Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av LordShaft »

Hvis sikkerhet skal stå som 1 prioritet. hva skal du sammenligne med? Hvem skal få bestemme hva som er sikkert? Hva har vi å gå etter?

Jada, det blir gjort tester på diverse kjøreutstyr, men alt for sjeldent og de dekker ikke i nærheten av alle produktene.

Jeg har sett flere tester gjort av uavhengige kilder. Der dyre og veldig annerkjente merker får stryk karakter. Mens billigere produkter går av med seier.

Har vi som kjøpere og kjørere av diverse sikkerhetsutstyr noe garanti for at produktene holder det de lover. Eller er så god som det blir hevdet? Eller skal en stole blindt på at aktører som har vært i markedet lenge bare leverer gode produkt? :scratch

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:Hvis sikkerhet skal stå som 1 prioritet. hva skal du sammenligne med? Hvem skal få bestemme hva som er sikkert? Hva har vi å gå etter?

Jada, det blir gjort tester på diverse kjøreutstyr, men alt for sjeldent og de dekker ikke i nærheten av alle produktene.

Jeg har sett flere tester gjort av uavhengige kilder. Der dyre og veldig annerkjente merker får stryk karakter. Mens billigere produkter går av med seier.

Har vi som kjøpere og kjørere av diverse sikkerhetsutstyr noe garanti for at produktene holder det de lover. Eller er så god som det blir hevdet? Eller skal en stole blindt på at aktører som har vært i markedet lenge bare leverer gode produkt? :scratch
Nei, si det.. Jeg er ihuga fluefisker og har opp igjennom årene fisket i de fleste elver fra Rauma i sør til Alta og Tana i nord. På ett ekskusivt vald i Gaula fisket jeg sammen med overleger og kirurger ansatt ved St Olavs i Trondheim. Siden jeg var på mc-ferie akkurat da, kjørte jeg sykkel( en kompis av meg hadde utstyret mitt i bilen han kjørte) ble det snakk om mc og ulykker ved leirbålet og hva disse legene sa der har brent seg fast i hodet mitt. Bortsett fra noen groteske historier som de har opplevd, så var deres budskap at når noen kommer inn på grunn av mc-ulykker og den skadede hadde ekstern ryggskinne og en kvalitetshjeml så var ikke hode og rygg det de var mest redd for å finne skader på.
Velg selv.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:Ok, da er jeg såpass ydmyk at jeg innrømmer at jeg da har misforstått hele merkingen og min argumentasjon mot denne jakken over er ført på feil grunnlag.
Resten står jeg for, at sikkerhet må komme før mote. Det beste er jo selvfølgelig å kunne kombinere.
Det er ikke bare deg som har misforstått CE merking.
Mange tror dette er en standard som regulerer ett minstekrav til sikkerthet e.l.
Det at ett produkt er CE merket er like mye verdt som om det er godkjent av supperådet.
De aller fleste varer som omsettes i EØS-området, skal ikke CE-merkes. Dette gjelder produktgrupper med lav risiko, som klær og sko, råvarer, halvfabrikata, møbler og tekstiler.
Ved å CE-merke produktet erklærer produsenten at sikkerhetskravene er ivaretatt, og at produsenten kan dokumentere dette. Det er viktig å merke seg at CE-merket ikke sier noe om kvalitetsaspekter ved produktet.
Siden det ikk er noen krav til sikkerthet på mcutstyr blir det feil å tro at CE merking er bedre enn noe uten CE merking.
Klart at de fleste prioriterer egen sikkerthet, men om trådstarter vil kjøpe jakka og er klar over at det ikke er kvalitet som på Dainese som er Ducati`s offisielle produsent av kjøreklær, ser jeg ikke noe problem med det.
Tross alt bedre enn t-shorte eller dongerijakke som desverre mange også bruker.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av simpson »

Andreas skrev:
simpson skrev: "Alt" er CE godkjent.
Men hva er "godkjent" sikkerhetsutsyr da? Det finnes ikke noen organ som setter en standard og godkjenner utstyr for deg eller meg.
Men innen racing er det forskjellige standarer som kreves for sikkerthetsutstyr men det har ikke noe å gjøre i denne sammenheng.
CE-sertifisert sikkerhetsutstyr til beskyttelse av MC-fører/passasjerer, skal være testet etter to Europeiske standarder. Det er EN-1621-1 og EN-1621-2. Dette gjelder jakke, bukse og ryggskinne. For hjelm så gjelder vell en egen CE EN-standard.

Hvis MC-jakken din kommer med beskyttere hvor dette dokumenteres og er påskrevet, og er godkjent etter disse testene, så er jo det et kvalitetsstempel.

Men de sier jo ingenting om kvaliteten i tekstilene/skinnet og sømmene til selve jakken/buksen...
Du må være klar over at de skal tilfredstille fabrikkens krav til sikkerthet og sørge for at kvaliteten er lik på alle produktene de leverer, ikke tilfredstille noen myndigheter eller andre krav, så det er ikke noen som helts kavlitetstempel i det hele tatt.
Ingenting som heter CE sertifsering siden det ikke er noe som er sertifisert eller har krav til det. Helt riktig at noe heter EN-1621-1 og EN-1621-2.
Dette er en standard, men ikke noe krav fra noen og har ingenting med CE å gjøre.
CE er kun en erklæring og ikke en sertifisering.
Sist redigert av simpson den 13 apr 2013, 19:36, redigert 1 gang totalt.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av knutk »

DrGreve skrev:
Jeg holdt å si, da skjønner jeg hvorfor du kjører Ducati :lol
Er nok bra at du ikke sa det, for det ville jo ikke være så pent sagt. :knegg

Det er vel ingen ting som tilsier at en syerske som bor i Pakistan syr dårligere enn en syerske fra andre steder i verden.

Oppdragsgiver legger premissene for hvordan plagget lages, det være seg valg av stoff og skinn, utforming og produksjonsmetoder så som måten man setter sømmene på, antall sømmer og kunnskap om hvilken del av plagget som trenger ekstra forsterkninger.

Her er det de store rennomerte produsente skiller seg ut fra de ukjente merkene. Ikke sagt at de ukjente nødvendigvis er dårligere, men om man går for de rennomerte så kan man føle seg sikker på at de har kunnskapen som skal til for å lage et plagg som holder dersom behovet melder seg.
Litt sent å finne ut hvorfor jakka var så billig når man feier bortover asfalten i god driv.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av jhn »

Sitat fra artikkelen om CE-merking det ble linket til:
"CE er en deklarasjon fra produsenten om at produktet oppfyller myndighetenes minstekrav til helse, miljø og sikkerhet, og at det holder seg innenfor vedtatte standarder"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av LordShaft »

DrGreve skrev:
LordShaft skrev:Hvis sikkerhet skal stå som 1 prioritet. hva skal du sammenligne med? Hvem skal få bestemme hva som er sikkert? Hva har vi å gå etter?

Jada, det blir gjort tester på diverse kjøreutstyr, men alt for sjeldent og de dekker ikke i nærheten av alle produktene.

Jeg har sett flere tester gjort av uavhengige kilder. Der dyre og veldig annerkjente merker får stryk karakter. Mens billigere produkter går av med seier.

Har vi som kjøpere og kjørere av diverse sikkerhetsutstyr noe garanti for at produktene holder det de lover. Eller er så god som det blir hevdet? Eller skal en stole blindt på at aktører som har vært i markedet lenge bare leverer gode produkt? :scratch
Nei, si det.. Jeg er ihuga fluefisker og har opp igjennom årene fisket i de fleste elver fra Rauma i sør til Alta og Tana i nord. På ett ekskusivt vald i Gaula fisket jeg sammen med overleger og kirurger ansatt ved St Olavs i Trondheim. Siden jeg var på mc-ferie akkurat da, kjørte jeg sykkel( en kompis av meg hadde utstyret mitt i bilen han kjørte) ble det snakk om mc og ulykker ved leirbålet og hva disse legene sa der har brent seg fast i hodet mitt. Bortsett fra noen groteske historier som de har opplevd, så var deres budskap at når noen kommer inn på grunn av mc-ulykker og den skadede hadde ekstern ryggskinne og en kvalitetshjeml så var ikke hode og rygg det de var mest redd for å finne skader på.
Velg selv.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke innlegget ditt :eh
Men jeg har selv jobbet i utrykningsetaten og har sett en del ting som gjør at jeg velger å kjøre med alt kjøreutstyret hele tiden.
Jeg har valgt skinndress på bakgrunn av tester som er gjort av bike. Hjelm på bagrunn av tester jeg har sett på nettet. OSV.
Men hva er kvalitets ryggskinne? Hva er kvalitetshjelm?
Jeg har sett tester av toppmodellene til både arai og schubert å de kommer langt dårligere ut i test en en del av de billige mindre kjente merkene :scratch

Et merke vi har hørt mye om, eller som bruker milliarder på markedsføring er ikke nødvendigvis det beste. Dette var poenget med mitt innlegg ;-)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av DrGreve »

Mitt innlegg startet med "Nei, si det" og det var basert på denne setningen i det innlegget jeg siterte, "Hvis sikkerhet skal stå som 1 prioritet. hva skal du sammenligne med? Hvem skal få bestemme hva som er sikkert? Hva har vi å gå etter?"

Jeg vil tro at de som er leverandører av kjøreklær til blant MotoGP-førere har bedre forutsetninger til å lage kvalitetsprodukter i forhold til en lærsyer i Vietnam?
Jeg vil anta at førerne der har store forutsetninger til å komme med innspill med faglig tyngde til sine leverandører/sponsorer...
De vet hva som kreves av strekkfasthet, sømmer og polstring på de rette stedene basert på de erfaringene de høster på bane og annen motorsport med kjøretøy på 2 hjul.
Men det er bare en synsing fra min side, det begynner å bli en mannsalder siden jeg var i en mc-ulykke hvor jeg fikk teste utstyret.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av LordShaft »

Hehe liker måten du skriver på :thumleft

Jeg er helt enig i deg. Jeg hadde mye heller stolt på et godt anerkjent merke, enn en gatesyerske i burkina faso.
Men det har vist seg mange ganger at det er sunt å være skeptisk, da det viser seg at de vi tror er best i verden til nettopp det å lage sikkerhetsutstyr feiler å lager noe som er mye dårligere en hva en skulle forvente.
Jeg mener hvertfall det er sunt å være skeptisk til de som leverer selv til motogp! jeg har selv sett med egne øyne hva folk er villig til å slurve med for å få kontrakter som er verdt mye kroner.

Brukeravatar
showman
Innlegg: 23
Registrert: 26 jan 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Ducati Monster 695

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av showman »

DrGreve skrev:Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er mitt poeng at man er på ville veier hvis man først prioritere pris, så prioriterer man smak og til slutt sikkerhet.
CE er en norm og produsentene bruker den normen i sin beskrivelse av produktet.
Og man kan jo dra dette enda lengre.. Jeg kjøper jakken fordi den tiltaler meg på utseende og pris, men tar jeg på meg ryggskinne, ødelegger jeg en av premissene for at jeg kjøpte jakken(utseende), så da dropper jeg å ta på meg skinnen..
Jeg holdt å si, da skjønner jeg hvorfor du kjører Ducati :lol

Så virker jo du ganske så prippen og forsiktig også. Ikke rart du kjører en 1000kubikk riskoker. Du må definetivt være av den typen som kjører mc for det sosiale og ikke det risikosøkende/spennings segmentet. Bare får å sette det litt på spissen.

Ja, jeg ser på den jakken pga pris. Har allerede fult utstyr. Skal ha en jakke som jeg kan bruke frem og tilbake til brygga for å kjøpe softis på sommern. Get the picture? Samme pokker om man tryner i en 500krs jakke fra pakistan eller en 4000krs orginal ducati jakke når man kanskje ikke kjører fortere en 40/50km i timen.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av DrGreve »

showman skrev: Så virker jo du ganske så prippen og forsiktig også. Ikke rart du kjører en 1000kubikk riskoker. Du må definetivt være av den typen som kjører mc for det sosiale og ikke det risikosøkende/spennings segmentet. Bare får å sette det litt på spissen.
Nå tror jeg du skal være forsiktig med å generalisere siden man forandrer seg med alderen og vurderer forskjellig i en alder av 50 pluss enn det man gjør når man var 20.
Jeg kjørte roadracing i Nordland før jeg var 19, jeg var med å bygge forløperen av ACR, Røssvoll Motorstadion. Generalen for prosjektet på ACR og primus motor for ACR, Øysten Bentsen er en av mine barndomskamerater og vi har fremdeles daglig kontakt. Naboen min, Steinbakk er bestandig løpsleder når noe skjer på banen og vi prater mye sykkel sammen.
Jeg har hatt alle typer sykler, til og med en Ariel 500 med utvendige støtstenger og en blodtrimmet GSXR som banesykkel, pluss andre såkalte R-sykler. At jeg kjører en lett modifisert riskoker på ca. 120 hk har med å gjøre at jeg elsker motorkarakteristikken og liker å skru på vinteren. Det kan jeg ikke gjøre med en ny sykkel uten å komme i konflikt med garantier og diverse.
Men tilbake til jakken, det er ditt valg, I give a damn :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av Moby »

På enkelte produkter kan det virke som produsenten bare har klistret på et CE merke. Man kan jo noen ganger lure på hva den er verdt. Skinndressen min er hvertfall CE godkjent og følger Cat-1 89/686/EEC standarden

http://www.county-safety-services.com/_ ... 86-EEC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
showman
Innlegg: 23
Registrert: 26 jan 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Ducati Monster 695

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av showman »

DrGreve skrev:
showman skrev: Så virker jo du ganske så prippen og forsiktig også. Ikke rart du kjører en 1000kubikk riskoker. Du må definetivt være av den typen som kjører mc for det sosiale og ikke det risikosøkende/spennings segmentet. Bare får å sette det litt på spissen.
Nå tror jeg du skal være forsiktig med å generalisere siden man forandrer seg med alderen og vurderer forskjellig i en alder av 50 pluss enn det man gjør når man var 20.
Jeg kjørte roadracing i Nordland før jeg var 19, jeg var med å bygge forløperen av ACR, Røssvoll Motorstadion. Generalen for prosjektet på ACR og primus motor for ACR, Øysten Bentsen er en av mine barndomskamerater og vi har fremdeles daglig kontakt. Naboen min, Steinbakk er bestandig løpsleder når noe skjer på banen og vi prater mye sykkel sammen.
Jeg har hatt alle typer sykler, til og med en Ariel 500 med utvendige støtstenger og en blodtrimmet GSXR som banesykkel, pluss andre såkalte R-sykler. At jeg kjører en lett modifisert riskoker på ca. 120 hk har med å gjøre at jeg elsker motorkarakteristikken og liker å skru på vinteren. Det kan jeg ikke gjøre med en ny sykkel uten å komme i konflikt med garantier og diverse.
Men tilbake til jakken, det er ditt valg, I give a damn :)

Oioi, traff vist ett sårt punkt der :) Du trenger ikke forklare deg for meg gammer´n!

Yess, det er mitt valg, i utgangspunktet så var jo det aller første jeg spurte om om noen hadde erfaring med å kjøpe billige skinn jakker på ebay.. kun 1 her inne så langt som har svart, og faktisk _har_ erfaring med det.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av DrGreve »

He, he. Det finnes ikke noe som serveres på nettet som kan såre meg :)
Forøvrig, når jeg begynte å kjøre sykkel, så fantes det ikke ordentlige klær som ga nok beskyttelse og vi var mange ganger mer i slides enn rett opp og det eneste som var tilgjengelig som kunne brukes var klær vi kjøpte på militære overkuddslagre, såkalt ordonansuniform, så jeg vet godt at skinn er bra når sømmer og materialet har skikkelig strekkfasthet, men jeg tviler på at det blir ivaretatt i ett produkt av denne prisklassen. Men det finner du jo ut når noe skjer.
Lykke til :)
Edit: Kom plutselig på at den første hjelmen jeg brukte var en gammel nazihjelm som min onkel fant. Den var kul, men ikke videre sikker som beskyttelse :)
Sist redigert av DrGreve den 14 apr 2013, 00:33, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Kjøreklær fra Pakistan & UK Ebay

Legg inn av jonnykr »

DrGreve skrev:Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er mitt poeng at man er på ville veier hvis man først prioritere pris, så prioriterer man smak og til slutt sikkerhet.
CE er en norm og produsentene bruker den normen i sin beskrivelse av produktet.
Og man kan jo dra dette enda lengre.. Jeg kjøper jakken fordi den tiltaler meg på utseende og pris, men tar jeg på meg ryggskinne, ødelegger jeg en av premissene for at jeg kjøpte jakken(utseende), så da dropper jeg å ta på meg skinnen..
Jeg holdt å si, da skjønner jeg hvorfor du kjører Ducati :lol
Nå er vi litt tilbake til diskusjonen om gul vest. Folk må da få kjøre i hva de vil? Eller uten hva de vil i hvertfall så lenge det ikke er påbudt?
Sist redigert av jonnykr den 14 apr 2013, 00:34, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Svar