Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.jhn skrev:Finnes det altså en mal sier at det er kun konstruksjonen som bestemmer? Hvis meg den.jonnykr skrev:Der tar du nok feil gitt, de selges til og med SOM adventure utgaver, se bilde under. Poenget er at det ikke er motorstørrelsen som er malen for om de regnes som store reisenduroer men vekt og volum, altså fysisk størrelse. Og da må det være egenskapene som er utslagsgivende, ikke pris og hk.jhn skrev:Hvorfor ... fordi jeg sier det .. fordi min rettferdighetsans sier det ... det at det heter rettferdighetsans skulle tilsi at det er en høyst subjektiv sak. Men dette er neppe et svar du vil slå deg til ro med, så...jonnykr skrev:Hvorfor må man sammenligne med sykler med lik størrelse? Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme.jhn skrev:Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".
Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.
(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.
Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet
Det debatten går på slik jeg ser det er hva man får for penga og det kan ikke være tvil om at med en DL650 så får man mye for penga. Selvfølgelig må folk få kjøpe hva de vil, men jeg altså bare påpeker at det finnes et rimeligere alternativ til de dyre merkene.
Jeg har kjørt på grusveier i Finnskogen sammen med en kompis som da hadde DL1000 og vet at det funker. Men, en DL650 er litt lettere og en vektforskjell på ca 47 kg er merkbar ute i skauen når det er smalt og svingete. Så det kommer til slutt an på bruksområdet.
Mye gruskjøring, fordel med en lettere sykkel.
Hvis man sammenligner alt på to sykler ... kjørekomfort, kjøreegenskaper i svinger og på grus, og pris, så synes jeg det er riktig å også sammenligne motor.
Jeg er ikke sikker på at alle vil betegne DL 650 som en av de store reisenduroer eller adventuresykler.
En stor del av prisforskjellen ligger i nettopp motoren, som forøvrig er den eneste forskjellen på 650 og 1000 ... bortsett fra ABS ... vektforskjellen ikke 47 kg, men et sted mellom 8 og 19 kg ... alt etter hvilke kilder man forholder seg til. MC-katalogen sier 197 på 650 og 208 på 1000 ...
For det finnes iNGEN mal som sier at pris og hk bestemmer segmentet en mc tlhører, kun konstruksjonen. Og en DL650 er i størrelse og vekt en stor mc og blir vanskelig å plassere som en mellomklasse Adventure/reiseenduro. De selges også som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. også he i Norge. Jeg tittet mange ganger på en overligger som sto hos Snellingen i fjor til kr 119000.- fullt rigget.
At den selges som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. gjør jo ikke noen forskjell ... det er en mellomklasse-sykkel ... også i følge den testen du linket til.
Her er et par sitater fra testen
"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."
"Under tiden, har DL fått konkurranse fra flere, fine mellomklassemaskiner"
Her er testen
http://www.klikk.no/motor/mc/article261767.ece
Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."
Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:
"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."
"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."
"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".
Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".
Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.
Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her.