Hehehe, fin fin :)Intruder skrev:" Du kan kjøre som om du er både yr og vill
og forøvrig kan du gjøre som du vil..
Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
It is better to exist unknown to the law.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Om vi i MCsidens regi skal kjøre fellesturer trengs det regler,dette har vært drøftet til den store gullmedalje før uten at jeg husker hva konklusjonen ble....
Noen medlemmer har forsvunnet og andre kommet til,felleskjøring er jo en utfordring i de fleste MC-miljøer så vi tar jammen en runde til.Håper dere tar utfordringen,la oss utveksle erfaringer fra Lindesnes til jhn (Nordkapp)...

Noen medlemmer har forsvunnet og andre kommet til,felleskjøring er jo en utfordring i de fleste MC-miljøer så vi tar jammen en runde til.Håper dere tar utfordringen,la oss utveksle erfaringer fra Lindesnes til jhn (Nordkapp)...








Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
La oss smelle til nå da,så er teoretisk kolonnekjøring innlært i god tur før 2013-sesongen,så
må teorien omdannes til praksis på ulike turer...
Bedre føre var enn etter snar!!
.........

må teorien omdannes til praksis på ulike turer...

Bedre føre var enn etter snar!!








Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
http://www.youtube.com/watch?v=0Dgx5P-nXTQ" onclick="window.open(this.href);return false;
ikkebike.norwegianforum.net
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Finnskauseansen nærmer seg,i tre dagar skal me kose oss blant finnfolk som driver med lureri og trolldom..
Men oss skal de ikke så lett lure,vi er blitt lurt nok før...
Og hva fellesturen angår,les veitrafikkloven og MCsidenloven,så ender allting godt....

Men oss skal de ikke så lett lure,vi er blitt lurt nok før...
Og hva fellesturen angår,les veitrafikkloven og MCsidenloven,så ender allting godt....

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Jeg gidder ikke lese alle innleggene i denne tråden, så jeg aner ikke om flere har den samme tilnærming til problemet som meg :)
Jeg har kjørt sammen med både klubber og løselig sammensatte grupper.
Det vanligste er at uerfarne ligger like bak road chief og en erfaren bakerst.
Og hvis alle vet hvor pausene er planlagt, så kan de som vil ha en mer sportslig økt vente den av på rasteplassen og kalkulere omtrentlig ETA til neste stopp og da møte de andre der. Dette har fungert uten problemer i det miljøet jeg vanker i.
Når det gjelder størrelse på gruppen(e) så mener jeg det må avgjøres i forhold til rutens beskaffenehet. Har veiene på ruten høy kvalitet i forhold til veibredde og har mange rettstrekker, så kan gruppestørrelsen økes og minskes i motsatt fall.
Hvis man slipper sportsgutta foran seg, så står de og irriterer seg grønn over at de andre ikke kommer. Venter de, så kommer de fram til neste stopp omtrent samtidig med de andre og alle er fornøyde :)
Jeg har kjørt sammen med både klubber og løselig sammensatte grupper.
Det vanligste er at uerfarne ligger like bak road chief og en erfaren bakerst.
Og hvis alle vet hvor pausene er planlagt, så kan de som vil ha en mer sportslig økt vente den av på rasteplassen og kalkulere omtrentlig ETA til neste stopp og da møte de andre der. Dette har fungert uten problemer i det miljøet jeg vanker i.
Når det gjelder størrelse på gruppen(e) så mener jeg det må avgjøres i forhold til rutens beskaffenehet. Har veiene på ruten høy kvalitet i forhold til veibredde og har mange rettstrekker, så kan gruppestørrelsen økes og minskes i motsatt fall.
Hvis man slipper sportsgutta foran seg, så står de og irriterer seg grønn over at de andre ikke kommer. Venter de, så kommer de fram til neste stopp omtrent samtidig med de andre og alle er fornøyde :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Til lags åt alle kan ingen gjera....
Men om noen vil kjøre "fritt" bør det være fullt mulig,men jeg synes iafall at vi burde praktisere " kolonne " på våre helgetreff...

Men om noen vil kjøre "fritt" bør det være fullt mulig,men jeg synes iafall at vi burde praktisere " kolonne " på våre helgetreff...





Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Hvor mange pleier det å være på disse helgetreffene? 

- Knut Morten
- Innlegg: 288
- Registrert: 26 des 2009, 17:19
- Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
- Bosted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Det er da bare en liten ting til :-# Husk at den eller de som blir liggende bak - også trenger litt pause. Så når alle er samlet, la sistemann/kvinne også få litt tid til egenservice før turen fortsetter.Bjønnavind skrev:Det som er viktig for meg når jeg kjører med andre er å kommunisere med de andre førerne. Kikker ofte i speil, og hvis sykkelen bak meg gir tegn på at h*n vil forbi, så slipper jeg forbi så snart det er trygt/mulig.![]()
Farten henger jeg med på så lenge jeg selv føler det er forsvarlig utifra hva jeg er komfortabel med, og skulle jeg havne bakerst og til sist langt bak vil jeg nok føle jeg kjører med feil folk.![]()
Men det har ikke skjedd meg enda fordi det alltid er forskjellige mennesker i rekken. Jeg pleier å ligge omtrent midt i rekka som på feks Toscanatreffet. Som forøvrig utartet seg helt utmerket etter min smak! AJ og noen andre ble stadig borte i horisonten, mens hovedrekken holdt samme tempo som meg!
![]()
Var litt værre på tur opp til selve hovedmøteplassen. Jeg kjørte jo en lånt 125 ccm, og på E18 forsvant hele rekken fra meg.
Da jeg etter langt om lenge endelig passerte Drammen uten å se snurten av de andre, anså jeg slaget som tapt og bestemte jeg meg for å snu og kjøre ensom hjem igjen..
![]()
Men tror du jaggu ikke hele gjengen hadde pitstop på den bensinstasjonen jeg hadde planlagt å snu på!Veiene etter det var ganske svingete, og da hadde jeg ingen problemer med å holde følge! Sånn nogenlunde iallefall
![]()
Antageligvis var det siste gangen med så lite kubikk! hehe..
Ut på tur - aldri sur
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Det varrierer litt ettersom, på de MCsiden-treffningene jeg har vært på, så har det vært fra 1 til 19 stkLordShaft skrev:Hvor mange pleier det å være på disse helgetreffene?

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Har selv en del erfaringer med kjøring i grupper opp til 20 stykk. Å det har fungert veldig dårlig å kjøre i kolonne med så få, hvertfall om en ikke kjenner hverandre og kjørestilen godt.ArcticTiger skrev:Det varrierer litt ettersom, på de MCsiden-treffningene jeg har vært på, så har det vært fra 1 til 19 stkLordShaft skrev:Hvor mange pleier det å være på disse helgetreffene?
Selv praktiserer vi å rullere litt på hvem som leder an og hvem som ligger bakerst. De som vil kjøre inspirert eller drar litt ekstra på, slakker ned, eventuelt stopper til de blir forbikjørt. For så å hente igjen "laget"
Viktig å ta hensyn til alle på slike turer. Noen kjører fort, noen sakte, noen midt i mellom. Da er det viktig at alle får kjøre i sitt tempo og at alle føler de er med på turen

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no
Selvsagt kan det avtales at kjappfotkameratene ligger foran. Dog er det et poeng ved kolonnekjøring at man kikker i speilet for å se om de bak henger med. Hvis ikke, slakkes farten. Dersom alle i gruppa følger dette prinsippet, blir det ikke så innmari strekk i feltet der etternølerne og mindre erfarne kjørere må gasse på for å holde følge.