Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
guzziman
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.

Re: Carpas Blogg

Legg inn av guzziman »

Carpa skrev:Det var tidlig ut du, da må du kjøre pent.
Var en stygg ulykke i Drammen i går og det kan nok være pga glatte partier.

Vi får se om jeg finner veien til Finnskogen :-k
Veien til finnskogen er enkel... og så er det så utrolig flott der oppe. Håper jeg også har mulighet den helgen :thumleft
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: Carpas Blogg

Legg inn av Carpa »

:-|
Sitter her og tenker at nå skal jeg slutte å drikke alkohol =;

Det ble tydeligvis litt for mye vin både før, under og etter konsert med Bjørn Eidsvåg i går kveld.

Men for en konsert!
Den mannen der skulle jeg likt å hatt noen dype samtaler med. Han pratet vel neste like mye som han sang men det gjorde ingenting for fortellerevnen hans var stor.
Så, kommer han til en plass nær deg bør du ta deg en tur og høre på han :thumleft

Vi har et ganske unikt kulturhus her i bygda. Den heter sekkefabrikken og er som ordet antyder, en gammel sekkefabrikk. En ildsjel her i bygda har jobbet hardt for å få til dette og det har ikke vært lett for han å skaffe midler, men nå etter noen år ser det ut til at det har stabilisert seg :-) Det var selvfølgelig her Bjørn Eidsvåg hadde sin intimkonsert.

Nu går det mot en edruelig sommer og det passer jo igrunn fint i og med at jeg har planer om å kjøre mye mc :prop:
Solen skinner fra skyfri himmel, snøen smelter og jeg kommer nok til å starte opp med litt kjøretimer om ikke alt for lenge. Så sant det fine "påskeværet" ikke snur og det laver ned et par meter med snø da. Ja, for det kan jo skje enda :-k

Nå tikket det inn en melding på mobilen fra norsk tipping også, kanskje jeg har blitt en holden dame :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Re: Carpas Blogg - Edruelig sommer

Legg inn av Dexter »

Når jeg får sms fra norsk tipping så er det skjeldent nok til å ta toget til Oslo... :knegg

Gratulere med ny hjelm forresten! Jeg har selv kjørt C3 i 3 år og er bare knallfornøyd!! Skal kjøpe nytt visir i år og la hjelmen få et siste år på veien før pensjonering :prop:

Håper jobbsituasjonen din ordner seg :m
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Dexter skrev:Når jeg får sms fra norsk tipping så er det skjeldent nok til å ta toget til Oslo... :knegg

Gratulere med ny hjelm forresten! Jeg har selv kjørt C3 i 3 år og er bare knallfornøyd!! Skal kjøpe nytt visir i år og la hjelmen få et siste år på veien før pensjonering :prop:

Håper jobbsituasjonen din ordner seg :m
Det ble vel ca 20 kr fra NT den dagen men så vant jeg i går også og da ble det hele 300 kr :bananas Snart triller nok alle talla inn :yeyeye

Gleder meg til å prøve den nye hjelmen min nå ja.

Vedr jobbsituasjonen så har jeg blitt lovet en tilbakemelding på mine innspill som var for drøyt 1.5 uke siden nå førstkomende tirsdag, ting tar tid.... :evil

btw: Takk :m
Blogg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Utrolig hvor lite verdt man er og hvor lite respekt man får fra arbeidsgiver etter 12 år i trofast tjeneste :sorry

Nå er jeg drit lei og sliten av disse forhandlingene som ikke fører noe sted ](*,)
Blogg

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Carpas Blogg - grrrr

Legg inn av Busa Trond »

Trist når det blir slik Carpa. Men det jeg har sett av deg er du en sterk kvinne, jeg har trua på deg jeg. Håper dere fremdeles kommer frem til en løsning du kan leve med. Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Busa Trond skrev:Trist når det blir slik Carpa. Men det jeg har sett av deg er du en sterk kvinne, jeg har trua på deg jeg. Håper dere fremdeles kommer frem til en løsning du kan leve med. Lykke til :thumleft
Takk for det :-)
Man har vel ikke noe annet valg enn å være sterk, uansett hvor slitsomt dette er. Og leve må man jo uansett utfall :-|
Blogg

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Trasig situasjon du er i Carpa, det må jeg si.
Dette er ikke myntet på deg personlig, men jeg gjør meg jo noen tanker ang. sluttpakker. Hvor kommer dette fra egentlig. Hvorfor har noen bedrifter rett til å bare si opp folk, for så å betale de lønn ut oppsigelsestiden, mens andre må ut med store sluttpakker? Har ikke en bedriftseier rett til å selv bestemme hvor mange ansatte han/hun skal ha ... alt etter behov ... uten å måtte betale f.eks en halv eller hel årslønn som sluttpakke?
Hvor mange tusen industriarbeidere har ikke fått oppsigelse på 3mnd pga manglende oppdrag ... så står de der ... uten sluttpakke ... eller utsikter til annet arbeid.
De fleste nedskjæringer kommer vel av at eier ikke ser det som lønnsomt med så mange ansatte ... at de da må betale en sluttpakke til noen som er borte, og ikke produserer noe gjør jo ikke saken bedre.
Men som sagt, dette var ikke noe angrep på deg ... det var bare noen tanker omkring "systemet" ... kanskje sett litt fra bedriftseiers side også. Jeg vet jo ingenting om hvilken arbeidsgiver du har, og deres økonomi.
Jeg håper jo du får en fallskjerm på "Telenor-nivå" :knegg
Lykke til :thumleft

PS. Det var kanskje litt dårlig timing på dette hjertesukket ... beklager det :sorry

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Sluttpakker har en hensikt og det er at arbeidsgiver kjøper seg fri fra alle rettigheter en arbeidstaker har i en oppsigelse. Arbeidstaker må da nemlig selv si opp. Og ingen arbeidsgiver må gi sluttpakke, det er helt frivillig.

