Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.
Fordi det ligger i ordet:

1. Reise=synonymt med langturer hvor komfort og vindbeskyttelse har vært et krav.
2. Enduro= Fordi de fungerer bra på grusveier også med fjæring og oppsett konstruert for det.
3. De såkalte "store" reisenduroene har oftest 19 framhjul for bedre stabiltiet på asfalt og langturer.
4. De har brede seter for komfort spesielt på lengere turer.

Jeg husker jo når Transalp kom med sin 700 og 19 framhjul kontra 21 som på alle modeller inntil da. Da var "tonen" i MC media litt kritiske fordi at man mente at med det så hadde Transalpen forlatt sine tradisjoner og blitt mer asfaltrettet..
Jeg vet forsåvidt hva ord som "reise", "enduro" og "store" betyr.
Men når du sier:
"GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro"
Så virker du meget bastant, og sikker i din sak ... som om det er noen offisielle kriterier som skal oppfylles før en sykkel kan kalles en "reiseenduro", som du har lest deg til.
Et av de kriteriene er tydeligvis et min. antall kvadrat-cm på vindskjerm, og en kåpe.
Det er vel få store reiseenduroer som har noe særlig kåpe å prate om
jonnykr skrev:
GS800
Ja en høy MC men ingen "stor" MC. Min AT er større, bredere, høyere og kraftigere altså i fysisk størrelse/volum.

1. Den har ingen kåpe eller spesiell vindbeskyttelse utover utformingen av tanken og en liten vindskjerm.
2. Den har 21 framhjul for bedre grus/offroad egenskaper.
3. Den har smalere førersete for bedre "handling" under aktiv kjøring hvor man må bevege seg på sykkelen.

Så min påstand er at GS800 og Tiger800 XC er konstruert som enduroer hvor det er grus/offroad egenskapene som står i fokus. Og da sier det seg selv at en fysisk mindre MC er enklere å håndtere når det blir trangt og smalt. Utstikkende sylindere f.eks. vil i den sammenhengen være et handicap.

Men selvfølgelig kan man kjøre langtur på asfalten med de også, men det er ikke det de er konstruert for.
Igjen så virker du meget sikker i din sak
Yupp!
Men jeg sier ikke at de ikke kan kjøres på asfalt og relativt komfortabelt også, men HOVEDFOKUSET i de konstruksjonene som garantert er meget nøye gjennomtenkt, er lagt på enduro/grus/offroad. De er mere "hardcore" enduro, enn sine større brødre.

Når det er sagt synes jeg at Triumph Tiger 800 XC ser ut som en spennende Motorsykkel. :yeyeye
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av EasyRider »

@jonnykr

Har du vudert KTM sine sykkler?


Synes de er spennde, siden de virker til å ha mer fokus på off-road (grus) en de fleste andre. 21" og 18" eike hjul osv.

For min del har jeg lyst til å teste både 990 adventure R og 1190 Adventure med og uten R.

Minuset med de må bli kun kjede drift.. Hvis du hadde planer om å reise verden rundt. tanke på vedlikehold.

Ser også at service intervall på 1190 nå er 15000 km. Endelig begynner det å gå i riktig retning der også.

Men en ting taler nok i mot :D
Ikke noe japansk kvalitet der i gården :knegg
Sist redigert av EasyRider den 16 apr 2013, 13:52, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:Nå kommer jeg sikkert til å få juling på første treff, men skit au, jeg kaster inn en brannfakkel til. :P :p

Jeg mener også at å putte disse store tur/reiseenduroene inn i en felles betegnelse som "Adventure" sykler er helt feil. Jeg skjønner jo at det er en bevisst imageoppbygging som trigger den "oppdagelsesreisende" tøffingen i mannen, men faktum er at de aller færreste av dem vil noensinne få oppleve kjøring utenfor allfarvei i noen grad. Kansje de får snust på en grusvei "light" i ny og ne.

Selvfølgelig finnes det hederlige unntak, men jeg snakker om de fleste.

Adventurekjøring har så lenge jeg kan huske handlet om å kjøre nettopp utenfor allfarvei. Der hvor ikke så mange ferdes og som krever sitt av både fører og utstyr og uten følgebiler, kameracrew og rullende verkstedsbil og mekanikere.

Derfor mener jeg at de fleste "store" reisenduroer egentlig like gjerne kan kalles DualSport Touring Bikes. Eller som før i tia, flerbruks eller allround sykler.

For det er jo bruken av Motorsykkelen altså om man har utenfor allfarvei som en mal, som avgjør hva slags MC det er. Det er jo DER eventyret ligger, hos den enkelte fører og dennes BRUK av sin Motorsykkel. Så en litt modifisert Suzuki DRZ400 som kjøres ute i villmarken er jo mye mer adventuresykkel en en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige.

Jeg mener ikke å være slem, men jeg er litt opptatt av dette og synes det er en artig diskusjon. :thumleft

Og husk, dette er ikke en kritikk av folks valg av MC for selvfølgelig har ikke jeg noe med det og folk må jo selv velge hva de vil prioritere angående bruk, men en refleksjon over begrep som Reisenduro, Adventuresykkel, o.s.v.
Det er vel de som konstruerer sykkelen som har definisjonsmakten her ... de konstruere en sykkel som er egnet for, i dette tilfellet, "eventyr" på asfalt, grus og litt utafor grusen også ... hva den enkelte fører velger å bruke den til, forandrer ikke konstruksjonen, og heller ikke navnet til sykkelen ... sykkelen er fremdeles i "Adventure" klassen, selv om den står i stue på utstilling.
Om du har aldri så mange følgebiler med, så forandrer heller ikke det noe på sykkelens konstruksjon eller mente bruksområde.
De fleste "store" reisenduroer kalles jo både DualSport-, flerbruks-, allround-, allroad-, eventyr- og adventure-sykler.

Jeg mener det var en litt feilslått vinkling på dette ... en annen vinkling kunne vært:
Hvorfor kjøper/kjører folk en adventuresykkel som f.eks en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige, elns.
Sist redigert av jhn den 16 apr 2013, 13:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

For øvrig, grunnen til at en GS800 er høy er fordi man har lagt vekt på større bakkeklaring for bruk offroad. På GS1200 så er forskjellen i sittehøyden på en vanlig GS1200 og en adventure ca 4 cm. Igjen, grunnet økt bakkeklaring som gjør den mer egnet offroad.

Så dette er ikke tilfeldigheter., men nøye planlagt etter bruksområde. :mk
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:For øvrig, grunnen til at en GS800 er høy er fordi man har lagt vekt på større bakkeklaring for bruk offroad. På GS1200 så er forskjellen i sittehøyden på en vanlig GS1200 og en adventure ca 4 cm. Igjen, grunnet økt bakkeklaring som gjør den mer egnet offroad.

Så dette er ikke tilfeldigheter., men nøye planlagt etter bruksområde. :mk
He he, jeg har vel aldri hatt mistanke om det er tilfeldigheter som avgjør hvordan en sykkel får det utseende og de egenskaper den ender opp med

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

EasyRider skrev:@jonnykr

Har du vudert KTM sine sykkler?


Synes de er spennde, siden de virker til å ha mer fokus på off-road (grus) en de fleste andre. 21" og 18" eike hjul osv.

For min del har jeg lyst til å teste både 990 adventure R og 1190 Adventure med og uten R.

Minuset med de må bli kun kjede drift.. Hvis du hadde planer om å reise verden rundt. tanke på vedlikehold.

Ser også at service intervall på 1190 nå er 15000 km. Endelig begynner det å gå i riktig retning der også.

Men en ting taler nok i mot :D
Ikke noe japansk kvalitet der i gården :knegg
KTM ja, selvfølgelig. :yeyeye Er man interessert i grus/offroad så kommer man ikke utenom KTM. KTM 990 Adventure er min drømmesykkel. Den er mye mer hardcore enduro en de andre men litt mindre komfortabel på asfaltten. Men hvem i svarte bryr seg om det? Ikke jeg i hvertfall, for for meg er asfalt kun en påtvunget transportetappe til nærmeste grusvei. :yeyeye

Har sett noen tester av KTM 1190 også og det ser ikke gæli ut det. Hadde for øvrig klart meg med en 950 Adventure også jeg. :thumleft

Personlig ser jeg ikke på kjededrift som et problem. Mange foretrekker det utenfor allfarvei, for ryker kardangen så sitter du der om du ikke har med deg en i reserve og det koster litt, mens et par ekstra kjede og drevpakker og et par løse kjedelåser i tillegg, er en rimelig sikkerhet og enkelt å bytte.

Folk har reist verden rundt med "kjedesykler" mange ganger. Transalper f.eks. Africa Twin. Super Tenere 750. Ulike mindre sykler som Suzuki DRZ, f.eks. Og på de artiklene jeg har lest og videoene jeg har sett, så er de like blide de. :thumleft

Orker man ikke å vaske og smøre et kjede, ja da får man finne på noe annet å gjøre spør du meg. HeHe :P :p Det må da være den minste utfordingen for en hardcore adventure fører.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:Nå kommer jeg sikkert til å få juling på første treff, men skit au, jeg kaster inn en brannfakkel til. :P :p

Jeg mener også at å putte disse store tur/reiseenduroene inn i en felles betegnelse som "Adventure" sykler er helt feil. Jeg skjønner jo at det er en bevisst imageoppbygging som trigger den "oppdagelsesreisende" tøffingen i mannen, men faktum er at de aller færreste av dem vil noensinne få oppleve kjøring utenfor allfarvei i noen grad. Kansje de får snust på en grusvei "light" i ny og ne.

Selvfølgelig finnes det hederlige unntak, men jeg snakker om de fleste.

Adventurekjøring har så lenge jeg kan huske handlet om å kjøre nettopp utenfor allfarvei. Der hvor ikke så mange ferdes og som krever sitt av både fører og utstyr og uten følgebiler, kameracrew og rullende verkstedsbil og mekanikere.

Derfor mener jeg at de fleste "store" reisenduroer egentlig like gjerne kan kalles DualSport Touring Bikes. Eller som før i tia, flerbruks eller allround sykler.

For det er jo bruken av Motorsykkelen altså om man har utenfor allfarvei som en mal, som avgjør hva slags MC det er. Det er jo DER eventyret ligger, hos den enkelte fører og dennes BRUK av sin Motorsykkel. Så en litt modifisert Suzuki DRZ400 som kjøres ute i villmarken er jo mye mer adventuresykkel en en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige.

Jeg mener ikke å være slem, men jeg er litt opptatt av dette og synes det er en artig diskusjon. :thumleft

Og husk, dette er ikke en kritikk av folks valg av MC for selvfølgelig har ikke jeg noe med det og folk må jo selv velge hva de vil prioritere angående bruk, men en refleksjon over begrep som Reisenduro, Adventuresykkel, o.s.v.
Det er vel de som konstruerer sykkelen som har definisjonsmakten her ... de konstruere en sykkel som er egnet for, i dette tilfellet, "eventyr" på asfalt, grus og litt utafor grusen også ... hva den enkelte fører velger å bruke den til, forandrer ikke konstruksjonen, og heller ikke navnet til sykkelen ... sykkelen er fremdeles i "Adventure" klassen, selv om den står i stue på utstilling.
Om du har aldri så mange følgebiler med, så forandrer heller ikke det noe på sykkelens konstruksjon eller mente bruksområde.
De fleste "store" reisenduroer kalles jo både DualSport-, flerbruks-, allround-, allroad-, eventyr- og adventure-sykler.

Jeg mener det var en litt feilslått vinkling på dette ... en annen vinkling kunne vært:
Hvorfor kjøper/kjører folk en adventuresykkel som f.eks en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige, elns.
Selvfølgelig er det ikke de som konstruerer sykkelen som har definisjonsmakten her. Hele poenget med begrepet "eventyrkjøring" har så lenge jeg kan huske vært å kjøre utenfor allfarvei. Begrepet "Adventure" sykler som et eget segment, er noe som har kommet i fokus i de senere år. Før ble de kalt "DualSport" fordi de ble konstruert for å kunne kjøres på ulike underlag. De var ikke best til noe, men gode til alt.

"The BMW R1200GS and R1200GS Adventure are motorcycles manufactured in Berlin, Germany by BMW Motorrad, part of the BMW group. It is one of the BMW GS family of dual sport motorcycles."

Begrepet Adventuresykkel kommer først og fremst fra ordet Motorcycle Adventures, som etter hvert har blitt konvertert til Adventure Motorcycles. At BMW og andre i de senere år kaster seg på denne trenden spesielt etter filmene til Ewan McGregor og Charley Boorman som BMW har tjent rått på i forhold til imageoppbygging av GS serien, er jo selvfølgelig.

De er jo ikke dumme, de VET, at det selger og melker selvfølgelig den kua for alt det er verdt. De VET at mange der ute kjøper seg adventureimaget gjennom motorsykkelen. Som f.eks. Harley Davidson som har solgt rått på imaget fra filmen Easy Rider og som de selv innrømmer, koblingen til HA og deres badass biker image.

Valg av motorsykkel, ekstraustyr og kjøreutstyr henger også nøye sammen. Det er stil, uniformering og mote. Men viktigst og det de selger mest på, er imageoppbygging. Folk liker å identifisere seg med spesielle imager gjennom valg av kjøretøy og uniformering.

Men opprinnelig var det BRUKEN av Motorsykkelen utenfor allfarvei som definerte dette, ikke MC produsentene. De lagde DualSport motorsykler de.

Men det mange glemmer, er at syklene til McGregor og Charley Boorman GS1150, var spesialbygde/utrustet fra fabrikk, de hadde med seg følgebiler innkludert en verkstedsbil, mekanikere kameracrew, o.s.v. De glemmer at trass i at dette var spesialbygde sykler, så brøt Kameramannens GS 1150 løpet da ramma knakk i Mongolia og Ramma på McGregors GS1150 brakk på 2 steder i Siberia men ble sveiset og 2 ganger måtte McGregor pumpe vann ut av motoren på sin GS ved elvekryssinger.

Så uten dette teamet rundt seg, så hadde ALDRI 2 av 3 BMW GS1150 fullført løpet.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Jonnykr, du sa
""GS 800 er ingen reisenduro."
Her er noen sitater fra noen tester. Den blir også kalt "mellomklasse- adventuresykkel

"...Without a doubt, the BMW F800 GS was our favourite of the adventure series..."
http://uk.askmen.com/cars/motorcycle/bmw-f800-gs.html


"...And now we’re singling out an 800cc BMW adventure bike as a middleweight"
"... If you’re struggling to make sense of all this, just divorce yourself from the “weight” part of middleweight and focus instead on the “middle.” In the adventure class, single-cylinder bikes such as the Suzuki DR-Z400S and Kawasaki KLR650 are considered lightweights, while BMW’s aforementioned 1171cc R1200GS, Yamaha’s 1199cc Super Ténéré and Triumph’s 1215cc Explorer are the category’s heavyweights. The parallel-Twin F800GS slots neatly and logically in the middle (as does Triumph’s Tiger 800XC Triple),"
http://www.cycleworld.com/2012/10/17/bm ... torcycles/


"Three top-notch adventure bikes, the KTM 990 Adventure BMW R1200GS Adventure and BMW F800GS ..."
http://www.amazon.co.uk/Arctic-Challeng ... B004WOXDHM

Men til dette som du sa:
"Selvfølgelig er det ikke de som konstruerer sykkelen som har definisjonsmakten her. Hele poenget med begrepet "eventyrkjøring" har så lenge jeg kan huske vært å kjøre utenfor allfarvei. Begrepet "Adventure" sykler som et eget segment, er noe som har kommet i fokus i de senere år. Før ble de kalt "DualSport" fordi de ble konstruert for å kunne kjøres på ulike underlag. De var ikke best til noe, men gode til alt."
Om produsenten kaller sykkelen for Adventure, reiseenduro eller dual-sport ... som i praksis antageligvis betyr det samme ... og sykkelen er konstruert på en måte som gjør at den egner seg til kjøring utafor allfarvei ... ja, da er det en Adventure, reiseenduro eller dual-sport, selv om eieren velger å kjøre bare på Karl Johan ... til tross for at du påstår noe annet.
:-)å

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Jonnykr, du sa
""GS 800 er ingen reisenduro."
Her er noen sitater fra noen tester. Den blir også kalt "mellomklasse- adventuresykkel

"...Without a doubt, the BMW F800 GS was our favourite of the adventure series..."
http://uk.askmen.com/cars/motorcycle/bmw-f800-gs.html


"...And now we’re singling out an 800cc BMW adventure bike as a middleweight"
"... If you’re struggling to make sense of all this, just divorce yourself from the “weight” part of middleweight and focus instead on the “middle.” In the adventure class, single-cylinder bikes such as the Suzuki DR-Z400S and Kawasaki KLR650 are considered lightweights, while BMW’s aforementioned 1171cc R1200GS, Yamaha’s 1199cc Super Ténéré and Triumph’s 1215cc Explorer are the category’s heavyweights. The parallel-Twin F800GS slots neatly and logically in the middle (as does Triumph’s Tiger 800XC Triple),"
http://www.cycleworld.com/2012/10/17/bm ... torcycles/


"Three top-notch adventure bikes, the KTM 990 Adventure BMW R1200GS Adventure and BMW F800GS ..."
http://www.amazon.co.uk/Arctic-Challeng ... B004WOXDHM

Men til dette som du sa:
"Selvfølgelig er det ikke de som konstruerer sykkelen som har definisjonsmakten her. Hele poenget med begrepet "eventyrkjøring" har så lenge jeg kan huske vært å kjøre utenfor allfarvei. Begrepet "Adventure" sykler som et eget segment, er noe som har kommet i fokus i de senere år. Før ble de kalt "DualSport" fordi de ble konstruert for å kunne kjøres på ulike underlag. De var ikke best til noe, men gode til alt."
Om produsenten kaller sykkelen for Adventure, reiseenduro eller dual-sport ... som i praksis antageligvis betyr det samme ... og sykkelen er konstruert på en måte som gjør at den egner seg til kjøring utafor allfarvei ... ja, da er det en Adventure, reiseenduro eller dual-sport, selv om eieren velger å kjøre bare på Karl Johan ... til tross for at du påstår noe annet.
:-)å
HeHe, ja men jeg har jo forklart dette. :roll Hva de KALLES i dag er irrelevant.
Og nei, DualSport og Reisenduro betyr ikke det samme. F.eks. en Suzuki DR650 kalles en DualSport , men en "reisenduro" er det definitivt ikke. :D Og den er definitivt ikke konstruert for det heller. Men den kan fint kjøres på asfalt på kortere dagsturer, men det gjør den ikke til en "resieenduro".

DualSport kan best oversettes med flerbruksykkel. Og defineres kun med at den kan brukes på flere underlag, altså on/offroad. Derigjen vil produsentens satsningsområde med konstruksjonen avgjøre mye. En DR650RSE er konstruert som en lett ca 160 kg ensylindret grus/offroad sykkel som man kan kjøre på asfalten med også fordi den har kåpe og vindskjerm. Men som en endunker med kraftige vibrasjoner så er den definitivt ikke en reiseenduro, men en DualSport.

De har også en DR650SE som uten kåpe, oppned gaffel, kraftigere ramme og fjæring, som er en ren enduro. Mange kjører disse langt og lenge på asfalt også, men det kvalifiserer dem ikke til å bli kalt reisenduro.

Det som spesifiserer reisenduroer og det ligger jo i dagen, er at de har motor nok til uanstrengt kjøring på lange dagsetapper på asfalten. De er gjerne litt lavere altså bakkeklaring da det er gunstig i høyere hastigheter med tanke på aerodynamikk og tyngdepunkt=kjøreegenskaper. 19 tommers hjul foran og 17 bak gjør de stødigere på asfalt i høyere hastigheter. De satser på komfort for lange reiser med brede seter og god vindbeskyttelse. De satser på motorer med lite vibrasjoner også for komfort på lange turer.

Så hva de av ulike motiver kalles er irrelevant, det er hva de er konstruert for som bestemmer om det er en DualSport, Flerbrukssykkel eller en resienduro. En DualSport KAN være en reisenduro, men ikke nødvendigvis.

Adventuresykkel er et begrep som har kommet i vinden de siste 10 åra kansje, pluss/minus. Men det er et skapt begrep som kommer fra motorsykkel-eventyr. Altså fra den type bruk av ULIKE merker og størrelse motorsykler. F.eks. er jo Suzuki DRZ 400 og KTM 450/640 mye mer brukt som Adventuresykler enn BMW GS1200, fordi at DE utenfor asfalten er lettere, mer kjørbare og letthåndterlige, lettere å løfte uten hjelp ved velt og MYE MER anvendelige og fleksible enn en stor og tung MC. Spesielt når man ikke har med seg følgebiler, mekanikere, o.s.v.

Så, det er bruken som avgjør om en DualSport eller en enduro som f.eks. Suzuki DRZ 400 og KTM 450/640, og lignende, eller en GS1200 er en eventyrsykkel. Å putte det på som etternavnet på en DualSport gjør den ikke til en eventyrsykkel.

Så, sånn er det med dett! :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev: HeHe, ja men jeg har jo forklart dette. :roll Hva de KALLES i dag er irrelevant.
Det som er relevant er tydeligvis det du mener er fasiten ... at produsenter og testere og andre motorsyklister mener at f.eks en 650-700- 800 adventure-sykkel er mellomklasse-adventure ... eller at GS 800/Tiger 800 er en adventure, det er fulstendig irrelevant ... fordi du mener noe annet.
Din utredning om dual-sport, reiseenduro og adventure kan sikkert ha noe riktighet i seg ... men som jeg sa, i PRAKSIS, så flyter disse begrepene i hverandre .. og det er langt fra alle som er like pinlig nøyaktig og pirkete i dette som du.
Men jeg tror jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Bosted: Hedmark

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av teeU »

Her har dere en skikkelig dual Sport(ster), XLCH.
Disse var å få med høyt eksosanlegg og bukplate for enduro, eller normalt anlegg for asfalt :thumleft

...og selvfølgelig er det et eventyr om veien er asfaltert.


Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

teeU skrev:Her har dere en skikkelig dual Sport(ster), XLCH.
Disse var å få med høyt eksosanlegg og bukplate for enduro, eller normalt anlegg for asfalt :thumleft

...og selvfølgelig er det et eventyr om veien er asfaltert.


Bilde
Dette er nok et eventyr uansett underlag og hvor man måtte finne på å bruke den :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev: HeHe, ja men jeg har jo forklart dette. :roll Hva de KALLES i dag er irrelevant.
Det som er relevant er tydeligvis det du mener er fasiten ... at produsenter og testere og andre motorsyklister mener at f.eks en 650-700- 800 adventure-sykkel er mellomklasse-adventure ... eller at GS 800/Tiger 800 er en adventure, det er fulstendig irrelevant ... fordi du mener noe annet.
Din utredning om dual-sport, reiseenduro og adventure kan sikkert ha noe riktighet i seg ... men som jeg sa, i PRAKSIS, så flyter disse begrepene i hverandre .. og det er langt fra alle som er like pinlig nøyaktig og pirkete i dette som du.
Men jeg tror jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden.
HeHe, jeg viser til hva andre mener er fasiten. Det er ikke noe jeg har funnet på sjøl. Og jeg, kombinert med min utsøkte sunne fornuft, mener at dette virker både troverdig og ikke minst logisk. :D

For det å kalle noe Super SS Rally GT Fastback Hardtop Sprint gjør den ikke automatisk til noe av dette. Og beviset på det kommer her: :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=iP_gxeLLq6E[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
teeU skrev:Her har dere en skikkelig dual Sport(ster), XLCH.
Disse var å få med høyt eksosanlegg og bukplate for enduro, eller normalt anlegg for asfalt :thumleft

...og selvfølgelig er det et eventyr om veien er asfaltert.


Bilde
Dette er nok et eventyr uansett underlag og hvor man måtte finne på å bruke den :knegg
Men, det gør den ikke til en Adventure sykkel. :D

Og ikke er den Japansk heller.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Jeg ser at jeg hadde glemt et ord i siste setninga i mitt forrige innlegg til deg .... det manglet et "ikke"
"Men jeg tror ikke jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden."

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

teeU skrev:Her har dere en skikkelig dual Sport(ster), XLCH.
Disse var å få med høyt eksosanlegg og bukplate for enduro, eller normalt anlegg for asfalt :thumleft

...og selvfølgelig er det et eventyr om veien er asfaltert.


Bilde
Kjenner en med en 1960 modell tilsvarende. Dessverre er den gjort om med annen sal, tank, bakskjerm, o.s.v. på bekostning av orginalutseendet som er lik den på bildet med solo sete. :D
Sist redigert av jonnykr den 16 apr 2013, 18:03, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Her er,n, 1960 Harley Davidson XLCH. :thumleft En liten avsporing, men den står jo på grusen, så da er det vel en reisenduro. :knegg

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZrcEecxIA0k[/video]

Og denne, også filmet på grusunderlag siden jeg er i gang. :thumleft 1981 Harley Davidson XLS 1000 Sportster BlowOut. :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZMf3p1G6Idc[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Jeg ser at jeg hadde glemt et ord i siste setninga i mitt forrige innlegg til deg .... det manglet et "ikke"
"Men jeg tror ikke jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden."
Og jeg gjentar, jeg sitter IKKE på fasiten da dette er basert på fakta samt andres beskrivelser, meninger og begrunnelser. Jeg bare gjentar dem, fordi at jeg med min utsøkte og sunne fornuft, eminente logiske evner og en viss erfaring, synes det virker både logisk og fornuftig. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 4470f438fb

Dette er reise-enduro

18. mai 2007

Navnet er altså reise-enduro, men ikke la deg lure av ordet enduro. Dette er sykler som skal gå vei, de har ingenting i terrenget å gjøre. Reise-enduroene veier opp mot det doble en ekte enduro, og har normalt heller ikke dekk som er egnet til å forsere skog og mark på en forsvarlig måte. Derimot kan det være umåtelig morsomt å kjøre denne type sykler på grusveier, i alle fall de mest ekstreme i familien.

Skal begrepet enduro ha noen som helst mening, er det noen forutsetninger som må ligge til grunn.

Lav vekt. Reise-enduroene veier fulltanket ca 230 – 240 kilo, mens en ekte 450 cc enduro veier 130 – 140 kilo.

Lang fjæringsvei. På en enduro er fjæringsveien 30 – 35 cm, mens en reise-enduroen har 15 – 21 cm. KTM Adventure S er unntaket med 26,5 cm.

God bakkeklaring. Endurosykkelen skal kjøre over stokk og stein. Bakkeklaringen er god og derfor er setet høyt. En reise-enduro er lavere og det skal lite til før det smeller under motoren.

Knastedekk. Med grove dekk kommer en endurosykkel seg fram overalt. Reise-enduroen er utstyrt med dekk som passer best til asfalt.

Tåle en velt. Går du i bakken med en reise-enduro, flakser tusenlappene ut av vinduet ditt og inn den vidåpne døren til mc-forhandleren. En ekte enduro tåler utallige velt.

Stående. På endurosykkelen gir det best å kjøre stående over vanskelige partier, på reise-enduroen er det mest naturlig å sitte.

Begrepet reise-enduro har kanskje fått seg en knekk, men det er ingen grunn til å henge med hodet. For fremdeles er det slik at dette er en fin reisesykkel, og kjøringen kan være trivelig selv om underlaget er dårlig og vanskelig. Og nettopp her ligger hovedforskjellen til en vanlig touringsykkel som trives best på jevn asfalt.

På enkelte områder kan en reise-enduro sammenliknes med en ”gate-offroader”. Fellestrekk som bunnpanne som beskytter motoren, bredt styre og håndskydd, og høyt plassert eksosanlegg binder de to segmentene sammen. Imidlertid er det tre vesentlige forskjeller. Gate-offroaderen er mindre og lettere, og motoren er ikke så kraftig.

Samtidig kan reise-enduroen også sammenliknes med en touringsykkel. Du sitter oppreist bak en kåpe og det er god plass til beina. Med sidevesker er det god mulighet til å ta med bagasje. Motoren er kraftig, og det er godt moment på relativt moderate turtall.

Man kan hevde at en reise-enduro er en mellomting av en touringsykkel og en offroader.

Nå er det slik at det er stor forskjell på reise-enduroene. I den ene enden av skalaen har vi Buell Ulysses som er et rent asfaltdyr. I motsatt ende finner vi KTM 990 Adventure S som har raske grusveier som sin spesialitet. Mellom disse to ytterpunktene finner vi modeller som BMW 1100/1150/1200 GS, Honda Varadero, Suzuki V-Strom, Triumph Tiger og Aprilia Navigator.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:Jeg ser at jeg hadde glemt et ord i siste setninga i mitt forrige innlegg til deg .... det manglet et "ikke"
"Men jeg tror ikke jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden."
Og jeg gjentar, jeg sitter IKKE på fasiten da dette er basert på fakta samt andres beskrivelser, meninger og begrunnelser. Jeg bare gjentar dem, fordi at jeg med min utsøkte og sunne fornuft, eminente logiske evner og en viss erfaring, synes det virker både logisk og fornuftig. :thumleft
Du unngår glatt å kommentere ting som går i mot ditt syn, og som kommer fra mere troverdige folk enn meg.
Som f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.

"...And now we’re singling out an 800cc BMW adventure bike as a middleweight"
"... If you’re struggling to make sense of all this, just divorce yourself from the “weight” part of middleweight and focus instead on the “middle.” In the adventure class, single-cylinder bikes such as the Suzuki DR-Z400S and Kawasaki KLR650 are considered lightweights, while BMW’s aforementioned 1171cc R1200GS, Yamaha’s 1199cc Super Ténéré and Triumph’s 1215cc Explorer are the category’s heavyweights. The parallel-Twin F800GS slots neatly and logically in the middle (as does Triumph’s Tiger 800XC Triple),"
http://www.cycleworld.com/2012/10/17/bm ... torcycles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller at "GS 800 er ingen reisenduro."

"...Without a doubt, the BMW F800 GS was our favourite of the adventure series..."
http://uk.askmen.com/cars/motorcycle/bmw-f800-gs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Three top-notch adventure bikes, the KTM 990 Adventure BMW R1200GS Adventure and BMW F800GS ..."
http://www.amazon.co.uk/Arctic-Challeng ... B004WOXDHM" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes det virker både logisk og fornuftig å erkjenne at andre kan ha et syn på ting som er minst like riktig som ditt eget.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av tagesk »

Bilde
jonnykr skrev: Tåle en velt. Går du i bakken med en reise-enduro, flakser tusenlappene ut av vinduet ditt og inn den vidåpne døren til mc-forhandleren. En ekte enduro tåler utallige velt.
Om vi bruker norske ord, så er det åpenbart forskjell mellom en terrengsykkel som du står og kjører i gangfart over røtter
eller suser avgårde så grusen spruter på en bygdevei, på ene siden, og en tungt lastet eventyrsykkel som du og Hustruen
drar til Sardinia med, og så ut på landsbygden på jakt efter eventyr.

Forskjellen mellom en eventyrsykkel og en tursykkel, det er at eventyrsykkelen må tåle en velt.

Her er Tryggve, ikke ute i terrenget, men på en kjerrevei hvor ene hjulsporet plutselig ble veldig dypt, langt ute på
landsbygden på Sardinia. Når man går overende på denne måten, da er man glad
man har en eventyrsykkel som tåler det, og ikke en tursykkel med delikate men akk så dyre plastdeksler.

For ordens skyld: Tryggve er en BMW R1150GS.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:Jeg ser at jeg hadde glemt et ord i siste setninga i mitt forrige innlegg til deg .... det manglet et "ikke"
"Men jeg tror ikke jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden."
Og jeg gjentar, jeg sitter IKKE på fasiten da dette er basert på fakta samt andres beskrivelser, meninger og begrunnelser. Jeg bare gjentar dem, fordi at jeg med min utsøkte og sunne fornuft, eminente logiske evner og en viss erfaring, synes det virker både logisk og fornuftig. :thumleft
Du unngår glatt å kommentere ting som går i mot ditt syn, og som kommer fra mere troverdige folk enn meg.
Som f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.

"...And now we’re singling out an 800cc BMW adventure bike as a middleweight"
"... If you’re struggling to make sense of all this, just divorce yourself from the “weight” part of middleweight and focus instead on the “middle.” In the adventure class, single-cylinder bikes such as the Suzuki DR-Z400S and Kawasaki KLR650 are considered lightweights, while BMW’s aforementioned 1171cc R1200GS, Yamaha’s 1199cc Super Ténéré and Triumph’s 1215cc Explorer are the category’s heavyweights. The parallel-Twin F800GS slots neatly and logically in the middle (as does Triumph’s Tiger 800XC Triple),"
http://www.cycleworld.com/2012/10/17/bm ... torcycles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller at "GS 800 er ingen reisenduro."

"...Without a doubt, the BMW F800 GS was our favourite of the adventure series..."
http://uk.askmen.com/cars/motorcycle/bmw-f800-gs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Three top-notch adventure bikes, the KTM 990 Adventure BMW R1200GS Adventure and BMW F800GS ..."
http://www.amazon.co.uk/Arctic-Challeng ... B004WOXDHM" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes det virker både logisk og fornuftig å erkjenne at andre kan ha et syn på ting som er minst like riktig som ditt eget.
1. Nei et er ikke det jeg sier. Jeg sier at den av mange regnes som en stor reisenduro fordi den er storvokst. At andre plasserer den i mellomklassen forandrer ikke det.

2. Men GS800 ER ingen reiseenduro. Den er mye nærmere en ren enduoro og har i motsetning til reisenduroene med unntak av KTM990/1190, lagt MEST vekt på grus og offroad. Derav høyere bakkeklaring, smalere sete, lengere fjæringsvei og 21 tommers framhjul og eikefelger.

3. Og jeg skriver jo selv at en GS800 er mer en Adventure enn en stor reisenduro fordi den er som en mindre og smalere MC er mer EGNET uttafor asfalten. Det du gjør feil er å sammenkoble reisenduro og adventure og da blir det rot. For det har nødvendigvis ikke noe med hverandre å gjøre, samtidig som det KAN henge sammen avhengig av konstruksjon og anvendelighet. F.eks. har en GS1200 Adventure høyere bakkeklaring enn en vanlig GS1200. Og det er ikke for moro skyld, men av rent praktiske årsaker da bakkeklaringen er viktigere for en Adventure enn for en reisenduro.

En GS1200 Adventure er ikke en GS1200 med kofferter, det er en egen konstruksjon hvor man har lagt mer vekt på offroad egenskapene. GS1200 Adventure er en egen modell. KTM 990 Adventure også. Men der er forskjellene mellom modellene mindre da hovedsatsingen til KTM er nettopp offroadegenskaper. Derfor taper den litt på komfortsiden på asfalt sammenlignet med GS1200, ST1200. Tiger 1200.

Men dette ER jo ikke snakk om å ha "syn på ting". Dette er å lese seg til kunnskap, se på fakta og bruke sunn fornuft. Det ER ikke noe som heter "reisenduro". Det har bare utviklet seg et begrep som etter hvert har spredd seg. Det er heller ikke noe som i utgangspunktet heter "Adventuresykler". Det er også et skapt begrep basert på BRUKEN av ulike modeller og størrelser, men ingen spesielle modeller eller merker har skapt det begrepet.

At det har blitt et såpass populært begrep og et konsept som selger godt og som derfor har fått f.eks. BMW og KTM til å kalle et par modeller for Adventure, forandrer ikke fakta her. Det er den nye trenden når å assosiere seg med begrepet "Eventyrer" "Oppdagelsesreisende" og det selger godt.

Men disse store syklene unntatt KTM, er de som faktisk er MINST egnet som "Adventuresykler" fordi de er såpass store, noe som faktisk skaper fysiske begrensninger, altså om vi skal holde på det de aller fleste assosierer med adventurekjøring, kjøring uttafor allfarvei.

For ekte adventurekjøring har regelen alltid vært, lettest mulig og det gjelder enda. Det du kaller lettvektere er faktisk de mest anvendelige adventuresyklene, så sant eventyret ikke er å ligge å marsje i 500 mil på asfalten eller å kjøre på "vanlige" grusveier. For, det er BRUKEN som avgjør, ikke kubikk, hk og merke.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

tagesk skrev:Bilde
jonnykr skrev: Tåle en velt. Går du i bakken med en reise-enduro, flakser tusenlappene ut av vinduet ditt og inn den vidåpne døren til mc-forhandleren. En ekte enduro tåler utallige velt.
Om vi bruker norske ord, så er det åpenbart forskjell mellom en terrengsykkel som du står og kjører i gangfart over røtter
eller suser avgårde så grusen spruter på en bygdevei, på ene siden, og en tungt lastet eventyrsykkel som du og Hustruen
drar til Sardinia med, og så ut på landsbygden på jakt efter eventyr.

Forskjellen mellom en eventyrsykkel og en tursykkel, det er at eventyrsykkelen må tåle en velt.

Her er Tryggve, ikke ute i terrenget, men på en kjerrevei hvor ene hjulsporet plutselig ble veldig dypt, langt ute på
landsbygden på Sardinia. Når man går overende på denne måten, da er man glad
man har en eventyrsykkel som tåler det, og ikke en tursykkel med delikate men akk så dyre plastdeksler.

For ordens skyld: Tryggve er en BMW R1150GS.

[TaSK]
Nå er det vel strengt tatt ikke noe som heter "terrengsykkel", om vi snakker om MC lovlige for vei. Da er det mer snakk om "offroad" eller "Enduro". Sykler som er lette nok, med lang nok fjæringsvei og høy nok bakkeklaring, 21 tommers framhjul og på noen merker 18 tommers bakhjul og konstruert for å takle offroadkjøring.

Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]http://www.youtube.com/watch?v=UTF5i4wn74U[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

jonnykr skrev:2. Men GS800 ER ingen reiseenduro. Den er mye nærmere en ren enduoro og har i motsetning til reisenduroene med unntak av KTM990/1190, lagt MEST vekt på grus og offroad. Derav høyere bakkeklaring, smalere sete, lengere fjæringsvei og 21 tommers framhjul og eikefelger.
Ikke veit jeg jonnykr. Ser for meg en Enduro sykkel som en sykkel man kjører på en endurobane med el.
Som blir typisk for Husaberg, slagordet dems er jo PURE ENDURO.
KTM har en sykkel som heter 690 Enduro (R). Liten testher. Men den er mer egnet for offroadkjøring en enduro. Snakket med Jon Grevæg om den da jeg kan tenke meg en leke sykkel igjen, spurte han om 690 var noe å ta med i crossløypa / grustaket. Det gjorde man bare en gang svarte han, passer mer til aktiv offroadkjøring.

Ser nok for meg at slike DL, GS, TIGER osv passer for meg under eventyrsykler / Adventure :prf

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jhn skrev: Du sa f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.
jonnykr skrev: 1. Nei et er ikke det jeg sier. Jeg sier at den av mange regnes som en stor reisenduro fordi den er storvokst. At andre plasserer den i mellomklassen forandrer ikke det.
Her er et knippe uttalelser fra deg ... her bruker du alle betegnelsene som om de betyr det samme.
Og det ser unektelig ut som om du mener DL 650 er en reiseenduro, og tilhører den store klassen.
"...man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge..."
"...Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel..."
"...Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme."
"...for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris"
"...En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. "
Alle disse uttalelsene gjaldt DL 650
Du var ikke like nøye med å skille begrepene tidligere i diskusjonen, så det kan se ut som om du ved et eller annet tidspunkt plutselig fikk veldig lyst til å spikke fliser

Resten av innlegget gidder jeg ikke å kommentere

Svar