Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Welshen »

bra film Supermorten.... endelig litt etter min smak og ikke bare begreper og definisjonsdiskusjoner.... språkrådet neste.... :lol

Må si at filmen var bra, ps skal i gang med å prøve meg med gopro nå..... ser virkelig fram til det... kanskje jeg kan dele noen eventyr/adventure filmer om litt på eller utenfor asfalt.....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Welshen skrev:bra film Supermorten.... endelig litt etter min smak og ikke bare begreper og definisjonsdiskusjoner.... språkrådet neste.... :lol

Må si at filmen var bra, ps skal i gang med å prøve meg med gopro nå..... ser virkelig fram til det... kanskje jeg kan dele noen eventyr/adventure filmer om litt på eller utenfor asfalt.....
Skulle bare hjelpe Alas med filmen han linket til, så takk han :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Welshen skrev:bra film Supermorten.... endelig litt etter min smak og ikke bare begreper og definisjonsdiskusjoner.... språkrådet neste.... :lol

Må si at filmen var bra, ps skal i gang med å prøve meg med gopro nå..... ser virkelig fram til det... kanskje jeg kan dele noen eventyr/adventure filmer om litt på eller utenfor asfalt.....
Du kommer nok ikke utenom definisjoner her eller. I testen sier han tydelig at Ducatien overrasket på grusveien. Men det var tørre relativt hardpakka grusveier.

Men han sier også at han helst ikke ville ha truffet en stein med den med 17 framhjul og da sier det meg det meste. De andre syklene konstruert for det og med 19 framhjul har ikke de begrensningene. Og da er vi over på de begrensingene som ligger i Multistradaen som en "ekte" adventuresykkel.

Her som i andre tester er det på asfalten den vinner stort. Offroad har den klare begrensninger og husk at dette var proffe førere. Han synes det var morsomt å sladde rundt på grusen med den, men for en annen som er mest opptatt av godt feste, så er ikke det like morsomt. Spesielt når det som her hjemme både kan være mye stein å treffe samt våte og løse grusveier. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Jeg holder på mitt: Han som sitter oppå er mye viktigere enn redskapen.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:Jeg holder på mitt: Han som sitter oppå er mye viktigere enn redskapen.. :prop:
Helt enig inntil et visst punkt. For øvrig i denne filmen så sier de jo i innledningen at de der tester mer asfaltorienterte adventuresykler. Filmen heter jo "Asfalt Adventures".

Triumph Tiger kommer dårlig ut på grusen og Multistradaen tåler ikke å kjøre på en stein. Dårlig utgangspunkt for en ekte adventure sykkel. Både Triumphen og Multistradaen har støpte Alufelger. Bra på asfalt, ikke så bra offroad.

Så det er ikke tvil om at det er ulike satsningsområder her. :prop:

Kansje dette sånn som utviklinga har gått, er mer riktigere navn på disse store syklene:

1. Adventure-Tourers?
2. Asphalt-Adventurers?
Sist redigert av jonnykr den 30 apr 2013, 00:06, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:Jeg holder på mitt: Han som sitter oppå er mye viktigere enn redskapen.. :prop:
For øvrig et interessant argument. For, det skal vel ikke være sånn at "Han som sitter oppå" skal være retningsgivende for om et produkt holder mål eller ikke? Må man være en proff fører for å kunne håndtere em mc på tørre hardpakka grusveier så er det noe gæli et sted. :D

For mange som kjører litt både av og på asfalt og grus, så handler det først og fremst om å føle seg trygge. Ikke å sladde gjennom svingene, men om å føle seg trygge på underlaget. Og da er godt feste en selvfølge. Både i svinger og under nedbremsing.

Og da er redskapen faktisk viktigere enn "Han som sitter oppå". Egenskaper og dekk. Å føle å ha kontroll.

Selv startet jeg på grusen med en Transalp 600. En bekjent sa til meg at "denna funker på grusen au". Så jeg lette frem noen grusveier og kjørte de første turene alene på min Transalp 600. Følte det som helt uproblematisk og elsket det fra første prøveturen.

Men, jeg hadde en mc med gode grusegenskaper og gode allround dekk og jeg tror at om jeg ikke hadde følt meg trygg, så hadde jeg aldri fortsatt med det.

Og en god Adventuresykkel er for meg en mc som har gode nok egenskaper på/av asfalt innebygget i sin konstruksjon til at føreren selv en uten all verdens erfaring, kan føle seg trygg.

Og der viser de fleste tester jeg her sett, at GS1200 får skryt for nettopp det. Trygg og lettkjørt på alle underlag. :thumleft
Tut & Kjør!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av knutk »

Nå er vi kommet til side 48. Tar det lang tid før vi finner ut hva en Adventure sykkel er?
Hva med dem som kjøper seg en 1200GS og kaller den for "Anton"? Hvilken tråd blir det? :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:Nå er vi kommet til side 48. Tar det lang tid før vi finner ut hva en Adventure sykkel er?
Hva med dem som kjøper seg en 1200GS og kaller den for "Anton"? Hvilken tråd blir det? :knegg
Spiller det noen rolle da? Eller er det regler for hvor lang en tråd kan være? Og til orientering, du MÅ ikke lese her om du ikke vil.

Men for å skape ny forvirring til debatten: Jeg og mange med meg der ute utenfor dette forumet, mener at de syklene som med rette kan kales "dventuresykler" i dag er sykler som BMW GS800, Tiger 800, KTM 990, altså sykler som gjennom sin konstruksjon er trygge og forutsigbare utenfor asfalt og komfortable nok på.

De er lettkjørte med gode kjøregenskaper og føles trygge og letthåndterbare under alle forhold. De har god fremkommlighet utenfor asfalt da de er relativt smale i volum og med høy bakkeklaring. Og motor nok. Dette gjør de mye mer anvendelige til det de er ment til, enn sine større brødre som har alt for mange begrensninger offroad.

Så for å gjøre forvirringen komplett, så har det i det siste dukket opp nye begrep der ute.

!. Asfalt Adventure Bikes. De er mest asfaltrettet og de som nevnes der er GS1200, Tiger 1200, SuperTenere 1200, altså de "store" syklene.

2. Offroad Adventure Bikes. De som er best offroad.KTM 990, GS800, Tiger 800, o.s.v. Disse er gode på asfalt også, men ikke fullt så komfortable på asfalten som "de store".

Jeg tror at årsaken til dette er at de fleste forbinder "Adventurebikes" med andvendelighet utenfor asfalten også og når "de store" møter sine grenser realtivt raskt avhengig av model utenfor asfalten, så sliter man med å forsvare dem som ekte Adventurebikes. For når man møter veggen, så er eventyret slutt.

Så nå begynner dette å bli ganske så utvannet synes jeg, men kreativitet i navn og begrep det finnes i rikt monn. Så nå må vi lære å forholde oss til:

"DualSport", "Allrounder", "Asphalt Adventure Bike", "OffRoad Adventure Bikes", "Adventure Touring Bikes", "Flerbrukssykkel", "ReiseEnduro", "Eventyrsykkel".

Så lykke til! :knegg
Tut & Kjør!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

Heldige karer som får leke med så mye lekkert på så mye flotte veger og natur. Lett å se at de hadde kjørt litt sykkel før også. Tror man har feil jobb...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Alas »

Det beste må jo være at de ikke trenger å være redd for dem heller!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=umHWLA8X2ik[/video]

De kan jo faktisk knekkes noen av syklene også...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ak6-l4QON0I[/video]

Og til slutt en sykkel jeg håper på å få testet når Triumph kommer til Bergen til helgen...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=3oxSI9Y_MVY[/video]

Om enn på litt fastere underlag...

