Gorbys Garage! bytte sv'n i transalp???

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av SveinT »

Hei, det var skikkelig interessant å lese gjennom de ni sidene på gsresources.com,
i tillegg til tråden her.
Dvs rundt jobben du har lagt ned i GS-prosjektet ditt Gorbys. !
Interessant historikk også.

Det går noen av gamlesyklene ennå - heldigvis :-)

Mange av de kan du se i Mai, nå sist i 2012 på Vindfjelltunet
Her noen bilder fra Bjørn sin side


Jeg har selv stående en GS750B, som "snart" er ferdig.
Snart, ja det er jo ikke noe konkret, men satser på å høre lyden av den i 2013 ;-)
Det ligger noen ord og bilder av den her.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

SveinT skrev: Jeg har selv stående en GS750B, som "snart" er ferdig.
Snart, ja det er jo ikke noe konkret, men satser på å høre lyden av den i 2013 ;-)
Det ligger noen ord og bilder av den her.
Wow! Sykt strøkent dette der da :yeyeye Skulle ønske jeg hadde hatt anledning til å gå like grundig til verks, kanskje om noen år :P

Hva har du gjort med motoren? Lakkert? Blåst den med noe og så lakkert eller dyppet den i noe og så lakkert?

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Åkaj så har vi fått kjørt noen mil og endelig :D Skulle bare kjøre ned på bensern å vaske av saltet og annen møkk men det blir jo fort noen mils omvei, og vart ikke skuffet av den grunn :) Godt fornøyd med kjøpet ja!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av EasyRider »

Gratulerer så mye med Ny sykkel!! : :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Bilde

Sjekk av ventilklaringer idag... hadde ikke bladføler som gikk langt nok ned og i tillegg var den for grov i målene(0.05 økninger)
Så imorgen må jeg se om jeg ikke har en bladføler liggende en plass som går under 0.05 og så må jeg få bestillt meg eller få laget meg et verktøy til å få fjernet shimsen så jeg vet hva jeg har....

MEN! litt fant jeg nå ut da, en to-tre ventiler som var trangere enn 0.05mm, og en to-tre som var helt oppe i 0.1 og til og med 0.15! Suzuki Specs er fra 0.03 til 0.08mm. Så litt er det nå og ta tak i. Satser på den blir litt mer lettstartet og... :-k

Og så fant jeg et greitt skjema for å holde kontroll på shims og klaringer: http://www.z1enterprises.com/Documents% ... sChart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

Det var da veldig små klaringer. På Kawasakien min skal klaringa være 0,08 -0,18.
Med så lite klaring bør det ikke bli kakling fra ventilene hvertfall.
Jeg hadde en gang en GS 1100 G, kan ikke huske at ventilene ble justert noen gang på de 5 årene jeg hadde den.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KawaKjetil

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av KawaKjetil »

Fin sykkel du har der :thumleft Holder selv på med en gammel Z1000 som har stått i 10 år. Skifte pakninger på maskin, må ha ny tank pga lekkasje, brakett til ene coilen var knekt, simmer ringer, bremser må overhales osv. Dukker sikkert opp litt mer underveis. Men kjekt å ha litt å putle med i vintermånedene.
Satser på å bli ferdig til vårmønstringen i Bergen.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Jompa skrev:Det var da veldig små klaringer. På Kawasakien min skal klaringa være 0,08 -0,18.
Med så lite klaring bør det ikke bli kakling fra ventilene hvertfall.
Jeg hadde en gang en GS 1100 G, kan ikke huske at ventilene ble justert noen gang på de 5 årene jeg hadde den.
Jepp, står så i servicemanualen. Står også at det skal være minimalt med lyd fra ventilene som du sier. Er mange GS'er som har gått langt og lengre enn langt uten å justere ventiler men her trengs det iallefall å bytte ut noen shims :)
Bergen skrev: Satser på å bli ferdig til vårmønstringen i Bergen.
Når er det da? Er ikke mer enn 25mil til bergen fra meg så kanskje jeg tar turen :)

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av EasyRider »

gorbys skrev:
MEN! litt fant jeg nå ut da, en to-tre ventiler som var trangere enn 0.05mm, og en to-tre som var helt oppe i 0.1 og til og med 0.15! Suzuki Specs er fra 0.03 til 0.08mm.
Jeg synes også dette hørtes rart ut, du er sikker på at det ikke er i tommer (inch) du leser da?

Verkstedhåndboken til min old timer står begge målene:
Intake: 0.004-0.008 in. (0.10-0.20 mm)
Exhaust: 0.006-0.010 in. (0.15-0.25 mm)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av EasyRider »

EasyRider skrev:
gorbys skrev:
MEN! litt fant jeg nå ut da, en to-tre ventiler som var trangere enn 0.05mm, og en to-tre som var helt oppe i 0.1 og til og med 0.15! Suzuki Specs er fra 0.03 til 0.08mm.
Jeg synes også dette hørtes rart ut, du er sikker på at det ikke er i tommer (inch) du leser da?

