Ang fotobokser og motorsykkel
Ang fotobokser og motorsykkel
Heisann:)
Jeg lurte på om lett motorsykker eller motorsykler generelt
Kan bli tatt i fotobokser, fartsbokser eller gjennomsnittsmålinger?
Jeg er helt ny her på forumet så vet ikke helt jeg har plassert innlegget
På riktig.. Setter stor pris på svar og at siden blir brukt som den gjør:)
Sykkel: yamaha WR125X 2013 model
Jeg lurte på om lett motorsykker eller motorsykler generelt
Kan bli tatt i fotobokser, fartsbokser eller gjennomsnittsmålinger?
Jeg er helt ny her på forumet så vet ikke helt jeg har plassert innlegget
På riktig.. Setter stor pris på svar og at siden blir brukt som den gjør:)
Sykkel: yamaha WR125X 2013 model
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
du har hjelm og skilt bak.... figure it out:)
I Norge er det person og ikke kjøretøy som tas.
I Norge er det person og ikke kjøretøy som tas.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Men det jeg også tenkte på var jo at politiet kan gjenkjenne deg.. :)
Jeg bor på et lite tettbebygd strøk så vi har et ganske lokalt politi her..
Og såvidt jeg vet så er jeg den eneste med en splitter ny wr125x hvit:)
Jeg bor på et lite tettbebygd strøk så vi har et ganske lokalt politi her..
Og såvidt jeg vet så er jeg den eneste med en splitter ny wr125x hvit:)
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det må bevises utenfor tvil at det er rette person som taes.
Sykkelkjøring representerer da ingen fare for å bli tatt. Mener også at en sykkel er for lett/liten til å bli registrert som objekt av interesse for boksen.
Sykkelkjøring representerer da ingen fare for å bli tatt. Mener også at en sykkel er for lett/liten til å bli registrert som objekt av interesse for boksen.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Tusen takk for svar:)
Så da regner jeg med at det ikke er noen bekymring og att jeg bare kan gasse på!:):)
Så da regner jeg med at det ikke er noen bekymring og att jeg bare kan gasse på!:):)

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Mc blir ikke registrert av fotobokser i Norge, men pass deg i utlandet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er feil. Om jeg låner deg min bil, du kjører for fort, og de ikke kan ta deg.. Da får jeg regninga, med pålegg om å opplyse hvem du er.Zadnez skrev:du har hjelm og skilt bak.... figure it out:)
I Norge er det person og ikke kjøretøy som tas.
Om jeg nekter, får jeg boten.
Slik var det hvertfall sist gang jeg ble tatt i ATK (jeg var ikke synlig på bildet), men jeg fikk bota siden jeg var eier av bil.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Hmmm, vil jo ikke være noe overformynderiet her, men fartsgrensene er vanligvis satt ut fra trafikksikkerheten. Så jeg synes du bør ta det med ro alikevel... Ikke at jeg kjører alltid på streken fartsgrense, men jeg (prøver) å bruke hodet og ser traffikkbildet an.Epoxy skrev:Tusen takk for svar:)
Så da regner jeg med at det ikke er noen bekymring og att jeg bare kan gasse på!:):)
Så til tross for at radarmålinger ikke er for oss... så har vi allikevel en ansvar for oss og andre i trafikken. Kjør med hodet "slått på". Ride hard, but safe !!
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det skal jeg sellfølgelig:)
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Jeg må støtte meg til sistnevnte her. I utgangspunktet blir du ikke "tatt" i fotobokser, men ved vanlig fartskontroll vil du bli målt på samme måte som alle andre(laserkontroll).
Hvis du er lett synlig i hjelmen og bor på et lite sted og du kjenner politien godt, så er det en teoretisk mulighet for at man kan få bot etter for fort kjøring forbi en automatisk trafikkkontrollboks. Men igjen, skiltet er jo bak, så da bør det være en svært lite sted....
Det viktigste er jo egen sikkerhet, les at mange ulykker med MC er aleneulykker da sjåfør "overvurderer" egen evne..... og det er jo mye verre enn en hilsen fra Staten. I tillegg er det også en potensiell fare for andre i trafikken. Tenker spesielt på at ved økning av farten øker tunnellsynet og man legger merket til mindre av det som kan være viktig å få med seg. Men dette er vel sikkert ikke noe nytt.
Kjør trygt, og finn deg en vei der du kan trene/kose deg med svinger i en lovlig hastighet og i trygge rammer!
Hvis du er lett synlig i hjelmen og bor på et lite sted og du kjenner politien godt, så er det en teoretisk mulighet for at man kan få bot etter for fort kjøring forbi en automatisk trafikkkontrollboks. Men igjen, skiltet er jo bak, så da bør det være en svært lite sted....
Det viktigste er jo egen sikkerhet, les at mange ulykker med MC er aleneulykker da sjåfør "overvurderer" egen evne..... og det er jo mye verre enn en hilsen fra Staten. I tillegg er det også en potensiell fare for andre i trafikken. Tenker spesielt på at ved økning av farten øker tunnellsynet og man legger merket til mindre av det som kan være viktig å få med seg. Men dette er vel sikkert ikke noe nytt.
Kjør trygt, og finn deg en vei der du kan trene/kose deg med svinger i en lovlig hastighet og i trygge rammer!
I don`t care about little things.....
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er andre regler for bil i forhold til sykkel på akkurat dette punktetfs650e skrev:Det er feil. Om jeg låner deg min bil, du kjører for fort, og de ikke kan ta deg.. Da får jeg regninga, med pålegg om å opplyse hvem du er.Zadnez skrev:du har hjelm og skilt bak.... figure it out:)
I Norge er det person og ikke kjøretøy som tas.
Om jeg nekter, får jeg boten.
Slik var det hvertfall sist gang jeg ble tatt i ATK (jeg var ikke synlig på bildet), men jeg fikk bota siden jeg var eier av bil.


Dortmunder skrev:
Så til tross for at radarmålinger ikke er for oss... så har vi allikevel en ansvar for oss og andre i trafikken. Kjør med hodet "slått på". Ride hard, but safe !!
Dortmunder

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Et tips angående fart, det er veldig fort gjort å bli revet med.
Tilpass alltid hastigheten utifra sikt uansett den angitte fartsgrensen. Kommer du til en blind sving, sett ned farten nok til at du er komfortabel til å nødbremse om noe plutselig dukker opp i veibanen rundt hjørnet. Det samme gjelder bakker, du vet aldri hva som befinner seg på andre siden av bakken. Og selvfølgelig sett ned farten generelt om det er regn, tåke eller mørkt.
bremser man opp 10-15km/t i forveien hjelper det mye på bremselengden.
Tilpass alltid hastigheten utifra sikt uansett den angitte fartsgrensen. Kommer du til en blind sving, sett ned farten nok til at du er komfortabel til å nødbremse om noe plutselig dukker opp i veibanen rundt hjørnet. Det samme gjelder bakker, du vet aldri hva som befinner seg på andre siden av bakken. Og selvfølgelig sett ned farten generelt om det er regn, tåke eller mørkt.
bremser man opp 10-15km/t i forveien hjelper det mye på bremselengden.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er helt klart vanskeligere å ta motorsyklister enn bilister, nettopp pga manglende skilt fremme og hjelm som skjuler ansikt.
Dog, får man snappshot av skiltet bak, og dette er leselig, så går bot til eier av sykkel med krav om å eventuelt motbevise hendelse.
Nå blinker fotobokser bare en vei, og de fleste boksene jeg kjenner til er ikke satt opp til å trigge på motorsykkel. (må en viss tynge til før de registrerer passering, det ligger jo en sensor sløyfe i bakken).
I nye bomringer har de jo kamera i begge retninger, så der får man etter hvert en faktura i posten om skiltet er lesbart.
Mitt skilt vibrerer så mye at det garantert ikke er leselig, men det er jo en helt anna sak.
Ellers, registrerer jeg at du i en annen tråd er nervøs for oppkjøring, og da burde ikke tanke om fotobokser og bli tatt for å kjøre for fort være det første du tenker på... Sånn litt moral politi "fy-fy" preik.
Dog, får man snappshot av skiltet bak, og dette er leselig, så går bot til eier av sykkel med krav om å eventuelt motbevise hendelse.
Nå blinker fotobokser bare en vei, og de fleste boksene jeg kjenner til er ikke satt opp til å trigge på motorsykkel. (må en viss tynge til før de registrerer passering, det ligger jo en sensor sløyfe i bakken).
I nye bomringer har de jo kamera i begge retninger, så der får man etter hvert en faktura i posten om skiltet er lesbart.
Mitt skilt vibrerer så mye at det garantert ikke er leselig, men det er jo en helt anna sak.
Ellers, registrerer jeg at du i en annen tråd er nervøs for oppkjøring, og da burde ikke tanke om fotobokser og bli tatt for å kjøre for fort være det første du tenker på... Sånn litt moral politi "fy-fy" preik.

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det hender seg at de åpner sak og etterforsker hvis det er gjengangere som blir avbildet.
Men ellers er risikoen liten pga foto kun forfra hvor skiltet ikke kommer med.
Min tanke er likevel at å holde farten forbi boksen er en del av "full kontroll", og videre dersom det blir for vanlig at MC'er ikke respekterer boksene, så er det ikke lang vei til en lovendring og f.eks. samme regler som i flere andre land (bilde bakfra av skiltet er nok, registrert eier er ansvarlig...)
Men ellers er risikoen liten pga foto kun forfra hvor skiltet ikke kommer med.
Min tanke er likevel at å holde farten forbi boksen er en del av "full kontroll", og videre dersom det blir for vanlig at MC'er ikke respekterer boksene, så er det ikke lang vei til en lovendring og f.eks. samme regler som i flere andre land (bilde bakfra av skiltet er nok, registrert eier er ansvarlig...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Las for ett stykke tid siden om en gjenganger som skjulte ansiktet hver gang han ble tatt bilde av. Han ble tatt bilde av mange ganger og skyldte på andre som "lånte" bilen hver gang. Hadde dette skjedd en gang hadde det nok gått greit, men når dette skjedde mange ganger med samme bilen og bilfører så temmelig lik ut hver gang så ble "beviset" godt nok til at han ble dømt i retten.
Holder alltid fartsgrensen forbi de lokale boksene siden MC, klær og hjem i kombinasjon vil være ganske så avslørende dersom det gjennom sesongen foreligger 20 - 30 passeringer forbi samme boksen av samme MC med sjåfør med samme bekledning og hjelm.
Kommer de forbi på den lokale Statoilen eller stopper meg i en tilfeldig kontroll med dette oppsettet ser jeg ikke bort fra at de kjører sak, eventuellt gjør det de kan for å slå kloa i meg slik de gjorde med en i nabobyen som terroriserte nabolaget så mye at de til slutt hadde tilstrekkelig med bevis til at de kunne hente ham på jobben (de gikk ut på arbeidsveien kl 0630 og brukte laser på ham men rakk ikke å stoppe ham)..... Idioti satt i system blir ALLTID avslørt og tatt og skal også bli tatt.
Holder alltid fartsgrensen forbi de lokale boksene siden MC, klær og hjem i kombinasjon vil være ganske så avslørende dersom det gjennom sesongen foreligger 20 - 30 passeringer forbi samme boksen av samme MC med sjåfør med samme bekledning og hjelm.
Kommer de forbi på den lokale Statoilen eller stopper meg i en tilfeldig kontroll med dette oppsettet ser jeg ikke bort fra at de kjører sak, eventuellt gjør det de kan for å slå kloa i meg slik de gjorde med en i nabobyen som terroriserte nabolaget så mye at de til slutt hadde tilstrekkelig med bevis til at de kunne hente ham på jobben (de gikk ut på arbeidsveien kl 0630 og brukte laser på ham men rakk ikke å stoppe ham)..... Idioti satt i system blir ALLTID avslørt og tatt og skal også bli tatt.