Ang fotobokser og motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Epoxy
Innlegg: 21
Registrert: 26 apr 2013, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 2013

Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Epoxy »

Heisann:)
Jeg lurte på om lett motorsykker eller motorsykler generelt
Kan bli tatt i fotobokser, fartsbokser eller gjennomsnittsmålinger?
Jeg er helt ny her på forumet så vet ikke helt jeg har plassert innlegget
På riktig.. Setter stor pris på svar og at siden blir brukt som den gjør:)

Sykkel: yamaha WR125X 2013 model

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Zadnez »

du har hjelm og skilt bak.... figure it out:)

I Norge er det person og ikke kjøretøy som tas.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Epoxy
Innlegg: 21
Registrert: 26 apr 2013, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 2013

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Epoxy »

Men det jeg også tenkte på var jo at politiet kan gjenkjenne deg.. :)
Jeg bor på et lite tettbebygd strøk så vi har et ganske lokalt politi her..
Og såvidt jeg vet så er jeg den eneste med en splitter ny wr125x hvit:)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Flattop »

Det må bevises utenfor tvil at det er rette person som taes.

Sykkelkjøring representerer da ingen fare for å bli tatt. Mener også at en sykkel er for lett/liten til å bli registrert som objekt av interesse for boksen.
Bilde

Epoxy
Innlegg: 21
Registrert: 26 apr 2013, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 2013

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Epoxy »

Tusen takk for svar:)
Så da regner jeg med at det ikke er noen bekymring og att jeg bare kan gasse på!:):) :prop:

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av JohnnyTh »

Mc blir ikke registrert av fotobokser i Norge, men pass deg i utlandet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av fs650e »

Zadnez skrev:du har hjelm og skilt bak.... figure it out:)

I Norge er det person og ikke kjøretøy som tas.
Det er feil. Om jeg låner deg min bil, du kjører for fort, og de ikke kan ta deg.. Da får jeg regninga, med pålegg om å opplyse hvem du er.
Om jeg nekter, får jeg boten.

Slik var det hvertfall sist gang jeg ble tatt i ATK (jeg var ikke synlig på bildet), men jeg fikk bota siden jeg var eier av bil.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Dortmunder »

Epoxy skrev:Tusen takk for svar:)
Så da regner jeg med at det ikke er noen bekymring og att jeg bare kan gasse på!:):) :prop:
Hmmm, vil jo ikke være noe overformynderiet her, men fartsgrensene er vanligvis satt ut fra trafikksikkerheten. Så jeg synes du bør ta det med ro alikevel... Ikke at jeg kjører alltid på streken fartsgrense, men jeg (prøver) å bruke hodet og ser traffikkbildet an.

Så til tross for at radarmålinger ikke er for oss... så har vi allikevel en ansvar for oss og andre i trafikken. Kjør med hodet "slått på". Ride hard, but safe !!

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Epoxy
Innlegg: 21
Registrert: 26 apr 2013, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 2013

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Epoxy »

Det skal jeg sellfølgelig:)

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Welshen »

Jeg må støtte meg til sistnevnte her. I utgangspunktet blir du ikke "tatt" i fotobokser, men ved vanlig fartskontroll vil du bli målt på samme måte som alle andre(laserkontroll).
Hvis du er lett synlig i hjelmen og bor på et lite sted og du kjenner politien godt, så er det en teoretisk mulighet for at man kan få bot etter for fort kjøring forbi en automatisk trafikkkontrollboks. Men igjen, skiltet er jo bak, så da bør det være en svært lite sted....

Det viktigste er jo egen sikkerhet, les at mange ulykker med MC er aleneulykker da sjåfør "overvurderer" egen evne..... og det er jo mye verre enn en hilsen fra Staten. I tillegg er det også en potensiell fare for andre i trafikken. Tenker spesielt på at ved økning av farten øker tunnellsynet og man legger merket til mindre av det som kan være viktig å få med seg. Men dette er vel sikkert ikke noe nytt.

Kjør trygt, og finn deg en vei der du kan trene/kose deg med svinger i en lovlig hastighet og i trygge rammer!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

fs650e skrev:
Zadnez skrev:du har hjelm og skilt bak.... figure it out:)

I Norge er det person og ikke kjøretøy som tas.
Det er feil. Om jeg låner deg min bil, du kjører for fort, og de ikke kan ta deg.. Da får jeg regninga, med pålegg om å opplyse hvem du er.
Om jeg nekter, får jeg boten.

Slik var det hvertfall sist gang jeg ble tatt i ATK (jeg var ikke synlig på bildet), men jeg fikk bota siden jeg var eier av bil.
Det er andre regler for bil i forhold til sykkel på akkurat dette punktet :vs Bare stol på meg. Jeg VET :redface
Dortmunder skrev:
Så til tross for at radarmålinger ikke er for oss... så har vi allikevel en ansvar for oss og andre i trafikken. Kjør med hodet "slått på". Ride hard, but safe !!

Dortmunder
:drg

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

Et tips angående fart, det er veldig fort gjort å bli revet med.

Tilpass alltid hastigheten utifra sikt uansett den angitte fartsgrensen. Kommer du til en blind sving, sett ned farten nok til at du er komfortabel til å nødbremse om noe plutselig dukker opp i veibanen rundt hjørnet. Det samme gjelder bakker, du vet aldri hva som befinner seg på andre siden av bakken. Og selvfølgelig sett ned farten generelt om det er regn, tåke eller mørkt.

bremser man opp 10-15km/t i forveien hjelper det mye på bremselengden.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Crinos »

Det er helt klart vanskeligere å ta motorsyklister enn bilister, nettopp pga manglende skilt fremme og hjelm som skjuler ansikt.
Dog, får man snappshot av skiltet bak, og dette er leselig, så går bot til eier av sykkel med krav om å eventuelt motbevise hendelse.
Nå blinker fotobokser bare en vei, og de fleste boksene jeg kjenner til er ikke satt opp til å trigge på motorsykkel. (må en viss tynge til før de registrerer passering, det ligger jo en sensor sløyfe i bakken).

I nye bomringer har de jo kamera i begge retninger, så der får man etter hvert en faktura i posten om skiltet er lesbart.
Mitt skilt vibrerer så mye at det garantert ikke er leselig, men det er jo en helt anna sak.

Ellers, registrerer jeg at du i en annen tråd er nervøs for oppkjøring, og da burde ikke tanke om fotobokser og bli tatt for å kjøre for fort være det første du tenker på... Sånn litt moral politi "fy-fy" preik. :prop:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

Det hender seg at de åpner sak og etterforsker hvis det er gjengangere som blir avbildet.
Men ellers er risikoen liten pga foto kun forfra hvor skiltet ikke kommer med.

Min tanke er likevel at å holde farten forbi boksen er en del av "full kontroll", og videre dersom det blir for vanlig at MC'er ikke respekterer boksene, så er det ikke lang vei til en lovendring og f.eks. samme regler som i flere andre land (bilde bakfra av skiltet er nok, registrert eier er ansvarlig...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Duville »

Las for ett stykke tid siden om en gjenganger som skjulte ansiktet hver gang han ble tatt bilde av. Han ble tatt bilde av mange ganger og skyldte på andre som "lånte" bilen hver gang. Hadde dette skjedd en gang hadde det nok gått greit, men når dette skjedde mange ganger med samme bilen og bilfører så temmelig lik ut hver gang så ble "beviset" godt nok til at han ble dømt i retten.

Holder alltid fartsgrensen forbi de lokale boksene siden MC, klær og hjem i kombinasjon vil være ganske så avslørende dersom det gjennom sesongen foreligger 20 - 30 passeringer forbi samme boksen av samme MC med sjåfør med samme bekledning og hjelm.

Kommer de forbi på den lokale Statoilen eller stopper meg i en tilfeldig kontroll med dette oppsettet ser jeg ikke bort fra at de kjører sak, eventuellt gjør det de kan for å slå kloa i meg slik de gjorde med en i nabobyen som terroriserte nabolaget så mye at de til slutt hadde tilstrekkelig med bevis til at de kunne hente ham på jobben (de gikk ut på arbeidsveien kl 0630 og brukte laser på ham men rakk ikke å stoppe ham)..... Idioti satt i system blir ALLTID avslørt og tatt og skal også bli tatt.

Svar