Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
joo
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

Flerveis kan jo være så mangt... f.eks sideveis.
Og man skal aldri undervurdere nytten av å velge rette dekk for turen, evt tilpasse turen til dekkvalget.
Man skal heller ikke undervurdere fornuften i ordtaket om å snu i tide. Selv snudde jeg etterhvert, man skal jo ikke snu i utide heller?

Men man skal absolutt ikke være redd for litt eventyr, man har da eventyrsykkel :P :p
Eventyrsykler har veltebøyler, og i noen tilfeller sjåfører som ikke skjønner hva "begrensninger" er for noe.
Har lyst på et felgsett til... med pigga knastedekk!

Bilde
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:Flerveis kan jo være så mangt... f.eks sideveis.
Og man skal aldri undervurdere nytten av å velge rette dekk for turen, evt tilpasse turen til dekkvalget.
Man skal heller ikke undervurdere fornuften i ordtaket om å snu i tide. Selv snudde jeg etterhvert, man skal jo ikke snu i utide heller?

Men man skal absolutt ikke være redd for litt eventyr, man har da eventyrsykkel :P :p
Eventyrsykler har veltebøyler, og i noen tilfeller sjåfører som ikke skjønner hva "begrensninger" er for noe.
Har lyst på et felgsett til... med pigga knastedekk!

Bilde
Koffer kjørt du ikke på asfaltstripa? ;)

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Ja vi ser helt klart at denne må være i nær slektskap med " Trygve" :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

ZZR-Erling skrev: Koffer kjørt du ikke på asfaltstripa? ;)
Ikke asfalt, grus. Og jeg kom jo fram til den etter et strekke på bare snø og is, men strekket var litt for langt denne gangen.

Tenkte på Trygve da den lå der ja :lol
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:
ZZR-Erling skrev: Koffer kjørt du ikke på asfaltstripa? ;)
Ikke asfalt, grus. Og jeg kom jo fram til den etter et strekke på bare snø og is, men strekket var litt for langt denne gangen.

Tenkte på Trygve da den lå der ja :lol
Åååja..jaja..gikk vist bra har jeg lest en annen plass her nu. :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Vel..først må BMW'n få tetta girkassa!
Om jeg har forstått det riktig så var det feil på 33 sykler som alle var på vei til Canada.
Oppdaget og rettet før de ankom butikkene.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Det var ikke noen Jappser blant de 4 Beste jonny, var ikke deet litt rart :eh Og har du sjekket om noen av de hadde biltema-ollje i mottorn :-k
Tar jeg med knusende ro. Jeg så en test i 2012 (video) mellom GS1200, Tiger Explorer, Yamaha XTZ1200 Super Tenere og KTM990 Adventure.

Der var GS mest komfortabel på asfalt. Tiger nestbest på asfalt og vant mye på motkraft og respons, Yamaha Super Tenere kom deretter og KTM 990 Adventure til slutt.

Uttafor asfalten var bildet snudd. KTM var overlegent best "offroad". Deretter kom Yamaha Super Tenere, så BMW GS1200 Adventure, og Tigern til slutt.

Yamaha var tett oppunder GS1200 i komfort og like bra i kjøreegenskaper på asfalt, men nærmere KTM 990 på grus.

Hvorfor den ikke er med her bryr meg egentlig ikke, for jeg nekter å tro at den er plutselig har blitt SÅ mye DÅRLIGERE på ett år, at den ikke ville ha plassert seg høyt på lista her om de hadde prioritert "offroad" egenskapene likke høyt som komforten på asfalt.

Og bare det at de har med multistrada, viser at denne testen prioiterer asfalt. Og som sagt, for meg er ikke det "Adventurekjøring" slik jeg og de fleste andre tidligere oppfattet begrepet. Nå vil sikkert de som kjører "reisenduroer" eller "Adventuresykler" eller hva de velger å kalle dem protestere vilt å si at asfalt er like mye "adventure" det.

Men for meg er asfalt touring og Adventurekjøring det som skjer uttafor asfalt og allfarvei, der hvor ikke så mange ferdes. F.eks. som på dette bildet her, tatt oppi lia på Finnskogen i går. Og derfor ville jeg gått for enten Yamaha XTZ1200 eller KTM 990 om jeg hadde hatt muligheten til det. :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
Men for meg er asfalt touring og Adventurekjøring det som skjer uttafor asfalt og allfarvei, der hvor ikke så mange ferdes. F.eks. som på dette bildet her, tatt oppi lia på Finnskogen i går. Og derfor ville jeg gått for enten Yamaha XTZ1200 eller KTM 990 om jeg hadde hatt muligheten til det. :thumleft
Det er jo litt forskjellig hvordan man definerer eventyr ... for meg høres det ikke så altfor eventyrlig ut, eller så langt utafor allfarvei, å først kjøre en time eller to i et av Norges mest trafikkerte områder, for så å ta en liten svingom inn i en av Norges mest trafikkerte skoger.
Du kan f.eks kjøre i nord-sverige/-finland, og over finnmarksvidda i flere timer på asfalt, uten å se en eneste sjel, føle deg mye mere utafor allfarvei, være mye mere isolert, og virkelig føle på kroppen at "dette er villmark" og oppleve "de fire årstider" i løpet av en time.
Det kan sikkert være utfordrende nok å kjøre en tur i finnskogen, men at forskjellen på eventyr og ikke-eventyr avhenger av om det er asfalt eller ikke, det er jeg ikke enig i

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

jonnykr skrev:
Og bare det at de har med multistrada, viser at denne testen prioiterer asfalt. Og som sagt, for meg er ikke det "Adventurekjøring" slik jeg og de fleste andre tidligere oppfattet begrepet. Nå vil sikkert de som kjører "reisenduroer" eller "Adventuresykler" eller hva de velger å kalle dem protestere vilt å si at asfalt er like mye "adventure" det.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=GWz9XYVy9t8[/video]

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Eventyr for meg har ikke så mye med om man kjører på asfalt eller grus, men at man drar steder der ikke alle naboene har vært året før. Oppdage nye ting og forholde seg til fremede kulturer.
At man tar seg en liten offroad tur og kjører litt der som jo og er veldig morro, men jeg synes det er mindre eventyr enn hvis man har funnet seg en smal asfalt vei , som man ikke vet hvor ender, oppover en fjellside i Marokko eller Italia. Eller et helt annet sted.

Syn det er så få steder i Norge man kan kjøre offroad uten at man må gå like i fengsel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

De store Eventyrsyklene, som det her diskuteres, kan vel sammenlignes med bilverdens SUV.
Kjøres mest på asfalt, men kan også benyttes på grusveien til hytta. Og siden bakkeklaringen er litt høyere enn en vanlig bil kan en SUV handtere en litt dårligere vei. Men utenfor veien kommer den sørgelig til kort.
Slik er det også med de store adv syklene.
De er altfor tunge til skikkelig offroad kjøring. Javisst, man kommer seg frem på et vis, til nød. men om de velter er det et sværa strev å få dem på bena, og de er også tunge å handtere under slike forhold i forhold til en mindre og lettere sykkel.
Nå er det jo kanskje fristende for undertegnede å vifte med det blå/hvite flagget og argumentere med tester.
Testene er greie nok de, men jeg har litt vanskelig å se at man kan kåre en vinner. Blir som å teste og kåre det beste skonummeret.

Når det gjelder BMWs adventure vs ordinære GS så bli jo Adv. holdt for å være den ideelle reisesyklen, hvor man drømmer å kjøre utenfor allfarvei.
Men samtidig veier den 20-30 kg mer enn en naken GS. Så det blir jo bakvendt. Rett nok vil vekten nærme seg om man monterer alukofferter etc på en ordinær GS også, men min påstand er at GS Adventure er mindre egnet på dårlig vei enn om man tar en ordinær GS og monterer eikehjul på den. Jeg ser ingen ting positivt med ekstra vekt om man kjører på dårlig underlag, og Alukofferter har absolutt ingen ting å gjøre utenfor allfarvei.
En velt og kofferten blir slådd skjev, og dermed er elendigheta i gang.

Likevel selger BMW Adv som hakka møkk.
Og siden BMW driver butikk så selger de det kundene ønsker å kjøpe.

Det smarte med BMWs adv. er jo at de selger en drøm til folk som drømmer seg bort, men kjører på asfalt veier. Dette er voksne folk som er ferdig med teltliv og ønsker å innta aftenens kalde servert fra en kran i en bar.
Og her er GS Adv perfekt. Litt røft utseende, men samtidig rasende praktisk, godt utstyrt og lettkjørt.
God bagasjeplass og madammen sitter helt utmerket bakpå. Og hva er galt med å drømme seg bort i ny eg ne?
Men offroad har den ingen ting å bestille. Og for de fleste som kjører den så er de helt klar over det og synes det er helt ok.
Dette konseptet selger, og dette har andre oppdaget. Derfor ser vi kopier fra både Yamaha og Triumph, mens Ducati på italienerens vis gir bang i madammen og lager en ekstra leken sykkel for de som forterkker å kjøre solo.

Mao noe for enhver smak.
For oss som kunder bidrar det jo til flere valgmuligheter, og siden vi velger med hjertet vil alle merkene selge, selv om orginalen er orginal, og kopiene kan kun bli kopier.

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

knutk skrev:De store Eventyrsyklene, som det her diskuteres, kan vel sammenlignes med bilverdens SUV.
Kjøres mest på asfalt, men kan også benyttes på grusveien til hytta. Og siden bakkeklaringen er litt høyere enn en vanlig bil kan en SUV handtere en litt dårligere vei. Men utenfor veien kommer den sørgelig til kort.
Slik er det også med de store adv syklene.
De er altfor tunge til skikkelig offroad kjøring. Javisst, man kommer seg frem på et vis, til nød. men om de velter er det et sværa strev å få dem på bena, og de er også tunge å handtere under slike forhold i forhold til en mindre og lettere sykkel.
Nå er det jo kanskje fristende for undertegnede å vifte med det blå/hvite flagget og argumentere med tester.
Testene er greie nok de, men jeg har litt vanskelig å se at man kan kåre en vinner. Blir som å teste og kåre det beste skonummeret.

Når det gjelder BMWs adventure vs ordinære GS så bli jo Adv. holdt for å være den ideelle reisesyklen, hvor man drømmer å kjøre utenfor allfarvei.
Men samtidig veier den 20-30 kg mer enn en naken GS. Så det blir jo bakvendt. Rett nok vil vekten nærme seg om man monterer alukofferter etc på en ordinær GS også, men min påstand er at GS Adventure er mindre egnet på dårlig vei enn om man tar en ordinær GS og monterer eikehjul på den. Jeg ser ingen ting positivt med ekstra vekt om man kjører på dårlig underlag, og Alukofferter har absolutt ingen ting å gjøre utenfor allfarvei.
En velt og kofferten blir slådd skjev, og dermed er elendigheta i gang.

Likevel selger BMW Adv som hakka møkk.
Og siden BMW driver butikk så selger de det kundene ønsker å kjøpe.

Det smarte med BMWs adv. er jo at de selger en drøm til folk som drømmer seg bort, men kjører på asfalt veier. Dette er voksne folk som er ferdig med teltliv og ønsker å innta aftenens kalde servert fra en kran i en bar.
Og her er GS Adv perfekt. Litt røft utseende, men samtidig rasende praktisk, godt utstyrt og lettkjørt.
God bagasjeplass og madammen sitter helt utmerket bakpå. Og hva er galt med å drømme seg bort i ny eg ne?
Men offroad har den ingen ting å bestille. Og for de fleste som kjører den så er de helt klar over det og synes det er helt ok.
Dette konseptet selger, og dette har andre oppdaget. Derfor ser vi kopier fra både Yamaha og Triumph, mens Ducati på italienerens vis gir bang i madammen og lager en ekstra leken sykkel for de som forterkker å kjøre solo.

Mao noe for enhver smak.
For oss som kunder bidrar det jo til flere valgmuligheter, og siden vi velger med hjertet vil alle merkene selge, selv om orginalen er orginal, og kopiene kan kun bli kopier.
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft ...og her er eg, og trives med det :-) :-) :-) :-) :-) :mk

Brukeravatar
Jarle
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Kontakt:

Legg inn av Jarle »

Er det så nøye da?
Hadde jeg hørt på andre skulle jeg sikkert kjøpt en HD i stedefor en Warrior og jeg skulle sikkert kjøpt en 1200GS i stedefor en 800GS.
Jeg skulle sikkert vært i Afrika i stedefor en kjempeflott tur til Finnskogen denne helgen.
Men poenget (for meg) er å kose seg, slappe av med det man har, kjøre innenfor sin egen komfortsone og ta hensyn til andre langs veien.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Jarle skrev:Er det så nøye da?
Misforstå meg rett her.
Det jeg prøver å si er at når man diskuterer hvorhvidt de store adv syklene er ment for gruskjøring så er det en egenskap de fleste som kjøper disse syklene langt på vei gir bang i.

Det er oppegående mennesker som vet nøyktig hva de kjøper, hva de ønsker og hva de trenger.
Forsøk på å snakke dem ned faller på egen grunn siden enkelte da prøver å tillegge syklene egenskaper de ikke er ment å ha.
At BMW viser film av sin nye GS i et grustak må man ta for det det er, nemlig reklame. BMW viser også film av K1600 som sladder og kjører på bakhjulet. Ingen kjøper vel en K1600 for å bruke den til det. Men filmen er reklame, man ser syklen, lar seg imponere av Cris Pfifers ferdigheter, og det er god underholdning.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Det er vel ikke bare hype med eventyr sykler? Oppreist sittestilling og god plass for oss som både er tjukk og lang på en gang teller vel også?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar