Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av LordShaft »

joo skrev:Interessante uttalelser fra en sannsynligvis kapabel sjåfør om disse 4 eventyrsyklene.

Overrasker meg litt at all elektronikken nå ser/høres ut til å begynne å bli akseptable hjelpemidler offroad. At dem kan være innkobla og gjøre en fullgod jobb :thumleft Før har jo hardcore gruseksperter gjerne sagt at sånt må slåes av utafor asfalten.

Litt overraskende at han mener der er liten forskjell på grus mellom KTM og BMW. Kanskje den nye BMW LC`en har fått bedre feeling med forhjulet? Der er ikke GS`en veldig bra, dårlig følelse med hvordan grepet er på forhjulet. Strengt tatt tviler jeg på at den nye er veldig mye bedre enn den gamle, men har ennå ikke fått prøve LC. Gleder meg til den sjansen kommer!

Litt lite diskusjoner om dekk da...? For oss som kjører disse store reise-enduroene så mener jeg at dekk er og blir den viktigste faktoren som lager begrensningene/mulighetene når man vil kombinere lengre asfaltstrekker med lange turer ut i det ukjente i ymse vær. Det er ikke noe problem å velge et OK asfaltdekk som er forsterket så det tåler skarpe steiner bedre enn et rent sportsdekk. Typisk Tourance og Anakee. Men disse dekkene er ikke særlig brukbare når man kommer på våte og sleipe underlag selv om det er ganske fast bakke. Til rein grusgassing er det kanskje verre å finne DET beste dekket, og til kombinert bruk syntes jeg det virker uoverkommelig :sorry
Sist sommer traff jeg flere som kjørte Heidenau på GS`ene, et brukbart dekk tydeligvis men selger ikke heftig her til lands.

Noen som har funnet dekk som de mener er spesielt gode til de tunge reise-enduroene våre og som de er veldig fornøyde med? Eller skrekkeksempler blant dekk?

Har selv være strålende fornøyd med Tourance, sitter supert på asfalt og er halvbra på faste grusveger. Men blir det vått eller løst underlag er der lite styrefølelse igjen og det er banalt dårlig grep. Velger man grove dekk så får man bråket på asfaltveger, og en del av knastedekka slites svært fort med hard gassing ute i naturen med disse tunge syklene. Noen v disse grove dekka gir også mye vandring i svingene på asfalt, en feeling som ikke alle setter pris på :sk?
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne filmen....

[video]http://www.youtube.com/watch?v=EI21hXIRlk8[/video]
Se fra 4 min og utover.... der er en test av anakee 3!

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Simpson; ja de er bra på grus, men faller litt gjennom når det ikke er tørt lenger.
Sykkelen på avataren min er den forrige BMW`en jeg hadde, en R1200S, FE-utgave med Øhlins allover og styredemper. Moro-sykkel absolutt :thumleft De hadde tatt ut 123hk på boxeren allerede i 2006. Stødig som fjell, og imponert over hvor kjapt den bare kvalte alle tendenser til wobbling eller andre ubehageligheter etter skrens som strengt tatt skulle endt i highsider når det slapp kraftig bak!

LordShaft; ja Anakee 3 er nok ganske lik 2`ern og Tourance. Ser de har laget noen sloter for bedre grusgrep, men tror nok ikke de kan være god i gjørme og på gress? Der må det mer åpent mønster til. Men har jo ikke prøvd da :scratch
Funderer på Karoo3, ser lovende ut bortsett fra at der kunne vært gjort mer på senter av dekket for mindre brumling på rett-fram på fast dekke.
Men Heidenau K60 Scout frister å prøve...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Det må være jævlig vanskelig å lage ett dekk som tilfredstiller på alle disse punktene ;-)
Jeg har ikke noe erfaring med slike dekk, men skjønner at det må være en krevende jobb. Er tross alt en gruppe sykkelister som er veldig kravstor. Bare det beste er godt nok :thumleft

joo

Legg inn av joo »

Vi er vel alle anelsen kravstore :redface

Men når jeg tenker tilbake på de Avon-dekka som jeg kjørte med på min første tohjuling (Kawa Z1000) i -81 så har nå i alle fall noe blitt utrolig mye bedre siden den gang. Selv om det var mer spennende med damer da, været var bedre og man hadde mindre lån.

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Adventure = SUV DN.no
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Dette har jeg sansen for ... dette kan man få en super adventure-sykkel av.
Hvorfor gjør ikke flere dette?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=uzgbmr-sc6A[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=N-DuzXcQ4qM[/video]

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:
joo skrev:Interessante uttalelser fra en sannsynligvis kapabel sjåfør om disse 4 eventyrsyklene.

Overrasker meg litt at all elektronikken nå ser/høres ut til å begynne å bli akseptable hjelpemidler offroad. At dem kan være innkobla og gjøre en fullgod jobb :thumleft Før har jo hardcore gruseksperter gjerne sagt at sånt må slåes av utafor asfalten.

Litt overraskende at han mener der er liten forskjell på grus mellom KTM og BMW. Kanskje den nye BMW LC`en har fått bedre feeling med forhjulet? Der er ikke GS`en veldig bra, dårlig følelse med hvordan grepet er på forhjulet. Strengt tatt tviler jeg på at den nye er veldig mye bedre enn den gamle, men har ennå ikke fått prøve LC. Gleder meg til den sjansen kommer!

Litt lite diskusjoner om dekk da...? For oss som kjører disse store reise-enduroene så mener jeg at dekk er og blir den viktigste faktoren som lager begrensningene/mulighetene når man vil kombinere lengre asfaltstrekker med lange turer ut i det ukjente i ymse vær. Det er ikke noe problem å velge et OK asfaltdekk som er forsterket så det tåler skarpe steiner bedre enn et rent sportsdekk. Typisk Tourance og Anakee. Men disse dekkene er ikke særlig brukbare når man kommer på våte og sleipe underlag selv om det er ganske fast bakke. Til rein grusgassing er det kanskje verre å finne DET beste dekket, og til kombinert bruk syntes jeg det virker uoverkommelig :sorry
Sist sommer traff jeg flere som kjørte Heidenau på GS`ene, et brukbart dekk tydeligvis men selger ikke heftig her til lands.

Noen som har funnet dekk som de mener er spesielt gode til de tunge reise-enduroene våre og som de er veldig fornøyde med? Eller skrekkeksempler blant dekk?

Har selv være strålende fornøyd med Tourance, sitter supert på asfalt og er halvbra på faste grusveger. Men blir det vått eller løst underlag er der lite styrefølelse igjen og det er banalt dårlig grep. Velger man grove dekk så får man bråket på asfaltveger, og en del av knastedekka slites svært fort med hard gassing ute i naturen med disse tunge syklene. Noen v disse grove dekka gir også mye vandring i svingene på asfalt, en feeling som ikke alle setter pris på :sk?
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne filmen....

[video]http://www.youtube.com/watch?v=EI21hXIRlk8[/video]
Se fra 4 min og utover.... der er en test av anakee 3!
Se litt lenger frem, så sier han "Actually, that was not a test of the Anakee 3, it was the Pilot Power 3". ;-)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bilde

Bilde
joo skrev:Typisk Tourance og Anakee. Men disse dekkene er ikke særlig brukbare når man kommer på våte og sleipe underlag selv om det er ganske fast bakke. T
Det kan jeg være enig i.

Neste uke skal jeg (forsøke) å passere over Alpene. Kan jo bli et skikkelig eventyr om sneen
ikke er borte. Selv om det er fast dekke.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

Bergen skrev:Huff, bra MC siden har "Stopp abonnementet på emnet" oppe til venstre på siden :thumleft Dette ble voldsomt mye diskusjon om adventure - 3 sider siden jeg sist var pålogget i går. Det går an å diskutere slikt på pm også.
Nå er det nesten så jeg er usikker på hva sykkel jeg egentlig har :scratch
Nå er det vel ingen som tvinger deg til å lese det vel? Sist jeg sjekket så måtte man faktisk ville gå inn i råden for å lese den og da blir det fjollete å først gjøre nettopp det, for etterpå å klage over tråden man selv har valgt å gå inn på. :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:Vel jonnykr, det er du som sier at en adventure må være like god på begge deler for å ha æren av å hete adventure.
Du sier jo selv at eks Multistrada ikke er adventure siden den er bedre på asfalt enn offroad og derfor ikke kan kalles nettop det.
Uansett hva folk argumenterer så kommer du med noen rare forklaringer.
Jeg ser jo at de aller aller fleste her inne inklusive meg har samme oppfatning av ordet adventuresykel bortsett fra deg.
Eller for å forvirre deg enda mer, også kalt "grusracer" :lol
Det jeg sier er at når man NEDPRIOROTERER offroadegenskapene på BEKOSTNING av asfaltegenskapene, så er det ikke en adventuresykkel. Se på BMW GS1200, like god både on og offroad, slik en DualSport skal være. Og det er jo en grunn til at de testes offroad.

Selv kaller Ducati den for en Touring. Og det ER delte meninger om Multistrada der ute i den store verden. De fleste testene jeg har sett har den IKKE med på sine tester av Adventuresykler, mens enkelte andre har det.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

jonnykr skrev:Se på BMW GS1200, like god både on og offroad, slik en DualSport skal være.
Nåja - der er det vanskelig å være enig.
12GS er en fantastisk sykkel på asfalt, men den er alt for tung til å være like god i skogen.

På veien er det få som er bedre.
I skogen er det mange.

:mk

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

tagesk skrev:
jonnykr skrev:Se på BMW GS1200, like god både on og offroad, slik en DualSport skal være.
Nåja - der er det vanskelig å være enig.
12GS er en fantastisk sykkel på asfalt, men den er alt for tung til å være like god i skogen.

På veien er det få som er bedre.
I skogen er det mange.

:mk

[TaSK]
Nå er det vel ingen som påstår at en stor Adventure er god i skogen. :D Det trodde jeg faktisk var underforstått, men jeg tok tydligvis feil. Men på grusveier og litt "offroad light" som den er konstruet for, så får den skryt. Og det er altså mitt poeng, den er konstruert for å være god uttafor asfalten også.

Den kompromisser mellom asfalt og grus blant annet med å ha 19 framhjul. Ducati derimot prioriterer asfalt med sine 17 hjul foran og bak. Foran er det 120/70-17, noe som er klart mest asfaltrettet.
Tut & Kjør!

joo

Legg inn av joo »

tagesk skrev: Neste uke skal jeg (forsøke) å passere over Alpene. Kan jo bli et skikkelig eventyr om sneen
[TaSK]
Oi, det var tidlig det tagesk :-)å Er vel i Alpene rundt 12-13 juni og syntes det er tidlig nok.

Erfarte nettopp at snø og Tourance ikke er like bra som snø og Trelleborg Army med pigg...:

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bilde
joo skrev: Erfarte nettopp at snø og Tourance ikke er like bra som snø og Trelleborg Army med pigg...:
Snø er én ting - Tourance fungerer ikke særlig bra på is heller.

[TaSK]
Oslo øst

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

tagesk skrev:
Det kan jeg være enig i.

Neste uke skal jeg (forsøke) å passere over Alpene. Kan jo bli et skikkelig eventyr om sneen

[TaSK][/quote]
HeHe, sjansespill er vel ikke det samme som "eventyr". :D
Tut & Kjør!

Svar