha wire-rekkverk, jeg er enig i det. Det er jo en grunn til at det allerede er kuttet ut bygging med det.

Jeg bare lurer på om det faktisk er så farlig, der de er brukt, og skal brukes. Hva er alternativet vi får?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Stadig mer utrolig at Siw Tyldum som jobber i Vegdirektoratet med dette som fagfelt daglig, ikke har hørt om noen ulykker relatert til denne typen midtdeler (!) :oh :scratch
Tror jeg er enig med deg jeg mekkern - her er det noe prestisje eller andre motiver inne i bildet...

Trenger ikke være prestisje heller - kan f.eks. være at produsent av wire-rekkverk som ser sitt snitt til å få et sugerør inn i statskassen. Med de avstandene vi har her i landet er det snakk om betydelige verdier. Det er naivt å tro at det ikke eksisterer en form for korrupsjon/smøring i Norge, selv om det ofte settes på en snill etikett som "lobby-virksomhet".
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Interessant forskning på gang i Sverige:
http://nmcu.org/svensk-doktoravhandling ... rerekkverk" onclick="window.open(this.href);return false;

Var i Sverige i dag og la naturlig nok igjen merker til disse "eggdeler"-rekkverkene.
Vil nok helst slippe å skli borti disse om uhellet skulle være ute...
Men kanskje ikke spesielt bra å havne i en betongkant eller aluminiumskinne heller. Harde slag mot kroppen gir gjerne indre blødninger...

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Naf går vist også inn for wirerekkverk:
Klipp fra NAFs medlemsblad Motor, 5 juli 2011
Bilde

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

Banditmannen skrev:Naf går vist også inn for wirerekkverk:
Klipp fra NAFs medlemsblad Motor, 5 juli 2011
[klippe bilde...]
Wirerekkverk tar liten plass i vegbanen og kan dermed brukes flere steder der andre løsninger ville krevd utvidelse av vegbanen i tillegg. Når det i tillegg er forholdsvis raskt å montere og koster bare en ti-del av andre løsninger sier det seg selv at det blir populært blant politikere og vegmyndigheter som skal betale for dette - vi eier jo som kjent ikke nålen i veggen her til lands... :mk

NAF har - etter mitt syn og uten at jeg kan føre empiriske bevis for det - utviklet seg til å bli en tannløs løve som går støvlene av seg for å holde seg inne med politikere og vegmyndigheter. Wirerekkverk er billig, forskning har - hvis man er litt selektiv i lesingen - vist at det er sikkert og godt. Politikere og vegmyndigheter liker lyden av sparte penger. Den tannløse løven trenger følgelig ikke å gjøre annet enn å være enig i at wirerekkverk er gode greier og dermed er alt er i harmoni. (NAF MC er vel for små i egen organisasjon til å ha noen reell invirkning i den store sammenheng vil jeg anta?)

NB! Off topic: I forhold til NMCU som tør å sette søkelys på forhold som er vesentlige for sine medlemmers ve & vel nøyer NAF seg med tamme pressemeldinger og høringsuttalelser som ikke nødvendigvis går i favør av automobileierne. NMCU har ca 15 000 medlemmer - NAF har over 500 000. Man skulle tro at NAF med en slik forbrukermakt til disposisjon kunne gjøre seg mer bemerket på de vegfarendes side mot avgiftskåte politikere og fartsfokuserte TØI "eksperter" und so weiter.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

motorbike
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av motorbike »

Geir skrev:Wirerekkverk tar liten plass i vegbanen og kan dermed brukes flere steder der andre løsninger ville krevd utvidelse av vegbanen i tillegg. Når det i tillegg er forholdsvis raskt å montere og koster bare en ti-del av andre løsninger sier det seg selv at det blir populært blant politikere og vegmyndigheter som skal betale for dette - vi eier jo som kjent ikke nålen i veggen her til lands... :mk
Wirerekkverk krever MEST veibredde grunnet innbøyning ved påkjøring -dessuten er levetidskostnaden større.

forstår ikke helt hva fetishen er for disse wirerekkverkene... :dontknow

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

motorbike skrev: Wirerekkverk krever MEST veibredde grunnet innbøyning ved påkjøring -dessuten er levetidskostnaden større.
forstår ikke helt hva fetishen er for disse wirerekkverkene... :dontknow
Jeg har ikke reflektert noe videre over hva som trenger mest plass egentlig - forholdt meg til det som står her:http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fae ... 12995.html
Fetishen går nok på kostnader - det er jo alltid pri #1 i enkelte kretser å gå for det som koster minst. At en og annen motorsyklist deles i strimler; vel, noen ulemper er det jo alltid... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

jaja... here we go again..

http://www.personskadeforbundet.no/?p=1083

http://nmcu.org/st-tter-h-yre-gjeninnf- ... rerekkverk

Håper da det stemmer det som står her og andre internasjonale undersøkelser...
http://nmcu.org/files/Wire_NMCUs%20hoer ... 230412.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Vel, vet ikke om det har så mye å si lenger.

Ifjor så jeg at mange strekninger i dette landet har fått minst like farlige rekkverk - det er som kjent stolpene på wirerekkverk som er farligst fordi de er relativt skarpe/kantete og dermed kutter av kroppsdeler om du seiler inn i de. De står også tettere. Det samme gjelder ny type autovern som jeg så mye av mange steder på Østlandet ifjor, f.eks. strekningen Sylling-Skaret - om det er autovern profiler eller wire som holdes oppe av disse stolpene har ikke så mye å si - omtrent like farlige for oss på MC.

Ellers har det vel vært dødsulykker der bilister har kjørt inn i midtdeler (mener det var en som kjørte i midtdeleren ved Røyken på RV23 bl.a.) og slik stopp-firkant-skilt som er satt opp for å hindre biler i å velte der autovern begynner (syklist som stupte på hodet inn i en slik vis-a-vis avkjøringen ved Engersand).

Ingen midtdelere har ellers noen effekt for lastebiler som fint beveger seg/velter over alt fra betongblokker til wirerekkverk. Lager isåfall en "sjakk-matt" situasjonfor bilist/MC som ikke kan komme seg unna.

Ingen midtdelere er gunstige med mye syklister på veien - stadig flere helårssyklister blir det - og de kjører i veien og ikke på gangveien...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar