Trenger tips fra snekkerkyndig...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Godtvoksen

Trenger tips fra snekkerkyndig...

Legg inn av Godtvoksen »

Er det noen snekkerkyndige personer som kan gi meg tips om hvordan jeg best ordener denne glipen i parketten? Jeg har svært liten lyst å rive opp hele stuegulvet for å legge et nytt bord... :-k

Bilde

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Trenger tips fra snekkerkyndig...

Legg inn av LordShaft »

Er det en lamell som er løsnet? eller er det enden på et bord?
Hvilket gulv er det? husker du hvilket merke gulvet er? Ja, dyrere gulv og merker kan ha andre løsninger enn de billige gulvene.

Er det not og pin i både kortlengden og langlengden?

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg ville prøvd å lime den. Problemet kan være å få nok lim innunder "flisa", kanskje du kan bruke ei engangssprøyte (sånn som de narkomane bruker) som du fyller vanlig hvitt trelim i og sprøyter innunder flisa med sprøytespissen? Så belaster du flisa med noe tungt til det har tørket.

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev:Jeg ville prøvd å lime den. Problemet kan være å få nok lim innunder "flisa", kanskje du kan bruke ei engangssprøyte (sånn som de narkomane bruker) som du fyller vanlig hvitt trelim i og sprøyter innunder flisa med sprøytespissen? Så belaster du flisa med noe tungt til det har tørket.
Det var slik jeg tenkte å prøve, men er usikker på om det er lurt?

LordShaft skrev:Er det en lamell som er løsnet? eller er det enden på et bord?
Hvilket gulv er det? husker du hvilket merke gulvet er? Ja, dyrere gulv og merker kan ha andre løsninger enn de billige gulvene.

Er det not og pin i både kortlengden og langlengden?
Det er dette gulvet:

http://www.gulvnett.no/display.aspx?men ... prodid=586" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Du skal ikke bruke lim i leggingen av dette gulvet. Jeg mener at all parkett bør limes, klikk løsningene er ikke god nok når det kommer til norsk klima (men det er en annen diskusjon)

Det er også en stavs parkett. Så jeg tror at AT sitt alternativ er det beste i dette tilfellet. :thumleft

#edit. Det er ingen fare med å lime parkettgulvet. eneste som kan by på problemer er om du skal knekke opp igjen gulvet en gang. Da kan du ødelegge not og pin :-)

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Dette er jo eikepanelet som har løsnet fra underlaget - sikkert en svenske som ikke har lagt på nok lim når han monterte det sammen.

Få ned lim under og mellom der det har sluppet så kan du demontere det i etterkant siden du da ikke limer sammen panelene, på den andre siden så skal du jo ikke ha opp panelingen og legge den ett annet sted. Legg plast mellom lim og det du legger på.

Mht belastning så gør du ta en 1 1/2 x 3 og slå inn mellom taket og gulvet med fordeler i taket og mot gulvet - du får ikke nok vekt med noe annet - skal ikke du ha snekker i huset snart da - han fikser dette på 2 minutter!!!!

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev: Mht belastning så gør du ta en 1 1/2 x 3 og slå inn mellom taket og gulvet med fordeler i taket og mot gulvet - du får ikke nok vekt med noe annet -
Jeg har mange pakker (30 kg pr. pakke) med 30 X 60 veggfils som burde være tungt nok... :thumleft

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev:Jeg ville prøvd å lime den. Problemet kan være å få nok lim innunder "flisa", kanskje du kan bruke ei engangssprøyte (sånn som de narkomane bruker) som du fyller vanlig hvitt trelim i og sprøyter innunder flisa med sprøytespissen? Så belaster du flisa med noe tungt til det har tørket.
To nesten identiske forslag, det må jo bare bli perfekt:

http://www.byggebolig.no/gulv/trenger-t ... parketten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:#edit. Det er ingen fare med å lime parkettgulvet. eneste som kan by på problemer er om du skal knekke opp igjen gulvet en gang. Da kan du ødelegge not og pin :-)
Jeg har ingen stor kunnskap om snekring, men jeg vil bare få orden på min begrepsforvirring :)
Er not og pin det samme som vi her i nord kaller not og fjær?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Hehe... dette stemmer. er vel bare her i Bergen not og pinn blir brukt :vs

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

:thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Mht belastning så gør du ta en 1 1/2 x 3 og slå inn mellom taket og gulvet med fordeler i taket og mot gulvet - du får ikke nok vekt med noe annet -
Jeg har mange pakker (30 kg pr. pakke) med 30 X 60 veggfils som burde være tungt nok... :thumleft
Må bare få belastningen riktig ikke så mye utenfor den treflisa du skal lime. Den blir for høy uansett og må sannsynligvis pusses ned uansett.....

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Som gammel snekker og parkettmann, er min første tanke garanti. Hvor gammelt er gulvet? Er det ingen garanti? Utover det har jeg ikke noe fornuftig å tilføre :) Høres bra ut alle tips :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Da satser vi på at dette går bra..... :thumleft

HV3U3602-web2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar