Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Bringisen »

EasyRider skrev:
Bringisen skrev:Det er typisk at straks en GS vises i fantastisk oppvisning utenfor asfalteveien så må noen alltid kommentere at slik bruker ikke flertallet en GS.
Det er jo klart at ikke flertallet bruker en GS slik , den er tross alt en bestselger som selger i bøtter og spann , ikke alle bruker den delen av bruksegenskapene.
At sykkelen er en meget allsidig sykkel gjør at den kan selges til alle , også dem som ikke kjører utenfor veien.
Men dette er jo ikke synonymt med at BMW prøver å innbille oss noe med en slik video , sykkelen er fantastisk og har et så bredt bruksregister at noen faktisk kan bruke den til slikt som i videoen også .
Ingenting å ta på vei for og bli oppkavet , man må ikke kjøre slik som på videoen , men noen kan.....
Poenget mitt var vel mer at skal en først kjøre i grustak eller crossbane så er det vel ikke mange som velger en GS? kontra et mer egnet kjøretøy.
Derfor så blir denne GS i grustaket litt feilplasert spør du meg. Selv om GS sikkert er en fin sykkel, så hadde jeg uansett ikke kjørt min GS i grustak som vist på video'n.
Jeg har ikke 250 000+ kr til å bruke opp i grustake ihverfall. Er litt billigere plastikk til en crosser.
Hadde det enda vært en GS800 eller 650 så skulle jeg forstått det. men svære GS 1200 oppi grustak? nei takk :D

Jeg hadde ihverfall valgt min Honda CRF 450 før en GS 1200 any day!!

Det som hadde vært moro, var å se rå tapen til denne video'n. Tipper det er ville gitt mer svar på hvordan det virkelig er å kjøre GS 1200 i grustak ;-)
Det hadde ikke vært nødvendig med en mer utdyping av hva du mener , jeg vet akkurat hva du mener som jeg skrev i innlegget. Og selv om jeg vet hva du mener så er jeg uenig.
Det vi er enig i er at du er i den gruppen som jeg nevnte som ikke hadde brukt en GS i et grustak som i videoen.
Det vi er uenig i er at GSen blir feilplassert i et grustak.
Det som er paradokset er fordi at gruppen du tilhører ikke ville brukt en GS i et slikt grustak eller til slik kjøring som på videoen så er den feilplassert. You see ??
Det er bare å søke nettet eller enda bedre , ta en tur til f.eks. Adventure Days i Sverige , GS Trophy eller andre slike "eventyr treff" så vil du se at gruppen din kun er en av mange. Da ville du også sluppet å lure på hvordan råfilen til denne videoen hadde vært, eller om noen kostbare deler hadde blitt ødelagt på en slik sykkel til 250 lapper.
Noen grupper bruker faktisk også en GS slik som på videoen , mer eller mindre , og disse gruppene hadde garantert ikke synes at en GS var feilplassert i et grustak.

Dette er ikke bare et paradoks i denne tråden men også svært mange andre , når man ikke selv synes noe er helt riktig , eller har sansen for noe så blir det helt feil. Men det er jo ikke "feil" , noen andre kan synes det er helt "riktig".
Dette merker jeg selv. Ofte velger noen helt annerledes enn meg selv eller har andre behov enn meg , men jeg kan ikke påstå at de andre tar feil av den grunn. I så fall fleiper jeg , noe som av og til kan skje.

Men i denne eksakte tråden så kan jeg jo skjønne at du ville valgt en billigere sykkel til et slikt grustak, fordi du ikke ville tatt sjansen på å skade en sykkel til 250 lapper eller fordi du synes den blir for tung for deg.
Men å mene at andre heller ikke skal gjøre det eller at det blir feil er jeg helt uenig i.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

Bringisen skrev:

Det hadde ikke vært nødvendig med en mer utdyping av hva du mener , jeg vet akkurat hva du mener som jeg skrev i innlegget. Og selv om jeg vet hva du mener så er jeg uenig.
Det vi er enig i er at du er i den gruppen som jeg nevnte som ikke hadde brukt en GS i et grustak som i videoen.
Det som er paradokset er fordi at gruppen du tilhører ikke ville brukt en GS i et slikt grustak eller til slik kjøring som på videoen så er den feilplassert. You see ??
Det er bare å søke nettet eller enda bedre , ta en tur til f.eks. Adventure Days i Sverige , GS Trophy eller andre slike "eventyr treff" så vil du se at gruppen din kun er en av mange. Da ville du også sluppet å lure på hvordan råfilen til denne videoen hadde vært, eller om noen kostbare deler hadde blitt ødelagt på en slik sykkel til 250 lapper.
Noen grupper bruker faktisk også en GS slik som på videoen , mer eller mindre , og disse gruppene hadde garantert ikke synes at en GS var feilplassert i et grustak.

Dette er ikke bare et paradoks i denne tråden men også svært mange andre , når man ikke selv synes noe er helt riktig , eller har sansen for noe så blir det helt feil. Men det er jo ikke "feil" , noen andre kan synes det er helt "riktig".
Dette merker jeg selv. Ofte velger noen helt annerledes enn meg selv eller har andre behov enn meg , men jeg kan ikke påstå at de andre tar feil av den grunn. I så fall fleiper jeg , noe som av og til kan skje.

Men i denne eksakte tråden så kan jeg jo skjønne at du ville valgt en billigere sykkel til et slikt grustak, fordi du ikke ville tatt sjansen på å skade en sykkel til 250 lapper eller fordi du synes den blir for tung for deg.
Men å mene at andre heller ikke skal gjøre det eller at det blir feil er jeg helt uenig i.
Har ikke sakt at GS 1200 er feil å bruke i grustak. Sa bare at det er vel ikke det optimale. Og da promotere for at denne er en grustak doning... synes jeg var litt vel optimistisk.

En traktor kan kjøre på motorveien også. Men den kommer mer til sin rett i skauen og på jordet.
En crosser kan også kjøre på motorveien, men ikke noe særlig i lengden, verken for motor eller fører.
en GS 1200 kan kjøres i grustak, Men ikke er der en trives best verken for fører eller sykkel.
En R1 kan kjøres igjennom Afrika, men heller ikke optimal for dette formålet verken for fører eller sykkel.

GS 1200 2012 modellen veier 229kg en 450 crosser veier ca 110kg. Er vel ikke så vanskelig å forstå forskjellen her, når vi kommer til grustak kjøring?

Det meste kan gjøres, men av de totale GS1200 som er blitt solgt, kan jeg ikke tro at det er så mange som bruker dem som grustak doning.
Og det var mitt poeng. Ikke at det var "feil"

:D :vs God vi er enige om å være uenige som vanlig :)

PS:Inviterer deg gjerne på en tur i grustaket i sommer da, hvis du er på disse kantener. Hadde vært moro å sett en GS bli brukt litt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Takk for innføringe i hva en 1200GS kan og ikke kan. :knegg

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

EasyRider skrev:
Bringisen skrev:

:D :vs God vi er enige om å være uenige som vanlig :)

PS:Inviterer deg gjerne på en tur i grustaket i sommer da, hvis du er på disse kantener. Hadde vært moro å sett en GS bli brukt litt.
Takk , da er alt i skjønneste orden :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ole m.
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.

Legg inn av ole m. »

EasyRider skrev:
Har ikke sakt at GS 1200 er feil å bruke i grustak. Sa bare at det er vel ikke det optimale. Og da promotere for at denne er en grustak doning... synes jeg var litt vel optimistisk.
Alle skjønner jo at en GS 1200 ikke er det optimale i grustaket, men jeg tror ikke du har forstått at det er gøy å kjøre store sykler på den måten. Det er litt spesielt, ja, og sikkert ikke for alle.
EasyRider skrev:En traktor kan kjøre på motorveien også. Men den kommer mer til sin rett i skauen og på jordet.
En crosser kan også kjøre på motorveien, men ikke noe særlig i lengden, verken for motor eller fører.
en GS 1200 kan kjøres i grustak, Men ikke er der en trives best verken for fører eller sykkel.
En R1 kan kjøres igjennom Afrika, men heller ikke optimal for dette formålet verken for fører eller sykkel.
Og det er her du tar feil. Sykkelen er ikke optimal for grustakkjøring, men vi er mange som synes det er grisegøy å kjøre sånn med tunge sykler, nettopp fordi de er store, tunge og kraftige. Det går selvfølgelig fortere med en motocross- eller enduromaskin, men det er ikke det som er poenget.
EasyRider skrev:GS 1200 2012 modellen veier 229kg en 450 crosser veier ca 110kg. Er vel ikke så vanskelig å forstå forskjellen her, når vi kommer til grustak kjøring?

Det meste kan gjøres, men av de totale GS1200 som er blitt solgt, kan jeg ikke tro at det er så mange som bruker dem som grustak doning.
Det er nok flere som kjører sånn med GS-er og andre tunge off-roadere enn du tror, du må bare oppsøke miljøet. :-)

EasyRider skrev::D :vs God vi er enige om å være uenige som vanlig :)

Ta deg en tur på Bukkerittet som arrangeres av OTC, så får du se store off-roadere i aksjon. :D

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ole m. skrev:
EasyRider skrev:
Alle skjønner jo at en GS 1200 ikke er det optimale i grustaket, men jeg tror ikke du har forstått at det er gøy å kjøre store sykler på den måten. Det er litt spesielt, ja, og sikkert ikke for alle.
EasyRider skrev:En traktor kan kjøre på motorveien også. Men den kommer mer til sin rett i skauen og på jordet.
Og det er her du tar feil. Sykkelen er ikke optimal for grustakkjøring, men vi er mange som synes det er grisegøy å kjøre sånn med tunge sykler, nettopp fordi de er store, tunge og kraftige. Det går selvfølgelig fortere med en motocross- eller enduromaskin, men det er ikke det som er poenget.
EasyRider skrev:GS 1200 2012 modellen veier 229kg en 450 crosser veier ca 110kg. Er vel ikke så vanskelig å forstå forskjellen her, når vi kommer til grustak kjøring?

Det er nok flere som kjører sånn med GS-er og andre tunge off-roadere enn du tror, du må bare oppsøke miljøet. :-)

EasyRider skrev::D :vs God vi er enige om å være uenige som vanlig :)

Ta deg en tur på Bukkerittet som arrangeres av OTC, så får du se store off-roadere i aksjon. :D
:thumleft
Sist redigert av Bringisen den 09 mar 2013, 11:10, redigert 1 gang totalt.

EasyRider

Legg inn av EasyRider »

ole m. skrev: Det er nok flere som kjører sånn med GS-er og andre tunge off-roadere enn du tror, du må bare oppsøke miljøet. :-)
Hvor stort vil du anslå dette miljøet er i Norge? Tenker da på de som kjører mer "ekstrem" off-road. Ikke folk som kjører rundt på vanlige grusveier.
Og hvor mange av disse igjen kjører en GS 1200 tror du? eller tilsvarende størrelse av andre merker.
Trenger ikke esakte tall, bare lurer litt.
ole m. skrev:
Tittet litt på hjemmesiden Bukkerittet og så på bildene. Og må jo si at det jeg så der, lignet ikke mye på terenget en kjører i et grustak.
Men mulig jeg ikke fikk med meg de råeste delene av banen. Jeg bladde ikke igjennom alle bildene.
Men mener ikke med dette å si at løpet ikke så krevende ut.

Bilde

Dette er det bilde jeg fant fra grustaket her i indre øsfold, ikke noe bra bilde, men sier noe om terenget der.
Her kjører folk opp sandveggene en ikke trodde var mulig. hopper og herjer, ganske så råe en del av de som kjører der.
NB er ikke lovlig å kjøre der da, men kjører du på de nedlagte plassene (hvor dem ikke utvinner sand/grus) og er hyggelig mot eieren så går det som regel greit.
Har ihvefall gjort det for meg.
Stallen:
Kawasaki ZZR 1400 Black

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Det blir jo litt feil å sammenligne en 1200 allroader og en 300-400 ccm crosser ... de har jo helt klart forskjellig bruksområde.
Den videoen er kanskje ikke representativ for de fleste eierne av den type sykler, men det finnes jo tusenvis av videoer YT av folk som kjører på tur som er adskillig mere utfordrene enn vanlige grusveier
Ser du har en ZX9 ... det er vel strengt tatt banesykkel som er ment å kjøre i 200 + ... hvor mange av de som har tilsvarende sykler bruker de i den farten ... det er jo veldig mange som bare daffer rundt i byen.

