Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Jeg var trist og nedfor,fordi mc hadde kun 738 cc.Hjalp litt da jeg fikk den boret opp til 810 cc.
Men det er langt igjen til 1000 cc
:sorry :sorry :redface :redface
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av L-NA »

ZZR-Erling skrev:Sitter med en følelse av å måtte "forsvare" mitt valg som er 1352ccm, 154nm/7500 og 203hk/9500...jaja...i dont care. :twisted

Nei, nei, nei....i denne saken trur jeg ikke du skal høre på ho...

203 Hk. Klart det kreves både forklaring og forsvar.
Politimesteren i Kr Sand forsvarte forbudet mot Vannscooter med at det var drapsmaskiner. Hva kaller man dette da?? Jeg bare spør. Topp fart over 300Km/t....

Kom igjenn Gutter...Kjør på har jeg sagt.. :D :D

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ejs skrev::thumleft

Jeg var trist og nedfor,fordi mc hadde kun 738 cc.Hjalp litt da jeg fikk den boret opp til 810 cc.
Men det er langt igjen til 1000 cc
:sorry :sorry :redface :redface
:O
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
TFJ skrev:Jeg må si at jeg er imponert over denne tråden, jeg observerer at det blir kalt PMS, men det er da en del av diskusjonen som har et meget lavt nivå. Jeg forstår det slik at de som måtte være så uheldige å ha gått til anskaffelse av noe på under 1000 ccm mest sannsynlig har gjort en stor tabbe, men det må jo være fint for dere som har kjøpt noe som er mer enn det. Jeg skjønner jo at dere er veldig stolte over å ha sykler som er mer enn 1000 ccm, fordi, av en eller annen grunn så føler jeg meg også stolt over både den ene og den andre sykkelen jeg har (650 og 800), og det ser faktisk ut som Bringsen og alle de andre som har disse småsyklene også er det, og det skjønner jeg veldig godt, hvis jeg ikke tar feil.

Og en annen ting også, jeg ikke skjønner er dette snakket om ”størrelsen”, ”meter per sekund” og ”det sier kjærringen- og nabo kjærringen”?? Blir motorsykkelen sammenlignet med det vi menn har hengende mellom bena? Jeg har hørt at de har kalt MC for ”Penisforlenger” men jeg tror nok dere som tror dette må forstå at det dessverre ikke har noe sammenheng, de fleste av oss har vel hatt moped, så har man jo hatt litt forskjellige størrelser på MC, og hvis det er noen som har funnet ut at arvepinnen har skiftet størrelse etter skifting av størrelse på MC så tror jeg dere bør snakke med en lege om problemet.

Jeg vil etter det jeg leser her på side si at den formen PMS ”vi” har er mye verre, og mer irriterende enn den formen for PMS de fleste kvinnene jeg kjenner har.

Jeg har en 800 som jeg er knallfornøyd med, det er nok mulig at jeg en gang kjøper meg større, men for øyeblikket ser det ut til å holde godt både for meg og mine. Fatt mot, våren er snart på tur.
:roll
Veldig bra tolket , bare synd det er så mange som ennå ikke har forstått dette. Innerst inne velger jeg å tro at de faktisk forstår men bare prøver å "tøffe seg litt" , og jeg håper det ikke skyldes uvitenhet. :scratch
Dina tråden slår jo begge sider ifra seg like mykje, og under 1000cc "gjengen" har hat like mykje vist ikkje meir provoserandes komentarer. Både dei med under 1000cc og over 1000cc har slengt like mykje piss i fra seg. Så slutt å leik uskyldig offer, alle er like skyldige, ingen untak.
Hehe , jeg føler meg alltid uskyldig men aldri et offer. Trives godt med det :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

L-NA skrev:
ZZR-Erling skrev:Sitter med en følelse av å måtte "forsvare" mitt valg som er 1352ccm, 154nm/7500 og 203hk/9500...jaja...i dont care. :twisted

Nei, nei, nei....i denne saken trur jeg ikke du skal høre på ho...

203 Hk. Klart det kreves både forklaring og forsvar.
Politimesteren i Kr Sand forsvarte forbudet mot Vannscooter med at det var drapsmaskiner. Hva kaller man dette da?? Jeg bare spør. Topp fart over 300Km/t....

Kom igjenn Gutter...Kjør på har jeg sagt.. :D :D
At noen synes ditt og datt om 1352ccm, er det noe jeg må bry meg med? Neida, neida, neida :knegg

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Skal "BMW" slå i bordet med noe, kan det jo feks nevnes at K1600GT i siste svenske Motorrad ble "utnevnt" til den biken som er raskest 0-100 versus enhver R-bike, inkludert S1000RR.. :knegg

Så kan man alltids si: ja også?

Noen liker det, andre bryr seg ikke.
Jeg liker det, men bryr meg ikke..sånn er det med min bike også, mulig den er raskest til ett eller annet, men det bryr meg egentlig ikke, men jeg liker den slik den er..og da er den bare best :D
Der er jeg faktisk litt enig......hmm.....er det mulig :P :p ( jaja bortsett med at BMW slår i bordet med det meste , de er vel best på det meste så det ble litt feilt formulert :D )
Men ellers så er jeg enig i konklusjonen din.
Jeg bryr meg lite om en 200hk sykkel er 0,5 til 1 sek raskere fra 0-100 enn en med 100hk , ikke har jeg klokke som kan måle dette og ikke har jeg tid til å få sjekket tider fra 0-1 sekund. Så derfor verken bryr jeg meg , liker eller ikke liker slike ting og det er for meg bare et tall. Selvfølgelig er det sikkert kjekt å flotte seg med at sykkelen har fått oppgitt et tall som er bedre enn en annen , men det betyr ingenting i praksis.
Sykkelen er kun best i de tingene som jeg liker best med sykkelen.....
Å skryte av å ha den raskeste sykkelen, er i grunn i mine ører egentlig uvitenhet, for det betyr ingen verdens ting annet enn at det kanskje "ruler" ved leirbåklet når flaska snart er tom :mk
Det som for meg betyr noe, er selvfølgelig hvordan den "kjører" og at den er driftssikker. Jeg liker "roen" mye kubikk gir...feks er det mindre "stress" å kjøre GSXR1000 kontra CBR600RR..om det er noen her som forstår, og det er det helt sikkert. Mye kubikk med effekt spredt godt utover i registeret gir for meg flyt og "ro" i kjøringen..om det er en eller annen "hylebike" som måtte klare ett eller annet ,3s raskere, så, ja, betyr det jo ikke en dritt.

Jeg hadde sett at det ble std ved tester at det ble oppgitt en faktor som beskrev arealet under effekt og momentkurvene, det er jo disse som virkelig betegner noe.
Jeg tror jeg skjønner det du mener med forskjellen mellom f.eks en GSXR1000 kontra CBR600RR , hvis du ser litt på hvilke sykler jeg har hatt gleden av og eie. Men det er mer enn bare kubikken og hk som gjør forskjellen mellom stress og ikke stress.
Jeg synes det er stress å måtte ligge i et turtallsområde fra 7-10000rpm for å ha moment nok til trivelig kjøring. Men det finnes mange 1000ccm sykler jeg synes kan være mye mer stressende enn f.eks en 800ccm sykkel. Dette har vi jo vært innom mange ganger i tråden.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Skal "BMW" slå i bordet med noe, kan det jo feks nevnes at K1600GT i siste svenske Motorrad ble "utnevnt" til den biken som er raskest 0-100 versus enhver R-bike, inkludert S1000RR.. :knegg

Så kan man alltids si: ja også?

Noen liker det, andre bryr seg ikke.
Jeg liker det, men bryr meg ikke..sånn er det med min bike også, mulig den er raskest til ett eller annet, men det bryr meg egentlig ikke, men jeg liker den slik den er..og da er den bare best :D
Der er jeg faktisk litt enig......hmm.....er det mulig :P :p ( jaja bortsett med at BMW slår i bordet med det meste , de er vel best på det meste så det ble litt feilt formulert :D )
Men ellers så er jeg enig i konklusjonen din.
Jeg bryr meg lite om en 200hk sykkel er 0,5 til 1 sek raskere fra 0-100 enn en med 100hk , ikke har jeg klokke som kan måle dette og ikke har jeg tid til å få sjekket tider fra 0-1 sekund. Så derfor verken bryr jeg meg , liker eller ikke liker slike ting og det er for meg bare et tall. Selvfølgelig er det sikkert kjekt å flotte seg med at sykkelen har fått oppgitt et tall som er bedre enn en annen , men det betyr ingenting i praksis.
Sykkelen er kun best i de tingene som jeg liker best med sykkelen.....
jajaja..jeg ser lett den!

Å skryte av å ha den raskeste sykkelen, er i grunn i mine ører egentlig uvitenhet, for det betyr ingen verdens ting annet enn at det kanskje "ruler" ved leirbåklet når flaska snart er tom :mk
Det som for meg betyr noe, er selvfølgelig hvordan den "kjører" og at den er driftssikker. Jeg liker "roen" mye kubikk gir...feks er det mindre "stress" å kjøre GSXR1000 kontra CBR600RR..om det er noen her som forstår, og det er det helt sikkert. Mye kubikk med effekt spredt godt utover i registeret gir for meg flyt og "ro" i kjøringen..om det er en eller annen "hylebike" som måtte klare ett eller annet ,3s raskere, så, ja, betyr det jo ikke en dritt.

Jeg hadde sett at det ble std ved tester at det ble oppgitt en faktor som beskrev arealet under effekt og momentkurvene, det er jo disse som virkelig betegner noe.
Jeg tror jeg skjønner det du mener med forskjellen mellom f.eks en GSXR1000 kontra CBR600RR , hvis du ser litt på hvilke sykler jeg har hatt gleden av og eie. Men det er mer enn bare kubikken og hk som gjør forskjellen mellom stress og ikke stress.
Jeg synes det er stress å måtte ligge i et turtallsområde fra 7-10000rpm for å ha moment nok til trivelig kjøring. Men det finnes mange 1000ccm sykler jeg synes kan være mye mer stressende enn f.eks en 800ccm sykkel. Dette har vi jo vært innom mange ganger i tråden.
Jajaja, jeg ser lett den.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Bosted: Hedmark

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av teeU »

Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Enkelt, allt under 90 hk på bakhjulet og 1250 ccm, siden det er det jeg har nå.
Skulle jeg få mere siden er det det riktige svaret ;-)

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

teeU skrev:Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Enkelt, allt under 90 hk på bakhjulet og 1250 ccm, siden det er det jeg har nå.
Skulle jeg få mere siden er det det riktige svaret ;-)
:hallo

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

Syns to sylindre og litt størrelse på mottor'n er artig, jeg :-)
Om det er 900 kubikk (Yamaha TDM 900, f.eks. ...) eller litt over 1150 kubikk (Moto Guzzi Stelvio...) betyr ikke all verdens. Begge disse har en drakraft (moment) på lavt turtall som jeg trives med. Selv om ingen av dem har særlig med hestekrefter å skryte av...

Går rimelig greit likevel. På en måte...

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

teeU skrev:Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Enkelt, allt under 90 hk på bakhjulet og 1250 ccm, siden det er det jeg har nå.
Skulle jeg få mere siden er det det riktige svaret ;-)
Jeg har gjort begge deler......gått både opp og ned.......men jeg har ikke det riktige svaret for andre......bare for meg selv.

Men det jeg har merket meg er at jeg har forandret meg gjennom årene fra jeg kjøpte min første tunge motorsykkel for 25 år siden.
Akkurat nå er mitt sykkelvalg det perfekte for meg , men jeg vet ikke hvordan det er om 5 eller 10 år. Så skulle jeg få mer eller mindre da , ja så er det det riktige svaret :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av MrPitlane »

Har prøvd litt av hvert gjennom de siste årene, og skulle gjerne gitt dere alle det rette svaret. :prop:

Problemet er at hk og volum er like ustabile parametre som politikere i et valgår. :lol

Plutselig er aks noe du bare må ha. Etterpå er det krefter i mellomregistret som gjelder, fordi du er på tur. Hva med krefter med passasjer, eller moment ved forbikjøring? :scratch

Hadde en Kawa VN1500 med lite hk, men den banka en Xx på toppgir aks fra 80 til 120. Etter 120 var jeg lost.. :redface

Det beste er så mye kubikk og hk som du liker og mestrer. :prop:

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TheHaughom »

Så lenge det er minst 690 kubikkcentimeter per sylinder har det lite å si med både HK, NM og antall sylindere! :punch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

Hvor tung er en sten?
Hvor mange skiver er det i brød?
Hvor vått er vann?

Like greit og tallfeste dette... :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Svein2 »

Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000. :roll
Sitat:"Just enough power"
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;

:knegg

Svar