Yupp!jhn skrev:Jeg vet forsåvidt hva ord som "reise", "enduro" og "store" betyr.jonnykr skrev:Fordi det ligger i ordet:jhn skrev:
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".
Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.
GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.
1. Reise=synonymt med langturer hvor komfort og vindbeskyttelse har vært et krav.
2. Enduro= Fordi de fungerer bra på grusveier også med fjæring og oppsett konstruert for det.
3. De såkalte "store" reisenduroene har oftest 19 framhjul for bedre stabiltiet på asfalt og langturer.
4. De har brede seter for komfort spesielt på lengere turer.
Jeg husker jo når Transalp kom med sin 700 og 19 framhjul kontra 21 som på alle modeller inntil da. Da var "tonen" i MC media litt kritiske fordi at man mente at med det så hadde Transalpen forlatt sine tradisjoner og blitt mer asfaltrettet..
Men når du sier:
"GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro"
Så virker du meget bastant, og sikker i din sak ... som om det er noen offisielle kriterier som skal oppfylles før en sykkel kan kalles en "reiseenduro", som du har lest deg til.
Et av de kriteriene er tydeligvis et min. antall kvadrat-cm på vindskjerm, og en kåpe.
Det er vel få store reiseenduroer som har noe særlig kåpe å prate om
Igjen så virker du meget sikker i din sakjonnykr skrev:
GS800
Ja en høy MC men ingen "stor" MC. Min AT er større, bredere, høyere og kraftigere altså i fysisk størrelse/volum.
1. Den har ingen kåpe eller spesiell vindbeskyttelse utover utformingen av tanken og en liten vindskjerm.
2. Den har 21 framhjul for bedre grus/offroad egenskaper.
3. Den har smalere førersete for bedre "handling" under aktiv kjøring hvor man må bevege seg på sykkelen.
Så min påstand er at GS800 og Tiger800 XC er konstruert som enduroer hvor det er grus/offroad egenskapene som står i fokus. Og da sier det seg selv at en fysisk mindre MC er enklere å håndtere når det blir trangt og smalt. Utstikkende sylindere f.eks. vil i den sammenhengen være et handicap.
Men selvfølgelig kan man kjøre langtur på asfalten med de også, men det er ikke det de er konstruert for.
Men jeg sier ikke at de ikke kan kjøres på asfalt og relativt komfortabelt også, men HOVEDFOKUSET i de konstruksjonene som garantert er meget nøye gjennomtenkt, er lagt på enduro/grus/offroad. De er mere "hardcore" enduro, enn sine større brødre.
Når det er sagt synes jeg at Triumph Tiger 800 XC ser ut som en spennende Motorsykkel.