
Håper denne smaker både ang lyd og utseendet :[-o<
Hvilken powercomander og filter har du gått til innkjøp av?MH434 skrev:Har kjøpt de-cat anlegg ja :-)
Tror lyden kommer til å bli knall
Ikke noe powercommander eller racefilter, på kawa'n er det en o2 sensor som tar seg av luft/bensin forholdene.LordShaft skrev:Hvilken powercomander og filter har du gått til innkjøp av?MH434 skrev:Har kjøpt de-cat anlegg ja :-)
Tror lyden kommer til å bli knall
Skal du fjerne katalysator, må du kjøre sykkelen din i benk. Forsikre deg om at den ikke blir å gå for magert :-)
Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.LordShaft skrev:Skjønner godt at du gleder deg til jomfruturen :-)
Du kan nok søke litt rundt på nettet å finne ut at o2 sensoren ikke klarer å optimalisere bensin/luft forholdet når du fjerner katalysator alene.
Ser det er flere som har byttet til helanlegg på s1000rr uten å skifte luftfilter og powercomander. Det er rapportert om flere tilfeller av betraktlig dårligere ytelse av motor en originalt.
Men så lenge det ikke skader motor eller at du blir kjørende med for mager blanding så er det vel bare tut å kjør :-)
Det med 90% optimal blanding høres riktig ut. Felles for alle motorer er at de ikke får 100% ideell luft/bensin blanding.MH434 skrev: Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Kan nok hende jeg kjører'n på benk, bare for å være trygg!
Tror det er litt forskjell fra modell til modell ang gevinsten av å fjerne o2 sensoren, sånn jeg har forstått trenger mann ikke gjøre noe med ZX10'n når en setter på slip on.TheHaughom skrev:O2 sensoren's oppgave er vel primært en miljøgreie, slik jeg har forstått det?
I alle fall på KTM disabler "alle" O2 sensoren ved bytte av anlegg (slipon/helanlegg) og remap, og det skal visst gjøre gassrulla mer responsiv etc.
Edit: Forøvrig gratulere med en rååå sykkel, må være greit å slippe å gire innenfor den Norske landegrense
Mye gode råd her. Men å fjerne lambda sensorene hvis du ikke skifter til powercomander og eventuelt autotuner må en ikke gjøre!!!knutk skrev:Det med 90% optimal blanding høres riktig ut. Felles for alle motorer er at de ikke får 100% ideell luft/bensin blanding.MH434 skrev: Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Kan nok hende jeg kjører'n på benk, bare for å være trygg!
Grunnen er rett og slett at da får man problem med antenningen av bensinblandingen. I tillegg ville det nok bli i varmeste laget, selv om varmeproblematikken sikkert ville la seg ordne.
Normalt funker digital innsprøyting slik at man lager en mapping som gir en basis blanding. Man lager rett og slett en måling på motor ved ulike turtall, feks 250rpm intervall, og for hver av disse punktene spesifiseres en gitt blanding.
Målingene gjøres for ulike belastninger, fra stillestående sykkel og opp til hva sykkelen greier maks, dvs full gass.
På turtall og gasspsisjoner innimellom hver måling interpoleres verdiene. I tillegg korrigeres også for lufttemperatur, lufttrykk og motor temperatur.
Ved jevnt pådrag kommer tilbakemelding fra Lamdasonde som siste korrigerende parameter. Lambdasonden er oftest av en type som gir en høy/lav spenning for blandingsforhold for-mager eller for-rik. Lambdasonde som gir en analog spenning proporsjonal med blandingsforhold blir lite brukt på digitalesystem.
Men Lambdasonden er treg i sine tilbakemeldinge, så ved forandringer i belastning (aks/brems) ignorerer systemet lambdas verdier og baserer seg helt og holdent på mappingen.
Av den grunn er det liten hensikt for PowerCommander å forandre mapping om den skulle forholde seg til en Lambdasonde.
Om man gjør store forandringer i innsug/eksos og Lamdasonde inntakt vil blandingen ved jevn kjøring fortsatt bli som før, men ved aks/bremsing, hvor mapping råder alene, vil man kanskje merke at motor ikke får riktig blanding lenger.
Enklest er å bytte ut komponenter man ønsker, fyre opp og kjøre,
Dersom man merker at motor ikke akselrerer som man ønsker eller går ureint ved motorbrems vil det være dags å søke hjelp til forandring av mappingen.