Du må gjerne ha din mening i denne saken.....

Når man er alene med to barn så er det ikke spesielt greit å bli arbeidsledig, og når bedriften går med overskudd så kjennes det enda mindre greit når man har jobbet og stått på for dem i 12 år.

Carpas Crap a talk
Blogg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

En "liten" detalj til. Hadde arbeidsledighetstrygda tilsvart lønna så hadde man slippet å bekymre seg for om man klarte å beholde hus og hjem men når inntekten blir halvert så sier det seg selv at det ikke går så bra.

Carpas Crap a talk
Blogg

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Meninger ... vet ikke helt hvilke meninger jeg har ang.dette ... det jeg skrev kan vel mere beskrives som ubearbeidete impulsive tanker. Disse sluttpakkene er jo gjerne mere verdifulle og omfattende enn de ordinære forplktelsene ... og ja, de er frivillige ... med et visst press fra arbeidstakere og deres advokater, som ofte kommer fra fagforeningene.
Men jeg har stor forståelse for hvilke bekymringer bortfall av lønn fører til ... det har jeg selv følt på kroppen ... og jeg har også barn.
Jeg mener jo ikke at du ikke skal få en så god sluttpakke som mulig ... tvert i mot.
Håper det løser seg på en god måte for deg ... helt sant

Disse to innleggene var nok ikke det smarteste jeg har skrevet ... hverken med tanke på innhold eller tidspunkt :redface

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Er greit i mitt fag det der. 8 uker med grunnlønn i oppsigelsestiden og så et spark bak, hvis de ikke har jobb til meg. Har de jobb så blir det vanlig lønn i oppsigelsestiden.

Åper det ordner seg for deg snart. Stå på og lykke til
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

I den bransjen jeg jobber i er sluttpakker helt vanlig ved en nedbemanning så man kan vel egentlig se bort i fra hvilke tanker og meninger man har om det. Sett bort i fra den så har vi en arbeidsmiljøvernlov som ingen kommer unna og her har min arbeidsgiver ikke tatt hensyn nok.

Det er helt greit å ha meninger om denne saken og jeg innrømmer glatt at dette er sensitivt for meg nå. Dette gjør meg frustrert, sint. sliten og lei meg og derfor knurrer jeg litt nå
Blogg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

jhn skrev: og ja, de er frivillige ... med et visst press fra arbeidstakere og deres advokater, som ofte kommer fra fagforeningene.
Som jeg sa så gir arbeidsgiveren slike sluttpakker for å gjøre sin egen rygg fri og arbeidstaker må selv si opp og mister alle rettigheter man ellers ville hatt under en oppsigelse. Jeg kaller det ikke å presse en arbeidsgiver, han velger selv å kjøpe seg fri!

Dette er en vanlig måte å kvitte seg med folk som ikke lenger har en profil som passer inn i bedriften og har ingenting med kompetanse og evne å gjøre. Når du selv sier opp stillingen din kan arbeidsgiver dagen etter ansette en ny person uten at du kan kreve å bli gjeninnsatt. Blir du derimot sagt opp så må arbeidsgiver gi deg den nye stillingen.

Nå høres det kanskje ut som om jeg blir skviset ut fordi jeg ikke lenger passer inn men slik er det ikke. Min stilling opphører å eksistere men jeg kjenner andre som har måttet gå fordi de ikke "passet" inn lenger.

Dagens arbeidsgivere er kyniske og det sitter noen ledere rundt i dette landet som ikke har en anelse om hva som skjer på gulvet, de sitter og stikker hue sitt nedi et regneark med masse blå og røde tall og tror de på et magisk vis kan få flere blå tall ved å justere litt på staben uten å undersøke hvor skoen egentlig trykker. Det er ansatt flere controllere enn det er konsulenter snart.....
Blogg

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Vel, lykke til. Du får la advokaten gjøre jobben sin, så blir det kanskje en minnelig ordning etterhvert.

Før var det i mitt firma (også i IT bransjen) vanlig med 1 mnd lønn per år man hadde jobbet i "sluttpakke", men det ble redusert til max et antall mnd (husker ikke akkurat hvor mange, muligens 6 og tror dette også er indiviuelt) for noen år siden. Sletting av gode pensjonsordninger med et pennestrøk gjorde de også, men der har de jo blitt godt hjulpet av myndighetene... nå har vel offentlig pensjon ofte vesentlig bedre betingelser...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar