Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Dette er vidtfamnende emner , ja noe mer vidtfamnende finner en vel bare
i Karl Marx samlede verker.
Villblogging er vel ikke til å unngå,så.......
Lykke til !
i Karl Marx samlede verker.
Villblogging er vel ikke til å unngå,så.......
Lykke til !
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Flytta denne til MC generelt
Herkan vi diskutere og gi råd om kjøreteknikk.
Herkan vi diskutere og gi råd om kjøreteknikk.
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Det er stadig snakk om rustløsere og hvor farlig det er i begynnelsen av mc-året. Det er da altfor "oppskrytt", kan ikke si jeg har merka noe særlig til det. Første turen er det opp på sykkelen, og gi gass. Vi er der vi skal være etter et par minutter, når dekkene er varme. Kanskje noen glemmer fortere enn andre. Det er snakk om noen få måneder uten kjøring, hadde det vært flere år så skulle jeg vært enig, trur je.
Den store læringa har man gjennom sommerhalvåret, og bør komme bedre rustet ut av garasjen på våren år etter år.. just my 10c.....
Den store læringa har man gjennom sommerhalvåret, og bør komme bedre rustet ut av garasjen på våren år etter år.. just my 10c.....
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Godt poeng NIcknei... Velkommen til forumet forresten!
Jeg er litt nervøs for kalde dekk, ellers er det vel "bånn gass"... :)
Jeg er litt nervøs for kalde dekk, ellers er det vel "bånn gass"... :)
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Hm...NickNei skrev:Det er stadig snakk om rustløsere og hvor farlig det er i begynnelsen av mc-året. Det er da altfor "oppskrytt", kan ikke si jeg har merka noe særlig til det. Første turen er det opp på sykkelen, og gi gass. Vi er der vi skal være etter et par minutter, når dekkene er varme. Kanskje noen glemmer fortere enn andre. Det er snakk om noen få måneder uten kjøring, hadde det vært flere år så skulle jeg vært enig, trur je.
Den store læringa har man gjennom sommerhalvåret, og bør komme bedre rustet ut av garasjen på våren år etter år.. just my 10c.....
tror faktisk jeg er enig i ganske mye av dette. Det første man kjenner på ved første turen i en ny sesong er den sitrende spenningen og kanskje en liten smule usikkerhet de første hundre meterne. Deretter er man 'hjemme' påp sykker'n så det holder!
Tror du har mye rett, jeg, NickNei!
Og velkommen til Forumet, forresten . Regner med at vi 'ser' mer til deg etter hvert
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7640
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
det største problemet er mye sand og dritt i veiene etter vårløsninga og at tempen ikke er den beste i asfalten hvis en begynner litt tidelig i sesongen..
ellers er det vanlige problemet med comabilister....
ellers er det vanlige problemet med comabilister....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Jeg tror nok at jeg er en bedre mc-fører i Mai enn jeg er i April....
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Kjører jevnt dårlig hele tiden jeg.
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Ja, det er klart, mye støv og grus, for ikke å snakke om uoppmerksomme bilførere om våren. Nå skal ikke jeg generalisere bilførere da, er en selv.
Nå vil kanskje akkurat det at du tror du er en bedre fører i mai gjøre deg til nettopp en dårligere fører?
Takk for velkomsten, blir nok noen ord nå og da :)
Nå vil kanskje akkurat det at du tror du er en bedre fører i mai gjøre deg til nettopp en dårligere fører?
Takk for velkomsten, blir nok noen ord nå og da :)
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Litt usikker i begynnelsen av sesongen, men mener vi er har større sjans for uheld på høsten.
Vi har kjørt gjennom en hel sesong, og er blitt værdensmestere . Så nærmer det seg høst, dekkene er slitte, og jeg...værdensmesteren skal bare....Så skjer det...uhellene, kolisjonene og utforkjøringene.
Vi har kjørt gjennom en hel sesong, og er blitt værdensmestere . Så nærmer det seg høst, dekkene er slitte, og jeg...værdensmesteren skal bare....Så skjer det...uhellene, kolisjonene og utforkjøringene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Hvitstripene i gangfelt og langsgående markeringsstriper er
glattere enn isen i Vikingskipet.
glattere enn isen i Vikingskipet.
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Først vil jeg ønske deg riktig velkommen til forumet :)NickNei skrev:Det er stadig snakk om rustløsere og hvor farlig det er i begynnelsen av mc-året. Det er da altfor "oppskrytt", kan ikke si jeg har merka noe særlig til det. Første turen er det opp på sykkelen, og gi gass. Vi er der vi skal være etter et par minutter, når dekkene er varme. Kanskje noen glemmer fortere enn andre. Det er snakk om noen få måneder uten kjøring, hadde det vært flere år så skulle jeg vært enig, trur je.
Den store læringa har man gjennom sommerhalvåret, og bør komme bedre rustet ut av garasjen på våren år etter år.. just my 10c.....
Forøvrig sier jeg meg enig i deler av resonnementet ditt, men vil nok si at en erfaren fører benytter noe mere tid enn de første minuttene til å komme seg i god gammel gjenge etter en stiv og støl vinter.
Det er ikke noe som helst problem å gi bånn gass etter noen minutter på den første turen, men glem nå ikke at det er flere enn seg selv å ta hensyn til når man går inne i en ny sesong med fart og spenning
Tenker da spesielt på våre gode medtrafikkanter "bilistene" som tenker fred og ingen fare og som slettes ikke forventer en motorsyklist på siden av seg.
En aldri så liten reminder er vel at all ferdsel i trafikken krever god planlegging og godt tankevett, spesielt ved aggressiv kjøring.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
ejsejs skrev:Jeg tror nok at jeg er en bedre mc-fører i Mai enn jeg er i April....
Hyggelig å se "godbiten" din...
Lykke til på rette sia !
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XGjDpuSFVQ4&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XGjDpuSFVQ4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Sjekk hva som skjer 0:13.
Eller med andre ord: jeg trenger bare å slippe klutsjen ut litt for fort for å få en fin sleng på bakstussen. Da er et krasj ikke langt unna.
Alternativ forklaring: Litt for tung på frembremsen gjør at bakdekket får for lite feste. Da kan man ikke gir kraftig ned før en sving sånn uten videre.
Uansett: Flaut, naturligvis, å ha slikt på film. Men nyttig for å huske å ta det litt mer med ro. Med klutsjen, mener jeg.
[TaSK]
Sjekk hva som skjer 0:13.
Eller med andre ord: jeg trenger bare å slippe klutsjen ut litt for fort for å få en fin sleng på bakstussen. Da er et krasj ikke langt unna.
Alternativ forklaring: Litt for tung på frembremsen gjør at bakdekket får for lite feste. Da kan man ikke gir kraftig ned før en sving sånn uten videre.
Uansett: Flaut, naturligvis, å ha slikt på film. Men nyttig for å huske å ta det litt mer med ro. Med klutsjen, mener jeg.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 97
- Registrert: 07 jan 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
- Sted: Kristiansund
Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring
Hmmmmmm tagesk, får ikke åpnet denne youtubeèn din jeg. Er feilen hos meg eller??