jhn skrev:simpson skrev:Andreas skrev:Hva som er rett og ikke, vet ikke jeg. Men her står det en del om CE og de diverse EN-testmetodene for MC-klær:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/te ... ang=4&id=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man vil se på det som et kvalitetsstempel eller ikke, får nå være opp til en og en hver...
Også til trådstarter som bare vil ha en softisturjakke; jeg kjenner til det der. Man skal BARE kjøre ned til sentrum med noen venner å spise is. Men så blir det fort til at det blir en omvei hjem igjen, med snitt en del over 50

Dette er salgsreklame fra Jofama.
Sjekk hva de standardene betyr og se om du føler deg tryggere når du kjører sykkel...
Det er samme krav til alt av verneutstyr som skal selges i EU/EØS.
Salgsreklame ... ja mulig det, men det står jo hvilke krav som stilles ... på disse umerkede jakkene vet vi jo ingenting, annet enn egenskryt.
Jeg antar at disse EN-standardene er korrekt beskrevet ... jeg tviler på at et anerkjent merke som Jofama dikter opp dette.
Mulig det også ligger et element av HMS til de ansatte i CE-merkingen, det er jo også verdt noe ..... for noen
Det er ikke noe de dikter opp, men de referer til EN-standarer.
Det er noe helt annet enn CE merking. Poenget er at du må sjekke hva de EN starden betyr, ikke at det er ett CE merke på dressen.
Du kan lage en dress som er laget etter en eller annen EN standard og du tror dermed at dette er bra siden den er CE merket, men hvis du sjekker hva stardarden betyr, kan det som på eks dressen til moby, være en generell standard for PPE, dvs personlig verneutstyr og den regulerer vernebriller, støvmasker og kjeledresser mm.
Da blir det feil å tro at CE merket er det samme som om at alle fabrikanter bruker samme standard.
Hvis du sjekker de stardardene som Jofama refererer til så har de helt anne spec. enn dressen som moby refererer til.
Så uten å vite hva alle disse kodene betyr er de helt verdiløse for deg som forbruker og brukes derfor som salgstriks siden det ser imponerende ut for uinnvidde.