MH434 - 2013 Kawasaki ZX10R

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MH434
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R

Re: 2013 Kawasaki ZX10R ABS

Legg inn av MH434 »

Har bestilt potte til sykkelen!

Bilde

Håper denne smaker både ang lyd og utseendet :[-o<
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Hallaien :vs

Gratulere så mye med kjempe sykkel :thumleft
Autsin Racing er ikke feil når det kommer til lyd, men da håper jeg du har gått til innkjøp av hel-anlegg :[-o<

Som med den nye BMW s1000rr, er det en sinnsyk katalysator under biken. Pga de nye lyd og utslippreglene i europa :scratch
Bilde

Som du ser på bildet, er du like "heldig" som meg :evil
Dessverre så er mye av lyden redusert i nettopp katalysatoren. Uten å fjerne denne vil det ikke være stor forskjell i lydbildet :eh

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

Har kjøpt de-cat anlegg ja :-)
Tror lyden kommer til å bli knall :roll

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Veit om en som mista lappen i fjor på sånn noe - du høre sikker fra han om ikke lenge :-k

Fin sykkel, da....

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

MH434 skrev:Har kjøpt de-cat anlegg ja :-)
Hvilken powercomander og filter har du gått til innkjøp av?

Skal du fjerne katalysator, må du kjøre sykkelen din i benk. Forsikre deg om at den ikke blir å gå for magert :-)

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:
MH434 skrev:Har kjøpt de-cat anlegg ja :-)
Hvilken powercomander og filter har du gått til innkjøp av?

Skal du fjerne katalysator, må du kjøre sykkelen din i benk. Forsikre deg om at den ikke blir å gå for magert :-)
Ikke noe powercommander eller racefilter, på kawa'n er det en o2 sensor som tar seg av luft/bensin forholdene.

Men jeg har lavere dreving og en öhlins mechatronic bakdemper :mk

Gleder meg til jomfruturen :prop:

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Skjønner godt at du gleder deg til jomfruturen :-)

Du kan nok søke litt rundt på nettet å finne ut at o2 sensoren ikke klarer å optimalisere bensin/luft forholdet når du fjerner katalysator alene.
Ser det er flere som har byttet til helanlegg på s1000rr uten å skifte luftfilter og powercomander. Det er rapportert om flere tilfeller av betraktlig dårligere ytelse av motor en originalt.
Men så lenge det ikke skader motor eller at du blir kjørende med for mager blanding så er det vel bare tut å kjør :-)

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:Skjønner godt at du gleder deg til jomfruturen :-)

Du kan nok søke litt rundt på nettet å finne ut at o2 sensoren ikke klarer å optimalisere bensin/luft forholdet når du fjerner katalysator alene.
Ser det er flere som har byttet til helanlegg på s1000rr uten å skifte luftfilter og powercomander. Det er rapportert om flere tilfeller av betraktlig dårligere ytelse av motor en originalt.
Men så lenge det ikke skader motor eller at du blir kjørende med for mager blanding så er det vel bare tut å kjør :-)
Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Kan nok hende jeg kjører'n på benk, bare for å være trygg! :thumleft

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Kjenne jeg ble litt grønn av misunnelse nå :lol

Uansett er det en billig sikkerhet å få sjekket den i benk, så er du hvertfall trygg på at den ikke går for magert :-)

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

Tror ikke vi trenger å misunne hverandre, vi stiller godt skodd begge to :prf

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

O2 sensoren's oppgave er vel primært en miljøgreie, slik jeg har forstått det?

I alle fall på KTM disabler "alle" O2 sensoren ved bytte av anlegg (slipon/helanlegg) og remap, og det skal visst gjøre gassrulla mer responsiv etc.

Edit: Forøvrig gratulere med en rååå sykkel, må være greit å slippe å gire innenfor den Norske landegrense :knegg
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Moby
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3

Legg inn av Moby »

Grom potte og Grom sykkel. Kjør med andakt og følelse :D
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

MH434 skrev: Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Det med 90% optimal blanding høres riktig ut. Felles for alle motorer er at de ikke får 100% ideell luft/bensin blanding.
Grunnen er rett og slett at da får man problem med antenningen av bensinblandingen. I tillegg ville det nok bli i varmeste laget, selv om varmeproblematikken sikkert ville la seg ordne.

Normalt funker digital innsprøyting slik at man lager en mapping som gir en basis blanding. Man lager rett og slett en måling på motor ved ulike turtall, feks 250rpm intervall, og for hver av disse punktene spesifiseres en gitt blanding.
Målingene gjøres for ulike belastninger, fra stillestående sykkel og opp til hva sykkelen greier maks, dvs full gass.
På turtall og gasspsisjoner innimellom hver måling interpoleres verdiene. I tillegg korrigeres også for lufttemperatur, lufttrykk og motor temperatur.

Ved jevnt pådrag kommer tilbakemelding fra Lamdasonde som siste korrigerende parameter. Lambdasonden er oftest av en type som gir en høy/lav spenning for blandingsforhold for-mager eller for-rik. Lambdasonde som gir en analog spenning proporsjonal med blandingsforhold blir lite brukt på digitalesystem.

Men Lambdasonden er treg i sine tilbakemeldinge, så ved forandringer i belastning (aks/brems) ignorerer systemet lambdas verdier og baserer seg helt og holdent på mappingen.
Av den grunn er det liten hensikt for PowerCommander å forandre mapping om den skulle forholde seg til en Lambdasonde.

Om man gjør store forandringer i innsug/eksos og Lamdasonde inntakt vil blandingen ved jevn kjøring fortsatt bli som før, men ved aks/bremsing, hvor mapping råder alene, vil man kanskje merke at motor ikke får riktig blanding lenger.

Enklest er å bytte ut komponenter man ønsker, fyre opp og kjøre,

Dersom man merker at motor ikke akselrerer som man ønsker eller går ureint ved motorbrems vil det være dags å søke hjelp til forandring av mappingen.

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

TheHaughom skrev:O2 sensoren's oppgave er vel primært en miljøgreie, slik jeg har forstått det?

I alle fall på KTM disabler "alle" O2 sensoren ved bytte av anlegg (slipon/helanlegg) og remap, og det skal visst gjøre gassrulla mer responsiv etc.

Edit: Forøvrig gratulere med en rååå sykkel, må være greit å slippe å gire innenfor den Norske landegrense :knegg
Tror det er litt forskjell fra modell til modell ang gevinsten av å fjerne o2 sensoren, sånn jeg har forstått trenger mann ikke gjøre noe med ZX10'n når en setter på slip on.
Er visst god sikkerhetsmargin før den går for magert.

Du lurer kanskje ut litt extra av en powercommander hvis a/f blandingen ikke er helt topp...

Skal man ha mer effekt må mann bytte til race ecu, hel anlegg og blueprinte motoren....
Men det er idioti til en sykkel med skilt spør du meg

:mk

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

knutk skrev:
MH434 skrev: Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Det med 90% optimal blanding høres riktig ut. Felles for alle motorer er at de ikke får 100% ideell luft/bensin blanding.
Grunnen er rett og slett at da får man problem med antenningen av bensinblandingen. I tillegg ville det nok bli i varmeste laget, selv om varmeproblematikken sikkert ville la seg ordne.

Normalt funker digital innsprøyting slik at man lager en mapping som gir en basis blanding. Man lager rett og slett en måling på motor ved ulike turtall, feks 250rpm intervall, og for hver av disse punktene spesifiseres en gitt blanding.
Målingene gjøres for ulike belastninger, fra stillestående sykkel og opp til hva sykkelen greier maks, dvs full gass.
På turtall og gasspsisjoner innimellom hver måling interpoleres verdiene. I tillegg korrigeres også for lufttemperatur, lufttrykk og motor temperatur.

Ved jevnt pådrag kommer tilbakemelding fra Lamdasonde som siste korrigerende parameter. Lambdasonden er oftest av en type som gir en høy/lav spenning for blandingsforhold for-mager eller for-rik. Lambdasonde som gir en analog spenning proporsjonal med blandingsforhold blir lite brukt på digitalesystem.

Men Lambdasonden er treg i sine tilbakemeldinge, så ved forandringer i belastning (aks/brems) ignorerer systemet lambdas verdier og baserer seg helt og holdent på mappingen.
Av den grunn er det liten hensikt for PowerCommander å forandre mapping om den skulle forholde seg til en Lambdasonde.

Om man gjør store forandringer i innsug/eksos og Lamdasonde inntakt vil blandingen ved jevn kjøring fortsatt bli som før, men ved aks/bremsing, hvor mapping råder alene, vil man kanskje merke at motor ikke får riktig blanding lenger.

Enklest er å bytte ut komponenter man ønsker, fyre opp og kjøre,

Dersom man merker at motor ikke akselrerer som man ønsker eller går ureint ved motorbrems vil det være dags å søke hjelp til forandring av mappingen.
Mye gode råd her. Men å fjerne lambda sensorene hvis du ikke skifter til powercomander og eventuelt autotuner må en ikke gjøre!!!

Svar