Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Duville »

dag-zzr skrev:Må si at jeg ikke skjønner det ensidige maset og kjaset om røyking. Utrulig hva folk utsetter seg for fordi de ønsker å slutte å røyke. Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.

Hurra for åpningshjelmen. :thumleft

Litt seint å slutte når du sitter med sykdom som med svært stor sannsynighet skyldes røyk.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Duville »

SuperTenere skrev:Min personlige røykehistorie: Begynte vel i 15-16 årsalderen...altså for snart 30 år sia. Første gang jeg HELT bestemte meg for å slutte var for 14 år sia, når min datter ble født..det gikk ikke:( Etter flere mislykkede forsøk, ble jeg for snart 2 år siden tipset om å prøve noen røykesluttepiller som heter Champix. Lang historie kort...brukte piller i 2-3 uker og har ikke tatt EN røyk siden:) Etter ca ett år som ikkerøyker fant jeg det nødvendig med ett legebesøk, da jeg ikke var helt fornøyd med bedringen av formen etter røykelsutt. 20 minutter etterpå var diagnosen klar...KOLS! Så jeg sluttet vel litt for seint...men bedre seint enn alldri. Er heldigvis ganske tidlig i sykdomsforløpet og klarer meg helt greit som det er. Det litt kjipe er at kols er en irreversibel sykdom som man alldri blir kvitt. Men man kan leve lenge og go livskvalitet med sykdommen åsså...noe jeg satser hardt på:) Så moralen er...IKKE røyk...og slutt eventuelt i tide:)

Nå er vi vel inne på noe som er for de mer spesiellt interesserte men har opplevd akkurat det samme som du og hadde nøyaktig samme "pusteutfordringene" - tre ting har endret det relativt mye - slutta å røyke (som ikke hjalp så veldig mye umiddelbart og merkbart), kjøpte en tredemølle og trente opp pusten ganske mye og har fått ny medisin som har hjulpet ganske mye. De 20 kiloene som kom på etter røykeslutt og før trening begynte er der nok fortsatt men er nok i en vesentlig bedre form enn tidligere... de ekstra kiloene gjør jo i praksis bare treningen mer effektiv............

Det var bare litt fra en med samme erfaringen - rørleggere bør ikke røyke, de er borti alt for mye gasser og uhumsheter som ikke er så bra å filtrere gjennom ild og sigarett.... (til Busaen med nye sykkel)

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperTenere »

Duville skrev:
dag-zzr skrev:Må si at jeg ikke skjønner det ensidige maset og kjaset om røyking. Utrulig hva folk utsetter seg for fordi de ønsker å slutte å røyke. Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.

Hurra for åpningshjelmen. :thumleft

hmmm...ikke ofte jeg ikke finner ord...."Friske mennesker kan røyke med god samvittighet". Stemmer det.....friske folk kan med god samvittighet hoppe ut fra ett fly åsså...det skjer ingenting før man lander...og da er det på en måte for sent å la være å hoppe....

Men jøss...folk må for helv...gjøre ka dæm vil førr min del! Kjenne æ blir småprovosert når folk prøve å rettferdigjøre røyking med å si at så mye anna e verre...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

SuperTenere skrev:
hmmm...ikke ofte jeg ikke finner ord...."Friske mennesker kan røyke med god samvittighet". Stemmer det.....friske folk kan med god samvittighet hoppe ut fra ett fly åsså...det skjer ingenting før man lander...og da er det på en måte for sent å la være å hoppe....

Men jøss...folk må for helv...gjøre ka dæm vil førr min del! Kjenne æ blir småprovosert når folk prøve å rettferdigjøre røyking med å si at så mye anna e verre...
Skal ikke si noe.. Bortsett fra STØTTES..!! :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

:mk
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

dag-zzr skrev:Må si at jeg ikke skjønner det ensidige maset og kjaset om røyking. Utrulig hva folk utsetter seg for fordi de ønsker å slutte å røyke. Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.

Hurra for åpningshjelmen. :thumleft
Problemet er vel at når man blir syk av røyk som f.eks. lungekreft, kols, infarkt, o.s.v. så er det for sent å innse at man kansje ikke burde hatt så god samvittighet når man var frisk og røyka likevel.

Problemet er jo ikke mens man er frisk, problemet kommer den dagen man IKKE er det som en følge av røyking.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av dag-zzr »

jonnykr skrev:
dag-zzr skrev:Må si at jeg ikke skjønner det ensidige maset og kjaset om røyking. Utrulig hva folk utsetter seg for fordi de ønsker å slutte å røyke. Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.

Hurra for åpningshjelmen. :thumleft
Problemet er vel at når man blir syk av røyk som f.eks. lungekreft, kols, infarkt, o.s.v. så er det for sent å innse at man kansje ikke burde hatt så god samvittighet når man var frisk og røyka likevel.

Problemet er jo ikke mens man er frisk, problemet kommer den dagen man IKKE er det som en følge av røyking.

Du skriver at "når man blir syk av røyk" Mener du at alle som røyker blir syke, og at røyken er skyld i det? Du skriver tidligere at røyking er synonymt med selvmord :[-X -er vel ikke alle som begår selvmord som røyker og motsatt?. Om man dør av en "sykdom" som kan relateres til røyk. Ja vel - da var det jo dumt å røyke.
Det samme kan vel sies om sykdommer knyttet til mat,alkohol osv...? Er vel planer om å etablere røykerom for å røyke heroin. :eh
Sier litt om hvor tobakkrøykere blir rangert i samfunnet.

Er bare så forbanna lei av å bli fortalt av halvfulle og halvfeite personer, som etter å ha sluttet å røyke. Har fått det perfekte
og sikkert det evige liv. Det gidder ikke jeg - uten skriftelig garanti.

Når det i årevis er ført en hatkampanje mot tobakk. Det tar helt planlagt fokus vekk fra andre og minst like viktige problem i samfunnet :evil :evil :evil
Trur jeg vil jobbe for å sidestille tobakk og alkohol med hensyn til tilgjengelighet og bruk. Burde vel helst vert forbudt begge deler. Risikosport og usunn mat må vel også forbys. Narkotika er jo allerede forbudt, med stor suksess :knegg

Godtvoksen

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Godtvoksen »

dag-zzr skrev: Er bare så forbanna lei av å bli fortalt av halvfulle og halvfeite personer, som etter å ha sluttet å røyke. Har fått det perfekte
og sikkert det evige liv. Det gidder ikke jeg - uten skriftelig garanti.
Det er ingen tvil om strikken er strukket for langt av selvoppnevnte bedrevitere over for oss røykere (mentalt er jeg fortsatt storrøyker). Per Fugelli er en klok mann. Han advarte om røykehetsen i 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=193999" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv vet du at jeg har sluttet å røyke, og motivasjonen var en perfekt MC. Jeg hadde ikke råd til min perfekte drømme-MC og røyking. Helseargumentene er det så som så med. Jeg fikk diabetes og mistet smaks og luktesans når jeg sluttet å røyke, så helseargumentene er sterkt overdrevet. Ingen kan nok gi noen garanti på god helse. Jeg er blitt halvfeit, er ikke helfeit lengre, bedre i pusten og i bedre fysisk form, men det kan jeg delvis takke duville for, han er en sabla god svømmetrener ... :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Ingen tvil om at de som røyker er samfunnets tapere for tiden! For ikke å snakke om de som ikke trener ;-)

De fleste selvmord i dag skjer med kniv og gaffel!!!

Sendt med Note2

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Duville »

dag-zzr skrev:
jonnykr skrev:
dag-zzr skrev:Må si at jeg ikke skjønner det ensidige maset og kjaset om røyking. Utrulig hva folk utsetter seg for fordi de ønsker å slutte å røyke. Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.

Hurra for åpningshjelmen. :thumleft
Problemet er vel at når man blir syk av røyk som f.eks. lungekreft, kols, infarkt, o.s.v. så er det for sent å innse at man kansje ikke burde hatt så god samvittighet når man var frisk og røyka likevel.

Problemet er jo ikke mens man er frisk, problemet kommer den dagen man IKKE er det som en følge av røyking.

Du skriver at "når man blir syk av røyk" Mener du at alle som røyker blir syke, og at røyken er skyld i det? Du skriver tidligere at røyking er synonymt med selvmord :[-X -er vel ikke alle som begår selvmord som røyker og motsatt?. Om man dør av en "sykdom" som kan relateres til røyk. Ja vel - da var det jo dumt å røyke.
Det samme kan vel sies om sykdommer knyttet til mat,alkohol osv...? Er vel planer om å etablere røykerom for å røyke heroin. :eh
Sier litt om hvor tobakkrøykere blir rangert i samfunnet.

Er bare så forbanna lei av å bli fortalt av halvfulle og halvfeite personer, som etter å ha sluttet å røyke. Har fått det perfekte
og sikkert det evige liv. Det gidder ikke jeg - uten skriftelig garanti.

Når det i årevis er ført en hatkampanje mot tobakk. Det tar helt planlagt fokus vekk fra andre og minst like viktige problem i samfunnet :evil :evil :evil
Trur jeg vil jobbe for å sidestille tobakk og alkohol med hensyn til tilgjengelighet og bruk. Burde vel helst vert forbudt begge deler. Risikosport og usunn mat må vel også forbys. Narkotika er jo allerede forbudt, med stor suksess :knegg
Det er jo helt riktig det han skriver Når man blir syk av røyk så er det stort sett for sein å slutte. Da er sykdommen påført. Ingen er vel i dag så dumme at de ikke ser at røyk er farlig. Det er bevist ganske grundig. I hverfall i kombinasjon med alle de andre gassene på utsettes for. Hvis naboen din påstår han blir syk av å kjenne røyklukt en gang i måneden så er det nok noe overdrevet....

Nå kommer jo jeg for øvrig rett inn i din betegnelse feit, halvfull ( i hvert fall av og til) og har sluttet å røyke, men har kanskje ikke fått det perfekte liv siden min sykdom er påført og kommer til å være der sannsynligvis resten av mitt liv, beklageligvis. På den andre sida så kommer du rett inn i den stae, egenrådige og litt dumme gruppa (i denne sammenhengen) som, fordi enkelte sier du skal / bør slutte å røyke ikke skal rette deg etter hva andre sier men ha rett til å gjøre som du sjøl vil og det er i hvert fall ikke å gi de andre rett :-)å var der jeg og og ser det nå i etterkant - røykte i mange år bare på trass.....

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Duville »

rene ord for penga men som jeg lært i ung alder "Fantomet er hard mot de harde" og Zzzzz- Dag tåler den regner jeg med :sk?

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

dag-zzr skrev:
jonnykr skrev:
dag-zzr skrev:Må si at jeg ikke skjønner det ensidige maset og kjaset om røyking. Utrulig hva folk utsetter seg for fordi de ønsker å slutte å røyke. Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.

Hurra for åpningshjelmen. :thumleft
Problemet er vel at når man blir syk av røyk som f.eks. lungekreft, kols, infarkt, o.s.v. så er det for sent å innse at man kansje ikke burde hatt så god samvittighet når man var frisk og røyka likevel.

Problemet er jo ikke mens man er frisk, problemet kommer den dagen man IKKE er det som en følge av røyking.

Du skriver at "når man blir syk av røyk" Mener du at alle som røyker blir syke, og at røyken er skyld i det? Du skriver tidligere at røyking er synonymt med selvmord :[-X -er vel ikke alle som begår selvmord som røyker og motsatt?. Om man dør av en "sykdom" som kan relateres til røyk. Ja vel - da var det jo dumt å røyke.
Det samme kan vel sies om sykdommer knyttet til mat,alkohol osv...? Er vel planer om å etablere røykerom for å røyke heroin. :eh
Sier litt om hvor tobakkrøykere blir rangert i samfunnet.

Er bare så forbanna lei av å bli fortalt av halvfulle og halvfeite personer, som etter å ha sluttet å røyke. Har fått det perfekte
og sikkert det evige liv. Det gidder ikke jeg - uten skriftelig garanti.

Når det i årevis er ført en hatkampanje mot tobakk. Det tar helt planlagt fokus vekk fra andre og minst like viktige problem i samfunnet :evil :evil :evil
Trur jeg vil jobbe for å sidestille tobakk og alkohol med hensyn til tilgjengelighet og bruk. Burde vel helst vert forbudt begge deler. Risikosport og usunn mat må vel også forbys. Narkotika er jo allerede forbudt, med stor suksess :knegg
1. Vel, det kan vel ikke være helt ukjent for deg at legevitenskapen mener at det er en rekke sykdommer som kan linkes direkte til røyking. Som f.eks. Kols, lungekreft, hjerte og karsykdommer, o.s.v. Det er vel ikke helt ukjent for deg at mange blir syke som en følge av røyking? Så hvis vi forutsetter at legevitenskapen har rett og de var friske da de begynte for så å bli syke av røyking da oppstår det på ett eller annet tidspunkt et "når".

2. Nei, jeg mener ikke at alle som røyker blir syke, heller ikke at alle som blir syke, røyker. Men det forandrer altså ikke mitt argument om at når/hvis man blir syk av røyking så er det for sent å angre og at da er argumentet at "friske folk kan røyke så mye de vil", en mager trøst.

3. Nei, jeg har aldri skrevet at "røyking er synonymt med selvmord".

4. Tja, alle såkalte "livsstilssykdommer" er i samme bås dersom det er livsstilen som forårsaker det. Men det forandrer altså ikke at røyking kan være skadelig for helsa og det er røyking og snus vi diskuterer her. Om du ønsker et røykerom for å røyke Heroin, har du nå helseministeren på laget. :D

5. Hvem snakker om "det perfekte liv" etter å ha sluttet å røyke her? Den debatten jeg leser omfatter folk som diskuterer røykeslutt, ulike metoder for å slutte og folk som sier de er glade for å ha sluttet. Men du leser kansje mellom linjene med røykebrillene på? :P :p

For øvrig er det jo ganske godt jobba å få det å diskutere røykeslutt til å bli en negativ ting. Da går du virkelig inn for det med hjerte og sjel. Men for meg må folk røyke så mye de vil. Kona mi røyker, flere kompiser røyker og jeg har ingen problemer med å forholde meg til det.

Men jeg er glad for at JEG har sluttet og det er altså det jeg formidler siden det er det tråden handler om.
Sist redigert av jonnykr den 19 mar 2013, 13:01, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

Godtvoksen skrev:
dag-zzr skrev: Er bare så forbanna lei av å bli fortalt av halvfulle og halvfeite personer, som etter å ha sluttet å røyke. Har fått det perfekte
og sikkert det evige liv. Det gidder ikke jeg - uten skriftelig garanti.
Det er ingen tvil om strikken er strukket for langt av selvoppnevnte bedrevitere over for oss røykere (mentalt er jeg fortsatt storrøyker). Per Fugelli er en klok mann. Han advarte om røykehetsen i 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=193999" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv vet du at jeg har sluttet å røyke, og motivasjonen var en perfekt MC. Jeg hadde ikke råd til min perfekte drømme-MC og røyking. Helseargumentene er det så som så med. Jeg fikk diabetes og mistet smaks og luktesans når jeg sluttet å røyke, så helseargumentene er sterkt overdrevet. Ingen kan nok gi noen garanti på god helse. Jeg er blitt halvfeit, er ikke helfeit lengre, bedre i pusten og i bedre fysisk form, men det kan jeg delvis takke duville for, han er en sabla god svømmetrener ... :knegg
"Selvoppnevnte bedrevitere"? Så du mener at legevitenskapen over hele den vestlige verden tar feil når de påpeker farene med røyking? At de overdriver? At de ikke vet hva de snakker om?

For det er jo det vi "bedrevitere" forholder oss til. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

LordShaft skrev:Ingen tvil om at de som røyker er samfunnets tapere for tiden! For ikke å snakke om de som ikke trener ;-)

De fleste selvmord i dag skjer med kniv og gaffel!!!

Sendt med Note2
Nemlig! :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av tomsnes »

Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel.. :notlistening

Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter". :lol
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Svar