EasyRider

Legg inn av EasyRider »

jhn skrev: Den videoen er kanskje ikke representativ for de fleste eierne av den type sykler
Takk, det var som var mitt poeng. :-)
Stallen:
Kawasaki ZZR 1400 Black

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Det var da et flott grustak du hadde da EasyRider.

Kjørt noe i grustak jeg også, men fra dette fine stedet ble vi jaget gitt. Bilde her er ikke en R1200GS :D
sandtak.jpg
Regner med det er det Youtube klippet dere diskuterer, han som kjører der har peil ja. Men ser den at det blir en annen sveiv over det hele hvor mindre vekt sykkelen har. Blir nok dyrkjøpt erfaring å gå kast i kast med en ny GS ja :-)å . Men helt klart moro å prøve litt lettere enduro med en slik allroader også :thumleft .

Jeg har ikke kjørt R1200GS før, men regner med den er ganske lik Exploreren min. Skal ikke så langt over, eller gjøre så mye feil før den blir seig å holde igjen på løst underlag. Jeg liker meg best på grusveier med 1200.

Studerte den ny GS på messa nå, og helt klart så liker jeg denne bedre en 2012 mod. Flott sykkel :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

EasyRider skrev:
jhn skrev: Den videoen er kanskje ikke representativ for de fleste eierne av den type sykler
Hey du, det der var bedritent gjort ... det var slett ikke meningen å gi deg et billig poeng :D

Men dette er jo heller ikke representativt for den vanlige sportsykkelfører
http://www.youtube.com/watch?v=Ph0SjLC_lqk

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
EasyRider skrev:
Hey du, det der var bedritent gjort ... det var slett ikke meningen å gi deg et billig poeng :D

Men dette er jo heller ikke representativt for den vanlige sportsykkelfører
http://www.youtube.com/watch?v=Ph0SjLC_lqk
Nå er det jo litt enklere å gi EasyRider et poeng , han har jo modifisert innlegget som skapte debatten ;-) Frasen om at det blir feil med en GS i et slikt grustak er fjernet og han har sagt at han ikke mente det var feil og bruke en GS til slikt som på videoen. At det ikke er representativt for majoriteten av dem som kjøper en GS er jo vi alle enige i. GS er en av de mest allsidige syklene som finnes og da er det klart at svært mange bruker sykkelen til noe annet en å kjøre i grustak som på videoen. Noen bruker den kun i byen , noen bruker den som en utmerket touringsykkel , noen har gått fra R-sykler og kjører så frisk at man kan få svettebyer av å se på , noen kjører på rekreasjonsturer på grusveier i fjellheimen men last som passer et pakkesel , noen liker seg i skogen mellom trærne der man får testet balansen og noen tar den med på grustak og leker seg der.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har ting gått litt fort i svingene, tro...?

http://www.bmwcca.org/node/5522" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

:mc5

Glomstad Motor AS på Raufoss har hatt mange BMW-mcer på nettet,mange nyere med lav kilometerstand ser jeg.... :mk

Vet ikke om de selger nye sykler....har noen erfaringer med dem...? :-)å Har de eget MC-verksted ?

Men har gode erfaringer med MC-huset Nydal AS,de selger også nye. Og henter / bringer sykler i Osloområdet for service.Og gammel-Per har 50 års erfaring i faget snart !!! :rose
Sist redigert av Intruder den 16 mar 2013, 12:41, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Er det kommet uttalelser/skrevet noe om det første dødsfallet på denne sykkelen enda. :-k
Nei! Det er ikke riktig å spekulere i blinde om årsak, men det er heller ikke rett å tie det bort :[-X
Det dukker opp i hjernebarken hver gang lyter med denne sykkelen kommer frem :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar