Ducati Multistrada 1200

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:
ZZR-Erling skrev:
To sett med bremseklosser, er normalt, vil nu jeg si. Vil ikke du?
Nei... Er på første settet enda på GS`en, 43000, og er så mye igjen at jeg ikke bytter på vinterservicen min. Ducatien er jo også en "stor" twin, den burde bremse like bra på motoren som GS. Bruker sjelden bremser, mye motorbrems før svinger når rett gir legges inn.
Har fått kommentarer på det når vi er noen i følge; de bakerst ser bremselysa på de andre syklan før svingene mens det nesten ikke skjer på GS`an.
Da er nok du utenom "normalen" med dine snart 50 000 på samme klosser :knegg

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Tom »

joo skrev:
ZZR-Erling skrev:
To sett med bremseklosser, er normalt, vil nu jeg si. Vil ikke du?
Nei... Er på første settet enda på GS`en, 43000, og er så mye igjen at jeg ikke bytter på vinterservicen min. Ducatien er jo også en "stor" twin, den burde bremse like bra på motoren som GS. Bruker sjelden bremser, mye motorbrems før svinger når rett gir legges inn.
Har fått kommentarer på det når vi er noen i følge; de bakerst ser bremselysa på de andre syklan før svingene mens det nesten ikke skjer på GS`an.
Motorbremsen er noke eg faktisk savner endel fra R3'n til triumphen :sorry
Sist redigert av ZZR-Tom den 04 feb 2013, 20:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

ZZR-Erling skrev:
Andreas skrev:
joo skrev:De er nede mot 2000km på et dekksett og byttet bremseklosser to ganger på 50k...? Høres ut som rein herjing med sakene i mine øyne. (Vandalisme?)
Siden de tydeligvis kjører i filler det meste de tester høres det for meg mest ut som ramponering og ikke "bruk".

Litt som om man skulle kjøre på en elg med lastebil og så obdusere for å sjekke om den døde av hjertefeil eller hjerneblødning ... Er ikke sikker på hva de gutta strengt tatt gir oss svar på med de "testene" sine?
Slitasjemessig så kanskje de viser oss vilken slitasje normal bruk vil gi etter kanskje 100000km?
Ja, det kan sikkert stemme. Mitt første dekksett på min den gang helt nye ZX6R, varte 4000km.
Kommer du til "eksosventilen/EXUP'en" og får gjort noe med den i ny og ne, så ikke den fastner?
Sier Ducati at de gir 5 års garanti? Kawa har foresten 5 fra i år.
Ducati har 2år / fri km fabrikkgaranti.

Eksosventilmekanismen ligger bak det svarte dekselet framfor de to aluminiums eksoshalene. Sitter med 3 skruer, så det går fort å demontere. Men man kommer til med lang dyse på WD40 boksen. Selve spjeldet inni der sitter fast i en aksling med 2 skruer som er TIG`et fast. Hvis jeg får noe problem her, så vil jeg bare fjerne hele spjeldet. Eventuelt så er det en god unnskyldning til å bytte til anlegg med litt grovere tone :thumleft

Bilde
Bilde

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Andreas skrev:
ZZR-Erling skrev:
Andreas skrev:
joo skrev:De er nede mot 2000km på et dekksett og byttet bremseklosser to ganger på 50k...? Høres ut som rein herjing med sakene i mine øyne. (Vandalisme?)
Siden de tydeligvis kjører i filler det meste de tester høres det for meg mest ut som ramponering og ikke "bruk".

Litt som om man skulle kjøre på en elg med lastebil og så obdusere for å sjekke om den døde av hjertefeil eller hjerneblødning ... Er ikke sikker på hva de gutta strengt tatt gir oss svar på med de "testene" sine?
Slitasjemessig så kanskje de viser oss vilken slitasje normal bruk vil gi etter kanskje 100000km?
Ja, det kan sikkert stemme. Mitt første dekksett på min den gang helt nye ZX6R, varte 4000km.
Kommer du til "eksosventilen/EXUP'en" og får gjort noe med den i ny og ne, så ikke den fastner?
Sier Ducati at de gir 5 års garanti? Kawa har foresten 5 fra i år.
Ducati har 2år / fri km fabrikkgaranti.

Eksosventilmekanismen ligger bak det svarte dekselet framfor de to aluminiums eksoshalene. Sitter med 3 skruer, så det går fort å demontere. Men man kommer til med lang dyse på WD40 boksen. Selve spjeldet inni der sitter fast i en aksling med 2 skruer som er TIG`et fast. Hvis jeg får noe problem her, så vil jeg bare fjerne hele spjeldet. Eventuelt så er det en god unnskyldning til å bytte til anlegg med litt grovere tone :thumleft

Bilde
Bilde
Ok, "one down" ;) Tror også det fint kan fjernes, og at det har kun betydning for lydkrav, men la servomotoren stå innkoblet, ellers får du nok alarm.

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er jo nærliggende å spørre deg Andreas: har du stor slitasje på svingarmsbeskyttelsen mot kjedet?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

ZZR-Erling skrev:
Ok, "one down" ;) Tror også det fint kan fjernes, og at det har kun betydning for lydkrav, men la servomotoren stå innkoblet, ellers får du nok alarm.
Ja, man får feilmeldingen "EXVL" på dashbordet når man kobler fra wiren som styrer dette. Jeg koblet fra wiren en gang bare for å høre forskjell. Den brommer litt mer på tomgang, ellers merket jeg ingen forskjell i lyd..

Diverse eksosanleggprodusenter leverer med en dings for å klemme fast på wiren sammen med en fjær som simulerer trekket fra eksosspjeldfjæra.

Bilde

Det finnes også elektronikk for å koble inn i kontakten til servomotoren som fjærner feilmeldingen.
Kanskje den beste (å dyreste) løsningen er å sende ECU til et firma i Sverige som har spesialisert seg på mapping av Ducati. De legger inn program som fjærner slike miljøjusteringer sykklene har fra fabrikk og gir de heller den suppa de "skal" ha :prf

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

ZZR-Erling skrev:Det er jo nærliggende å spørre deg Andreas: har du stor slitasje på svingarmsbeskyttelsen mot kjedet?
Etter mine 7000km, så er det ikke i nærheten av å ha slitt igjenom den sikkert 10mm tykke plastglideren. :prf

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av JRO »

Nå har jeg lest litt i tråden samt i Motorradtesten og den har iallefall ikke skremt meg fra kjøpet jeg har gjort. Er nok stor forskjell på en test sykkel som mange bruker, til en entusiast som steller sykkelen sin slik vi på dette forumet gjør. Så for meg er det bare å vente på den store dagen når MTS GT'en skal hentes og kose meg utover sommeren.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Ja der sa du et sannhetens ord KZ1300: Ducati er for ENTUSIASTER :vs
Så kan de andre sitte der på støvsugerne sine :knegg :notlistening

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Det fins Powercommander til din. Med den kan output fra ECU til injektorene endres. Den endrer injektorenes dutycycle, altså hvor lenge de er åpne. Lettere å manipulere enn å brenne ny ECU. Tror den kan leveres med lambda, da har man selvregulering. Har selv hatt den noe enklere PC3. Lastet lett ned map fra Dynojet til den.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

ZZR-Erling skrev:Det fins Powercommander til din. Med den kan output fra ECU til injektorene endres. Den endrer injektorenes dutycycle, altså hvor lenge de er åpne. Lettere å manipulere enn å brenne ny ECU. Tror den kan leveres med lambda, da har man selvregulering. Har selv hatt den noe enklere PC3. Lastet lett ned map fra Dynojet til den.
Jeg liker ikke piggy-back løsninger. Poenget her var jo eventuelt å programere bort eksosventilen, det går heller ikke med en PCV. Bedre å få programert ECU`n, mindre dill rundt da ;-) Å for meg er det enklere og billigere å sende ECU`n til Sverige.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

kz1300 skrev:Nå har jeg lest litt i tråden samt i Motorradtesten og den har iallefall ikke skremt meg fra kjøpet jeg har gjort. Er nok stor forskjell på en test sykkel som mange bruker, til en entusiast som steller sykkelen sin slik vi på dette forumet gjør. Så for meg er det bare å vente på den store dagen når MTS GT'en skal hentes og kose meg utover sommeren.
Det kommer nok til å bli veldig morro :prf Å det er jo en grom utgave du har bestillt også! Vet du om flere som har bestillt en GT? Er du kanskje den første? :prop:

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Andreas skrev:
ZZR-Erling skrev:Det fins Powercommander til din. Med den kan output fra ECU til injektorene endres. Den endrer injektorenes dutycycle, altså hvor lenge de er åpne. Lettere å manipulere enn å brenne ny ECU. Tror den kan leveres med lambda, da har man selvregulering. Har selv hatt den noe enklere PC3. Lastet lett ned map fra Dynojet til den.
Jeg liker ikke piggy-back løsninger. Poenget her var jo eventuelt å programere bort eksosventilen, det går heller ikke med en PCV. Bedre å få programert ECU`n, mindre dill rundt da ;-) Å for meg er det enklere og billigere å sende ECU`n til Sverige.
Åååja, du er såpass "renslig", ja, nei, da så :-) . Er blitt mer slik jeg også..liker heller ikke "tilfeldige" kabeldynger" her og der. :mk

ZZR-Erling

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

Andreas skrev:
kz1300 skrev:Nå har jeg lest litt i tråden samt i Motorradtesten og den har iallefall ikke skremt meg fra kjøpet jeg har gjort. Er nok stor forskjell på en test sykkel som mange bruker, til en entusiast som steller sykkelen sin slik vi på dette forumet gjør. Så for meg er det bare å vente på den store dagen når MTS GT'en skal hentes og kose meg utover sommeren.
Det kommer nok til å bli veldig morro :prf Å det er jo en grom utgave du har bestillt også! Vet du om flere som har bestillt en GT? Er du kanskje den første? :prop:
For all del, det blir nok en herlig vår, også GT-utgaven..han steike :yeyeye

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

ZZR-Erling skrev:
Andreas skrev:
ZZR-Erling skrev:Det fins Powercommander til din. Med den kan output fra ECU til injektorene endres. Den endrer injektorenes dutycycle, altså hvor lenge de er åpne. Lettere å manipulere enn å brenne ny ECU. Tror den kan leveres med lambda, da har man selvregulering. Har selv hatt den noe enklere PC3. Lastet lett ned map fra Dynojet til den.
Jeg liker ikke piggy-back løsninger. Poenget her var jo eventuelt å programere bort eksosventilen, det går heller ikke med en PCV. Bedre å få programert ECU`n, mindre dill rundt da ;-) Å for meg er det enklere og billigere å sende ECU`n til Sverige.
Åååja, du er såpass "renslig", ja, nei, da så :-) . Er blitt mer slik jeg også..liker heller ikke "tilfeldige" kabeldynger" her og der. :mk
Hehe, jaa. Synes det er greit å la elektronikken kun bestå av orginaldelene. Men det er jo bedre i dag når PC er plug & play med kontakter, kontra før når man måtte spleise de inn på ledningene.

Nå har jeg kun erfaring med piggy-back løsninger på eldre turbobiler da, aldri personlig brukt/prøvd det på MC.

Svar