MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?
Tre sylindrer med sin fine gange og herlige "bromme" lyd, eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv, og dens fantastiske dunk, dunk lyd. Eller kanskje hylet fra en rekke firer. Dreiemoment i bunn, mellom register eller på topp?? "Parallell Twin", eller "inline twin", eller kanskje 270 graders veiv. Alternativene er mange i en Motorsykkel, og har både fordeler og bak deler alt etter bruksområdet.
Mange alternativer har vert prøvd av forskjellige Motorsykkel produsenter, og mange konstruksjoner har sett verdens lys. Mer eller mindre vellykket. Enten sykkelen skal brukes på autodromen, eller til og fra jobb. Fordelene eller ulempene med den ene eller det andre konstruksjonen mange. Det har vert produsert MC med 1,2,3,4,5,6,og 8 sylindere.
Moto Guzzi kom med 500ccm V8 på 50 talet, og Honda med langsgående rekke femmer fra 1966, og i nyere tid en V-femmer for bruk på Autodromen.
Selv så har jeg en kansje en liten "draging" mot Twin motoren. Dette med årsak i både, dreiemoment kurve, lyd, design, felling....og. Tja, kort sagt. Jeg liker den!
Jeg regner med at det finnes mye både kunnskap og meninger omkring dette emne her på forumet, og det kan være både lærerikt og interessant å høre hva MC siden sine skribenter mener om akkurat dette.
Feks:
Hvorfor "Trippel"? Eller hvorfor er ikke V-5 motoren til Honda mer brukt? Vekt, forbruk, dreiemoment kurve, Hk, vekt, osv. osv.
Legger ved et litt artig bilde. Denne representere vel eneste antallet av sylindere som jeg ikke finner ut at har vert serieprodusert i rekken fra 1 til 8 sylindere. :-)
Mange alternativer har vert prøvd av forskjellige Motorsykkel produsenter, og mange konstruksjoner har sett verdens lys. Mer eller mindre vellykket. Enten sykkelen skal brukes på autodromen, eller til og fra jobb. Fordelene eller ulempene med den ene eller det andre konstruksjonen mange. Det har vert produsert MC med 1,2,3,4,5,6,og 8 sylindere.
Moto Guzzi kom med 500ccm V8 på 50 talet, og Honda med langsgående rekke femmer fra 1966, og i nyere tid en V-femmer for bruk på Autodromen.
Selv så har jeg en kansje en liten "draging" mot Twin motoren. Dette med årsak i både, dreiemoment kurve, lyd, design, felling....og. Tja, kort sagt. Jeg liker den!
Jeg regner med at det finnes mye både kunnskap og meninger omkring dette emne her på forumet, og det kan være både lærerikt og interessant å høre hva MC siden sine skribenter mener om akkurat dette.
Feks:
Hvorfor "Trippel"? Eller hvorfor er ikke V-5 motoren til Honda mer brukt? Vekt, forbruk, dreiemoment kurve, Hk, vekt, osv. osv.
Legger ved et litt artig bilde. Denne representere vel eneste antallet av sylindere som jeg ikke finner ut at har vert serieprodusert i rekken fra 1 til 8 sylindere. :-)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Det speller ingen rolle hvor mange syllindre du har, hvor store de er, i hvilken retning de peiker, hva slags sykkel de står i, eller hvem som har lagd de.
Allt er like bra
Allt er like bra

- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Tja, du kan nok ha rett i det, men - blir liksom det samme som å si at "gulost er gulost"ArcticTiger skrev:Det speller ingen rolle hvor mange syllindre du har, hvor store de er, i hvilken retning de peiker, hva slags sykkel de står i, eller hvem som har lagd de.
Allt er like bra
](./images/smilies/grrr.gif)
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Ja...du ba vel om det...
Jeg tviler på at jeg noengang blir å kjøpe færre syl enn 3. Jeg synes det rister for mye, og registeret blir fort litt kort, også går de ofte rufsete på helt lave turtall, men, jeg skal prøve Multistradaen i år. Triumph sin trippeln i feks Explorer'n, høres jo bare nyyydelig ut, også har den nok min type karakteristikk, myk, fleksibel og sterk i et langt register.
V4 er også digg. V5 og denslags gir vel for produsenten en høyere produksjonskostnad enn hva forbrukeren er villig til å betale for, ser også for meg høye servicekostnader. ZZR'n har for meg den perfekte motor, den føles aldri "stressa", og gir alltid det jeg vil ha av en motor.
Jeg tviler på at jeg noengang blir å kjøpe færre syl enn 3. Jeg synes det rister for mye, og registeret blir fort litt kort, også går de ofte rufsete på helt lave turtall, men, jeg skal prøve Multistradaen i år. Triumph sin trippeln i feks Explorer'n, høres jo bare nyyydelig ut, også har den nok min type karakteristikk, myk, fleksibel og sterk i et langt register.
V4 er også digg. V5 og denslags gir vel for produsenten en høyere produksjonskostnad enn hva forbrukeren er villig til å betale for, ser også for meg høye servicekostnader. ZZR'n har for meg den perfekte motor, den føles aldri "stressa", og gir alltid det jeg vil ha av en motor.
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
HD sin veiv har bare en veiv-tapp så da kan det vel ikke være noen grader mellom den vel?eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv
Sylindrene derimot har 45 gr mellom seg, eller 315 hvis en velger å se det den veien

-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Når en refererer til feks "315 graders veiv", så er det avstanden (i grader, 1 omdr=360 grader) i omdreining mellom når hver syllinder tenner det egentlig menes. Ikke hvordan rådene er festa i veiva.teeU skrev:HD sin veiv har bare en veiv-tapp så da kan det vel ikke være noen grader mellom den vel?eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv
Sylindrene derimot har 45 gr mellom seg, eller 315 hvis en velger å se det den veien
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
L-twin er digg syns jeg, og twin med 270 graders veiv er en ganske god etterligning. Disse to motorkonfigurasjonene gir krefter i jevne pulser. Fler sylindre er unødig sløseri. 

We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Hvis du ser noe i speila, så har sykkelen for mange sylindre
Jeg liker at en motorsykkel vibrerer og lever litt. Da vet man at motoren er i gang 
I bil derimot liker jeg vibrasjonsfrie motorer med gange som en pusekatt. Begge bilene mine har rekke 6, og bortsett fra V12, så er det noe av det mykeste man får av motorgange
Og bensin selvfølgelig, diesel utgår med glans!


I bil derimot liker jeg vibrasjonsfrie motorer med gange som en pusekatt. Begge bilene mine har rekke 6, og bortsett fra V12, så er det noe av det mykeste man får av motorgange

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Temaet har vært oppe før også her inne...
Ikke veldig mange som var fascinert av tripler da...
:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6628#p6628" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikke veldig mange som var fascinert av tripler da...


http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6628#p6628" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Nei.ArcticTiger skrev:Når en refererer til feks "315 graders veiv", så er det avstanden (i grader, 1 omdr=360 grader) i omdreining mellom når hver syllinder tenner det egentlig menes. Ikke hvordan rådene er festa i veiva.teeU skrev:HD sin veiv har bare en veiv-tapp så da kan det vel ikke være noen grader mellom den vel?eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv
Sylindrene derimot har 45 gr mellom seg, eller 315 hvis en velger å se det den veien
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Dersom man ser bort fra bevegelige deler, produksjonskostnader osv, og bare fokuserer på funksjonalitet, så må vel V-5 være bort imot det optimale. ref:http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_RC211V
Men heldigvis, er det ikke bare teknikken som er avgjørende for hva som skal drive sykkelen frem over. Det er ikke akkurat pga. overlegen ytelse eller teknikk som gjør at jeg kjører V-Twin.
Men det hadde vert veldig interessant å høre litt mer om denne teknikken? Ingen tvil om at Ducati gjør jobben rimelig bra på Autodromen med bare to sylindere, mens overnemte sykkel hadde noen gode år med 5 sylindere. Hva er fordelen? Hvorfor 4 sylindere, når Ducati gjør jobben med To, eller fineste gange med tre, eller.....
Men heldigvis, er det ikke bare teknikken som er avgjørende for hva som skal drive sykkelen frem over. Det er ikke akkurat pga. overlegen ytelse eller teknikk som gjør at jeg kjører V-Twin.
Men det hadde vert veldig interessant å høre litt mer om denne teknikken? Ingen tvil om at Ducati gjør jobben rimelig bra på Autodromen med bare to sylindere, mens overnemte sykkel hadde noen gode år med 5 sylindere. Hva er fordelen? Hvorfor 4 sylindere, når Ducati gjør jobben med To, eller fineste gange med tre, eller.....
Sist redigert av L-NA den 24 mar 2013, 15:13, redigert 2 ganger totalt.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Min mening er at V-twin bare er en halv motor 

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Hmm....betyr dette at åraken til at Ducati sin Halve motor er så mye mer effektiv en Honda sin hele motor, det at den slipper å dra på en ekstra halv del?? eller kansje det er fordi Ducati barre har brukt den bedre halvdelen mens Honda må slite med begge.....eller..DrGreve skrev:Min mening er at V-twin bare er en halv motor

- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Forutinntatthet i enhver debatt er aldri ett godt utgangspunkt. Jeg har ikke nevnt et ord om Honda og du angriper min mening basert på hva jeg eier. Hva Ducati eller Honda gjør på en bane er uvesentlig for min mening, siden det er bra nøyaktig 30 år siden sist jeg kjørte race og da med en rekkefirer.L-NA skrev:Hmm....betyr dette at åraken til at Ducati sin Halve motor er så mye mer effektiv en Honda sin hele motor, det at den slipper å dra på en ekstra halv del?? eller kansje det er fordi Ducati barre har brukt den bedre halvdelen mens Honda må slite med begge.....eller..DrGreve skrev:Min mening er at V-twin bare er en halv motor
Og V-twin er bare en halv motor og en hel motor er en V-4 motor.. og nå er det vel noen år siden Honda brukte V-4 på noen bane?
Min mening er ikke basert på at jeg eier en V-4, jeg kjøpte sykkelen for 13-14 år siden fordi jeg ville ha en slik motor.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
