jhn skrev:jonnykr skrev:jhn skrev:Jeg ser at jeg hadde glemt et ord i siste setninga i mitt forrige innlegg til deg .... det manglet et "ikke"
"Men jeg tror ikke jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden."
Og jeg gjentar, jeg sitter IKKE på fasiten da dette er basert på fakta samt andres beskrivelser, meninger og begrunnelser. Jeg bare gjentar dem, fordi at jeg med min utsøkte og sunne fornuft, eminente logiske evner og en viss erfaring, synes det virker både logisk og fornuftig.

Du unngår glatt å kommentere ting som går i mot ditt syn, og som kommer fra mere troverdige folk enn meg.
Som f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.
"...And now we’re singling out an 800cc BMW adventure bike as a middleweight"
"... If you’re struggling to make sense of all this, just divorce yourself from the “weight” part of middleweight and focus instead on the “middle.” In the adventure class, single-cylinder bikes such as the Suzuki DR-Z400S and Kawasaki KLR650 are considered lightweights, while BMW’s aforementioned 1171cc R1200GS, Yamaha’s 1199cc Super Ténéré and Triumph’s 1215cc Explorer are the category’s heavyweights. The parallel-Twin F800GS slots neatly and logically in the middle (as does Triumph’s Tiger 800XC Triple),"
http://www.cycleworld.com/2012/10/17/bm ... torcycles/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller at "GS 800 er ingen reisenduro."
"...Without a doubt, the BMW F800 GS was our favourite of the adventure series..."
http://uk.askmen.com/cars/motorcycle/bmw-f800-gs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Three top-notch adventure bikes, the KTM 990 Adventure BMW R1200GS Adventure and BMW F800GS ..."
http://www.amazon.co.uk/Arctic-Challeng ... B004WOXDHM" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg synes det virker både logisk og fornuftig å erkjenne at andre kan ha et syn på ting som er minst like riktig som ditt eget.
1. Nei et er ikke det jeg sier. Jeg sier at den av mange regnes som en stor reisenduro fordi den er storvokst. At andre plasserer den i mellomklassen forandrer ikke det.
2. Men GS800 ER ingen reiseenduro. Den er mye nærmere en ren enduoro og har i motsetning til reisenduroene med unntak av KTM990/1190, lagt MEST vekt på grus og offroad. Derav høyere bakkeklaring, smalere sete, lengere fjæringsvei og 21 tommers framhjul og eikefelger.
3. Og jeg skriver jo selv at en GS800 er mer en Adventure enn en stor reisenduro fordi den er som en mindre og smalere MC er mer EGNET uttafor asfalten. Det du gjør feil er å sammenkoble reisenduro og adventure og da blir det rot. For det har nødvendigvis ikke noe med hverandre å gjøre, samtidig som det KAN henge sammen avhengig av konstruksjon og anvendelighet. F.eks. har en GS1200 Adventure høyere bakkeklaring enn en vanlig GS1200. Og det er ikke for moro skyld, men av rent praktiske årsaker da bakkeklaringen er viktigere for en Adventure enn for en reisenduro.
En GS1200 Adventure er ikke en GS1200 med kofferter, det er en egen konstruksjon hvor man har lagt mer vekt på offroad egenskapene. GS1200 Adventure er en egen modell. KTM 990 Adventure også. Men der er forskjellene mellom modellene mindre da hovedsatsingen til KTM er nettopp offroadegenskaper. Derfor taper den litt på komfortsiden på asfalt sammenlignet med GS1200, ST1200. Tiger 1200.
Men dette ER jo ikke snakk om å ha "syn på ting". Dette er å lese seg til kunnskap, se på fakta og bruke sunn fornuft. Det ER ikke noe som heter "reisenduro". Det har bare utviklet seg et begrep som etter hvert har spredd seg. Det er heller ikke noe som i utgangspunktet heter "Adventuresykler". Det er også et skapt begrep basert på BRUKEN av ulike modeller og størrelser, men ingen spesielle modeller eller merker har skapt det begrepet.
At det har blitt et såpass populært begrep og et konsept som selger godt og som derfor har fått f.eks. BMW og KTM til å kalle et par modeller for Adventure, forandrer ikke fakta her. Det er den nye trenden når å assosiere seg med begrepet "Eventyrer" "Oppdagelsesreisende" og det selger godt.
Men disse store syklene unntatt KTM, er de som faktisk er MINST egnet som "Adventuresykler" fordi de er såpass store, noe som faktisk skaper fysiske begrensninger, altså om vi skal holde på det de aller fleste assosierer med adventurekjøring, kjøring uttafor allfarvei.
For ekte adventurekjøring har regelen alltid vært, lettest mulig og det gjelder enda. Det du kaller lettvektere er faktisk de mest anvendelige adventuresyklene, så sant eventyret ikke er å ligge å marsje i 500 mil på asfalten eller å kjøre på "vanlige" grusveier. For, det er BRUKEN som avgjør, ikke kubikk, hk og merke.