Må si at filmen var bra, ps skal i gang med å prøve meg med gopro nå..... ser virkelig fram til det... kanskje jeg kan dele noen eventyr/adventure filmer om litt på eller utenfor asfalt.....
Skulle bare hjelpe Alas med filmen han linket til, så takk hanWelshen skrev:bra film Supermorten.... endelig litt etter min smak og ikke bare begreper og definisjonsdiskusjoner.... språkrådet neste....![]()
Må si at filmen var bra, ps skal i gang med å prøve meg med gopro nå..... ser virkelig fram til det... kanskje jeg kan dele noen eventyr/adventure filmer om litt på eller utenfor asfalt.....
Du kommer nok ikke utenom definisjoner her eller. I testen sier han tydelig at Ducatien overrasket på grusveien. Men det var tørre relativt hardpakka grusveier.Welshen skrev:bra film Supermorten.... endelig litt etter min smak og ikke bare begreper og definisjonsdiskusjoner.... språkrådet neste....![]()
Helt enig inntil et visst punkt. For øvrig i denne filmen så sier de jo i innledningen at de der tester mer asfaltorienterte adventuresykler. Filmen heter jo "Asfalt Adventures".SuperMorten skrev:Jeg holder på mitt: Han som sitter oppå er mye viktigere enn redskapen..
For øvrig et interessant argument. For, det skal vel ikke være sånn at "Han som sitter oppå" skal være retningsgivende for om et produkt holder mål eller ikke? Må man være en proff fører for å kunne håndtere em mc på tørre hardpakka grusveier så er det noe gæli et sted.SuperMorten skrev:Jeg holder på mitt: Han som sitter oppå er mye viktigere enn redskapen..
Spiller det noen rolle da? Eller er det regler for hvor lang en tråd kan være? Og til orientering, du MÅ ikke lese her om du ikke vil.knutk skrev:Nå er vi kommet til side 48. Tar det lang tid før vi finner ut hva en Adventure sykkel er?
Hva med dem som kjøper seg en 1200GS og kaller den for "Anton"? Hvilken tråd blir det?
Heldige karer som får leke med så mye lekkert på så mye flotte veger og natur. Lett å se at de hadde kjørt litt sykkel før også. Tror man har feil jobb...SuperMorten skrev:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=f2VM4CPu ... e=youtu.be[/video]
Hadde en Honda XL 700 V Transalp en gang.jonnykr skrev:Spiller det noen rolle da? Eller er det regler for hvor lang en tråd kan være? Og til orientering, du MÅ ikke lese her om du ikke vil.knutk skrev:Nå er vi kommet til side 48. Tar det lang tid før vi finner ut hva en Adventure sykkel er?
Hva med dem som kjøper seg en 1200GS og kaller den for "Anton"? Hvilken tråd blir det?
Men for å skape ny forvirring til debatten: Jeg og mange med meg der ute utenfor dette forumet, mener at de syklene som med rette kan kales "dventuresykler" i dag er sykler som BMW GS800, Tiger 800, KTM 990, altså sykler som gjennom sin konstruksjon er trygge og forutsigbare utenfor asfalt og komfortable nok på.
De er lettkjørte med gode kjøregenskaper og føles trygge og letthåndterbare under alle forhold. De har god fremkommlighet utenfor asfalt da de er relativt smale i volum og med høy bakkeklaring. Og motor nok. Dette gjør de mye mer anvendelige til det de er ment til, enn sine større brødre som har alt for mange begrensninger offroad.
Så for å gjøre forvirringen komplett, så har det i det siste dukket opp nye begrep der ute.
!. Asfalt Adventure Bikes. De er mest asfaltrettet og de som nevnes der er GS1200, Tiger 1200, SuperTenere 1200, altså de "store" syklene.
2. Offroad Adventure Bikes. De som er best offroad.KTM 990, GS800, Tiger 800, o.s.v. Disse er gode på asfalt også, men ikke fullt så komfortable på asfalten som "de store".
Jeg tror at årsaken til dette er at de fleste forbinder "Adventurebikes" med andvendelighet utenfor asfalten også og når "de store" møter sine grenser realtivt raskt avhengig av model utenfor asfalten, så sliter man med å forsvare dem som ekte Adventurebikes. For når man møter veggen, så er eventyret slutt.
Så nå begynner dette å bli ganske så utvannet synes jeg, men kreativitet i navn og begrep det finnes i rikt monn. Så nå må vi lære å forholde oss til:
"DualSport", "Allrounder", "Asphalt Adventure Bike", "OffRoad Adventure Bikes", "Adventure Touring Bikes", "Flerbrukssykkel", "ReiseEnduro", "Eventyrsykkel".
Så lykke til!