Verkstedhåndboken til min old timer står begge målene:
Intake: 0.004-0.008 in. (0.10-0.20 mm)
Exhaust: 0.006-0.010 in. (0.15-0.25 mm)
Vel, hadde ikke noe annet å finne på så jeg google litt:

Fant verkstedhåndboken for GS750 (1976)

Og jeg tok så feil, bare å beklage :redface

klippet ut dette fra boka:

Bilde

Boka finner du her:
http://www.scribd.com/doc/21730289/Manual-Suzuki-GS750
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

KawaKjetil

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av KawaKjetil »

gorbys skrev:
Bergen skrev: Satser på å bli ferdig til vårmønstringen i Bergen.
Når er det da? Er ikke mer enn 25mil til bergen fra meg så kanskje jeg tar turen :)
28. april ser det ut som. http://www.visitbergen.no/580-mc-vaarmonstring.htm
Kommer nok mer info her også etterhvert http://www.rollingthundermc.no/ Fin dagstur det på 50 mil :D

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av mekkern »

Easy Rider- ikke noe av det du hadde klippet inn i posten din refererer til "ventilklaring"...

tappet clearense side 60 i boka du linket til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

0.03 til 0.08 MILLIMETER ja...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Ventilverktøy bestillt
Ventildekselpakning bestillt
Bladføler 0.02-1.00 mm bestillt
Pakninger til flottørkammer bestillt
Toppakning bestillt.

eBay <3 ;)

Så får man tenke litt på om man skal sette i noen smidde wiseco stempler med en 10:1 kompresjon når man alikevel driver å demonterer såpass... :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

Ta og mål stempler og sylindre før du bestemmer deg for evt Wiseco-stempler.
Det er ikke sikkert det er så stor slitasje på hverken stempler eller sylindre, og er de innenfor toleransen holder det lenge hvis du ikke
går og pusler med planer om trimming.
Men et sett med ringer kan du vel føye til på bestillingslista ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Kompresjon var bra når jeg testet i sommer, var godt innenfor originalspec :prf
Originalt er det vel en 8,7:1 i komp, så noen 10:1 eller kanskje enda høyere og hadde jo hjulpet på, men for all del; det går mer enn godt nok til mitt bruk :-)

Bestillte toppakning siden den svetter litt olje mellom topp og blokk og når toppen først er av så er det jo bare noen kakk med gummislegga så kommer blokka av og! Så da frister det jo å sende dette på lakkering(eventuellt gjøre det selv). Og gjør man det så er jo stemplene fritt tilgjengelig og ja... det er fort det baller på seg, vi får se hva budsjettet sier :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

Æ lakka toppen, toppdekslet og blokka sjøl da æ hadde toppen av for tre år siden.
Stabla alle tre delene oppå hverandre og spraya på en boks varmebestandig lakk som var kjøpt hos Fagverktøy. Den skulle være svart og blank, men var mer brun enn svart og matt i tillegg.
Æ blei så irritert at æ peisa på med et lag Qicklakk oppå. Og blei i tvil etterpå om quicklakken tålte varme.

Det var bare en måte å finne ut det på, blokka med topp og deksel gikk akkurat inn i steikovnen.
To, tre tima på 250 grader, og lakken holdt!

Etterpå hørte æ at sånt gjør man bare ikke. Hele stasen stod på sylinderforingene som stikk etpar cm
nedfor blokka, og siden aluminium utvider seg mer enn stål, kunne foringene løsna og glidd opp i blokka.
Og det hadde jo i beste fall vært dumt.
Men flaksen var bedre enn forstanden, så det gikk bra.

Har brukt sykkelen tre somre etter lakkinga, og det ser enda brukbart ut.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

hehehe :lol

Jeg brukte biltemas motorlakk på en datsun motorblokk for et par år siden og det vart faktisk ganske bra. Jeg brukte vanlig lakk på ventildekselet, det vart kjempebra...I ca en måned eller to da begynte den å flasse, så det var "no good" :P

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

gorbys skrev:hehehe :lol

Jeg brukte biltemas motorlakk på en datsun motorblokk for et par år siden og det vart faktisk ganske bra. Jeg brukte vanlig lakk på ventildekselet, det vart kjempebra...I ca en måned eller to da begynte den å flasse, så det var "no good" :P
Ikke bruk biltemalakk igjen, da.
Har du forresten fått sjekka ventilene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Jompa skrev: Ikke bruk biltemalakk igjen, da.
Har du forresten fått sjekka ventilene ?
Nei, venter fortsatt på bladføleren min fra hongkong, sikkert sendt via "snail-mail" :roll

Men har da fått gjort litt annet:
Bilde
Bilde

Så det som begynte som en forgasseroverhaling har visst ballet på seg :redface
Regner med gaffel og svingarm er det neste som forsvinner, deretter sandblåsing og pulverlakk!

Fikk meg en liten overaskelse når jeg tok av dekselet til drevet og fant ene motorfestet knekt tvert av...
Bilde
Bilde

Skal prøve å få sveist den fast igjen men det er vel noe AlMn-legering eller noe slikt dritt dette og vil vel bli et helvette å sveise i ....
Elektrisk er alltid gøy og, hva skjedde med den originale kontakten??? og så har jeg SJU ledere som kommer fra girkassa når det egentlig skal være seks? Ikke vet jeg hva den sjuende ledningen er til men den er tydeligvis ikke så viktig
Bilde
Bilde
:-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

Den 7ende ledninga er vel diagnosekontakten ? :lol

Det kan ha vært startsperrebryter på hovedstøtta, eller noe utstyr som ble levert i USA og ikke i Europa.
Hva det skulle være, har jeg ingen ide om....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Ja den tanken har jeg tenkt og, men jeg mener og tror at GS750 aldri vart levert med det? Ikke før på begynnelsen av 80 tallet eller noe sånt :scratch
Jaja. Samma det, det har nå fungert hittil :p

Fikk forresten bladsøkeren min idag, JingHua står det på den, produsert av "cangzhou great wall measuring tool co.,ltd" :prf sikkert kjempesaker :lol

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Regner med at det er samme på din...
girledninger gs850.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

aha! Ja jeg har jo bare 5 gir så det forklarer vel hvorfor jeg har en ekstra ledning

Svar