Som jeg skrev: Det som tidligere ble definert som "Adventurekjøring", var kjøring utenfor "allfarvei". Der hvor ikke så mange andre ferdes på MC.jhn skrev:Det er jo litt forskjellig hvordan man definerer eventyr ... for meg høres det ikke så altfor eventyrlig ut, eller så langt utafor allfarvei, å først kjøre en time eller to i et av Norges mest trafikkerte områder, for så å ta en liten svingom inn i en av Norges mest trafikkerte skoger.jonnykr skrev:
Men for meg er asfalt touring og Adventurekjøring det som skjer uttafor asfalt og allfarvei, der hvor ikke så mange ferdes. F.eks. som på dette bildet her, tatt oppi lia på Finnskogen i går. Og derfor ville jeg gått for enten Yamaha XTZ1200 eller KTM 990 om jeg hadde hatt muligheten til det.
Du kan f.eks kjøre i nord-sverige/-finland, og over finnmarksvidda i flere timer på asfalt, uten å se en eneste sjel, føle deg mye mere utafor allfarvei, være mye mere isolert, og virkelig føle på kroppen at "dette er villmark" og oppleve "de fire årstider" i løpet av en time.
Det kan sikkert være utfordrende nok å kjøre en tur i finnskogen, men at forskjellen på eventyr og ikke-eventyr avhenger av om det er asfalt eller ikke, det er jeg ikke enig i
At mange nå velger å definere det annerledes, gjerne de som kjører store "Adventuresykler" men prioriterer asfalten er personlig motiverte til det da dette ofte og for mange handler om image, er en helt annen debatt. :)
Men det man FØR det forbandt Adventurekjøring er altså som nevnt kjøring utenfor allfarvei. At andre også har oppdaget gruskjøring i Finnskogen forandrer uansett ikke det.
Det å kjøre "nord-sverige/-finland, og over finnmarksvidda i flere timer på asfalt" kalte man før touring. Har kjørt den veien med bil jeg og opplevde villrein også, men det kunne da ikke falle meg inn å kalle det noe annet en en langtur med bil. Det kan man gjøre på store Goldwinger, eller med en forhulsdevet bil.

Men, jeg ønsker ikke å frata folk sine illusjoner eller egne definisjoner på hva som er hva. Det jeg gjør er å kommentere en test på såkalte "Adventure"reisenduroer" og argumenterer basert på hva som FØR ble forbundet med "Adventurekjøring". Spesielt fordi Multistradaen var tatt med som en "reisenduro". Men de kaller jo selv sin Multistrada for en Touring og men 17 hjul rund baut er den MYE mer en Touring med Motard egenskaper med hovedvekten lagt på asfaltkjøring.
Man kan fint kjøre på grus med en motard, men at den avanserte elektroniske fjæringen hjelper den på grusveier, gjør den ikke til en "reiseenduro" eller en "Adventuresykkel" altså målt i forhold til hva som før lå i begrepet.
Det er jo en grunn til at man tester "Adventuresykler" på grusveier også. Det forbindes med begrepet "Adventurekjøring".