Om noen av videoene er postet før så må jeg bare beklage.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av RuneMC »

Tiger 800XC i Australia
[video]http://www.youtube.com/watch?v=mqDzP0xGGQY[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Stelvioist på eventyrlig MC-tur... :P :p :prop:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Iz-7vzRedMw[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
knutk skrev:Nå er vi kommet til side 48. Tar det lang tid før vi finner ut hva en Adventure sykkel er?
Hva med dem som kjøper seg en 1200GS og kaller den for "Anton"? Hvilken tråd blir det? :knegg
Spiller det noen rolle da? Eller er det regler for hvor lang en tråd kan være? Og til orientering, du MÅ ikke lese her om du ikke vil.

Men for å skape ny forvirring til debatten: Jeg og mange med meg der ute utenfor dette forumet, mener at de syklene som med rette kan kales "dventuresykler" i dag er sykler som BMW GS800, Tiger 800, KTM 990, altså sykler som gjennom sin konstruksjon er trygge og forutsigbare utenfor asfalt og komfortable nok på.

De er lettkjørte med gode kjøregenskaper og føles trygge og letthåndterbare under alle forhold. De har god fremkommlighet utenfor asfalt da de er relativt smale i volum og med høy bakkeklaring. Og motor nok. Dette gjør de mye mer anvendelige til det de er ment til, enn sine større brødre som har alt for mange begrensninger offroad.

Så for å gjøre forvirringen komplett, så har det i det siste dukket opp nye begrep der ute.

!. Asfalt Adventure Bikes. De er mest asfaltrettet og de som nevnes der er GS1200, Tiger 1200, SuperTenere 1200, altså de "store" syklene.

2. Offroad Adventure Bikes. De som er best offroad.KTM 990, GS800, Tiger 800, o.s.v. Disse er gode på asfalt også, men ikke fullt så komfortable på asfalten som "de store".

Jeg tror at årsaken til dette er at de fleste forbinder "Adventurebikes" med andvendelighet utenfor asfalten også og når "de store" møter sine grenser realtivt raskt avhengig av model utenfor asfalten, så sliter man med å forsvare dem som ekte Adventurebikes. For når man møter veggen, så er eventyret slutt.

Så nå begynner dette å bli ganske så utvannet synes jeg, men kreativitet i navn og begrep det finnes i rikt monn. Så nå må vi lære å forholde oss til:

"DualSport", "Allrounder", "Asphalt Adventure Bike", "OffRoad Adventure Bikes", "Adventure Touring Bikes", "Flerbrukssykkel", "ReiseEnduro", "Eventyrsykkel".

Så lykke til! :knegg
Hadde en Honda XL 700 V Transalp en gang.
Er det noe du vil kalle en Adventuresykkel?
Har jo rette hjuldimmensjonen etter dine spesifikajoner.
Men, den er helt ubrukelig på annet enn norske veier.
På lange transportetapper i europa er den altfor motorsvak og lavt giret.
Kan greit ligge i 140 kmt maks, da har du 6000 omdr av totalt 8000 tilgjengelig.
Ikke perfekt, men går.
Med passasjer eller baggasje er det døfødt å gå på tur.
Men som by/pendlersykkel med behov for litt wannabe utseende er den helt ok.
Men at den er adventure pga dekkdimmesjon som er bedre for offroad enn asfalt? Aldri i livet.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av knutk »

Bare for ordens skyld.
Når det gjelder navn på BMWs sykler så heter de ikke GS800 eller GS1200. Det minner om Suzuki....

BMWs navnesystem er at bokstaven fremfor tallet beskriver motor, tallet gir kubikk og bokstavene bak tallet angir ramme/kåpe konfigurasjon. så 1200 GS er egentlig R1200GS, og det er F800GS, hvor R er boksermotor og F er forkortelse for "forvirret" fordi de begynte som endunker fra Rotax, mens de fra ca midten av 2000 angir paralelltwin, og endunkeren blir nå kallet G ettellerannet.

Og så har de K for rekkemotor.

Huskeregel:
R for Risting,
F for Forvirret
K for Komfort
G for Grisekjøring (endunker er jo de som egentlig brukes til hardcore adventuere)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av LordShaft »

hva står S'en for? :erte

Svar