Video/redigering-hjørnet
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Video/redigering-hjørnet
Var ikke så mye motorlyd å skryte av helt enda... ble litt mye vindsus syns jeg. Men skal se om jeg klarer å redigere det til neste gang. Slik at jeg får vek vinden, å kan øke selve motorduren :-)
-
- Motorsykkelen din: KTM
Ser frem til det!LordShaft skrev:Var ikke så mye motorlyd å skryte av helt enda... ble litt mye vindsus syns jeg. Men skal se om jeg klarer å redigere det til neste gang. Slik at jeg får vek vinden, å kan øke selve motorduren :-)

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
*EDIT 9 april - lastet opp ny versjon som endelig ble riktig HD*
Test av Gopro Hero 3 Black 22 mars.
Laget i Power Director 11
Fant forøvrig Creative Commons musikk som ikke var så dum
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ax3DNuHj-B8[/video]
Ah, nå er det bare tempen som mangler... veiene er i hovedsak tørre, bortsett fra noen isflekker på lokalveier... og litt hvit av salt...](./images/smilies/grrr.gif)
Test av Gopro Hero 3 Black 22 mars.
Laget i Power Director 11
Fant forøvrig Creative Commons musikk som ikke var så dum

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ax3DNuHj-B8[/video]
Ah, nå er det bare tempen som mangler... veiene er i hovedsak tørre, bortsett fra noen isflekker på lokalveier... og litt hvit av salt...
](./images/smilies/grrr.gif)
Sist redigert av RuneMC den 09 apr 2013, 19:30, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
-
- Kontakt:
Herlig RuneMc! likte musikkvalget ditt også
Jeg driver for tiden å lærer meg litt opp på Timelapse.
Der er utrolig mye kule måter å lage intro på filmer osv når du kan eller behersker denne metoden. Jeg må si at det er ekstra sjukt å se på Stian Rekdal sine klipp (fra ålesund)
Her er hvordan du lager timelapse via final cut
[video]http://www.youtube.com/watch?v=UMSJFdZXj9Y[/video]
Her er filmen til Stian Rekdal
[video]http://vimeo.com/57275675[/video]

Der er utrolig mye kule måter å lage intro på filmer osv når du kan eller behersker denne metoden. Jeg må si at det er ekstra sjukt å se på Stian Rekdal sine klipp (fra ålesund)
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Helt råttLordShaft skrev:Herlig RuneMc! likte musikkvalget ditt også![]()

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jonnykr
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
En liten videosnutt fra gruskjøring på Romerike 5 April 2013. Filmet med GoPro Hero HD og laget med Pinnacle Studio 16.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=YdqqzsZiHIs[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YdqqzsZiHIs[/video]
Tut & Kjør!
@jonnykr - Bra
Interessert i grusveier, så gi gjerne kartreferanse til startpunkt for de som kan kjøres av alle og enhver.
@Lordshaft: Timelapse kan lages ved å sette sammen en filmsekvens fra enkeltbilder, og de beste er laget med tusenvis av bilder tatt i høy oppløsning med speilreflekskamera med sekunder eller minutter mellom hvert bilde. Krever stor tålmodighet og mye utstyr (skinner hvor kameraet beveges litt for hvert bilde etc). En annen norsk fotograf er Terje Sørgjerd som vakte internasjonal oppsikt med denne:
[video]http://vimeo.com/21294655[/video]
Kan også lages ved å ta en vanlig filmsekvens/klipp og velge "speedup" X ggr. Gjerne kombinert med "stabilize" funksjon. Hvor god "stabilize" fungerer er ofte det som skiller god og mindre god editerings software. Over det igjen så har man også noen proffe programmer som klarer å fjerne "rolling shutter" - dvs "jellocam" effekten når et cmos basert kamera vibrerer. Mulig det kommer i konsument programvare etterhvert, men foreløpig er vel de beste funksjonene forbeholdt proff-verdenen.

@Lordshaft: Timelapse kan lages ved å sette sammen en filmsekvens fra enkeltbilder, og de beste er laget med tusenvis av bilder tatt i høy oppløsning med speilreflekskamera med sekunder eller minutter mellom hvert bilde. Krever stor tålmodighet og mye utstyr (skinner hvor kameraet beveges litt for hvert bilde etc). En annen norsk fotograf er Terje Sørgjerd som vakte internasjonal oppsikt med denne:
[video]http://vimeo.com/21294655[/video]
Kan også lages ved å ta en vanlig filmsekvens/klipp og velge "speedup" X ggr. Gjerne kombinert med "stabilize" funksjon. Hvor god "stabilize" fungerer er ofte det som skiller god og mindre god editerings software. Over det igjen så har man også noen proffe programmer som klarer å fjerne "rolling shutter" - dvs "jellocam" effekten når et cmos basert kamera vibrerer. Mulig det kommer i konsument programvare etterhvert, men foreløpig er vel de beste funksjonene forbeholdt proff-verdenen.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
-
- Kontakt:
Ja jeg har skjønt basic'en når det kommer til timelapse. Å det er helt klart viktig med godt utstyr skal du få så bra resultat.
Men jeg sliter litt med å finne flyten.
Dette må da være et regnestykke??
Hvis jeg skal ta timelapse av sykkelen min parkert i sollys f.eks.
å kjører 1 bilde hvert 30 eller 60 sekund. avhengig om du får med himmelen (mye bevegelser i skyene) Da blir det for mye med ett bilde i minuttet.
Men når jeg skal komprimere det ned til film, mangler liksom litt flyt
Som at det hakker på en måte.
Hvis jeg skal lage en film med 30 fps. Så vil jo det bety at jeg må bruke 30 bilder for å få ett sekund film
som igjen gjør at jeg må ha 300 bilder for å få 10 sek med film...
Har jeg da forstått det riktig? eller er jeg helt ute på sykletur igjen
Dette må da være et regnestykke??

Hvis jeg skal ta timelapse av sykkelen min parkert i sollys f.eks.

Men når jeg skal komprimere det ned til film, mangler liksom litt flyt

Hvis jeg skal lage en film med 30 fps. Så vil jo det bety at jeg må bruke 30 bilder for å få ett sekund film

- SuperMorten
Og da blir matematikken 300 minutter (5 timer) for å få 300 bilder, altså 10 sekunder film. Vil tippe at du kanskje må ned på 1 bilde hvert 10 sek.LordShaft skrev:Ja jeg har skjønt basic'en når det kommer til timelapse. Å det er helt klart viktig med godt utstyr skal du få så bra resultat.
Dette må da være et regnestykke??![]()
Hvis jeg skal ta timelapse av sykkelen min parkert i sollys f.eks.å kjører 1 bilde hvert 30 eller 60 sekund. avhengig om du får med himmelen (mye bevegelser i skyene) Da blir det for mye med ett bilde i minuttet.
Men når jeg skal komprimere det ned til film, mangler liksom litt flyt![]()
Hvis jeg skal lage en film med 30 fps. Så vil jo det bety at jeg må bruke 30 bilder for å få ett sekund filmsom igjen gjør at jeg må ha 300 bilder for å få 10 sek med film...
Dette må prøves. Jeg ser at softwaren som kommer med Contour kameraet tillater meg å stille inn kameret til å ta stillbilder. Skal prøves

-
- Kontakt:
Tror det avhenger veldig av hva du skal ta timelapse av. Skal du ta timelapse av et område det skjer en del ting, folk og biler som beveger seg. Må du ned på lukker hastigheten.
Men skal du f.eks ta bilde av solen som flytter seg på et objekt, som igjen kaster skygge må du langt høyere i tid. Så føler det blir mye prøv og feil opplegg her :-)å
Men skal du f.eks ta bilde av solen som flytter seg på et objekt, som igjen kaster skygge må du langt høyere i tid. Så føler det blir mye prøv og feil opplegg her :-)å
Nå har jeg ikke sett så veldig nøye på hva som finnes av innstillinger for Gopro'en, men det bruker vel helst både autofokus, automatisk hvitbalanse og automatisk lukkertid - dvs hvis det er variabelt lys (eller kameraet justerer automatisk litt ulikt på hvert bilde) så vil jeg tro dette oppfattets som en slags "hakking" pga alle de små endringene i lys og fargestikk fra bilde til bilde. Speilrefleks settes nok i manuell modus med alle innstillinger låst, slik at f.ek.s sakte endring i lys (solnedgang) ikke gjør at kameraet automatisk kompenserer for å gjøre bildet lysere etterhvert som det blir mørkere.
Det går nok an å justere/tune mye av dette i ettertid - bilde for bilde...
Det går nok an å justere/tune mye av dette i ettertid - bilde for bilde...
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
-
- Kontakt:
Ja stemmer nok bra dette. GoPro'en er nok ikke det beste alternativet når det kommer til å få bra timelapse filmer.
Ser bare veldig troverdig ut når de setter sammen en del klipp på forskjellige sider. Men er nok mer utstyr og mange timer med proff redigering også :-)
Sendt med Note2
Ser bare veldig troverdig ut når de setter sammen en del klipp på forskjellige sider. Men er nok mer utstyr og mange timer med proff redigering også :-)
Sendt med Note2
- SuperMorten
Men det er mulig det jeg som har misforstått noe nå, eller er det litt begrepsforvirring her. Bilder pr sekund og lukkerhastighet er to forskjellige ting, eller?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
-
- Kontakt:
Hehehe er jeg som skrev feil
du har helt rett
Sendt med Note2

Sendt med Note2
-
- Motorsykkelen din: KTM
Ang. Timelapse er det regnestykker for å få det til å gå "smooth".
30fps er vanlig film - dette er minimum om det skal gå "smooth". Halverer du fps dobler du hastigheten, 15fps = dobbel hastighet.
Går du for 1 bilde per 2 sek bør du derfor kjøre det i 60 ganger hastighet. Ett bilde per 10 sek bør kjøres i 300 gangers hastighet.
Kan også være høyere hastighet avhengig av effekt etc.
Og så over til et annet spørsmål: Er det noen som har fått gode resultater ved bruk av Protune? Har fått med meg at dette skal være "the shit" når det kommer til redigering i etterkant, men jeg får ikke samme fargegjengivelsen osv. som i "normal" modus. Detaljene blir bedre, men vektlegger heller skikkelige farger kontra flatt/diffust bilde med mer detaljer...
30fps er vanlig film - dette er minimum om det skal gå "smooth". Halverer du fps dobler du hastigheten, 15fps = dobbel hastighet.
Går du for 1 bilde per 2 sek bør du derfor kjøre det i 60 ganger hastighet. Ett bilde per 10 sek bør kjøres i 300 gangers hastighet.
Kan også være høyere hastighet avhengig av effekt etc.
Og så over til et annet spørsmål: Er det noen som har fått gode resultater ved bruk av Protune? Har fått med meg at dette skal være "the shit" når det kommer til redigering i etterkant, men jeg får ikke samme fargegjengivelsen osv. som i "normal" modus. Detaljene blir bedre, men vektlegger heller skikkelige farger kontra flatt/diffust bilde med mer detaljer...

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!