dag-zzr skrev:jonnykr skrev:dag-zzr skrev:Må si at jeg ikke skjønner det ensidige maset og kjaset om røyking. Utrulig hva folk utsetter seg for fordi de ønsker å slutte å røyke. Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.
Hurra for åpningshjelmen.

Problemet er vel at når man blir syk av røyk som f.eks. lungekreft, kols, infarkt, o.s.v. så er det for sent å innse at man kansje ikke burde hatt så god samvittighet når man var frisk og røyka likevel.
Problemet er jo ikke mens man er frisk, problemet kommer den dagen man IKKE er det som en følge av røyking.
Du skriver at "når man blir syk av røyk" Mener du at alle som røyker blir syke, og at røyken er skyld i det? Du skriver tidligere at røyking er synonymt med selvmord

-er vel ikke alle som begår selvmord som røyker og motsatt?. Om man dør av en "sykdom" som kan relateres til røyk. Ja vel - da var det jo dumt å røyke.
Det samme kan vel sies om sykdommer knyttet til mat,alkohol osv...? Er vel planer om å etablere røykerom for å røyke heroin.
Sier litt om hvor tobakkrøykere blir rangert i samfunnet.
Er bare så forbanna lei av å bli fortalt av halvfulle og halvfeite personer, som etter å ha sluttet å røyke. Har fått det perfekte
og sikkert det evige liv. Det gidder ikke jeg - uten skriftelig garanti.
Når det i årevis er ført en hatkampanje mot tobakk. Det tar helt planlagt fokus vekk fra andre og minst like viktige problem i samfunnet
Trur jeg vil jobbe for å sidestille tobakk og alkohol med hensyn til tilgjengelighet og bruk. Burde vel helst vert forbudt begge deler. Risikosport og usunn mat må vel også forbys. Narkotika er jo allerede forbudt, med stor suksess

1. Vel, det kan vel ikke være helt ukjent for deg at legevitenskapen mener at det er en rekke sykdommer som kan linkes direkte til røyking. Som f.eks. Kols, lungekreft, hjerte og karsykdommer, o.s.v. Det er vel ikke helt ukjent for deg at mange blir syke som en følge av røyking? Så hvis vi forutsetter at legevitenskapen har rett og de var friske da de begynte for så å bli syke av røyking da oppstår det på ett eller annet tidspunkt et "når".
2. Nei, jeg mener ikke at alle som røyker blir syke, heller ikke at alle som blir syke, røyker. Men det forandrer altså ikke mitt argument om at når/hvis man blir syk av røyking så er det for sent å angre og at da er argumentet at "friske folk kan røyke så mye de vil", en mager trøst.
3. Nei, jeg har aldri skrevet at "røyking er synonymt med selvmord".
4. Tja, alle såkalte "livsstilssykdommer" er i samme bås dersom det er livsstilen som forårsaker det. Men det forandrer altså ikke at røyking kan være skadelig for helsa og det er røyking og snus vi diskuterer her. Om du ønsker et røykerom for å røyke Heroin, har du nå helseministeren på laget.
5. Hvem snakker om "det perfekte liv" etter å ha sluttet å røyke her? Den debatten jeg leser omfatter folk som diskuterer røykeslutt, ulike metoder for å slutte og folk som sier de er glade for å ha sluttet. Men du leser kansje mellom linjene med røykebrillene på?
For øvrig er det jo ganske godt jobba å få det å diskutere røykeslutt til å bli en negativ ting. Da går du virkelig inn for det med hjerte og sjel. Men for meg må folk røyke så mye de vil. Kona mi røyker, flere kompiser røyker og jeg har ingen problemer med å forholde meg til det.
Men jeg er glad for at JEG har sluttet og det er altså det jeg formidler siden det er det tråden handler om.