planlegger neste års ferie

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
ZZR-Erling

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av ZZR-Erling »

Folkens, hør..skal dere ha en bankers fin mc-ferie i to uker, (fra Oslo), velger dere Alpene!
Apene skal innkludere Dolomittene, sånn er det med den saken, og...Stelvio!

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av MrPitlane »

ZZR-Erling skrev:Folkens, hør..skal dere ha en bankers fin mc-ferie i to uker, (fra Oslo), velger dere Alpene!
Apene skal innkludere Dolomittene, sånn er det med den saken, og...Stelvio!
Støtter den. Maks utbytte med Autozug Hamburg - Bolzano da det er litt kjedelig med autobahn kjøring. I allefall mer enn en time. :prop:

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av JohnnyTh »

Mye prat om å kjøre på AB og hvor kjedelig det er, men det er masse alternativer til AB. for to år siden kom jeg fra England innom Luxenburg og nordover gjennom Tyskland og var nesten ikke innom motorveier på hele turen. Eneste var fra Villa Løvenhertz til Hamburg for jeg var litt fyllesyk så det passet greit.
:thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Erling skrev:Folkens, hør..skal dere ha en bankers fin mc-ferie i to uker, (fra Oslo), velger dere Alpene!
Apene skal innkludere Dolomittene, sånn er det med den saken, og...Stelvio!
Jo er forsåvidt litt enig med deg der, men alikavel så er det utrulig artig å oppleve resten av verden, og europa når en fint rundt med æmsee. Mangen andre når jorden rundt på to hjul.
Har reist litt rundt om som backpacker og motorsykkelist(mest det første) i forskjellige verdensdeler og det er ufatlig morsomt og lærerikt å fere utenom "the beaten track".
For rein mc kjøring så er alpene nr1, men det er også så mykje å oppleve i verden og mykje kan gjerast på mc.

ZZR-Erling

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av ZZR-Erling »

MrPitlane skrev:
ZZR-Erling skrev:Folkens, hør..skal dere ha en bankers fin mc-ferie i to uker, (fra Oslo), velger dere Alpene!
Apene skal innkludere Dolomittene, sånn er det med den saken, og...Stelvio!
Støtter den. Maks utbytte med Autozug Hamburg - Bolzano da det er litt kjedelig med autobahn kjøring. I allefall mer enn en time. :prop:
Jepp, AZ en vei. Rothenburg er en fin by. Herfra er det også naturlig å velge enten Kitzbuhel eller Stelvio neste dag, altså øst eller vest slik vi ser det.

Over havet er det behagelige Kielferga som gjelder. Også er det fint med ei natt på Villa Løwenherz. Husk å få tid til god mat og drikke hver kveld.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av Barbarozza »

Alpene er flott det, men europa er mye mer en det Ikke se dere blinde på det.

Indre delene av Frankrike og evt litt syd som Massive Central, Pyreneene, Midtre delene av Italia, Tatrafjellene som starter som en del av Polen og Karpatene, samt store deler av gamle Jugoslavia. Spania og Portugals indre områder.


Det å se seg blind på et sted, gjør at man går glipp av andre perler som kan gi like berusende opplevelser kjøremessig og kulturellt og ikke minst kulinarisk som ompamusikk, litt traurig tyskaktig mat og spektakulære fjelltopper :)

Og jada jeg er glad i alpene, spesiellt Sveits og de Franske delene som jeg synes er fine. Men åpne øye folkens, ikke hør på Erling her :vs
Memento mori

ZZR-Erling

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:Alpene er flott det, men europa er mye mer en det Ikke se dere blinde på det.

Indre delene av Frankrike og evt litt syd som Massive Central, Pyreneene, Midtre delene av Italia, Tatrafjellene som starter som en del av Polen og Karpatene, samt store deler av gamle Jugoslavia. Spania og Portugals indre områder.


Det å se seg blind på et sted, gjør at man går glipp av andre perler som kan gi like berusende opplevelser kjøremessig og kulturellt og ikke minst kulinarisk som ompamusikk, litt traurig tyskaktig mat og spektakulære fjelltopper :)

Og jada jeg er glad i alpene, spesiellt Sveits og de Franske delene som jeg synes er fine. Men åpne øye folkens, ikke hør på Erling her :vs
Har kjørt litt i Franske alper, Col De La Bonett, Store og Lille St Bernhard, Col De Iseran mfl, litt i Pyreneene, og Sveits; Grimsel, Furka, Oberalp, Klausen...man er forskjellige, og finner sine favoritter. Foresten, de i Sveits er bra og Andermatt er en koselig liten fjellby.
Vi har funnet våre perler når det gjelder "14dgr til rådighet". Korsika har jeg også vært på, men det krever 3 uker for å ha det bra.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av Barbarozza »

Ikke uenig der Erling, man får sine favoritter, men jeg liker litt forandring, samma ruta år etter år blir kjedelig. Det fine med alpene er at du får stort sett spektakulære turer hver dag hvis du vil med lite transportetapper. Men jeg vil ha blandinga, ikke bare det ene.

Det finnes mye fine områder, som er like spennende. Og jeg vil helst bo forskjellige steder også, ikke bare de samme utgangspunktene.

Autozug for deg langt syd i Frankrike også, men jeg liker å hoppe av i Munchen så står jeg fritt.

Poenget mitt er at man ikke skal glemme alle de andre fine stedene.
Memento mori

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av Jarle »

jhn skrev:
Jarle skrev:
På vei hjem igjen var nok Montenegro og Albania de mest utfordrende landene å kjøre gjennom.
Kort fortalt er vell hull i veien, oljete veier på grunn av sterk sol, og litt anderledes kjørekultur de største forskjellene.

Lykke til.
Jøss, i alle debatter om norsk veistandard, blir jo Albania brukt som et eksempel til etterfølgelse
Ja, det har jeg også fått med meg, men hvor de veiene var vet ikke jeg.

I tillegg til at en del land (muligens bevist) hadde meget dårlige veier mot rensegangene, var ofte filen fra grensegangen inn mot landet helt ferdig. Så i praksis delte alle på denne filen uansett hvilken retning man kjørte.

Men jeg føler ikke at dette på noen som helst måte skal være en grunn til ikke å besøke disse landene. Det er en del av turen og opplevelsen, og så får man heller ta visse forhåndsreler, kjøre passivt og nyte inntrykkene.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tror dette med albania var hvor raske de var til å få bygget nye veier? Var bare noen år med planleggning. i Norge tar det jo 20 år eller noe sånt.
Var nettopp stort oppslag hos oss at det skulle være møtefri E39 gjennom agder i 2022... Bare å glede seg. Men i 2022 trenger vi sikkert 6 felt for å holde unna så da må de vel planlegge ny vei
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av MrPitlane »

Satser på Alpene 14 dager til sommeren. Reiser 12. juni, og prøver oss på en direktetur ned til Insbruck, uten overnatting. Gedser Rostockferge, og via Berlin sørover. :-k

Deretter i den retning sola skinner i 12 dager, før det blir toget fra Munchen til Hamburg og Kielcruise hjem.

Ingen steder vi MÅ besøke, men har lyst til å kjøre noen av etappene til Rally Monte Carlo, om været vil. :prf Alternativt blir det å kjøre østover. Vi får se. Digger at ingenting er bestemt utover ankomst og hjemreisen. :prop:

ZZR-Erling

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av ZZR-Erling »

MrPitlane skrev:Satser på Alpene 14 dager til sommeren. Reiser 12. juni, og prøver oss på en direktetur ned til Insbruck, uten overnatting. Gedser Rostockferge, og via Berlin sørover. :-k

Deretter i den retning sola skinner i 12 dager, før det blir toget fra Munchen til Hamburg og Kielcruise hjem.

Ingen steder vi MÅ besøke, men har lyst til å kjøre noen av etappene til Rally Monte Carlo, om været vil. :prf Alternativt blir det å kjøre østover. Vi får se. Digger at ingenting er bestemt utover ankomst og hjemreisen. :prop:
Det jeg sier, man er forskjellig. Den etappen på 94mil hadde jeg glatt delt i to og helle hatt en fin kveld en eller annen plass midt imellom. Når dere kommer til Kitzbuhel, er det jo kun 10 mil til Grossglockner, neste dag. En høydare, men som du sikkert vet, væravhengig. De kan stenge langt ut i juni.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Korsika har jeg også vært på, men det krever 3 uker for å ha det bra.
Vi hadde en hel uke på Korsika, og det var fantastisk!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av MrPitlane »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:Korsika har jeg også vært på, men det krever 3 uker for å ha det bra.
Vi hadde en hel uke på Korsika, og det var fantastisk!

[TaSK]
Er det ikke jævlig varmt der på sommerstid?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: planlegger neste års ferie

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har endelig lært meg å lage et bilde av google maps så her kan dere se hvordan jeg har tenkt meg turen nedover.
Bilde

Returen er fremdeles helt blank
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar