Trenger tips fra snekkerkyndig...
Trenger tips fra snekkerkyndig...
Er det noen snekkerkyndige personer som kan gi meg tips om hvordan jeg best ordener denne glipen i parketten? Jeg har svært liten lyst å rive opp hele stuegulvet for å legge et nytt bord...

-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Trenger tips fra snekkerkyndig...
Er det en lamell som er løsnet? eller er det enden på et bord?
Hvilket gulv er det? husker du hvilket merke gulvet er? Ja, dyrere gulv og merker kan ha andre løsninger enn de billige gulvene.
Er det not og pin i både kortlengden og langlengden?
Hvilket gulv er det? husker du hvilket merke gulvet er? Ja, dyrere gulv og merker kan ha andre løsninger enn de billige gulvene.
-
- Motorsykkelen din: x
Jeg ville prøvd å lime den. Problemet kan være å få nok lim innunder "flisa", kanskje du kan bruke ei engangssprøyte (sånn som de narkomane bruker) som du fyller vanlig hvitt trelim i og sprøyter innunder flisa med sprøytespissen? Så belaster du flisa med noe tungt til det har tørket.
Det var slik jeg tenkte å prøve, men er usikker på om det er lurt?ArcticTiger skrev:Jeg ville prøvd å lime den. Problemet kan være å få nok lim innunder "flisa", kanskje du kan bruke ei engangssprøyte (sånn som de narkomane bruker) som du fyller vanlig hvitt trelim i og sprøyter innunder flisa med sprøytespissen? Så belaster du flisa med noe tungt til det har tørket.
Det er dette gulvet:LordShaft skrev:Er det en lamell som er løsnet? eller er det enden på et bord?
http://www.gulvnett.no/display.aspx?men ... prodid=586" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kontakt:
Du skal ikke bruke lim i leggingen av dette gulvet. Jeg mener at all parkett bør limes, klikk løsningene er ikke god nok når det kommer til norsk klima (men det er en annen diskusjon)
Det er også en stavs parkett. Så jeg tror at AT sitt alternativ er det beste i dette tilfellet.
#edit. Det er ingen fare med å lime parkettgulvet. eneste som kan by på problemer er om du skal knekke opp igjen gulvet en gang. Da kan du ødelegge not og pin :-)
Det er også en stavs parkett. Så jeg tror at AT sitt alternativ er det beste i dette tilfellet.

#edit. Det er ingen fare med å lime parkettgulvet. eneste som kan by på problemer er om du skal knekke opp igjen gulvet en gang. Da kan du ødelegge not og pin :-)
Dette er jo eikepanelet som har løsnet fra underlaget - sikkert en svenske som ikke har lagt på nok lim når han monterte det sammen.
Få ned lim under og mellom der det har sluppet så kan du demontere det i etterkant siden du da ikke limer sammen panelene, på den andre siden så skal du jo ikke ha opp panelingen og legge den ett annet sted. Legg plast mellom lim og det du legger på.
Mht belastning så gør du ta en 1 1/2 x 3 og slå inn mellom taket og gulvet med fordeler i taket og mot gulvet - du får ikke nok vekt med noe annet - skal ikke du ha snekker i huset snart da - han fikser dette på 2 minutter!!!!
Få ned lim under og mellom der det har sluppet så kan du demontere det i etterkant siden du da ikke limer sammen panelene, på den andre siden så skal du jo ikke ha opp panelingen og legge den ett annet sted. Legg plast mellom lim og det du legger på.
Mht belastning så gør du ta en 1 1/2 x 3 og slå inn mellom taket og gulvet med fordeler i taket og mot gulvet - du får ikke nok vekt med noe annet - skal ikke du ha snekker i huset snart da - han fikser dette på 2 minutter!!!!
Jeg har mange pakker (30 kg pr. pakke) med 30 X 60 veggfils som burde være tungt nok...Duville skrev: Mht belastning så gør du ta en 1 1/2 x 3 og slå inn mellom taket og gulvet med fordeler i taket og mot gulvet - du får ikke nok vekt med noe annet -

To nesten identiske forslag, det må jo bare bli perfekt:ArcticTiger skrev:Jeg ville prøvd å lime den. Problemet kan være å få nok lim innunder "flisa", kanskje du kan bruke ei engangssprøyte (sånn som de narkomane bruker) som du fyller vanlig hvitt trelim i og sprøyter innunder flisa med sprøytespissen? Så belaster du flisa med noe tungt til det har tørket.
http://www.byggebolig.no/gulv/trenger-t ... parketten/" onclick="window.open(this.href);return false;
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Jeg har ingen stor kunnskap om snekring, men jeg vil bare få orden på min begrepsforvirring :)LordShaft skrev:#edit. Det er ingen fare med å lime parkettgulvet. eneste som kan by på problemer er om du skal knekke opp igjen gulvet en gang. Da kan du ødelegge not og pin :-)
Er not og pin det samme som vi her i nord kaller not og fjær?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Kontakt:
Hehe... dette stemmer. er vel bare her i Bergen not og pinn blir brukt 

- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Må bare få belastningen riktig ikke så mye utenfor den treflisa du skal lime. Den blir for høy uansett og må sannsynligvis pusses ned uansett.....Godtvoksen skrev:Jeg har mange pakker (30 kg pr. pakke) med 30 X 60 veggfils som burde være tungt nok...Duville skrev: Mht belastning så gør du ta en 1 1/2 x 3 og slå inn mellom taket og gulvet med fordeler i taket og mot gulvet - du får ikke nok vekt med noe annet -
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Som gammel snekker og parkettmann, er min første tanke garanti. Hvor gammelt er gulvet? Er det ingen garanti? Utover det har jeg ikke noe fornuftig å tilføre :) Høres bra ut alle tips :)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Da satser vi på at dette går bra.....

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.